Goeie koop of slechte deal?
De onthulling van de BMW X2 ging zoals gebruikelijk gepaard met een hoop getease en gelek, voordat de uiteindelijke wagen officieel werd gepresenteerd. Nu we iets meer dan een maand verder zijn, acht BMW de tijd rijp om ons in te lichten over de bijpassende prijskaartjes.
Bij onthulling werden we direct op de hoogte gesteld dat de X2 er aanvankelijk in drie verschillende uitvoeringen zouden komen. De instapversie, de X2 sDrive20i (192 pk), heb je op de stoep staan voor € 47.495*. Een trapje hoger vinden we de X2 xDrive20d (190 pk) voor € 59.895. Dat zijn aardig wat duiten meer, maar het is dan ook de eerste X2 in het rijtje die voorzien is van xDrive en een achttraps Steptronic-automaat. Voor de tweede diesel van het stel, de xDrive25d met 231 pk, mag je € 63.895 afrekenen. Deze diesel X2 heeft dezelfde standaarduitrusting als de instapdiesel. De sDrive20i is voorwielaangedreven en heeft een zeventraps Steptronic-automaat.
Met de onthulling van de prijzen brengt BMW nog een extraatje mee in de vorm van een aantal nieuwe modellen. Het gaat hier om één enkel driecilinder model en een drietal viercilinder modellen. Het driecilinder model krijgt de naam sDrive18i en heeft totaal 140 pk aan vermogen, wat naar de voorwielen gestuurd wordt door een handgeschakelde zesbak.
Daarnaast is de X2 xDrive20i (192 pk) praktisch dezelfde als het originele instapmodel, maar maakt deze gebruik van- je raadt het al -het xDrive-systeem. Vervolgens komen er nog de voorwielaangedreven sDrive18d met 150 pk sterke dieselmotor en is de xDrive18d wederom identiek, ware het niet dat deze vierwielaangedreven is.
De prijzen van deze laatste vier auto’s moeten we nog te horen krijgen, maar we weten wel dat deze ergens begin 2018 op de markt zullen verschijnen. Ze zullen de eerste drie X2’s, die begin maart 2018 hun debuut zullen maken, waarschijnlijk dus op de hielen gaan volgen.
*Houd er rekening mee dat het hier om de prijzen voor 1 januari 2018 gaat.
willeme zegt
Een BMW 320d iksdraif Touring kost zo’n 54.000, maar omdat de juiste wielen worden aangedreven bij het standaardmodel, ben je voor 49 mille klaar. M-Sport paketje erop, High Executive en Audio upgrade. En dan nóg ben je goedkoper uit dan dit troosteloze apparaat.
miata93 zegt
@willeme: Helemaal mee eens. Helaas werpt dit ook de vraag op of BMW de volgende generatie 3series niet veel duurder gaat maken (zoals bij de 5serie is gebeurd).
smulders zegt
@willeme: Een stationwagon benadrukt mijn actieve lifestyle niet. Hoe moeten mijn buren dan weten dat ik in het weekend graag ga mountainbiken, dat mijn vrienden IPA bier drinken en ik regelmatig naar de barbier ga?
barkingiron zegt
@smulders: Ze moeten vooral denken dat ik dat ga doen, terwijl ik eigenlijk samen met mijn collega bejaarden sherry ga nippen bij de bridge club
wijsneus zegt
@smulders: Door een dakkoffer of fietsdragers op het dak te monteren.
dennisdd zegt
@willeme: daar tegenover staat dat de 3 serie inmiddels echt wel een gedateerd model is. Ik heb pas proefgereden voor m’n volgende lease maar ben afgehaakt omdat je echt voelt dat je in een oudere auto zit.
Er ligt tussen de stoelen zelfs nog een stok om de handrem aan te trekken.
nvn1993 zegt
@dennisdd: ja bedoelt de driftstok?
9000cse zegt
@willeme: Waarschijnlijk zou ’t ook mogelijk zijn om deze X2 eens te beoordelen van ’n andere kant. Ik vind, dat de vergelijking die je maakt niet helemaal opgaat. De 3-serie is nog altijd het grootste volumemodel van BMW en deze X2 is duidelijk bedoeld voor ’n heel andere doelgroep. Ik geloof er niet zo in, dat kopers zullen gaan kiezen tussen deze twee modellen. ’t Is gewoon ’n kwestie van voorkeur en smaak. Ik zie de X2 eerder als ’n niche-model, waarvoor ’n eigen markt is. Vergeet daarbij niet, dat de markt voor hoog-op-de-wielen-staande auto’s nog steeds groeit en dat heeft natuurlijk ’n oorzaak. Je mag zo’n X2 gerust ’n troosteloos apparaat vinden, maar er zijn kopers, die andere overwegingen hebben dan jij en die niets geven om ‘n BMW 320d iksdraif Touring, die door de juiste wielen wordt aangedreven met ‘n M-Sport pakketje, High Executive en Audio upgrade.
f31bmw320d zegt
@9000cse: denk dat @willeme een 320d zonder iksdraif bedoeld en dat die de aandrijving op de juiste wielen heeft, hou je nog geld over voor de high exe, audio en andere opties
9000cse zegt
@f31bmw320d: Klopt helemaal. Alleen gaat ’t dan over zijn persoonlijke voorkeur. Over wat hij liever voor z’n geld zou kopen. Wat ik wil zeggen is, dat anderen andere overwegingen kunnen hebben en die kunnen van mening zijn, dat ze het geen troosteloos apparaat vinden. Smaak en voorkeuren verschillen nou eenmaal en dat zorgt ervoor, dat het beeld op de weg gelukkig nog wat varieert.
dutchfiat zegt
Tis maar goed dat kerst en sint in de aantocht zijn. Kan ik me gelukkig maken met andere aankopen.
berlinetta zegt
Over de 50k dus. Ik vind het belachelijk veel. Dan zou ik voor een 3-serie Touring gaan. Krijg je veel meer auto voor dat geld.
Den zegt
Om antwoord te geven op de vraag aan het begin van het artikel:
Goeie deal, voor diegenen die een klap van de molen hebben gekregen.
Slechte koop, voor de rest van het volk.
VeniVidiVici zegt
@Den: Nou, aangezien ik er maar genoeg zie rijden in een Mini van ongeveer 40000 euro hebben er toch veel een klap van de molen gekregen. Dus die X2 gaat echt wel verkocht worden (zei het de meest uitgekleede en saaiste model in NL)
riddertevoet zegt
Zelden zo’n onsamenhangend ontwerp gezien zonder Hyundai logo erop.
cars4all zegt
Voor die instapprijs kan je een volle XC40 T4 kopen… Ik weet wel wat ik zou kiezen!
willeme zegt
@cars4all: inderdaad, een BMW 320d Touring High Executive M-Sport :-).
berlinetta zegt
@cars4all: Die XC40 is precies hetzelfde type auto die veelste duur is.
viezefreddyw zegt
Wat een hoop geld voor een BMW wat ook door een of ander Aziatisch merk gemaakt had kunnen zijn. En voor hetzelfde geld kan je binnen hetzelfde merk een mooiere en leukere auto kopen.
mb10 zegt
@viezefreddyw: dit verschijnsel is ook bij de 2 serie coupe, die koop je vanaf 37k terwijl een 4 serie coupe 41k is. Dan ben je toch wel aardig gek om de 2 serie te nemen.
jack_abarth zegt
Is het echt een fatsoenlijk X-drive systeem, of spreken we hier over een Haldex (of vergelijkbaar) systeem?
willeme zegt
@jack_abarth: goede vraag! De X2 is technisch gezien gelijk aan een MINI Countryman, dus met een Haldex koppeling.
mashell zegt
@jack_abarth: misschien is het geen fatsoenlijk x-drive systeem maar Haldex systemen horen bij de beste als het op vierwielaandrijving aankomt.
Den zegt
Ongetwijfeld moeten ze de AR app terugverdienen: http://www.thedrum.com/news/2017/11/22/bmw-first-brand-trial-snapchat-s-try-you-buy-ar-lens
ardonjr zegt
Voor 7k minder rijdt je een luxer uitgevoerde Mazda CX5.. die er ook nog eens mooier uit ziet. Ik zou het wel weten.
2wheeler zegt
@ardonjr: stelling:…..
VeniVidiVici zegt
@ardonjr: Ja maar op een feestje zeggen dat je BMW rijdt klinkt toch beter en interessanter dan Mazda…
volvonerdy70 zegt
“Dit gaat de nieuwe BMW X2 kosten:” teveel.
2wheeler zegt
Ik vind de X2 als een van de weinigen een erg leuke bak. Maar dan wel voor 30-35k.
VeniVidiVici zegt
@2wheeler: Kan ook, maar dan moet je even wachten en dan een dik uitgevoerde (vind je niet in NL) met de kop eraf uit Duitsland importeren.
mashell zegt
FWD of RWD maakt me niet uit, beide hebben voor- en nadelen. Maar deze is stukken leuker vormgegeven dan een X1 of een 3 serie touring. Helaas is de wagen erg duur.
mrrallycross zegt
Wat idioot veel geld voor zo een klein hokkie
mashell zegt
@mrrallycross: de wagen oogt klein maar is bijna net zo groot als de X1.
freezzr zegt
Rond de 60k heb je al een 5-serie. Welliswaar eentje zonder lak, stoelen en bewegende ramen, maar die had ik liever dan deze Xnetniet2.
barry355gtb zegt
bij BMW zijn echt de stoppen goed door geslagen. Wat een enorme som geld voor een klein lelijk hok, terwijl ze voor minder poen, mooier en ruimer in de bmw prijslijst van de 3 serie staan. Ben je dan als premium merk gek bezig geweest of hebben de bobo’s binnen bmw foute lijntjes gesnoven?
dirkv zegt
Mooi wagentje maar best wel aan de prijs.
sidelo zegt
Het gaat ook om de lease prijs en die is gebaseerd op aanschaf vs restwaarde en dan kan ie ineens weer een stuk goedkoper zijn in de lease dan een Mazda.
Ultimora zegt
@sidelo: die cx5 is toevallig relatief een erg waardevaste auto, dus die vlieger gaat echt niet op. Je kan namelijk op je vingers natellen dat een auto die relatief te duur (hallo BMW X2) is relatief hard gaat afschrijven in het begin.
toon69 zegt
zoo dat is dan weer is ff 9k meer dan bij ons in belgie. Die 38400 die ze in belgie vragen is toch ook wel 38k te veel
ibssr zegt
Dit is géén BMW techniek maar gewoon een MINI. Koop dan de Countryman, is ook nog Born in the Netherlands. BMW is haar goede naam aan het verkwanselen! Slechte koop. Voor de BMW dealers is het behoorlijke investering om alle modellen te kunnen presenteren. Je ziet het aantal modellen sterk toenemen, echter de totale verkoop daalt. Slechte business case.
sjeemsbond zegt
Vind het een knap karretje, maar voor dat geld?! Kun je ook een jonge X5 oppikken. Zal ongetwijfeld gericht zijn op het leasevolk..
F1Tim zegt
Dat chroom vooraan… De allereerste ‘schuimbek-BMW’?