Althans, in de beleving van ondergetekende is dit de allerdikste Renault van Marktplaats. In elk geval kunnen we het over eens zijn dat het een heel bijzondere Renault is.
Renault is heus niet alleen dat gezapige huis- tuin en keukenmerk, bekend van de Twingo en de 19. Nee, de Fransen hebben in de loop der jaren heel wat diks op de wereld gezet. Neem de Renault 5 Turbo, en dan speciaal die met de dikke bips, bijvoorbeeld. Of de Saffrane Baccara Biturbo. Of mijn eerste auto, de Clio 1.8 RSi. Vond ik in 1995 heel vet hoor. En nu nog steeds eigenlijk…
Allemaal dikke machines, maar wat mij betreft kan er maar 1 de allerdikste zijn. En dat is deze, de Renault Alpine V6 Turbo. Die je gewoon kunt kopen op Marktplaats.
Een volledig originele Nederlandse Renault
Bijzonder aan het exemplaar dat je kunt bemachtigen via Marktplaats, is dat hij volledig origineel is. Zo is de Alpine getooid in de eerste lak, wat ook weer aangeeft dat hij een schadevrij verleden heeft. In 1987 is hij in Nederland geleverd, dus dat betekent ook dat er een origineel ‘period correct’ kenteken opzit.
Bovendien is de kilometerstand lekker laag, er staan er pas 90.327 op de teller. Volgens de verkoper is het dus een puike investering, maar dat gaan wij hier niet herhalen. Een auto is gemaakt om mee te rijden, zeker deze allerdikste Renault van Marktplaats.
Renault Alpine 2.5 V6 Turbo
Deze Alpine wordt aangedreven door de topmotor uit die tijd, een 2,5 liter V6 Turbo. Die levert 200 pk en daarmee kun je je Renault bijna tot 250 kilometer per uur vooruit torpederen. Ok, tegenwoordig haalt de eerste de beste Megane die waarden bij wijze van spreken, maar in 1987 was het echt rap.
Overigens is deze Renault Alpine een van de allereerste exemplaren ooit gebouwd. Want al werd hij pas in 1987 op kenteken gezet, hij is gemaakt in 1985. Het jaar van de introductie op de Amsterdamse AutoRai dus.
Wil jij de allerdikste Renault van Marktplaats in je bezit krijgen? Dan moet je 24.950 euro meenemen naar de dealer. Welke dat is, zeggen we lekker niet, dat staat namelijk al op de foto’s. Wil je alle andere plaatjes ook zien? Klik dan hier op de advertentie op Marktplaats.
Niet te hard kwijlen hè?
Met dank aan Rachid voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Al is de doorontwikkeling (Alpine A610) nog gaver, maar die kost dan ook het dubbele.
tenaci zegt
@dutchdriftking: a610 is zeker gaaf, maar als we het dan toch over Frans (ok, ok, hoofdkantoor stond in Monaco) met PRV V6 hebben: Doe mij maar een Venturi Atlantique!
T5Power zegt
Dan wil ik een Delorean, voor naast mijn youngtimer Peugeot 605. Beide met prv V6 :-p
Dutchdriftking zegt
@tenaci: even genieten: https://www.youtube.com/watch?v=mcoczqgPRqE
roadkill zegt
Qua looks had deze coupe zeer veel potentie. Helaas werkte Renault/Alpine met een beperkt budget, mede waardoor de A310 commercieel gezien een groter succes had kunnen zijn
Mr_Arievederci zegt
Nah… Liever een A610
pignon zegt
Gewoon een heel gave bak.
mashell zegt
Amen! Omdat reacties bestaande uit een enkel woord niet mogen: amen, amen, halleluja. Wat is dit toch een gave auto, zulk sterk design zie je nu niet meer.
ronaldotour zegt
Mijn 5GT Turbo Coupe uit dezelfde periode was ook rood en na 1 jaar was hij totaal verkleurd. Zullen ze bij deze mooie Alpine andere lak gebruikt hebben?Hij ziet er nog als nieuw uit. Of misschien toch niet de eerste lak.
cossiekiller zegt
@ronaldotour. Is daar ooit een coupé van gemaakt??
ronaldotour zegt
@cossiekiller: Dat niet, coupe is Frans voor cup. De cup uitvoering had stalen velgen, keiharde vering, geen mistlampen maar luchttoevoer voor de remmen en er zat ook een open uitlaat bij.
Er waren er 30 bedoeld voor racedoeleinden maar dat ging toen niet door en toen werden ze voor de weg verkocht.
schuurfonds zegt
@ronaldotour: ik vraag me ook af waar die claim op gebaseerd is. De carrosserie is van polyester dus je kunt niet zomaar de lakdikte meten. Verkleuring, haarscheurtjes en osmose komen veel voor. Dus goed doorvragen maar, bij deze handelaar sowieso geen slecht idee.
MetalLaires zegt
Ik dacht aan een Espace IV toen ik die V6 zag… ;)
Die is ook veel dikker trouwens maar heeft geen toffe uitlaatpijpjes, zoals deze Alpine.
Homer55 zegt
Mooie auto, verschrikkelijke kut foto’s…
Meer dan de helft is ingezoomed/close ups voor wat?
mc96 zegt
Gaaf ding inderdaad. Alleen de A310 vind ik mooier
joki zegt
Wow, die zetels alleen al. Zo mooi!!!
driftwood zegt
Prachtig en doet mij weer denken aan de Alpine Cup met Michael Bleekemolen.
nijhofp zegt
Toevallig was ik afgelopen woensdag bij Munsterhuis om even te snuffelen. Hele mooie uitvoering maar hij ebt een beetje weg bij de rest. Zo staat er ook nog een voorloper van de huidige Alpine. Toch net iets meer charme evenals de donkergroene Roma……wat een prachtige kleur en auto!
OOMPH zegt
Hier staat nog een mooie A610 Turbo te koop: https://www.facebook.com/marketplace/item/739814499964853/
Joost zegt
Ik heb er zo eentje gehad: blanc nacré, 1986, lederen bekleding en radio Renault erin. Die laatste is ultiem jaren 80!
Onderdelenvoorziening is ‘uitdagend’. En ga er maar vanuit dat de koelbuizen vervangen moeten worden. Ergo: motor + bak eruit
250 rijden zal vast wel lukken (ik heb het nooit gehaald), maar je wil het niet. Of met een volle tank, ruitenwisservloeistof afgevuld en 25 kg zandbakkenzand voorin. Anders is het doodeng :)
25K vragen is 1 ding. Krijgen is een andere. Of is dit model ook mee aan het gaan (eindelijk) in de prijsstijgingen van alle klassiekers?