Eindelijk heeft de Peugeot 405 T16 een opvolger in de vorm van de Peugeot 508 PSE.
Eigenlijk is het best vreemd dat we het heel erg lang hebben moeten stellen zonder een sportieve en dikke Peugeot in het D-segment. De 406 GT 3.0 V6 kwam er nog het dichtst in de buurt, en ook van de 407 en 508 waren er prettige en vlotte varianten, maar niet echt een sportief topmodel. De laatste échte was de Peugeot 405 T16. Nu heeft die auto eindelijk een opvolger.
Peugeot 508 PSE
En het is de Peugeot 508 PSE! PSE staat voor Peugeot Sport Engineered. Peugeot toonde een tijdje geleden al een soortgelijke concept car. Nu is het altijd maar de vraag of een dergelijke auto het gaat halen. De meeste sportieve topmodellen in de range zijn namelijk commercieel gezien best lastig. De ontwikkelingskosten zijn erg hoog, terwijl de afzet redelijk klein is. Zeker in deze tijden waarin men erg veel let op CO2-uitstoot.
Plug-in hybride
Daar heeft Peugeot een omweg voor gevonden. Het is in de basis geen nieuw principe, maar de toepassing bij Peugeot 508 PSE is wel anders dan normaal. In veel gevallen wordt er gewoon een PHEV ontwikkeld die je vervolgens kan bestellen in diverse uitvoeringen, waaronder een sportpakketje. De 508 PSE is anders, deze auto is ontwikkeld als de sportieve topvariant. Er is geen instapper op 16″ wieltjes of met handmatige airco.
Specificaties Peugeot 508 PSE
De specs zijn om van te smullen. Net als de 405 T16 heeft de 508 PSE een viercilinder turbomotor. Deze is in de 508 1.6 liter groot, net als bij andere Peugeots 508, waaronder onze duurtester. Nu is dit blok in zijn eentje in staat om voldoende prestaties te leveren. Bij 6.000 toeren levert ‘ie precies 200 pk en het maximale koppel bedraagt 300 Nm bij 3.000 toeren.
Drie motoren
Dan wordt de verbrandingsmotor bijgestaan door niet één, maar twee elektromotoren. Drie motoren in totaal dus. Twee aan de voorzijde, de andere aan de achterkant. De elektromotor aan de voorzijde is goed voor 110 pk, de motor aan de achterzijde levert zelfs 113 pk.
Nu kun je denken: 200 pk plus 110 pk plus 113 pk is 423 pk! Helaas gaat dat niet. Niet al het vermogen wordt op hetzelfde moment bereikt. De elektromotor op de vooras levert het vermogen erg vroeg in de toerenrange, terwijl de verbrandingsmotor het juist wat later levert.
Leeggewicht
Het maximale systeemvermogen bedraagt alsnog een meer dan gezonde 360 pk en het systeemkoppel is 520 Nm. Kijk, dat is lekker. Je zou denken dat de Peugeot 508 PSE onnoemelijk zwaar is, maar dat valt relatief gezien mee. Het leeggewicht is namelijk 1.850 kilogram voor de Berline en 1.875 kilogram voor de SW. Dat is 100 kilogram lichter dan een vergelijkbare Volvo S60 B8 Plug-in, bijvoorbeeld.
Prestaties Peugeot 508 PSE
De benzinemotor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat en dankzij de motoren-layout heeft de auto vierwielaandrijving. De prestaties zijn dan ook dik voor elkaar. De 0-100 km/u sprint is in 5,2 seconden achter de rug. Uiteraard is de topsnelheid begrensd op een snelheid tussen de 249 km/u en 251 km/u.
De staande kilometer is in 24,5 seconden afgelegd. Ook leuk: de tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt slechts 3 tellen. 3! Voor de context, dat is 1,4 seconden sneller dan de al best rappe 508 HYbrid.
Uitstootcijfers
Waar de Peugeot 508 PSE uitstekend scoort, zijn de uitstootcijfers. Per kilometer stoot ‘ie namelijk 46 gram CO2 de lucht in. Je kan namelijk een groot gedeelte elektrisch rijden. Het accupakket is 11,7 kWh groot.
Puur en alleen op deze batterij kun je 50 kilometer ver komen, 42 kilometer als je de SW-variant hebt. De maximale snelheid die je kunt rijden op de elektromotoren is 140 km/u, daarboven springt de benzinemotor erbij.
Andere aanpassingen
Maar zoals we allemaal weten, het gaat niet alleen om snelheid in rechte lijn. Het geheel moet ook een beetje fatsoenlijk de hoek om. Vaak verzuimen fabrikanten dit aan te passen, maar gelukkig gelukkig is de PSE behoorlijk onder handen genomen.
De 508 heeft aan de voorzijde een MacPherson ophanging en echter een semi-onafhankelijke multi-link achteras. De spoorbreedte is aan de voorzijde toegenomen met 24 mm, achter met 12 mm.
Standaard staat de Peugeot 508 PSE op 20 inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S banden in de maat 245/35 R20. Om de boel tot stoppen te krijgen, zijn er remklauwen met vier zuigers om 380 mm schijven. Er zijn drie standen voor de schokdempers: Comfort, Hybrid en Sport. Dan zijn er vervolgens vijf rijmodi: Electric, Comfort, Hybrid, Sport en 4WD.
Interieur
Ook in het interieur is duidelijk dat de auto een stuk sportiever is. Zo zijn er lekker dikke kuipstoelen die je op de plaats moeten houden in de bochten. Het interieur is op fraaie wijze bekleed met leder, niet alleen (gedeeltelijk) op de stoelen, maar ook de armleuningen, middentunnel en het dashboard. Tevens zien we donkergrijze houtinleg en diverse gele accenten. Ze hebben er in elk geval flink hun best op gedaan. Ook lekker: een Focal geluidsinstallatie is standaard.
Over drie weken
De auto is door dezelfde mensen onder handen genomen die verantwoordelijk zijn voor de Peugeot RCZ-R, 208 GTI by Peugeot Sport en 308 GTI Performance, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Je kan de Peugeot 508 PSE bestellen in drie kleuren: Selenium grijs (nieuw specifiek voor de PSE), Perla Nera en Pearl wit. Daar hadden wel een paar kleuren bij gemogen. Wel een voordeel: je kan de auto al vanaf half oktober 2020 bestellen, dus over drie weken! De prijs is nog niet bekend.
barendbotje zegt
Buitenkant erg goed gelukt met dat zwart ipv chrome. Dashboard en middenconsole is alleen echt niet om aan te zien, jammer
SvenskaAeroplanAB zegt
@barendbotje: Het dashboard en de middenconsole zijn prachtig. De buitenkant kan echter wel wat chromen accenten gebruiken…
karhengst zegt
Dank, ik snap ook niet waarom de keuze niet aan de klant wordt overgelaten. Als men zo graag premium wil zijn horen dergelijke opties er ook gewoon bij.
Socrates zegt
Dat groene hoeft wat mij betreft niet, maar ik vind dit toch nog steeds een prachtige wagen, zowel van binnen als van buiten. Ik verbaas me er over dat je ze zo weinig ziet. Geen auto in dit segment die in de buurt komt qua uiterlijk.
mp014 zegt
@Socrates: helemaal mee eens! Pracht bak, graag (zonder dat groen in de bumper) bij me voor de deur zetten en de sleutels erop laten steken aub ??
rufctr01 zegt
Wat een schitterende auto!
thomthamofo zegt
Wat een uitzonderlijk prachtige Peugeot!
mennok zegt
Ik reed gister achter een 508 station, mooie dikke bak wel. Ik zou niet zo snel voor een Peugeot gaan maar dan komt niet door de looks, daar is niks mis mee.
deSjonnies zegt
In het 405 T16 tijdperk had Peugeot zijn sportieve range compleet op orde met de 205 GTi en de 309 GTi en als top of the bill de 405 T16. Deze laatste versie duikt nog wel eens in de VS op voor peanuts bedragen, waarschijnlijk omdat Peugeot zich kort daarna terugtrok van de Amerikaanse markt.
Alles werd natuurlijk versterkt door de successen in het rallykampioenschap met de Groep B 205 T16 en T16 Evo’s en leverde Peugeot de 205 en 106 Rallye. Peugeot’s finest hour !
Maar ik weet niet wat ik bij deze nieuwe modellen moet denken, ik vind ze vaak te gekunseld een te zware poging om met een kanon te komen, tewijl de oude garde veel leut bracht en niet zo heel erg serieus was. Gewoon lekkere scheurijzers.
mlo zegt
@deSjonnies: Een 405 T16 en meerdere 309 GTI16’s gehad, de 309 deed 80-120 in 4,4 seconden en dat was toen serieus rap. Dit apparaat in 3 seconden, tijden veranderen….
basman147 zegt
Toen ik net mijn rijbewijs had stond er bij een garage bij mij in de buurt een rode 106 Rallye te koop. Daar heb ik nog heel hard over na zitten denken, maar hij vroeg er toen al (eind jaren 90) gruwelijk veel geld voor. Had het idee dat hij er eigenlijk helemaal niet vanaf wilde, net zoals heel veel van zijn “voorraad” (mijn moeder woont er nog in de buurt, en sommige auto’s staan letterlijk al 20 jaar daar in de showroom).
On topic, mooie auto aan de buitenzijde, mooie techniek, maar door het dashboard valt het voor mij af. Ik heb in verhouding lange benen, dus om een beetje goed te kunnen zitten moet het stuurwiel vaak in de hoogste stand, maar dan zie je niets meer van de meters. Tenminste, dat was in andere Peugeots met dit dashboard het geval, of is het bij deze beter dan in een 208?
maxidyne zegt
Jammer van al die zwarte accenten. Zou in mijn ogen veel chiquer zijn geweest in het chroom of aluminium. En grijze velgen alstublieft.
Dutchdriftking zegt
Een Passat GTE voor mensen met smaak. Ik zou hem graag leasen!
autodrome zegt
@dutchdriftking: Die is zeker niet zo snel …
Dutchdriftking zegt
@autodrome: de nieuwe R GTE welke over niet al te lange tijd komt zou er wel eens dicht in de buurt kunnen zitten…
autodrome zegt
5,2 seconden 0-100, nog niet eens zo lang geleden was dat een tijd waarbij je de meeste Porsches en andere snelle auto’shet nakijken gaf.
autodrome zegt
Mannen van de. Autoblog redeactie, is zo een image slider nou echt zo moeilijk?
gregorius zegt
Ik het een prima auto. Is het nou al 2 of 3 jaar dat Peugeot met modellen op beurzen staat die 360pk leveren met de 1.6 + Hybride? Dus echte een verrassing is het niet meer.
Maar om het nou te vergelijken met een T16? Dat was toen echt iets. Als je er 1 zag; wouw. Een auto met 200 / 220pk in wat geen raceauto is.
Maar tegenwoordig kan je ook gewoon een Skoda met dat soort power krijgen. Er zijn bijna geen merken die niet iets hebben met (een stuk) meer pk’s.
Dus ik zou dit eigenlijk gewoon het topmodel noemen voor de 508. Niets om voor je te schamen, maar dat is het ook wel.
melcon zegt
Is dit net als bij de Golf/Passat GTE, als de accu leeg is heb je een auto van 1950/1975 kg (rijklaar) met 200 pk? (120 in het val van de golf/passat natuurlijk)
karaya zegt
Mooie auto. Maar geen opvolger van de T16. Dit ding weegt met bestuurder bijna twee ton. Als je daar van smult begrijp je niets van sportieve auto’s.
Leuke auto om hard mee rechtdoor te gaan. Een soort Franse Audi.
rve007 zegt
@karaya: wat denk je dat mijn amg s65 weegt? Is toch echt wel een sportieve auto hoor!
karaya zegt
@rve007
Beest van een auto maar men zegt dat je met een S63 beter af bent. Minder gewicht op de vooras. (al kan je je afvragen of dat bij een S- wat uitmaakt, geen auto om een polderweggetje mee te pakken)
karaya zegt
Yep. Een manusje van alles die eigenlijk nergens goed in is
flutterby zegt
@melcon: die 1750kg is wat veel voor de 150 pk uit de 1.5, maar enkel de elektromotor van 120 pk doet dat probleemloos. Eigenlijk rijd ik alleen op de snelweg op benzine en praktisch altijd als eerste weg daar buiten.
melcon zegt
@flutterby Ja nee met die elektromotor ben je supersnel weg natuurlijk vanuit stilstand :-) Ik kan de reactie niet meer wijzigen moet 150 pk zijn dus.
Voor de rest geheel met @karaya eens, snelle auto maar absoluut niet sportief, met bestuurder ga je gewoon over de 2000 kg heen en dat is linksom of rechtsom gewoon lomp zwaar. En met zulke zware auto’s krijg je dus schijven van 380 mm, dubbelzuiger remklauwen, fusees die dat allemaal moeten kunnen dragen, draagarmen die dat allemaal moeten kunnen dragen en veerpoten die dat moeten kunnen veren/dempen. En daar moeten dan nog wielen op die om die schijven heen passen… en daar banden op van 245 breed. Dat betekent simpelweg een onafgeveerd gewicht wat echt astronomisch hoog is en in zijn geheel niets met sportief rijden te maken heeft. Op bochtige N wegen of bergpassen of alles wat niet recht en geen biljartlaken is zal dit dan ook voor geen meter rijden vanuit sportief oogpunt gezien.
invictus66 zegt
Ik rij zelf met een 508sw hybride. Eens de batterij leeg is, is het toch altijd een beetje een teleurstelling. Die batterij is bovendien toch wel redelijk snel leeg. Ik ben er nog niet in geslaagd om er meer dan 35km uit te halen.
allesmetturbo zegt
Echt waanzinnig mooi design
pier zegt
Geweldig, prachtige auto zo. Van buiten in binnen met afstand de mooiste auto te krijgen en met deze prestaties helemaal af.
paulvtec zegt
Blijkbaar is er hier niemand die zich stoort aan de onnatuurlijke positie van dat stuur en de tellers…….ik doe dat wel, wat een stomme positie blijft dat toch en het ziet er niet uit. Dan heb ik het nog niet eens over die genotsknots waarmee je de auto in de versnelling zet. Kim Holland weet er wel raad mee.
reetschild zegt
@paulvtec: nee die lichtknop in de nieuwe golf ziet er leuk uit. Of die genotsknots automaat van bmw….
mustang750supersnake zegt
@paulvtec: bij kim kun je inmiddels je gehele uitlaat kwijt…..incl. demper!
rve007 zegt
@paulvtec: bij de eerste 208 met tellers boven het stuur was het niet echt ideaal, vanaf de 308 is dat echt prima op orde en is het fijn rijden. Kleine stuur moet je een weekje aan wennen en daarna wil je niet meer anders. Spreek uit ervaring.
davelepeef zegt
Misschien let ik er niet goed op, maar ik zie echt zelden een 508 rijden. Doet het ding het buiten Nederland beter? Kan me bijna niet voorstellen dat het een rendabel model is?
reetschild zegt
@davelepeef: ik zie er meestal om de 2 dagen wel eentje. Soms zelfs 2 op een dag, soms een week geen.
donaldjgarrison zegt
Buitenkant en binnenkant zijn niet om aan te zien.
reetschild zegt
@donaldjgarrison: dat komt omdat jij suf en dom bent
cossiekiller zegt
Iichtvoetig zal ie zeker niet rijden, maar…
Het ding heeft 360pk en 520Nm. Je moet ook bekijken dat die op lage toeren ook al heel veel koppel heeft door de elektromotor. En het is niet zoals bij een gewone auto dat die tussen 2000 en 5000 toeren veel power heeft, maar gewoon altijd. En dat maakt het een ontzettend leuke dagelijkse auto.
Het gaat heel makkelijk heel hard.
Ik reed vroeger ook met auto’s van 800 kilo rond. En dan met veel pk erin. Heel leuk, maar uiteindelijk heb je kinderen en wil je dat die ook blijven leven…
Ofwel word ik oud, kan ook. ?
DoubleChevron zegt
Wow deze auto is sexy in het echt en het parel paars, de photoshop fotos doen het model geen eer aan.
Hier al een gelukkig Franse youtuber die er in mocht rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=w0-KfYEuJj8
MarcoM zegt
Ik vind hem stoer, zeer geslaagd ofschoon ik geen Peugeot fan ben. Dit model is gewoon goed, ben benieuwd of dit zich ook naar de verkoopcijfers laat vertalen.
Ilquadrifoglio zegt
Leuk alternatief op de Audi S4.
mustang750supersnake zegt
bijna 1900kg en sportief………nee.
spud zegt
Durven we te speculeren over de prijs? Gaat ie in de buurt van de S4 zitten (75k) of eerder vergelijkbaar met een S60 Polestar (65k)?