We haalden de plug-in hybride 3 Serie eerder deze week al even aan, en prompt kiest BMW ervoor de eerste details van zijn stekkersedan bekend te maken. Maak kennis met de eerste 3 Serie die 1 op 50 rijdt.
Uiteraard zal het nog wel eventjes duren voordat er een productiemodel staat, we verwachten eerst een X5 plug-in. De benzine-elektro-aandrijflijn (TwinPower viercilinder benzinemotor en een elektromotor) levert gecombineerd 245 pk en 400 Nm, wat qua vermogen identiek is aan de 328i (die waarschijnlijk naar 330i opgehoogd gaat worden), alleen krijg je er hier 50 Nm aan extra koppel bij. Dit lijkt de geruchten te staven dat het model 330e gaat heten.
Puur elektrisch kan je maximaal 35 kilometer afleggen en een topsnelheid van 120 km/u halen. Een hele sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, de ActiveHybrid 3, die nog een zescilinder had.
BMW presenteert het concept in het kader van zijn jaarlijkse Technology Days, en trakteert ons op een reeks schetsen en dwarsdoorsnedes, zoals hierboven van het onderstel. We zien de viercilinder met hieraan een opengewerkte 8-traps Steptronic transmissie. De (Type 2) laadstekker bevindt zich achter het linker voorwiel, en onderhuids loopt een stuk oranje stroomkabel door naar wat we denken dat een stroomomvormer is, die de wisselstroom uit het stopcontact omzet naar gelijkstroom voor het accupakket boven de achteras. De elektromotor bevindt zich tussen motor en transmissie.
Wanneer we de 3 Serie plug-in mogen verwachten? BMW zegt er niets over, maar als wij een gooi mogen doen, dan zeggen we 2016. Weliswaar te laat om in Nederland nog van een enorm belastingvoordeel te profiteren, maar voor BMW is de wereld wat groter dan alleen ons landje. Zoals China bijvoorbeeld, waarvoor het nu al een 530Le maakt.
Power eDrive
In BMW’s toekomstvisie wordt de elektromotor steeeds prominenter. Nu helpt deze de benzinemotor voornamelijk, maar naarmate de tijd verstrijkt, en de batterijtechnologie em elektromotoren zich verder ontwikkelen, willen de Duitsers naar een toestand waarin de elektromotor 2/3 van het totale vermogen gaat leveren.
Er zal steeds meer nadruk worden gelegd op de volledig elektrische werking, met aandrijfcomponenten die tot 500 kW leveren, terwijl ook de capaciteit van de lithium-ionaccu’s (tot 20 kWh) die van de huidige systemen ver zal overtreffen. BMW heeft hiervoor de marketingterm Power eDrive verzonnen.
Update: meer details over de aandrijflijn. BMW’s RWD PHEV heeft een accupakket van 5,5 kWh. De benzinemotor levert zelf 180 pk, de elektromotor de overige 65 paarden, met een piekvermogen vna 96 pk.
miichal zegt
Ja laten we zelf gecamoufleerde shots vrij geven….
Kvgorp zegt
waarom noemen ze hem niet 330i? van de i series
BmwMPower zegt
@Kvgorp: Omdat de i al langer gebruikt word door BMW om hun 316i petjesbakken te benoemen.
3246cm252kw zegt
@BmwMPower: das wel en hele rare opmerking? En de 318i, 320i, 323i, 325i, 328i, 330i, 335i dan?
robert110 zegt
@Kvgorp: Omdat de I voor benzine is, de D voor diesel en aangezien dit een halve stekkerbak is die dus deels op elektriciteit werkt hebben ze voor een E gekozen. Zodat iedereen straks kan zien dat je ben bezweken onder de marketingpraatjes over goedkoop rijden en goed voor het milieu zijn.
Kvgorp zegt
@robert110: Je hebt gelijkt ze noemen die benzines nog steeds I. Ik dacht dat ze dat vroeger deden om aan te geven dat het om een Injectie motor ging.
3246cm252kw zegt
@robert110: ik denk dat dit ook terug linkt naar de tijd van de 325e en 525e van Etha en daar bedoelde ze een extra zuinige variant mee. Destijds geknepen 6 pitters. Kijk maar tussen me spots op autojunk.
mrrallycross zegt
Jemig die ziet er heel anders uit dan de standaard 3 serie, vind hem zo wel veel mooier…
tupperware zegt
Moeten hier geen 19″wielen met 135 bandjes onder?
gregorius zegt
Dit is eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd. Alle concurrenten leveren als plugin hybrids. Dus om nu een 4 cylinder (turbo, B48 blok gok ik dan zo) met een elektro motor in te zetten (die maar 35km autonoom rijdt; ipv 50km bij een hoop concurrentie); dat is eigenlijk weinig nieuws.
En zeker omdat ze de plug in techniek al hebben in de i3 en i8.
arii zegt
Goed dat er camo wrap erop zit want wij weten natuurlijk niet hoe een 3 serie eruit ziet
sir_smokalot zegt
@arii: Kleine hint: misschien omdat dit de gefacelifte 3 Serie is? De F30 werd eind oktober onthuld, dus eind 2015 zal er wel een facelift gepresenteerd worden. We verwachten deze PHEV niet voor 2016, dus doe de wiskunde maar :)
bmwe30325i zegt
Volgens mij zie ik de wikkelingen van de elektromotor tussen de benzinemotor en de versnellingsbak zitten. Zelfde lay-out als Volkswagen maar dan met heckantrieb!
david-e30 zegt
@bmwe30325i: klopt elektromotor zit voor de versnellingsbak
sir_smokalot zegt
@bmwe30325i: Ben zelf niet zo’n held op mechanisch gebied, dus dat zou kunnen kloppen. Heb het aangepast.
bmwe30325i zegt
@sir_smokalot: niet tussen de assen maar tussen de verbrandingsmotor en de versnelingsbak.
sir_smokalot zegt
Da’s ook tussen de assen ;-)
trustmeiamanengineer zegt
Volgens mij zit de elektromotor in/aan de versnellingsbak.
Verder jammer dat ze niet voor een diesel blok gekozen hebben, is sowieso al efficiënter. Maarja in Amerika, Azie en Rusland houden ze niet van diesel.
widodh zegt
@trustmeiamanengineer: in een liter diesel zit meer energie, maar een liter diesel weegt weer meer dan benzine. Diesel is echt niet beter dan benzine voor een auto. Het blok weegt ook meer.
sjeemsbond zegt
@widodh: ja precies. Net als een kilo lood veel zwaarder weegt dan een kilo veren….zucht.
widodh zegt
@sjeemsbond: Een liter benzine weegt 0.72kg een een liter diesel weegt 0.82kg
Daardoor bevat een liter diesel meer energie en verbruikt hij minder liter per kilometer, maar wel meer kg per kilometer.
Het is dat we brandstoffen in liters afrekenen, daar zit het prijsverschil.
sydney zegt
@sjeemsbond: Jij denkt dat elke liter vloeistof dus per definitie hetzelfde weegt dan een ander soort liter vloeistof.Ok.Vraag maar even aan Q hoe het zit Sjeems.
trustmeiamanengineer zegt
@widodh: De totale efficiëntie van een dieselmotor ligt ruim 10% hoger dan die van een benzine motor. (Het thermisch rendement is nog veel hoger dan van een benzine motor). Die paar kilo extra gewicht doet echt de hogere efficiëntie niet teniet. Bovendien tanken we in liters, waardoor je brandstofverbruik op diesel beduidend lager ligt in vergelijking met een even krachtige benzine motor. En nu benzine motoren ook turbo’s en dergelijke hebben is het verschil in het gewicht van de motorblokken ook kleiner geworden.
widodh zegt
@trustmeiamanengineer: Wat we echter niet moeten vergeten dat uit een liter ruwe olie X diesel komt en Y benzine. We kunnen niet allemaal diesel rijden, want dan krijgen we een benzine overschot
trustmeiamanengineer zegt
@widodh: Dat is inderdaad waar. Ideaal zou zijn als we alles konden opgebruiken, dus ook veel meer op LPG rijden nog. Dat wordt nu vaak gewoon afgefakkeld.
Overigens wordt er met de Gas to Liquid (GTL) ook al brandstof uit (aard)gas gemaakt, en dan kun je alles omvormen tot een bepaalde brandstof.
timmehh zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Esprit_de_Flandre zegt
Waarom camouflage op een hybride van een bestaand model?
Gaan ze weer spelen met cyaanblauwe lijntjes?
yupyup zegt
Bij bmw doen ze qua design tegenwoordig hetzelfde trucje als audi (alle modellen lijken hetzelfde, zijn saai). Dat vind ik jammer, want ik vond bmw’s altijd hele mooie wagens. Nu word ik er niet warm of koud van.