Zo anoniem als de Model S Plaid is, zo opvallend is deze HiPhi A.
Een auto met 1.000+ pk rijden was tot voor kort alleen weggelegd voor de allerrijksten, maar tijden veranderen. Vandaag de dag heb je voor ‘slechts’ een ton al een 1.020 pk sterke Tesla Model S Plaid. En deze auto gaat nog concurrenten krijgen ook.
Deze concurrentie komt – hoe kan het ook anders – uit Chinese hoek. In september werd al de Zeekr 001 FR geïntroduceerd, met 1.265 pk. En nu is daar de HiPhi A, die daar nog eens overheen gaat. Deze auto heeft namelijk 1.305 pk.
De HiPhi A is de snelle versie van de HiPhi Z die we al eerder te zien kregen. Niet dat deze auto langzaam was, want de Z had ook al 655 pk. Het was echter geen Model S Plaid-killer, en dat is deze HiPhi A wél.
Oké, de term ‘killer’ is misschien wat overdreven, maar deze Chinese EV zou praktisch even snel moeten zijn als de Plaid. Die doet een sprintje van 0-100 km/u namelijk in 2,1 seconden, terwijl HiPhi “net iets meer dan 2 seconden” belooft. Zeekr zit ook op dat niveau, met een sprinttijd van 2,07 seconden.
Zoals je merkt: er valt weinig winst meer te behalen, want op een gegeven moment bereik je de grenzen van de natuurwetten. Veel harder accelereren dan dit is waarschijnlijk niet mogelijk met een zware vierdeurs auto. En dat moet je misschien ook niet willen.
Om dit voor elkaar te krijgen heeft HiPhi overigens de hulp ingeroepen van een echte supercarfabrikant. De auto is namelijk ontwikkeld in samenwerking met Apollo, het voormalige Gumpert. Apollo kennen we natuurlijk van de bizarre Apollo IE. Nu weet je ook meteen waar de letter A voor staat in de naam.
Zoals gewoonlijk bij EV’s is de topsnelheid minder indrukwekkend dan de sprinttijd, maar met een top van bijna 300 km/u heb je weinig te klagen. De HiPhi moet op dat punt wel zijn meerdere erkennen in de Plaid, want die loopt 322 km/u.
Waar je Model S Plaid bijna een sleeper kunt noemen met zijn zakelijke uiterlijk geldt dat zeker niet voor deze Chinees. De HiPhi Z was al een bizarre verschijning, maar met de A zijn echt alle toeters en bellen uit de kast getrokken. Met deze auto moet het wel lukken om de aandacht van spotters te trekken.
Of de HiPhi A ook naar Europa komt is nog niet bekend, maar dat zou zomaar kunnen. De HiPhi Z (waar deze auto dus op gebaseerd is) komt namelijk ook deze kant op. Daardoor kunnen we alvast verklappen dat de HiPhi A geen koopje gaat worden. De Z kost in Duitsland namelijk al €105.000.
pomoek zegt
Hipi-jaja-jippie-jippie-jeey!
Sorry.
AudiRS zegt
De 6000 SUX!
Robert zegt
https://robocop.fandom.com/wiki/6000_SUX?file=6000sux.jpg
Heerlijk foute film was dat toch. Deze was recent nog weer op tv. Genieten.
lecomte zegt
Ik blijf dit een soort Hot Wheels vinden. Het is anders, mooi weet ik niet. Na een maand ben je er denk ik op uit gekeken qua ontwerp.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, deze Chinese Badmobile met Citroën invloeden.
PunicaOase zegt
Schrijft waarschijnlijk nog sneller af dan een Maserati.. Voor mij dan liever een nette nieuwe 911 op dinosap..
ghost zegt
Niemand geeft toch nog om 0-100 tijden..zeker als je dan gaat neuzelen over honderdsten achter de komma 🥴🥴
hotze zegt
Wedstrijdje verpissen is het.
Hoe snel slijten de banden van dit soort pk-monsters. Het zou fijn zijn als het volgende kabinet bpm gaat heffen per pk/elektrisch verbruik voor elektrische auto’s.
str8six zegt
Vind t wel een vet design. Interessanter dan het prehistorische design van de model S.
audirs3 zegt
De EV’s gooien de hele markt op zijn kop. Toch bizar dat je voor de snelste auto’s nu Amerikaans of Chinees moet gaan halen. Wie had dat 20 jaar geleden nou verwacht.
En voor de mensen die denken “ja maar met een EV is veel vermogen veel makkelijker”, nou dat valt vies tegen, anders hadden we ook wel 1000pk ID.4’s gehad ofzo. Net als met een verbrandingsmotor is ook met EV de koeling best wel een ding bij zulke vermogens.
mashell zegt
Bij EV’s is veel vermogen ook gemakkelijker. Je hoeft niet meer cilinders of grotere turbo’s te monteren, een tikkie grotere elektromotor met een dikkere kabel doet het al. Je hebt er inderdaad ook een sterke batterij koeling voor nodig want een hoog vermogen betekend een sterke stroom maar die koeling had je toch al nodig voor het snel laden. Een 1000pk ID.4 is onzin maar een standaard ID.3 heeft twee keer zoveel vermogen dan een standaard Golf.
drtim zegt
Vrij lelijk antwoord..
flyerbunch zegt
Je kan idd wel zien dat Gumpert invloed had op het design. Druk en futuristisch.. mss net iets te?
Snelle zegt
Als je er goed naar kijkt is het gewoon een goed geslaagde auto. Die wielkasten zijn mooi uitgebouwd, hij ziet er lekker dik uit. Ondanks dat het een grote auto is krijg ik er een rally auto gevoel bij. Die spoiler hoeft niet. Wat mij betreft kan BMW hier nog wat van leren qua design. Ik hoop dat hij naar Europa komt