De RDW kondigt aan dat het kentekenbewijs op de schop gaat! Wie, wat, waar en waarom?
Als men het heeft over autopapieren, dan is dat eigenlijk meer een spreekwoord tegenwoordig. Het is namelijk geen papieren zooi meer met allerlei geregelde rompslomp. Zowel je rijbewijs als je kentekenbewijs zijn tegenwoordig gewoon een pasje op zogeheten creditcardformaat, waardoor je deze makkelijk in je portemonnee (of het kentekenbewijs ergens in de auto) kan plaatsen. Bovendien zit er in beide bewijzen ook een chip die correspondeert met de databank van de RDW, zodat eventuele verdere info gewoon beschikbaar is.
Kentekenbewijs wordt vernieuwd
Werkt goed, toch? Ja. Toch voert de RDW een verandering door aan het kentekenbewijs, en wel per komende juni. Voordat we even bij langs gaan wat er gaat veranderen, vraag je je waarschijnlijk af of je huidige kentekencard bij het vuilnis kan. Spoiler: nee. Het gaat enkel om nieuw uit te geven kentekenbewijzen vanaf juni. Oude bewijzen blijven onveranderd en geldig.
En hoe ziet het eruit? Nou, zo! Een radicaal verschil ten opzichte van het oude kentekenbewijs, maar dan het tegenovergestelde. Eigenlijk verandert er op het oog vrijwel niks. Net als bijvoorbeeld bankbiljetten is een kentekencard meer dan een stukje plastic: er zitten allerlei slimmigheidjes in om ervoor te zorgen dat het document officieel geverifieerd kan worden. Om fraude tegen te gaan, uiteraard. De veranderingen zitten hem in de dingen die je níét ziet, tenzij je de authenticiteit wil verifiëren. Daar heeft dus vooral de RDW zelf of de politie bijvoorbeeld wat aan.
Onzinnige info
Iets wat de RDW gaat veranderen aan het kentekenbewijs dat je wel kan zien is het verwijderen en/of toevoegen van specifieke informatie. Momenteel staat op elk bewijs van elk voertuig dezelfde informatie. Oftewel: op de kentekencard van een personenauto staat een kolom met het aantal staanplaatsen, waar (hopelijk) achter staat ‘n.v.t.’ Voor een stadsbus wel relevant, voor een Porsche 911 GT3 RS niet zo. De RDW print nu alleen de gegevens die relevant zijn voor het type voertuig waarvoor de card uitgegeven wordt.
Een ander voorbeeld van specifieke informatie is dat de specifieke (trek)gewichten van een lichte bedrijfswagen nu op het kentekenbewijs komen te staan. Daar werd voorheen een conformiteitsbewijs voor uitgegeven, weer een los document waardoor je weer met meerdere papieren loopt te rommelen. Dit staat vanaf juni gewoon op je kentekencard.
banderas zegt
Waarom kan dit niet gewoon via DigiD, net als zoveel papieren?
werf76 zegt
Omdat de politie niet je digiD kan controleren.
mashell zegt
Kun je meer met Digid dan belasting aangifte?
pietertje123 zegt
Waarom moet je dat ding eigenlijk bij je hebben. Je hebt een complete auto bij je met kentekenplaat erop en die wordt al dan niet automatisch gelezen en de bijbehorende gegevens opgevraagd door een agent.
Rijbewijs snap ik nog aangezien ik geen kentekenplaat op m’n voorhoofd heb waarmee de agent mijn gegevens kan opvragen maar het kentekenbewijs?
Enige wat ik zo kan verzinnen is het controleren van chassisnr met kentekenplaat, maar dat is gedoe, doen ze alleen als ze al een vermoeden hebben van problemen. En die kregen ze door….. de gegevens die ze krijgen aan de hand van de kentekenplaat te vergelijken met wat ze zien (merk, type, kleur, uitvoering van de auto).
Richmond zegt
klopt, vroeger moest je je kentekenbewijs nog meenemen voor de APK maar dat hoeft tegenwoordig ook niet meer.
melv zegt
Klopt, in de tijd van het papieren kentekenbewijs moest tijdens de APK keuring gecontroleerd worden of dit allemaal nog goed leesbaar was en in goede staat, dus geen scheuren en dergelijken in het document.
maotje zegt
Omdat de auto ook van iemand anders kan zijn ipv de bestuurder van het voertuig.
pietertje123 zegt
Kan inderdaad – zoals bij leaseautos ook – maar dat maakt niet uit voor het kaartje dat je moet laten zien. Ook als je dat laat zien staat er een andere eigenaar op dan de bestuurder van dat moment.
En aangezien eenieder met een geldig rijbewijs in een goede (apk, verzekerd, niet gejat etc) auto mag rijden met toestemming van de eigenaar (hetgeen je niet eens hoeft aan te kunnen tonen) is het m.i. nog steeds niet nodig om het kentekenkaartje mee te nemen of in je auto te laten liggen.
Dat laatste heeft ook zo z’n nadelen – zie andere comments – maar een kopietje is niet rechtsgeldig maar helpt de dienstdoende agent wel als de rest van jou, je auto, je passagiers en je lading plausibel is. Ook handig bij een ongeval: dan heb je de juiste gegevens bij de hand. Overigens: tip: vul je schadeformulier vast in met je eigen gegevens. (nadeel: als je jarenlang schadevrij toert is het niet meer te lezen danwel kloppen de gegevens niet meer na wat verzekeraar wissels :) )
crashingduke zegt
De stagiaire had bij een politie controle geen legitimatiebewijs bij zich, dus toen heeft de politie zijn identiteit gecontroleerd aan de hand van zijn Facebook account. Dus je hebt ook geen rijbewijs nodig.
ricksmits zegt
Probleem is dat de EU wel degelijk bezig is om je rijbewijs wel degelijk naar bv de telefoon te brengen als geldig ID. net als dat je je bankpassen kan hebben. De realiteit is echter dat veel mensen dit zien als wederom meer controle van de overheid
mashell zegt
Dat zijn goede vragen. Bij verkoop kan een kentekenbewijs wel handig zijn als bewijs van eigendom maar meenemen slaat inderdaad nergens op.
ricksmits zegt
Overigens ook nooit je kenteken pasje in de auto laten liggen. Vroeger hadden we een losstaand document genaamd het overschrijving bewijs wat losstaand van het kentekenbewijs en tenaamstellinfsbewijs ( eigendoms bewijs ) was. Die laatste 2 waren dan ook niet nodig bij overschrijving.
In het huidige systeem maakt het documentnr op het pasje in combinatie met de (2-delige) tenaamstellingscode het overschrijvingsbewijs/ eigendoms bewijs.
Sommige verzekeraars eisen bij diefstal dat het volledige eigendomsbewijs kan worden overhandigd. Geen pasje kan dan betekenen geen dekking.
degrotemuis zegt
Handig om te weten, thanks! Bij best wat vrienden ligt die standaard in de auto zodat degene die rijdt het pasje altijd bij zich heeft.
frederik zegt
Wat super onhandig!
Dutchdriftking zegt
Nou, zolang je tenaamstellingscode niet in de auto ligt heeft de verzekeraar geen poot om op te staan, en zal een eerstejaars rechtenstudent de zaak al voor je kunnen afhandelen. dat de verzekeraar het wel probeert verbaast natuurlijk niemand. Noodzakelijk kwaad die ondernemingen.
ricksmits zegt
Dan hebben ze een hele slechte advocaat gehad. Een zaak is namelijk voorgedragen aan het Kifid. Deze heeft bepaald bij een zaak dat inderdaad geen uitkering hoefde plaats te vinden. Niet alle maatschappijen hanteren dit zwart wit. https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/geen-uitkering-zonder-kentekenbewijs
O plaat zegt
Ik was echt verbaasd toen ik hoorde dat jullie Nederlanders een bankkaart als kenteken bewijs hebben. In België is het nog een papieren exemplaar, net als mijn rijbewijs trouwens.
dromedaris zegt
Ja idd! Ik vind dit ook verbazingwekkend. Loop ook nog steeds rond met papieren rijbewijs.
okdoei zegt
Wat? In België hebben ze nog papieren rijbewijzen en kentekenbewijzen?
MarcoM zegt
Van WC papier?
O plaat zegt
Dat klopt, nieuwe rijbewijzen zijn wel al het formaat van een creditkaart maar kentekenbewijzen en elk rijbewijs behaald voor circa 2014 is nog een uit vouwbaar papier.
pietertje123 zegt
Hoe zat het ook weer met de kentekenplaten in Belgie, de meeste zijn inmiddels EU formaat maar ik zie toch altijd nog vaak van die korte kleine, vaak erg verweerd maar kennelijk nog wel geldig?
O plaat zegt
Als een auto van eigenaar verandert krijgt die een ander kenteken. Elke auto die vanaf 2010 een andere eigenaar kreeg heeft een EU plaat. Maar wie zijn wagen voor 2010 heeft ingeschreven heeft dus nog een oude plaat, die nog geldig is. Indien een normale nummerplaat niet past bvb op een oude Amerikaan kan je toestemming aanvragen om een kleine motorfiets nummerplaat te gebruiken.