Een nieuwe mastodont in het luxe sedan-segment. De auto weet zich nu al te onderscheiden van ubersedans zoals de Audi A8, BMW 7-serie en de Mercedes S-klasse. In tegenstelling tot de Duitse vlaggenschepen heeft de Air namelijk een elektrische aandrijflijn.
Dit maakt de Air ook meteen een directe concurrent voor de Tesla Model S. Na een lange periode van teasers heeft het Amerikaanse autobedrijf dan eindelijk het doek getrokken van de Air.
Lucid Motors, voorheen bekend als Atieva, is een autofabrikant dat dit jaar meer dan 100 miljoen dollar aan investeringen wist op te halen. Onder andere bij het Chinese LeEco, die tevens een belang hebben in dat andere elektrische automerk: Faraday Future. Eind november werd bekend dat Lucid Motors een 700 miljoen dollar kostende productiefaciliteit gaat bouwen in Arizona.
Onder andere de Air moet daar straks van de band gaan rollen. De elektrische sedan wordt aangedreven door twee elektromotoren die samen goed zijn voor 1000 pk. De instapper betreft een variant met een 100 kWh-accu. Daarnaast moet er een versie komen met een 130 kWh accupakket. Ter vergelijking: de topmodellen bij Tesla beschikken ook over een 100 kWh-accu. Samsung is verantwoordelijk voor de accu’s in de Air.
Ook qua specificaties weet de Air zich te meten met zijn directe concurrent. Een actieradius van 650 kilometer en een sprint naar 96 km/u in slechts 2,5 seconden. Het onthulde model op de plaatjes betreft een concept, maar de uiteindelijke productieauto zal nauwelijks afwijken.
Het uiterlijk van de elektrische sedan oogt futuristisch. Een doorgetrokken voorruit, dat we kennen van de Tesla Model X, en een ruim interieur zodat de CEO in kwestie zich lekker kan laten vervoeren. De achterstoelen ogen als een prima werkplek met veel beenruimte waar de nodige kilometers in comfort kunnen worden doorgebracht.
De elektrische sedan moet in 2018 op de markt worden gebracht. De Air zal autonome functies ondersteunen, al is nog niet duidelijk hoe uitgebreid deze zullen zijn. Via over-the-air updates kan de auto van nieuwe autonome functies worden voorzien. Ook dit is goed afgekeken van concurrent Tesla. Lucid Motors zegt dat een Air, volgeladen met opties, meer dan 100.000 dollar gaat kosten in de Verenigde Staten. In de toekomst wil de autofabrikant een goedkoper model op de markt brengen in een prijscategorie rond de 65.000 dollar.
gokartmozart zegt
Zo had de electrische Saab van de toekomst eruit kunnen zien. Waarom plakken ze dat merk hier niet op?
viezefreddyw zegt
@gokartmozart: Eens! Hij heeft wel wat weg van de SAAB Aero X. Ik vind het op zich wel een fraaie auto.
Design_Driven zegt
Dat ziet er toch wel erg lekker uit, die ga ik zeker goed bekijken op CES.
Je kunt zeggen wat je wilt maar de electrische revolutie brengt toch een hoop leuke en interesante bedrijven. Of ze het allemaal uithouden is natuurlijk nog maar de vraag maar het zorgt wel voor leven in de brouwerij, uh autorij.
480turbo zegt
Samsung levert de batterijen… Als die autos maar niet ontploffen!
Donstil zegt
@480turbo: Dat wordt een knaller van een succes.
lekkerlinksrijden zegt
@Donstil: geen vuurwerk nodig met oud en nieuw, een “AIR” is genoeg
dedokter zegt
@480turbo: de auto’s gaan tenminste vlammen bij goed gebruik
Gulli zegt
@480turbo: heb je toch nog een verbrandingsmotor met uitstoot in je EV :)
e36thuglife zegt
Ziet er uit als een begin jaren 90 concept car. Zo eentje die ze toen vet space vonden.
oversoft zegt
Brrr, wat een lelijk ding. Wat hebben fabrikanten van elektrische auto’s toch met die C-pilaar, dat ze die altijd zo’n vreemde / lelijke vorm moeten geven?
banaan7 zegt
@oversoft: ik vind zelfs een model x mooier!
lekkerlinksrijden zegt
@banaan7: niet liegen. Das niet leuk
Dutchdriftking zegt
Kom maar door. Ik vind hem mooi.
willyjee zegt
Accu’s gemaakt door Samsung? Nu hopen dat dat goed gaat
krisp zegt
Als je weet dat de ontwikkeling van een auto als de BMW 7-serie tegen de miljard loopt, dan is het lastig om te geloven dat deze partij met slechts 100 miljoen fatsoenlijk kan meedoen in dit segment. Daar moet je iets unieks voor hebben. Tesla had dat met de elektrische aandrijving en de ontzettend goede marketingmachine waardoor het product goed gehypet werd. Lucid is de tweede elektrische auto op de markt, en qua marketing heb ik nog niet heel veel gemerkt. In combinatie met nieuwe partijen op deze markt zoals Porsche, geef ik ze weinig kans.
mrB zegt
@krisp: yup, het is niet bepaald het makkelijkste segment om in te stappen. Het interieur moet er niet alleen goed uitzien, het moet kwalitatief ook het beste van het beste zijn. Het is toch het segment waar de grote bazen zich in laten rondrijden. Als je ziet dat het interieur van Tesla weleens waar aardig is maar zeker niet het beste van de auto, denk ik dat lucid moters het zichzelf te moeilijk maakt.
Daarbij kan ik ook niet zeggen dat het een plaatje is, er zijn heel veel auto’s mooier.
lekbak zegt
@mrB: je moet toch ergens beginnen en een goedkope maar toch goede auto bouwen is het aller moeilijkste in de autoindustrie. Dan liever een topmodel zoals dit.
pinut187 zegt
@krisp: als je het artikel nog een keer goed leest dan weet je dat ze 100 miljoen aan investeringen hebben ontvangen. Er staat nergens dat die 100 miljoen alleen voor de ontwikkeling worden gebruikt.. Begrijpend lezen..
krisp zegt
@pinut187: Natuurlijk is dat bedrag niet exact gelijk. Een deel van de investering wordt voor andere zaken gebruikt, waarschijnlijk is er geld geleend om de ontwikkeling mogelijk te maken. Toch geeft het een indicatie. De ontwikkeling zal niet heel veel meer gekost hebben.
pinut187 zegt
@krisp: ze hebben alleen 700 miljoen in de fabriek gestoken. Zal nog genoeg over zijn om een de auto te ontwikkelen.. Jij hebt niet echt verstand van bedrijfsvoering of het opstarten van een bedrijf..
mashell zegt
@krisp: nu moet je die miljard voor 7 serie wel wat relativeren. Daarvoor wordt een berg techniek ontwikkelt dat vervolgens ook nagenoeg ongewijzigd in de nieuwe 5 en 3 landt.
autoblaag zegt
Leuk eigen gezicht en een bijzonder fraai dash. Maar vooralsnog zet ik hem in het lange rijtje van “eerst zien, dan geloven”. Nu hopen dat het geen one day fly wordt.
Edge zegt
@autoblaag: Ik begrijp je scepticisme, maar Lucid Motors heeft gewoon alles in huis om een goede autofabrikant te worden. Als je kijkt naar het personeel dat op de website staat vermeld, zie je dat er mensen bij betrokken zijn die toch wel behoorlijk wat ervaring in hun respectievelijke vakgebieden hebben. Combineer die vakkundigheid met Chinees geld, en je zou zomaar een goede auto kunnen krijgen.
cossiekiller zegt
Ik vind hem wel mooi. Maar weer veel te duur voor de gewone man…
ThomasBol zegt
@cossiekiller: Lucces is een keuze.
ThomasBol zegt
@thomasbol: Succes*. Goed typen trouwens ook.
allesmetturbo zegt
Meer concurrentie en meer keuze, altijd goed. Nu hopen dat hij niet explodeerd door de samsung batterijen :’ )
autodrome zegt
Beetje Saab en Citroen concept meets Tesla mashup, vind het best een geslaagd ontwerp. Maar die Preise sind nicht mals jaaahhh. Dat wordt minimaal 100k in Europa
mashell zegt
Leuk zo’n retro Renault 25 (het zijaanzicht lijkt er sprekend op).
jdoublev zegt
Het uiterlijk vind ik wel wat lijken op de Porsche Mission E Concept. Maar ik ben benieuwd hoe het eindresultaat is, ik vind het niet eens een lelijke auto.
lexaudi zegt
Ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan de teslaala
E34M5Touring zegt
Samsung levert de batterijen. Dus ik mag em niet meenemen in het vliegtuig en in GTA 5 kan ik em als granaat gebruiken?
mout zegt
Er zit groot geld achter, zo te lezen. Dus zal het wel doorgaan.
Maar afgezien daarvan vind ik dit typisch zo’n proefballonnetje waarvan we er al 10 en meer hebben zien langskomen hier. Het hoekje van de electrische Saab 9-3, en van al die ‘artist impressions’ zeg maar.
Verder verbaast me dat dit wel érg rechtstreeks op Tesla gericht is. Klasse, stijl, vermogen, techniek: Het is allemaal ongeveer zo onderscheidend als BYD.
Eduardo Cuvelier zegt
Lucid Air 1.000 Bhp Background Brilliance – Score :
– Nat King Cole : ‘Tell Me About Yourself’
– https://www.youtube.com/watch?v=ICg1GEAXSoY