Na een tweetal weinig verhullende teasers, en het uitlekken van vrijwel ieder uiterlijk detail van de Ampera staat ‘ie nu klaar. Het knappe zusje van de Chevy Volt kan de wereld aan en gaat haar familie weer uit het slop trekken.
Als alles een beetje mee zit en Opel daadwerkelijk het hoofd boven water houdt gaat de Ampera eind 2011 in productie.
Zoals reeds geschreven staat rijdt de Ampera altijd met de elektromotoren. Over het algemeen zullen deze door het 16kWh accupakket van voldoende stroom worden voorzien. De accu’s van de Ampera zijn na 60km op, mocht de eindbestemming dan nog niet bereikt zijn, dan schakelt het ‘noodaggregaat’ bij. De verbrandingsmotor in de Ampera vergroot de reikwijdte tot ongeveer 500km. De motor werkt op zowel E85 als benzine. Het enige wat het noodaggregaat niet doet is de accu’s opladen. Mocht bij een lange rit de verbrandingsmotor ingeschakeld worden, dan worden de accu’s pas weer opgeladen als de auto aan het stopcontact hangt.
De elektromotor beschikt over 370Nm koppel. GM geeft aan dat dit vergeleken mag worden met een 150pk verbrandingsmotor. Een sprintje naar de 100km/u legt de Ampera daarmee in negen seconden af. Uiteindelijk is in de Ampera een topsnelheid van 161km/u mogelijk.
hendrik zegt
okee, de volt is dus wel wat mooier. jammer ik had gedacht dat het andersom zou uitpakken
Laue zegt
ziet er beter uit als een prius maar opel (GM) is hier veel te laat mee begonnen waardoor de prius toch wel een voorsprong heeft.
micheloo0 zegt
Ik betwijf toch of iets gaat worden en of ze het tegen 2011 in produtcie gaan kunnen brengen.
CrazyHenkie zegt
maar bij de Volt was het toch juist zo dat de verbrandingsmotor enkel de elektromotoren kon opladen? Waarom zou je dat anders doen bij de Ampera?
cardesigner@USA zegt
Een echte Prius-killer? Wie zal het zeggen… Hij heeft in elk geval zijn uiterlijk mee.
RobertJ zegt
Ik ben benieuwd of hij nog komt, maar als hij dan komt, hoop ik wel dat je aan het begin van je te rijden traject de afstand kan ingeven. (of bestemming) Daarmee zou de motor zelf kunnen bepalen of hij aanmoet, en misschien gedurende de gehele rit al aanstaan. Zodat je bijvoorbeeld geen kachel meer hoeft te stoken op basis van je accu’s, of je laatste 5km met een koude motor moet rijden(terwijl je daar misschien weer de bebouwde kom in gaat en dus dat dinge liever uit hebt?)
Ik hoop in iedergeval dat hij gewoon komt en dat opel nog een beetje overeind blijft.
Elja Trum zegt
Waarom maken ze dit ding bijna net zo lelijk als een Prius?
Hij heeft zelfs eenzelfde soort vorm.
Vinny_93 zegt
Het moet de wereld uit het slop trekken. Moet Opel eerst eens uit die slop komen. Anders komt die er nooit.
Maar goed, hij is niet lelijk, Opel is extreem goed bezig. Met de laatste 2 auto’s dan.
Jesper zegt
Moet nog zien dat die velgen de productie of zelfs maar de optielijst halen…
Overigens geen auto om mee naar Zuid Frankrijk te rijden dus? Wat je zal wel niet bij iedere Novotel of Shell de accu op kunnen laden… gemiste kans dan.
RobertJ zegt
@Elja Trum: omdat met die vorm een laag verbuik makkelijker realiseerbaar is dan met die van een hummer, gok ik zo…
Victortje. zegt
@Elja Trum, wou ik ook zeggen maarja, dat weten ze zelf waarwschijnlijk ook niet :P
Citrofiel zegt
Ergens hoop ik wel dat hij een grandioos succes zal hebben.
@ Elja; Aan die vorm kunnen ze niets doen. Dat is nu eenmaal de meest gunstige vorm voor een auto, dus milieuvriendelijk. Daarom lijken al die hybridedingen zo op elkaar.
Victortje. zegt
@citrofiel, dus er komt nooit een hybride-bestelbus/station enzo?
Golfke zegt
Mooie auto. Ik hoop dat dit Opel/GM het hoofd boven water zal houden.
Jesper zegt
@ Victortje: Niet in de nabije toekomst, later komt zoiets ongetwijveld, als die techniek voldoende doorontwikkeld is. Maar een station carrosserievorm zou de voordelen van de hybride technologie teniet doen.
Jan Rap zegt
Opel stond toch op het punt om failliet te gaan?
Mr. J zegt
@ crazy henkie
hier gebeurt precies hetzelfde, de benzine motor is een aggregaat voor de elektromotoren. maar de benzine motoren produceren alleen de hoeveelheid energie die nodig is en niks extra’s om de accu’s op te laden
Mikeee zegt
@ artikel
Waarom schrijven jullie ‘kWh’ wél goed op en ‘nm’ niet? (Da’s nanometer, Nm heb je nodig.)
En nee, ik vind het geen mierenn##kerij. Dat is het pas als ik ga lopen corrigeren op bijv. Fok! ofzo.
Je mag toch verwachten dat een blog over auto’s zulke vanzelfsprekendheden onder de knie heeft, ofnie?
Op de middelbare school werd er bij ons een volle punt afgehaald van het proefwerk voor het verkeerd schrijven van eenheden.
-edit: klopt! We willen de lezers actief en alert houden ;) –
bmw330i touring zegt
Kan iemand mij even helpen bij mijn volgende vraag… veel mensen zullen zich deze al gesteld hebben maar ik zie echt geen mogelijke oplossing.
Auto’s op (veel laptop) batterijen laten rijden is allemaal wel leuk bedacht (als je een groentje bent) maar wat blijft er van je batterijen over na 300 keer opladen. Een normale laptop batterij is dan zo goed als waardeloos en heeft nog 30% van zijn capaciteit over en ben je eigelijk aan een nieuwe toe. tot nu toe zijn er volgens mij geen batterijen die dit niet hebben. Met een auto die je bijna dagelijks moet opladen zouden je batterijen na 1-2 jaar volledig vernield zijn. Hoeveel moet dit grapje kosten voor de consument en de constructeur? Of hoe gaan ze dit oplossen? Hoeveel batterijen gaan we wel niet moeten produceren (ook geen goedkoop en milieuvriendelijk proces).
Ik heb het dan nog niet eens over alle andere nadelen van batterijen die je niet overal meteen kunt opladen enzoverder…
Wil een slim groentje dat even uitleggen aan deze domme poster?
bedankt
Bee zegt
Hij heeft dezelfde vorm als de Prius, omdat dat aerodynamisch het beste is.
Erik zegt
Waarom wordt er geen verbruik opgegeven, waarom zou ik deze auto kopen ter waarde van min. 45.000€ als men het verbruik niet eens op durft te geven.
Rik3 zegt
370 nm? nanometer?
Oh Mikeee zei het ook al, je hebt gelijk; ik dacht ook aan nanometer.
Toms zegt
Sinds wanneer is er een formule om van Nm naar pk te komen..
Wat een onzin!!
Beetje Verward zegt
De autobloggers vormen in het algemeen een heel kritisch volkje. Anders gezegd, ze weten bijna overal wel een venijnige vraag naast te zetten, vooral als het om milieuinnovaties gaat. Maar in dit geval vraagt niemand zich af wat het vermogen is van de Ampera wanneer de accu’s op zijn na een klein ritje van 60km (maak er maar gerust 40 van als je er even aan trekt).
Een Prius III laadt z’n accu’s permanent op en heeft altijd 135 pk en (naar verwachting minimaal) 500Nm tot z’n beschikking. Heeft een actieradius van zeker 700 km. Is deze zomer ( en niet pas eind 2011) leverbaar.
Het lijkt erop dat de autobloggers vooral hopen hopen hopen dat deze Opel een dikke vinger kan maken naar de Prius III. Lijkt me niet.
BananaFlip zegt
Verassend uiterlijk…
Citrofiel zegt
@ Beetje verward; Goed dat je dat aanstipt! Aparte kwestie… Eerst ver leegrijden en dan pas opladen, wat voor invloed heeft dat op het vermogen gedurende die cyclus. Iemand een idee?
RobertJ zegt
@citrofiel: waarschijnlijk geen, want de motor zal dus voldoende energie leveren om de elektromotor zijn werk te laten doen. In principe moet het dus niet uitmaken.
Citrofiel zegt
Hm, de combinatie van de reactie van RobertJ met de reactie van Beetje Verward is een beetje verwarrend… :P :|
Toch… Na lang denken ga ik Robert achterna. (Een beetje) Verwarde mensen moet je niet volgen. ^^
DJD zegt
Volgens mij hebben we hem verdrietig gemaakt jongens, zijn mascara is nu uitgelopen ;)
Maar ondanks dat is het qua milieu (niet qua uiterlijk) een grote stap voorwaarts. Hopen dat dit zich verder doorzet!
Beetje Verward zegt
Beste Citro
Ik ben geen enkele richting ingegaan. Blijkbaar lees je niet goed. Ik heb alleen de kwestie aan de orde gesteld en daaraan de opmerking verbonden dat niemand zich afvraagt hoe het verder gaat met deze opel nadat de accu’s leeg zijn.
Zou best kunnen dat de brandstof motor er voor zorgt dat de electromotoren gewoon hun werk kunnen blijven doen. Ik lees het alleen nergens.
Ik vind overigens een topsnelheid van 160km/u niet echt bruikbaar. En over de vervuiling door de productie van de batterijen (overigens in het geval van de Prius lariekoek) hoor je hier ineens niemand klagen. Ik begrijp heel goed dat ik wel eens Verward ben door dit soort tegenstrijdigheden respectievelijk deze hypocrisie.
Headhunterz zegt
gelukkig is het een concept en zal er veel veranderen want anders zie ik het Opel het echt niet redden
Citrofiel zegt
@ Beetje Verward; “De accu’s van de Ampera zijn na 60km op, mocht de eindbestemming dan nog niet bereikt zijn, dan schakelt het ‘noodaggregaat’ bij.” Niet duidelijk? Dan kunnen we terug in de geschiedenis. De Ampera is een plug-in hybride, waarover Autoblog al eens verduidelijkte: “De hybride plug-in van GM rijdt altijd op stroom. Op het moment dat de accu’s leeg beginnen te raken, zal de verbrandingsmotor worden ingezet om de accu’s op te laden.”
Overigens, mijn reactie moest je niet heel serieus nemen. Voor het gemak beeldde ik het iets anders uit dan dat het was. En over je naam kun je nu eenmaal grapjes verwachten. ;) Wat doet de topsnelheid er eigenlijk toe, qua bruikbaarheid? Alsof mensen die zo’n milieuvriendelijke auto gaan kopen willen racen…
Goed, je reactie is duidelijk. Je bent een Prius-rijder, en vindt het oneerlijk dat de Prius hier wordt weggehoond, dan niet weggestuurd met argumenten, waar de Ampera/Volt zonder enige argumentatie lovend ontvangen wordt. Daar kan ik me in vinden. Eerlijk gezegd deed ik er zelf aan mee, zonder het door te hebben. Vreemd dat iedereen dat lijkt te hebben…
W1ck3D zegt
Hm, zullen we maar zeggen dat het einde van Opel in zicht is dan?
Wat een gedrocht. Ja, de vorm is misschien wel milieuvriendelijk maar een auto koop je toch ook nog steeds voor een deel met het hart.
Interesseert mij wat dat er dan 0,001 mg minder CO2 de lucht in gaat.
Ja, ik zou liever met een auto willen rondrijden die niets uitstoot, maar om daarom met zulke wagen te gaan rijden, nee dan kuch ik liever een beetje.
WieAndersDasAuto zegt
Het is wel goed van Opel dat ze met dit soort auto’s bezig zijn. Helaas is hij niet bepaald mooi maar zuinig is ie zeker. Dus goed voor het milieu. Alleen ben ik geen voorstander van dit soort auto’s…
RobertJ zegt
@W1ck3D: Ik ben het ermee eens dat de huidige hybrides niet de mooiste zijn, maar het geeft je wel 14% bijtelling, dus die paar gram CO2 maken wel degelijk een hoop verschil. Gelukkig komt daar snel verandering in met de nieuwe Polo, alleen even afwachten of die wel mooi wordt…
Overigens zou deze techniek in de Insignia ook PRIMA werken, die heeft ook een zeer lage Cw waarde, is voldoende groot, heeft alleen wel een mooi uiterlijk.
E63 AMG (nieuwe naam. Was S65 AMG) zegt
Opel Ampera of RAMPera?
Esprit_de_Flandre zegt
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een mooie Opel. Lijkt sterk op een Honda, zal daar wel iets me te maken hebben. Afwachten hoe de productieversie eruit zal zien.
duppie zegt
Voor de duidelijkheid, de accu’s in dit ding zijn geen “laptopcellen”, maar lithium-ijzerfosfaat cellen. De Tesla Roadster heeft wel lithium-ion cellen.
Probleem bij een laptop is ook dat je ze vaak gebruikt totdat ze helemaal leeg zijn, en dan weer helemaal tot het laatste druppeltje oplaad. Vooral dat laden tot 100% is heel slecht voor de cellen. In een hybride auto probeert men de cellen tussen de 20 en 80% te houden, dan blijven ze veel langer goed.
Afstandsbediening zegt
bmw330i touring zegt
@duppie
Bedankt! Is het dan bekend hoelang zo’n batterijen meegaan? Gaat het bij intensief gebruik (zoals een normale papa-auto) 5 jaar mee? 10 jaar? of zijn hier nog geen uitspraken over.
EVO zegt
zoals gewend bij opel is ook dit weer een design juweeltje……………………………….hahahahahaha
Simpson zegt
ben wel benieuwd wat ‘ie gaat kosten.
hij kan qua leasebak ietsje duurder zijn dat een insignia, omdat ‘ie toch in de 14% categorie gaat vallen, maar of het publiek dat zelf zijn/haar auto koopt een insignia-budget over heeft om elektrisch te gaan rijden?
met zoveel onzekerheid over hoe lang de batterijen meegaan e.d.
Simpson zegt
ho, te vroeg gedrukt..
en bovendien koop je een grotere auto toch meestal voor de grotere afstanden. Iemand die niet regelmatig meer dan 60km aflegt koopt wel een klein gebakje.
Bennink zegt
Dit zou dan de eerste Opel zijn die ik serieus zou willen rijden.