De Amerikaanse tuner heeft snode plannen, voor het eerst met een EV in de hoofdrol.
Als je denkt aan bedrijven die het milieu niet belachelijk hoog in het vaandel hebben staan, dan zal de top vijf ongeveer bezet zijn met Hennessey op plek één tot en met vijf. De Texaanse tuner heeft een goedgevuld portfolio met enorme krachtaantallen. Die kracht komt uit enorme motoren met eveneens grote superchargers, alles om ervoor te zorgen dat 1.000 pk zo ongeveer de standaard is bij hun getunede Mustangs, Camaro’s en zelfs Jeep Gladiators. Ook kun je er tegenwoordig terecht voor McLarens. Kortom: van een hoop markten thuis, maar een groen tintje hoef je niet te verwachten vanuit Texas.
Toch gaat Hennessey aan de slag met iets groeners. Dat nemen ze gelijk heel letterlijk, ze presenteren namelijk hun eerste visualisatie voor een project op basis van de heetste EV van het moment, de Porsche Taycan.
Technische details weet Hennessey nog niet vrij te geven, wel dat de Taycan hun project wordt om elektrisch rijden te ‘verhennesseyen’. Daarmee willen ze zeggen dat de EV niet ‘opnieuw gaan uitvinden’, eerder kijken hoe ze de Taycan een leuke boost kunnen geven, bovenop de 761 pk die de elektrische Porsche nu al levert. 761 is geen 1.000 en elektrische autobouwers als Rimac bewijzen dat paardenkracht bij EV’s hard kunnen gaan. Met een beetje expertise en tweaken moet die 1.000 pk geen probleem zijn.
Hun project start wanneer de Taycans in de VS geleverd worden, dat zal begin 2020 zijn. Wij begrijpen niet helemaal waarom het oh zo Amerikaanse Hennessey zich gaat vergrijpen aan een Duitse elektromobiel, als het zeer Amerikaanse Tesla al jaren de bloedsnelle Model S met 700 pk in de verkoop heeft. Dat is ook geen 1.000, en Amerika is gek op die auto. Dat is zorg voor de volgende keer, voor nu gaat Hennessey groen!
polar zegt
Groene stroom?
Volvo_440_turbo zegt
Hopelijk koelen ze de boel goed genoeg? https://www.youtube.com/watch?v=2lzzpE3f4PM
Edge zegt
Zou Hennessey weten dat je hier niet zomaar een turbo of supercharger op kunt schroeven?
Volvo_440_turbo zegt
@edge: Er zit er al een op, kan je niet lezen? :D
harrie zegt
@edge:
Ze pakken de Taycan Turbo, en vervangen de Turbo badge door een dubbele grotere Turbo badge.
vroaaaaaaaaaar zegt
@Edge: maar je kunt er wel een supercharger in pluggen!
w0o0dy zegt
@edge: het ding heet toch turbo s? Nou dan!
w0o0dy zegt
Coming soon: Taycan twin turbo S
jagftype zegt
Nee al uitgekeken op het design van de Taycan..
jagftype zegt
@jagftype: NU
vroaaaaaaaaaar zegt
@jagftype: NEE!
8cylinder zegt
@jagftype: Ik zat juist net te mijmeren over wat een bloedmooi ding het is.
pietertjep85d zegt
Turbodruk verhogen en klaar is Kees.
kennone zegt
@pietertjep85d: ontsteking aanpassen wil ook helpen aan meer horses??
jmeverts zegt
@pietertjep85d: bij EVs is het nog makkelijker, voltage omhoog en klaar is kees
cavin zegt
De reden dat ze de Taycan nemen voor dit project ipv een Tesla is waarschijnlijk omdat de Tesla’s al op hun Max zitten en ze uit de Porsche meer winst kunnen halen…. tenminste dat gok ik zomaar
mrB zegt
@cavin: dat lijkt me voor hun ook nog een gok, aangezien die taycan er pas net is.
qoekje zegt
@cavin: Nope Because TheyCan!
fanboy zegt
@cavin: Dit soort hoogvermogen elektrische auto’s zijn vaak beperkt door wat de accu kan leveren. Dus van de instap versie de snellere versie maken kan nog wel maar nog sneller zou kunnen betekenen dat de accu niet genoeg ampere kan leveren. Dus dan heb je er weinig aan om motor en omvormer aan te pakken.
Dus dat is de belangrijkste vraag, hoeveel Ampere kan de accu leveren. Nog niet zoveel info over bekend. Voltage verander je niet zomaar tenzij je er nog meer accu’s bij gaat zetten, in de achterbak ofzo.
tortuga zegt
Met de eerste alinea te lezen dacht ik echt dat jullie de 5 van VW gingen opsommen…
Dutchdriftking zegt
Tja, ik snap eigenlijk wel dat ze deze kiezen. Porsche heeft toch wat meer petrolhead fanboys dan Tesla. Daarbij denk ik (totale gok) dat er bij Porsche wat meer marges in de aandrijflijn zitten, en je daardoor als tuner er makkelijker meer vermogen uit kunt halen.