Een bekend jasje, maar met nieuwe techniek.
Hoewel waterstof momenteel nog een alles behalve milieuvriendelijke brandstof is, zetten steeds meer fabrikanten in op dit vluchtige goedje. Ook Audi mengt zich de strijd met de h-bom h-tron quattro Concept. In de basis is de h-tron een elektrische auto, die wordt aangedreven door twee elektromotoren: een exemplaar van 90 kW op de vooras, terwijl de achteras een motor heeft met een vermogen van 140 kW. Hoe groot de accu’s zijn vermeldt Audi niet, maar de brandstofcel kan een vermogen leveren van 110 kW met een tijdelijke boost van nog eens 100 kW. Voldoende voor een sprintje van 0-100 in minder dan zeven seconden.
Audi verpakt het geheel in een lekker ogend geel crossover-jasje, dat wel heel bekend voor komt. Niet zo gek, want in het blauw en met een volledig elektrische aandrijflijn ging deze concept nog als e-tron quattro Concept door het leven. Nieuwe wijn in oude zakken dus. Dikke kans dat deze Audi Q6, want die naam gaan ze waarschijnlijk op het productiemodel plakken, zowel met grote accu’s als met brandstofcel als range extender beschikbaar gaat komen.
martinus zegt
Alle Goden. Wat is die nieuwe designtaal van audi, zowel voor het exterieur als interieur toch verschrikkelijk lelijk.
Verder; waterstof verschrikkelijk onpraktisch en oneconomisch op dit moment,
maar wel klaar voor de toekomst.
Want elektrisch rijden is de toekomst.
87sandyd zegt
Er is volgensmij al een rijdbaar prototype van de a7 h-tron quattro
parker zegt
Alles beter dan een Prius
motoragent zegt
Hoort dit niet onder het kopje ‘vergeten concept’? Wat een veroudere styling, en dat voor een conceptcar. 10 jaar terug was dit modern geweest, tegenwoordig heeft de eerste de beste productie-Citroën zelfs een futuristischer uiterlijk.
Zonde van die prachtige techniek die er onder schuil gaat.
rufctr01 zegt
@motoragent: heeft Citroën de laatste jaren sowieso!
str8six zegt
Hoera -_-
Dutchdriftking zegt
De techniek is mooi. Het jasje is nog wel even wennen.
klassiekerjunk zegt
Waterstof lijkt leuk, maar is technisch gezien een enorme uitdaging.
Brandstofcellen zijn duur dat is algemeen bekend, maar dat komt niet doordat de productie zo klein is of omdat het een nieuwe technologie is. Proton-exchange-membraan-brandstofcellen (de meest toegepaste techniek) gebruiken platinum in de vorm van nanobolletjes om de reactie te katalyseren. Platinum is enorm duur en de wereldproductie is op dit moment net groot genoeg om grofweg 100000 auto’s per jaar te bouwen met een brandstofcel. Recycling lijkt dan een oplossing, maar door de kleine vorm waarin het platinum toegepast wordt is dat erg lastig en gaat tijdens gebruik zo’n 15% verloren. De enige plek waar genoeg platinum is voor een wereldwijde vloot van waterstofauto’s is de ruimte.
Daarnaast laat waterstof zich lastig opslaan. Door de grote van de moleculen lekt het continu uit alle soorten containers. Staal, composiet, kunststof, alles. Als jij een week niet met je auto rijdt moet je niet gek opkijken als een kwart van je waterstof verdwenen is. Zo blijf je tanken. Ook reageren brandstofcellen langzaam op vermogensveranderingen. Een waterstofauto wordt daarom altijd voorzien van een batterij om het overschot aan energie op te slaan en de tekorten (bij optrekken) op te vangen.
Tel dit op bij een efficiëntie voor de productie van waterstof van stroom-waterstof-stroom van 27%, zonder compressie (met compressie komt het onder de 20%). Benzinemotoren zitten well to wheel op 20% en hybrides op 31%.
Kortom, de problemen zijn groot en het blijft energetisch ruk.
ocda zegt
Volgens mij zoeken ze naar allerhande alternatieven om maar geen diesels meer hoeven te verkopen.
mrrallycross zegt
Hoeveel van dit soort concepts hebben we nou al gezien van audi
base zegt
Vindt de laatste render van het concept mooier op de foto dan het eindresultaat
clarkson zegt
Dit is wel de toekomst inderdaad. Maar zo lang de olieboeren het tegenhouden zal er geen tempo in de ontwikkeling komen.
axelhensen zegt
Ben je bewust dat hier geen spiegels op zitten. En de wielen zijn ook wat groter dan irl. Ruwe schets dus