Stilstand is achteruitgang.
Met het steeds drukker worden op de wegen mag het geen verrassing zijn dat de economische schade alsmaar blijft toenemen. De cijfers met betrekking tot de economische schade over 2018 zijn binnen en er is sprake van een nieuw record.
Het bedrijfsleven heeft vorig jaar voor 1,4 miljard euro aan schade geleden door vrachtauto’s die stilstonden in ellenlange files. Niet eerder is er in een jaar zoveel economische schade geconstateerd. Sterker nog, het is een stijging van 5,6 procent in vergelijking met 2017.
In de file top 20 is het weer de A4 tussen de knooppunten Burgerveen en de N14 dat de kroon spant. Voor het derde jaar op rij staat dit gedeelte op nummer één. Het stuk snelweg is verantwoordelijk voor 26,1 miljoen euro economische schade. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van evofenedex en TLN. Op nummer twee staat dit jaar de A15 tussen knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met 17,9 miljoen euro en op nummer drie de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Gorinchem.
TLN-voorzitter Elisabeth Post en Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex, spreken namens beide organisaties dat een versnelde aanpak van de A4 een hoge prioriteit bij het kabinet moet hebben. Ook de verbinding van de Rotterdamse haven met het achterland, de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem, moet zo snel mogelijk worden aangepakt, aldus beide partijen. Een ander knelpunt dat een aanpak vereist is de A12 Gouda – Oudenrijk en de A50 tussen Ewijk en Paalgraven.
Niet alleen het verbreden van de weg is volgens de organisaties een oplossing. Ook een verbetering van het openbaar vervoer en een efficiënte vervoerscoördinatie vanuit de bedrijven zou moeten bijdragen. Met dit laatste doelt men dat bedrijven ook andere vervoerswijzen moeten overwegen. Denk aan de trein of een schip.
Fotocredit: @hhitalia via AutoJunk.nl
fanboy zegt
Ik heb zelf als alternatief voor de auto de trein en elektrische scooter. Met die alternatieven doe ik er flink langer over dan met de auto, maar nu dat files toenemen, zijn de reistijden soms gelijk.
Daar bovenop is file rijden gewoon irritant. Als ik met de trein of scooter de normale reistijd hebt voelt dat prettiger dan de auto in de file, ook al doen ze er even lang over en zit je lekker comfortabel in de auto.
olivier420 zegt
@fanboy: ik heb het dus andersom.. OV duurt 1u, auto met file 1-1.5u.
De auto vind ik altijd prettiger; eigen temperatuur, luidkeels meezingen met mn eigen muziek, alle ruimte..
fanboy zegt
@olivier420: Het is ook comfortabel, maar het rijden op drukke wegen met filevorming is wel irritant. Vooral het gevoel van, ik kan er een half uur over doen maar doe er een uur over. Terwijl als je weet dat je er een uur over gaat doen is het prima.
Ik vind een Intercity ook wel comfortabel trouwens, en veel mensen zitten dan een serie / youtube o.i.d. te kijken met oordopjes in. Dat lukt niet in de auto. Luidkeels meezingen werkt dan weer niet zo handig in de stiltecoupe.
Ook kan ik soms wat werken in de trein, al hangt dat van de situatie af.
gebruikersnaam3 zegt
@fanboy: File assist aan en lekker kijken.
fanboy zegt
@gebruikersnaam3: Ja dat scheelt, maar niet iedereen heeft een nieuwe leasebak met dat soort snufjes.
dutchneon zegt
@fanboy: Fijn dat de overheid ook meteen netjes erkend dat zij hier garen bij spint…..
elke dag 2 spitsjes van gemiddeld 300km levert per dag zo’n 3-4 ton op. Neem daarbij het gegeven dat we zo’n 170 echte spitsdagen hebben en de schatkist word met enkel de extra accijns op brandstof, met een kleine 6 miljard hier niet veel slechter van…..
Hier moet je overigens voor de volledigheid nog even een boel extra AddBlue inkomsten bij tellen en niet te vergeten de extra slijtage van het wagenpark door alle stationaire en optrek en afrem acties…
Je gaat dan al gauw richting een zeer slecht te bewijzen 10miljard per jaar!
toyotafortuner zegt
>verbetering van het openbaar vervoer
Ondertussen in de hoofdstad:
https://www.at5.nl/artikelen/198287/rit-met-openbaar-vervoer-wordt-duurder
mrrallycross zegt
@toyotafortuner: lekker bezig dat groen links daar. Alle auto’s de stad uit en het OV duurder.
vroaaaaaaaaaar zegt
@mrrallycross: heeft daar niets mee te maken. Salarissen van personeel gaan, net als bij werknemers in andere branches, omhoog. Daarnaast worden elektriciteit en brandstof duurder, net als voor elke Nederlander. En alles bij elkaar is de verhoging lager dan de inflatie. Duurder worden is dus betrekkelijk relatief.
reactief zegt
Dus twee transport bedrijven laten een onderzoek doen wat file hen ‘kost’ om zo te lobbyen voor wegverbredingen in hun eigen voordeel…. WC Eend.
mperformance zegt
@reactief: evofenedex en TLN zijn gelukkig geen transportbedrijven;)
reactief zegt
@mperformance: Ondernemers verenigingen/ branche organisatie.
Eén pot nat dus
mperformance zegt
@reactief: laten we stellen dat een belangenorganisatie zoals tln niet helemaal objectief is. Verandert denk ik niets aan het feit dat file een hele klap geld kost? En we zijn het er ook allemaal over eens dat de hoeveelheid file niet vanzelf minder wordt. Dan maakt het weinig uit wie het onderzoek doet, de uitkomst zal weinig veranderen
Joerek zegt
@mperformance: niet helemaal waar. Kosten zouden in ander onderzoek veel lager kunnen. Je kunt ook stellen dat waar de een extra geld moet uitgeven een ander daar weer aan verdiend. Meer chauffeurs en vrachtwagens bijv.. zijn maar weinig situaties waarbij iemand iets feld kost er geen andere partij is die daar baat bij heeft
dutchneon zegt
@joerek: precies, de overheid verdiend hier veel geld mee! per spitsdag tussen de 2 en 3 ton aan extra inkomsten uit brandstofaccijns en de btw die we daarover betalen. Tegenwoordig ook nog btw over de AddBlue en vergeet de extra slijtage niet.
tjorque zegt
Zolang er niemand beseft dat helemaal alleen in een groot lomp 2-4-5-7 hok de baan op gaan niet efficiënt is. En zolang er niemand de politieke kloten aan zijn lijf heeft om rekeningrijden in te voeren.
En zolang openbaar vervoer een lacher blijft.
Zal. Er. Niks. Veranderen.
theblazerunner zegt
@tjorque: Iedereen op de elektrische motorfiets, probleem opgelost
baardmijt zegt
@theblazerunner: Goed idee. Forensen nemen minder plaats in én ze zullen ras in aantal afnemen, win win.
Shaw zegt
Wordt nog erger door 100km/h. Aan al die schapen die menen dat het “toch niets uitmaakt”: jullie kunnen niet rekenen, rijden max.10km woonwerk al dan niet in de randstad en/of zelfs per (e)bike -ALS ze al autorijden/de gem.NLer heeft overàl een mening over- maar in elk geval hebben ze er géén verstand van of weinig recht van spreken. Het scheelt precies 25%. Een kwart!! Hallo!? Doe eens 1/4 maal ál die kilometers die we met z’n allem afleggen, 1/4 dat is echt gewoon veel! Maastricht – Groningen scheelt bij 130 of 100 gewoon 1 uur reistijd! Eén uur! Op een rit van 336km dus 2,5 of 3,5 uur, dat is heel veel! Rij zelf regelmatig Arnhem – Den Haag 130km, als het rustig is nu dus 1 uur straks 1:20 min. Hoezeer al die “nuchtere” Nederlandertjes het ook plegen te relativeren, da’s gewoon een Flink verschil. Bedankt vvd. Normaal Doen is niet dit, Normaal doen is 130-120 wat júllie doen met 100 is milieufundi’s wakkermaken en PVDAertjes ijdele hoop geven/laten dromen https://youtu.be/XjBwAYIxUso
olivier420 zegt
@shaw: Het zit je hoog hè.. ga lekker in de randstad wonen net als ik, dan zit je gemiddelde snelheid zelden boven de 50 km/u op de snelweg :-D
robert110 zegt
@shaw: Ik heb jouw stuk meerdere malen gelezen om te kijken of ik er iets van logica uit te halen, en heb geconcludeerd dat er niets van klopt. Misschien moet je beginnen bij het feit dat in de huidige situatie Maastricht-Groningen 3:30 uur kost, dat is een gemiddelde snelheid van 96 km/h per uur. Succes.
olivier420 zegt
@robert110: lol
al69 zegt
@shaw: Als je iedere dag tussen Maastricht en Groningen op en neer pendelt voor woon-werk-woon verkeer dan adviseer ik u te verhuizen naar Groningen.
Hoeveel NL’ers pendelen zo op en neer?
Dutchdriftking zegt
Gelukkig heb ik hier weinig last van. Maar alsnog wil ik binnenkort woon-werk op de motor proberen. Benieuwd wat dit oplevert.
dunhozzie zegt
@dutchdriftking: levensgevaar. Zelfs al zou jij een van de beste motorrijders zijn ter wereld, super netjes en compleet volgens de regels etc, dan nog zie ik zoveel idioten die 0 rekeningen houden met mede weggebruikers (van motor, tot auto, tot zelfs bus en vrachtwagen) dat ik zoveel mogelijk staal om me heen zou willen. Een gepantserde Dartz of zo.
Toi toi toi in ieder geval
Dutchdriftking zegt
@dunhozzie: Tja, je wilt ook een beetje plezier hebben toch? Maar het is soms best schrikken inderdaad.
elemento zegt
@dutchdriftking: op de a4 ben io gestopt om met motor te gaan. Heel veel mensen houden geen rekening met mede weg gebruikers
geelbarrel zegt
@elemento: zolang motorrijders zich correct gedragen en met een gering snelheidsverschil er tussendoor rijdt als de auto’s (vrijwel) stilstaan, geef ik er alle medewerking aan en ga opzij als automobilist. Echter wordt het slalommen tussen auto’s als een verworven recht gehanteerd en zijn de tweewielende rupsjes-nooit-genoeg ook nog tussendoor aan het raggen als de auto’s alweer 80 rijden. Rij dan lekker te pletter tegen het Ringvaartaquaduct, maar niet te hard, dan blihdt er voldoende donormateriaal over.
olivier420 zegt
@geelbarrel: Wauw. Precies dit!
Ik irriteer me mateloos aan het ik-heb-recht-om-er-doorheen-te-jakkeren-ook-met-80 gedrag. En het seinen met groot licht als je niet tijdig aan de kant gaat voor een enorme BMW GS, wat lastig is als je stilstaat….
tjorque zegt
@olivier420: ik vind dat ook vervelend als andere motorrijders zich zo gedragen. Gewoon even geduld is echt niks ergs aan.
Ik probeer me altijd hoffelijk geduldig en dankbaar op te stellen. Het lukt niet altijd maar ook op snelheid probeer ik wat gematigder te zijn.
Hoe je het draait of keert, er zullen altijd wat halve zolen en egoïsten blijven bestaan. Daar moeten we maar mee leren leven.
Dutchdriftking zegt
@elemento: Ik heb een heel klein stukje A4 (van Hoofddorp Zuid naar Hoofddorp) wel een druk stukje, ik ga het beleven.
tjorque zegt
@dutchdriftking: het feit dat je vooruit blijft gaan (ok iets trager dan zonde file) is hoor mij voldoende om zonder stress en frustratie thuis of op het werk te komen.
Als ik enz keertje gehinderd wordt dan wacht ik geduldig af tot ik er langs kan en ik bedank ook altijd, tenzij ik dat niet veilig kan doen, als ik ruimte krijg.
Het enige waar ik me nog aan stoor zijn achter het stuur appende kuthoeren (m/v).
ghost zegt
Typisch links; auto’s onnodig duur maken en belasten, maar geen flikker doen aan het verbeteren van OV-mogelijkheden en reistijden. Sterker nog, het OV wordt nog duurder, en het is al absurd wat het kost. Enige momenten dat OV een optie is of sneller is, is wanneer je zelf net buiten de stad woont, maar in de binnenstad werkt. Aldaar geen parkeerplek kan vinden of tegen absurd tarief, en doordat alle fietsers door rood blijven fietsen, je telkens overal stilstaat bij elk kruispunt.
Shaw zegt
Hoe je het ook wendt of keert: de files zullen DANKZIJ de verlaging naar 100 (op een SNELweg) toenemen. DIRECT gevolg van de verlaging. We gaan LANGER in de auto zitten, en de weg bezetten. Denk daar maar aan, diegenen die laconiek doen over 100km op een “SNEL”weg. Lekker stoer doen dat je niet minder geniet, jij je allemaal niet zo’n zorgen maakt. Het scheelt niet veel, zeggen sommigen. Rekenen jullie even mee? Het scheelt precies 25%. Een kwart!! Koekoek!? Doe eens 25% optellen bij AL die reistijd die we met z’n allen afleggen, 1/4 dat is echt gewoon veel! Maastricht – Groningen scheelt bij 130 of 100 gewoon 1 uur reistijd! Op een rit van 336km dus 2,5 of 3,5 uur, dat IS gewoon veel. Zelf rij ik regelmatig het traject Arnhem – Den Haag 130km, als het rustig is nu dus 1 uur straks 1:20 min. Vice-versa. “Normaal doen” volgens de vvd is eerst 130 invoeren om na een paar jaar te capituleren en te bukken met 100km-permanent-overal. VVD: Verschrikkelijke Volksverklakkers en Demagogen.
dondeboer zegt
@shaw: Dat klopt niet. Files ontstaan mede door snelheidsverschillen, en die zijn veel groter bij 120/130 dan bij 100km/u. Dat is ook de reden dat ze de maximumsnelheid bij grote drukte omlaag bijstellen. Ik snap dat je liever doorrijdt, maar hou het svp bij de feiten.
berlinetta zegt
@shaw: In de ideale wereld waar je constant 130 kan rijden, werkt het misschien zo. In de echte wereld waar ook echte mensen gebruik maken van de weg is het toch anders.
RiKe zegt
Ah ja, (groen)links beleid, het meest kortzichtige en krankzinnige beleid wat er zo’n beetje bestaat. Alles duurder maken waar men niet onderuit kan komen zonder een betaalbaar alternatief te bieden. Het hele land komt tot stilstand maar dat maakt hun geen zak uit want tja, dan heb je ook geen uitstoot…toch? Je hebt ook geen economie meer die hun idioterie betaald, maar volgens Nederlandse traditie komen ze daar pas achter als het te laat is. Afzetten die handel en ruimen bij de stembus, dan is ook gelijk de (verzonnen) stikstof crisis verholpen (want waarom is onze grens 140x strenger dan de Duitsers bijvoorbeeld).
mashell zegt
@rike: rechts beleid is alleen nog krankzinniger: de “buitenlanders” hebben het gedaan (lekker makkelijk, dan heb je zelf nergens schuld aan), bedrijven betalen weinig belastingen en burgers betalen veel, keihard aanpakken maar geen handhaving, bezuinigen op sociale voorzieningen, zoveel mogelijk privatiseren. We hebben nu al zo lang rechtse regeringen, dat je kunt stellen dat de staat van het land is de schuld van rechts.
gebruikersnaam3 zegt
Volgens mij zijn plaats 2 en 3 hetzelfde knooppunt, namelijk dat ellendige knooppunt bij Gorinchem. Ik snap niet waarom dat separaat benoemd wordt. Omdat het niet in de randstad licht waarschijnlijk.
mashell zegt
Nu denk ik dat files helemaal geen geld kosten, ze kosten gewoon tijd. Zonder files zou de economie niet 1,4 miljard groter zijn. Door files komen vrachten en mensen later aan, maar een directe omzet relatie is er niet.
rutgerg zegt
Files kosten kostbare tijd in bed. Om 5:30 mn bed uit omdat ik om 9:00 in Brussel moet zijn. Een ritje wat normaal een uur duurt vanuit Breda…. reken ‘s ochtends maar op 2,5. En slaap is belangrijker dan geld! Het is dus nog vele malen erger dan hier wat geschetst.
tvr1974 zegt
Het is en blijft belachelijk dat ze die A4 niet verbreden bij leiden.. gaat om t stuk Zoeterwoude – Leiderdorp (pak m beet 5 km) waar ruimte is voor een extra baan en ze zo de doorstroom kunnen verbeteren.. maar nee, t gebeurt maar niet..
RiKe zegt
@tvr1974: Ze hoeven hem ook niet te verbreden, alleen moeten ze die trechters (invoegen bij bijv Forepark) weghalen.