
Na decennia tevergeefs geprobeerd te hebben BMW te worden, is het Audi eindelijk gelukt: ze hebben een auto gebouwd die donuts doet.
Collega @rubenpriest stelde afgelopen week al vast dat de hel bevroren is: Audi kondigde namelijk aan dat het met een RWD-auto naar de IAA komt. De woorden van collega @casperh hebben dus toch effect gehad. Hij babbelde enige tijd geleden even met Audi Sport baas Stephan Winkelmann et voilà: Audi heeft zich gerealiseerd dat ondersturende (op) FWD (gebaseerde) gebakjes geen premium rijgedrag vertonen #flamesuiton.
Onduidelijk was echter nog waar Audi precies mee op de proppen zou komen. De logische optie was een R8 met RWD. Immers is de R8 het zusje van de Huracan en die is al verkrijgbaar met aandrijving op enkel de juiste wielen. Daarbij maakte tuner MTM al eens R8-en met RWD. Maar wie weet, misschien zou het merk wel met een nóg grotere verrassing op de proppen komen. Een A9 op basis van een Porsche-platform of zo…
Helaas kan die wilde speculatie weer de ijskast is, want Occam’s Razor is weer van toepassing. De simpelste verklaring is doorgaans de juiste. Zodoende zie je hieronder een Audi R8 met een rode streep op de Nase donuts doen. De rode streep doet ons overigens denken aan de originele livery van de R8 LMS, maar een scherp oog ziet dat de achterkant de spoiler van de R8 V10 Plus mist. Net als bij de Huracan wordt de RWD R8 dus waarschijnlijk een instapmodel. Dat is echter juist goed nieuws in dit geval, tenzij Audi de auto in een gelimiteerde oplage op de markt brengt met een gepeperd prijskaartje.
UPDATE 11-09-2017: de Audi R8 V10 RWS is officieel, alle info lees je HIER!
Image-Credit: Plaatje van een R8 met BMW-badge uit het archief.
Donuts ..
De armen worden steeds rijker ..
@lincoln: Niet waar, de top 200 rijkste mensen ter wereld bezitten ruim 50% van alle ‘resources’ op deze aarde en dat wordt met het jaar erger; middenstand bestaat niet meer. Maar goed; feiten hebben jou, net zoals Trump nog nooit gehinderd in het uitkramen van onzin… waar de wereld trouwens ook nog nooit beter van geworden is ;)
@dawwg: Ja, en de rijkste 1% van de aarde bezit 99% van al het geld.
Met deze stellingen kun je echter niet zeggen dat Lincoln niet gelijk heeft.
“met aandrijving op enkel de juiste wielen”
Wie bepaald dat?
@mars: dat is op de achterwielen volgens dé kenners. Net als dat een automaat voor mietjes is en turbomotoren opgewaardeerde stofzuigers zijn. En owee als je het in je hoofd haalt een andere mening te hebben, want dan word je gekielhaald.
Maar voor de rest staan autoliefhebbers altijd open voor de mening van anderen, als het maar binnen het kader valt wat volgens de echte kenners goed is.
@silenro: dat dus!
@silenro: Owee als je Audi boven BMW zet. DAN BEN JE GEEN LIEFHEBBER!1!!11
@romeoalfa:
alfacsisten .. dat zijn pas echte liefhebbers ..
“Welnee joh .. de Alfa,s zijn niet aan te slepen” ..
@silenro: Hulde voor deze perfecte bewoording wat ook in de bredere maatschappelijke discussies tegenwoordig de norm lijkt te zijn. Iedereen is vrij om een mening te hebben, tenzij deze buiten het nauwe denkraam valt van wat gezien wordt als de enige juiste norm.
@mars:
Top gear volk ..
armer gaat het niet worden ..
@lincoln: kleuters zijn ook baas, want achterwiel aangedreven 3 wieler..
@mars: de meeste driewielertjes hebben voorwielaandrijving hoor… Die met achterwielaandrijving zijn voor de gevorderde kleuters, net als in het echte leven.
@mars: ik
@mars: ieder mens met verstand
@alexnaoumov:
De “hoger opgeleiden” zeker ..
@lincoln: Nee. Ieder mens die niet onder elk artikel een enorm cynische reactie plaatst die alleen maar een statement neer zet waarvan je van te voren al weet dat daar mensen op in gaan haken en daar weer op reageren. Net als Clarkson die ook zo bombastisch z’n mening de wereld in knalt (heel ‘entertainend’ dat wel). En ja dat mag gelukkig in dit land, maar daar is niet iedereen blij mee om dat elke keer weer op zo’n plek als dit tegen te komen. En waar ik dan een hekel aan heb dat ik dan weer moet blijven scrollen tot onder die discussie waar iemand eindelijk iets verstandigs heeft te zeggen over het daadwerkelijk onderwerp uit het artikel.
@mars: als je nuchter nadenkt dan is aandrijving op de juiste wielen: op alle wielen. Maar dat wisten ze bij Audi al wat langer. Inmiddels bij Mercedes en BMW ook.
Dan kunnen ze nu, net als menig BMW, oversturend de bocht missen
Er waren volgens mij ook geruchten van een kleinere aandrijflijn. Dit was echter al voor de RWD versie naar buiten kwam. Deze twee in combinatie zullen misschien de nieuwe R8 instapper worden. Net zoals de V8 dat voor de vorige generatie was.
@janmetdelangeachternaam: V6 twin turbo?
EDIT: goed punt, fixed!
En een echte Audi verassing…. Voorspelbaar allemaal weer. Lepel nou die dikke 5 pitter, zwaar opgefokt, in een lichtgewicht versie!
Ik gok op de motor van de huidige RS4 (v6) met achterwielaandrijving en DSG. Ik hoop op een over the top opgefokte 5 cilinder van de TT met handbak en RWD. Dat zou een echte cult auto kunnen worden.
Een voorkeur welke wielen aangedreven moeten worden lijkt wel een eindeloze diepe put waaruit geen eenduidige uitslag komt.
Zelf heb ik de nodige lol in een voorwielaandrijver gehad, en een zeer indrukwekkende rit in een achterwielaandrijver. Het is denk ik waar gebruik je de auto? De straat, het circuit, of bijde.
Dat een achterwielaandrijver gelijk ook premium is, vind ik wat kort door de bocht.
En dan te bedenken dat er tegenwoordig steeds meer FWD’s in het gamma van BMW te vinden zijn. Omgekeerde wereld dit.
En nu nog een 5 cil met een extra turbo erop en knallen met dat ding
Bij supercar megabuild hebben ze dat ook een keer gedaan en hebben ze met een gymkhana evenement in Griekenland mee meegedaan.
Shane lynch reed ermee
Breng een R8 uit met rwd, handbak en een vijfcilinder met 450 pk en ik word Audi-fan.
Audi wat bmw wil worden? Autoblog: wat word je onderhand treurig. Alles voor de clicks
Ik zet nog steeds in op een v6
Ik vind het helemaal mooi! Nu nog een handbak….