Na de F8 Spider zaagt Ferrari voor het eerst in jaren het dak van hun super-GT af.
De Ferrari F8 Spider zagen we al aankomen bij de introductie van die auto in februari 2019. Dat is nou eenmaal traditie voor het merk uit Maranello. Open versies van de V12 GT-modellen van Ferrari zijn iets lastiger geweest. Vanaf de 575 Superamerica in 2004 waren de productieaantallen zeer gelimiteerd. De opvolger van die auto, de SA Aperta op basis van de 599, was een speciale editie voor Pininfarina en is extreem zeldzaam. Van de F12 (TDF) is nooit een open versie geweest. Het is weer tijd voor Ferrari om een open super-GT aan hun gamma toe te voegen: dat doen ze met de 812 GTS.
Dit keer gaat het niet om een gelimiteerde of speciale editie. Toch combineert Ferrari de terugkeer van de V12 Spider met een historische knipoog. In 2019 is het namelijk 50 jaar nadat de eerste open V12-straatauto werd gepresenteerd: de 365 GTS/4. De tijd heeft niet stilgestaan en dat valt aan zowel de specs als de styling te zien. Die styling is simpel te omvatten: een 812 die net als zijn middenmotor-broertje F8 een klein ’targadak’ mist in open configuratie. Dit is een hardtop, deze kun je tot en met 45 km/u openen of sluiten in 14 seconden.
Qua prestaties kunnen we ook makkelijk kijken naar de 812, zoals verwacht krijgt de auto exact dezelfde motor en aandrijflijn. Dat betekent een 6,5 liter grote V12 met 800 pk en 718 Nm. Zoals altijd levert de cabriolet een klein beetje prestaties in ten opzichte van de coupé, in dit geval gaat het om 0,1 seconde bij de sprinttijd op (2,9 naar 3,0 seconden). De topsnelheid is voor beide raspaarden 340 km/u.
De 812 GTS wordt parallel gelanceerd met de F8 Spider. Daarmee maakt Ferrari hun keuzevrijheid voor open auto’s groter dan ooit, onder de F8 zit namelijk ook nog de Portofino met de 3.9 V8. Overigens is die laatste een vierzitter, met de 812 GTS mag je maar één passagier meenemen.
eklasse zegt
Gisteren toevallig de gesloten variant in reallife gezien: indrukwekkend apparaat.
royaledeluxe zegt
Bij de F8 staan die bulten achteraan wonder boven wonder nog deftig, bij deze 812 GTS helemaal niet.
Rudy zegt
Erg fraai, cabrio in combinatie met een epische V12!
lekkerlinksrijden zegt
@Rudy: meer targa
galverink zegt
@lekkerlinksrijden: daarom is het dus ook een GTS en geen Spider.
berlinetta zegt
Wauw dit vind ik echt een indrukwekkend apparaat. Stuk mooier ook dan de dichte variant en dat zeg ik niet snel. En 812 GTS bekt ook wat lekkerder dan 812 Supersnel.
mvdd zegt
@berlinetta: Gek genoeg heb ik dat best vaak, dat ik de open variant mooier vind dat de dichte
berlinetta zegt
@mvdd: Ik bedoel wel coupes en cabrio’s in het algemeen, niet specifiek Ferrari. Meestal vind ik een coupe mooier dan zijn dakloze broer.
hotze zegt
@berlinetta: helemaal eens, die rare hatchback-achtige dingen zijn gedrochten.
Dutchdriftking zegt
Als de oranje vis komt dan staat deze toch wel heel erg hoog op het lijstje!
chriscross zegt
@dutchdriftking: morgen is het weer zover!
nigelbennisphotography zegt
@dutchdriftking: jij het hengeltje ook al uit liggen dus?
lekkerlinksrijden zegt
@nigelbennisphotography: sleepnet met elektro pulse
serialchiller zegt
@lekkerlinksrijden: https://thumbs.gfycat.com/ComposedOffbeatAmazondolphin-max-1mb.gif
viezefreddyw zegt
Indrukwekkende auto. Ik vind hem heel erg mooi!
coubie74 zegt
2020, het jaar waarin de nieuwe Corvette op een Ferrari lijkt en de nieuwe Ferrari op een Corvette.
mashell zegt
Als het er zelfs in deze Skoda kleur er al goed uitziet kan het in een Ferrari kleur alleen maar beter worden.
theladystig zegt
Chiquer dan de F8 Spider als je het mij vraagt! Waar blijft de postcodekanjer als je hem nodig hebt..
Edge zegt
Bij de 812 had ik toch altijd wel mijn twijfels. Indrukwekkend apparaat, maar de vorm van het achterste zijruitje en die luchtsleuf direct ernaast gaven de auto toch een vreemd aangezicht mee. Alsof iemand het kleinmodel aan de achterzijde wat omhoog heeft geduwd ten opzichte van de voorkant. Het is het enige echte lelijke, aan een verder prachtige auto.
Ik vind het mooi om te zien dat dat verleden tijd is met de 812 GTS. Het gekke sleufje is verdwenen en de raamlijn past goed bij de rest van de auto. Dit ziet er zo veel chiquer uit dan de dichte 812. Kom maar door met die miljoenen!
martingtv zegt
Het is niet de “nadat de eerste open V12-straatauto”, maar de laatste.
https://www.ferrari.com/en-EN/auto/812-gts
jules713 zegt
De F60 America is de open versie van de F12; met een productieaantal van 10 is de SA Aperta ineens niet zo extreem zeldzaam meer. Maar misschien wordt deze wagen te veel als een one-off/ speciaaltje beschouwd om echt gezien te worden als de open F12.
fmgarcia zegt
Heel hoog black&decker gehalte imo. Niet zo mooi als ik verwacht had. Doe mij maar een Portofino en een f8 voor dit geld.
arias zegt
Mooie auto, maar ik vind de ruitenwissers op een of andere manier wel erg goedkoop ogen
sonnybonds zegt
mooie auto en zal ook wel leverbaar zijn in een mooie kleur
barry355gtb zegt
Mooi exterieur en een echt goedkoop aandoend interieur met de hardplastic luchtstroom gaten…
karaya zegt
@barry355gtb: Koop je toch een Audi.
ericc zegt
Verzamelaars hebben het wel druk de laatste tijd. Na de Monza SP1 en 2, SF90 Stradale, F8 spider en nu de 812 GTS. Nu nog de SUV (Geneve 2020) en de komende jaren gaan ze veel werk hebben om wagens te leveren. Mooi zo!
zwepp zegt
Geluklig kunnen ze beter auto’s bouwen dan met Photoshop overweg.
powerblue zegt
Wat een vet ding! De coupe vind ik wat twijfelachtig maar deze is heel gaaf. En dat zeg ik terwijl ik een behoorlijke hekel heb aan cabrio’s (cabrio rijden)
BRT zegt
Eindelijk weer een ongelimiteerde open v12 van Ferrari. Erg dik!
jippie zegt
Ergens wel een beetje jammer dat Ferrari’s tegenwoordig van die kolossale apparaten zijn.
Jochen zegt
@jippie: een beetje testarossa is anders ook 9 meter 40 breed
jippie zegt
@jochen: klopt, daar begon het wel mee. De BB512 was nog lekker compact.