Boxerpower!
Misschien wist je het al, want Porsche rijdt er al twee seizoenen mee rond. Maar dat ze 500 pk uit een viercilinder wisten te halen had je -eerlijk zeggen- 15 jaar geleden niet kunnen bedenken, toch? Yup, that escalated quickly. Het gaat hier om de motor achter het succesverhaal van de Porsche 919 op Le Mans. Ze werden in 2015 eerste en tweede tijdens de legendarische 24u op het Circuit de Sarthe. Voor het eerst legt Porsche zijn kaarten open op tafel.
Wil je dit in je Boxter zeg je? Ik ook, net als Porsche. De 718 Boxster heeft zelfs al de configuratie van de motor afgeleid van hun racer. De korte slag en de directe inspuiting die centraal gepositioneerd is, zijn daar voorbeelden van. Overigens zijn ze qua opstelling totaal niet hetzelfde. De 919 droeg haar cilinders in een V vorm op 90 graden, de Boxster heeft ze uiteraard gewoon liggend als een boxerconfiguratie.
Maar terug naar de 919. In die auto leverde het monsterlok een piekvermogen van over de 500 pk. Meer dan 250 pk per liter! Dankzij het (verplichte) hybride systeem in de racer werd het totaalvermogen nog met 400 pk opgekrikt naar 900 stuks. Not bad. Helaas worden de huisregels in de enduranceracerij aangepast, en daarmee wordt het energieverbruik per ronde wat geknepen. Porsche zal die vierpitter nuke dus wat moeten terugschroeven.
a3aan zegt
Zoals Penny het zou zeggen: Holy crap on a cracker. Serieus veel pk uit 2 pakken melk. (dat laatste zou ze natuurlijk niet zeggen ;-) )
gitaarknul zegt
Toch jammer dat hij moet worden geknepen door regelementen
vtechlover zegt
@gitaarknul: echt hé, ze moeten stoppen met elke keer weer omlaag schroeven van het verbruik in de racerij..
lekbak zegt
@vtechlover: welnee. De fabrikanten verzinnen graag nieuwe zuinige technieken, maar als het niet verplicht wordt door de regelementen verliezen ze de race omdat er dan altijd wel een is die het niet doet. De racerij heeft maar twee doelen, imago voor extra verkopen (winnen dus) en nieuwe technieken testen.
Alfarobert zegt
Het wordt hoe langer hoe gekker met die electric Turbo’s.
leemster zegt
1 please
meximal zegt
@leemster: Een halve zou ik ook ok vinden.
Capibaro zegt
Walter Röhrl was onlangs niet erg complimenteus over de 4-cilinders in de Boxter noch de turbo’s in de 911. Heb zelf ook niks met beide concepten, maar blij dat iemand dat ook vindt die er iets meer verstand van heeft
Dutchdriftking zegt
Holy shit. En blijft het ook een beetje heel?
gt500eleanor zegt
@dutchdriftking: dat vraag ik mij ook af!
Vincegail zegt
@dutchdriftking: Porsche was eerste en tweede in de 24 uren van Le Mans. Wat denk je zelf?
gt500eleanor zegt
@vincegail: op langer termijn dan? hoelang gaat zon motor dan mee
sr20det zegt
@gt500eleanor: 24 uur
gijsso zegt
@dutchdriftking: In elk geval 24 uur onder race condities. Zoals @rynnus al zei, wie had gedacht eind jaren ’90 dat er ooit een vierpittertje zou zijn dat 24 uur lang 500 pk kon leveren zonder kapot te gaan.
poes zegt
Jammer dat de 718 geen V4 heeft gekregen. Die kunnen zo’n prachtig geluid geven…
https://www.youtube.com/watch?v=vVzYyyvsmi4
retetikker zegt
@poes: De Porsche v4 heeft dezelfde ontstekingsintervallen als een 4 in lijn.
Die RSV4 heeft dat dus niet.
Lijkt een beetje op het crossplane/flatplane v8 verhaal.
desjonnies zegt
Subaru
Impreza
WRX
Sti
In ‘standaard’ trim 280 pk
We schrijven de negentiger jaren !
http://i.ebayimg.com/images/i/251662161736-0-1/s-l1000.jpg
jaccovdzaag zegt
@desjonnies: Scheelt nog altijd 220pk :)
karaya zegt
@desjonnies:
Niet zo bijzonder, Maserati haalde toen 330 pk uit een 2.0 liter turbo. (Ghibli cup)
De Alfa 33 Stradale haalde 230 pk uit 2 liter, zonder turbo’s, straatlegaal. En dat in 1967. Bijna vijftig jaar geleden dus!
(Eat this Honda S2000)
remcott zegt
@karaya: maar dan hetzelfde vermogen leveren terwijl er katalysators en emissie testen gehaald moeten worden?
Dan blijft zo’n Alfa’tje ook nergens.
karaya zegt
@remcott:
Daar weten ze bij VAG wel een oplossing voor.
desjonnies zegt
@karaya:
Met dit verschil dat die Sti motor, die vol gehangen is met spaghetti waar en Citroën
monteur jaloers op is, zo gecompliceerd, gewoon zijn ding doet !
U is nogal van de Italianen, ik ook wel maar mijn vriend de FIAT dealer en STi gek weet het mooi te formuleren :
In de Delta Integrale zitten 68 metertjes en die heb je nodig, in de Impreza STi zit er maar eentje, en als ie warm is, hoef je daar nauwelijks naar te kijken.
KEV9 zegt
@desjonnies: en met al die metertjes is lancia nog altijd het merk met de meeste rally zeges
reistje zegt
Ja met turbo’s, dat is valsspelen.
moondustfocus zegt
Platte V-motoren kende ik al, maar een boxermotor in een V opstelling is nieuw voor mij.
bug2000 zegt
@moondustfocus: die kreet ‘boxerpower’ onder het plaatje is verwarrend. Dus ik eens lezen, en in de rest van de tekst staat dat er dus ook een boxer-configuratie van is…
panlat zegt
Dat is wat voor in vw kever
Rick-dos zegt
Konden ze 15 jaar geleden ook al maar toen wilden we atmosferisch en dan wordt het wat lastiger.
Heden ten dage door turbo’s te gebruiken is dat hele pk pr/opschep verhaal totaal niet imposant of interessant meer. Kom maar terug als men atmosferische motoren met die waardes in auto’s gaan proppen….
turbotoll zegt
500pk in het formaat van een bierkratje…
kwatkam zegt
PK’s zeggen niets over hoe het blok rijdt. Ik zou graag de vermogens en koppel grafieken willen zien. In de praktijk heb ik liever minder vermogen en meer koppel, vooral onderin.
KEV9 zegt
@kwatkam: diesel kopen
lekbak zegt
@soulmaster: en dan onder de 1500 toeren niks hebben omdat de turbo het nog niet doet.
Nee een grote atmosferische benzinemotor is nog altijd onovertroffen. Daarbij is een motor met twee kleppen per pot zwaar superieur tov eentje met 4 kleppen wat koppel en soepelheid betreft. Dat is nog zuinig ook.
KEV9 zegt
@lekbak: zeker nog nooit in een moderne TDI gereden. Mijn audi heeft vanaf stationair al meer koppel dan de meeste benzinegestookte auto’s.
lekbak zegt
@Soulmaster: moderne diesels zijn nog steeds niet perfect. Ook die hebben een ondergrens en turbogat.
Een grote atmosferische motor heeft die twee dingen niet. Dat die Audi van je onder alle omstandigheden sneller en krachtiger is dat geloof ik direct, maar soepeler is het ding absoluut niet!
werf76 zegt
“Maar dat ze 500 pk uit een viercilinder wisten te halen had je -eerlijk zeggen- 15 jaar geleden niet kunnen bedenken, toch?”
Volgens mij reden ze vroegah in de BTCC in 86 met Sierra rs500 cosworths die al meer dan 500pk leverden uit 2 liter.
En btw, boxerpower? Het plaatje is geen boxer motor.
OT, als het 500pk uit 2 liter is voor een straatauto uit de fabriek, dan is dat erg veel.
karaya zegt
@werf76:
Ja und? BMW haalde 1500 pk uit 1,5 liter in de formule 1, midden jaren tachtig.
De acceleratie was zo heftig dat coureurs moeite hadden met opschakelen.
talladega zegt
@karaya:
Onvergelijkbaar, die gingen 1 kwalificatie mee en hadden geen beperkingen qua brandstofverbruik.
Beter vergelijkt gij hem met de huidige F1 motoren, die leveren vergelijkbare vermogens uit een pintje minder en blijven bijna net zo lang heel.
Porsche heeft gewoon een puike prestatie geleverd, alleen niet zo bijzonder om de loftrompet te steken.
werf76 zegt
@karaya: Ja und? Dat hoef je niet tegen mij te zeggen hoor. Ik heb het artikel niet geplaatst. Ik wees hen alleen ergens op. Maar idd, BMW haalde idd erg veel uit de kwalificatie motoren. Zoveel uit een 4cyl. Erg krankjorum als je het mij vraagt haha.
Wat ze tegenwoordig uit zo’n motor kunnen halen wanneer ze geen limiet zouden hebben :)
turbotoll zegt
@karaya: Dat broodje-aap verhaal dient maar eens de wereld uitgeholpen worden.
Die 1500pk is een “geschat” vermogen van mensen op de pitmuur tijdens een qualificatie op Monza van Gerhard Berger aan de hand van gemeten vermogen en vergelijkingen met rondetijden en topsnelheden. Het was met een dichtgelaste wastegate op een do-or-die qualificatiemotor op bijna pure tolueen en koudijs op de intercooler, nog voor de vuldrukbeperkingen van het volgende seizoen. Het gebruikelijke vermogen lag een stuk lager.
Lees hiervoor de boeken van Ian Bamsey (“International Race Engine Directory” en “The 1000 BHP Grand Prix Cars”) die buitengewoon de moeite waard zijn.
trustmeiamanengineer zegt
Dit is helemaal geen boxer… De 919 heeft een V4……
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: hmm, staat idd wel in de tekst, maar is wel een beetje een onsamenhangend verhaal…
bug2000 zegt
@trustmeiamanengineer: er is ook een boxer-variant van staat er, maar idd: beetje verwarrende kreet onder het plaatje.
mrrallycross zegt
Mooi hoor
jippie zegt
Ik ben van de oude stempel: ik zie liever 8- en 12-cilinders in de racerij. Ik zie het nut er ook niet in van waarom een raceauto zuinig/stil/schoon zou moeten zijn.
lekbak zegt
@jippie: omdat fabrikanten dan zuinige technieken ontwikkelen waar jij en ik later profijt van hebben.
gecko75 zegt
Lancia delta S4 had ook al 500 pk in de jaren 80 uit een 2.0 4 cilinder
fietsbel1 zegt
Kawasaki h2r haalt 330 pa uit een liter ben niet onder de indruk. Standaard race motoren halen dik 200 pa zonder turbo.
3246cm252kw zegt
In 1983 had BMW al een 1.5 liter met 1500pk ?
niekie1999 zegt
@3246cm252kw: na ongeveer een half uur turbo lag
lekkaah zegt
@rynnus: leuk is miss ook om die tweet van porsche te linken waarop toyota en audi op hebben gereageerd (de onthullingstweet)
maestrobains zegt
Mooi die CNC lijnen, ziet precies hoe die laag voor laag uit het aluminium heeft gefreesd.
rolov zegt
15 jaar geleden zat ik in een fiesta met 700 pk cosworth blok. Zijn foto’s van om te bewijzen ;) tijd vliegt dat wel.
mrmiyagi1982 zegt
JANKERTS!! 500pk uit een 2ltr is hoe dan ook veel zelfs met turbo. Bmw had zus alfa had zo. Nou en. Porsche v4 iek vin geel mooi :D
Poll zegt
Dit is wel vrij verwarrend hoor jongens, en V motor met ‘boxer power’ eronder..
Poll zegt
Oja, in 1987 had ik al een dikke vtec jonguh, met tweeduizend pk
gallardogt zegt
Wat mij betreft is de volgende generatie 911 alleen beschikbaar met 4-cilinder boxter en slanke korte kont.
Bart_V zegt
800 pk uit een toyota 3SGTM (afgeleid van de 3SGTE)