Met Google kun je beter geen ruzie zoeken, zo ondervond Anthony Levandoswki, de voormalige baas van de afdeling autonome auto’s.
De autotechnologie heeft de laatste jaren op twee vlakken enorme sprongen gemaakt: op het gebied van elektrische aandrijving en op het gebied van autonoom rijden. Sommige bedrijven zijn daarmee verder dan andere bedrijven. Dat betekent dat zij kennis hebben die andere bedrijven maar al te graag ook zouden hebben.
Dan kun je twee dingen doen als concurrent. Je kunt zelf research doen of je kunt proberen bedrijfsgeheimen te stelen. Volgens Tesla maakt concurrent Rivian zich schuldig aan het laatste. Tesla is niet het enige merk dat naar de rechte stapte naar aanleiding van diefstal van bedrijfsgeheimen. Ook Google spande hierover een rechtszaak aan.
De kwestie draaide om een oud-medewerker van Google, genaamd Anthony Levandowski. Hij speelde een belangrijke rol bij het zelfrijdende auto-project van Google. Hij was zelfs de mede-oprichter van het programma, dat sinds 2016 op zichzelf staat onder de naam Waymo.
Levandowski verliet Google al in begin 2016, voordat Waymo zelfstandig werd. Hij richtte toen Otto op, een bedrijf gericht op zelfrijdende vrachtwagens. Dit bedrijf werd nog datzelfde jaar overgenomen door Uber voor €570 miljoen. Allemaal heel leuk, op één ding na: Levandowski nam bij zijn vertrek een enorme hoeveelheid geheime informatie mee van Google. Het zou gaan om duizenden documenten.
Deze kwestie leidde eerder al tot een rechtszaak tussen Google en Uber. Dit resulteerde in een schikking waarbij Uber 245 miljoen dollar in aandelen betaalde. Ze beloofden daarnaast de Google-technologie niet te gebruiken. Levandowski was voor die tijd al ontslagen door Uber.
Daar bleef het niet bij: Google spande ook een rechtszaak aan tegen Levandowski persoonlijk. In maart bekende hij (gedeeltelijk) schuld in ruil voor strafvermindering. Deze week werd bekend wat voor straf hij krijgt. Hij moet 18 maanden de cel in. Daarnaast moet hij ruim €643.000 betalen aan Waymo, plus een kleine €80.000 boete. Misdaad loonde dus niet in het geval van Levandowski.
Arnoud zegt
De grootste schade aan hemzelf is nog dat hij nooit meer ergens anders een vergelijkbare functie zal krijgen. Het is nu bekend dat hij toehapt wanneer hem een vette kluif wordt voorgehouden. Dus niemand die nog geheime informatie met hem deelt. Overheid hoeft hij ook niet aan te kloppen… Vuilnisman dan maar?
unknown234 zegt
@Original_Arnoud: 569 miljoen over. Waarom werken? Je laat dan mensen/vastgoed voor je werken.
18 maandjes zitten (hier in NL voor zo’n misdrijf is de gevangenis niet eens zo beroerd) overleeft die vast wel.
Grootste probleem zal denk ik wel z’n ego/status zijn die hem in de weg zit. Dat doet hem denk ik het meeste pijn.
fernie zegt
@unknown234: hij verdient die 569 natuurlijk niet… grootste deel naar de investeerder(s) en deel zal aandelen zijn. Neem aan dat uber meneer ook weer counter sued omdat er sprake is van contract breuk.
E34M5Touring zegt
Verkoopt zn bedrijf voor 570 miljoen. Moet 18mnd zitten/ good behavior met 12 buiten en 650k boete. Denk niet dat die vent er bekaaid afkomt straks eerlijk gezegd.
lekbak zegt
@e34m5touring: en toch zou ik niet willen ruilen.
Papageno zegt
Ik wil over 18 maanden wel met hem ruilen.
machielvdd zegt
@Papageno: De gevangenisstraf gaat later in ivm corona, dus dan zit hij nog in de bak ;)
mashell zegt
@e34m5touring: misschien lopen er nog wat andere zaken tegen hem want ik kan me niet voorstellen dat Uber blij is al die miljoenen voor niets betaald te hebben.
ericd zegt
Naar verluidt gaat ie in beroep. Wat miljoenen daarvoor richting een puik advocatenteam schuiven, zal hem niet deren. Overigens een schikking in aandelen Uber?? Pfff, dat bedrijf gaat binnen 2 jaar belly up.