We hebben nu al een prijs voor de Maserati MC20.
Deze week was een belangrijke week voor Maserati en alle liefhebbers van het merk. Maserati presenteerde dit keer geen sedan, SUV of de zoveelste iteratie van de GranTurismo, maar een compleet nieuwe sportwagen: de MC20. Het merk had een dergelijke halo car hard nodig om het sportieve imago in stand te houden. De stokoude GranTurismo is inmiddels namelijk met pensioen.
De MC20 is niet de opvolger van de GranTurismo, want die komt in 2021. In plaats van een strak gelijnde GT is de MC20 een strak gelijnde sportwagen met middenmotor. Iets specifieker: met een 3,0 liter V6, die 630 pk levert.
Meestal duurt het wel even voordat er een prijs volgt, maar deze keer is Maserati er vroeg bij. We kunnen mededelen dat de prijs van de Maserati MC20 €176.470 bedraagt. Voordat je nu koortsachtig je banksaldo gaat checken: dit is nettoprijs exclusief btw, bpm en kosten rijklaar maken.
Nederlandse kopers zullen helaas dus nog een flink bedrag aan bpm af moeten staan. Omdat Maserati de voorlopige uitstootcijfers heeft gedeeld kunnen we al een aardige schatting maken van de Nederlandse prijs. Uitgaande van een CO2-uitstoot van 262 g/km komen we uit op een bpm-bedrag van €44.770. Als we dan ook nog de btw meenemen brengt dit het totale bedrag op €258.299.
Wat betekent dit voor de concurrentiepositie? De MC20 is in ieder geval goedkoper dan de F8 Tributo, die €295.564 kost. Maar dan heb je wel een V8 met 720 pk. Als we bij McLaren kijken komt de 600LT nog het dichtst in de buurt. Die is er vanaf €285.500. Dan heb je minder vermogen (600 pk), maar het is wel een meer hardcore circuitauto. Eigenlijk zijn er momenteel geen auto’s op de markt die echt één op één te vergelijken zijn met de MC20, dus vergelijkingen gaan al snel een beetje mank.
Word je een beetje moe van bpm? Dan is er goed nieuws: Maserati komt ook met een elektrische variant van de MC20. Verder zit er ook nog een Spider-variant in de pijplijn. Voor beide varianten moet je nog wel geduld hebben tot 2022.
alloallo zegt
Waarom geen prijsvergelijk met de Ferrari Roma? De Ferrari Roma. De Ferrari is een betere auto voor een betere prijs. En waardevast
karaya zegt
Appels en peren.
mashell zegt
@karaya: droom sportwagen van een legendarisch Italiaans merk versus droom sportwagen van een legendarisch Italiaans…
Ik denk dat ze ondanks de andere plek van de motor best wel vergelijkbaar zijn. Ik denk wel dat de karakters zeer verschillend zijn en de MC20 waarschijnlijk de zondagmiddagauto wordt van mensen die dagelijks in de Roma rijden.
karaya zegt
@mashell
Je voert zelf de argumenten aan voor mijn stelling.
Sympathiek.
Joel_D zegt
Beetje duur voor een Alfa 4C met een 6 cilinder….
karaya zegt
Jij hebt liever een kever met een zescilinder.
Ilquadrifoglio zegt
Touché ?
knapzuur zegt
.. als alle auto’s gemaakt met hulp van Dallara een Alfa Romeo 4C afgeleidde zijn..
iphonistvongates zegt
Het is een Mazzi dus ik zou eerst even wachten tot er wat test reviews verschenen zijn.
christian85 zegt
@iphonistvongates: en vervolgens nog een jaar wachten en als je dan nog geïnteresseerd bent ben je de held kwijt
christian85 zegt
@christian85: held=helft
pindakoning zegt
Toen ik 176k las dacht ik interessant tov de ‘concurrentie’. 244k toch een ander verhaal
tvr1974 zegt
@pindakoning: exact dat wat ik dacht.. immers concurrenten in mijn ogen zijn nieuwe Corvette, Aston Martin, Porsche en Jaguar.. Ferrari en McLaren zijn meer hardcore terwijl Maser van oorsprong meer luxe snelle GT’s bouwt.
ttr6 zegt
Pittige prijs, idd. Hoe ligt die prijs in vergeijk met een Aston Martin? Vermoedelijk is de prijs in andere landen wel meer cocurrerend. Hier komt die toch wel dicht bij een Ferrari uit en dat is lastig concurreren. Iets met afschrijving en zo…. Ik vind hem persoonlijk wel fraaier dan een Mc Laren of F8. Die hebben teveel vouwen en richels etc. Anyway…nieuw voor mij niet te doen, dat is in ieder geval nu duidelijk. Dank U Autoblog ;)
Edge zegt
Volgens mij gaan die vergelijkingen nou ook weer niet zo mank. Met uitzondering van een enkele youtuber die niet met geld om kan gaan en zijn eerste 260.000 meteen aan een dure auto spendeert durf ik wel te zeggen dat iemand die 260.000 voor een auto kan lappen, ook die extra 40.000 euro voor een F8 Tributo wel kan ophoesten.
escort77 zegt
@Edge: dit dus. En vergeet ook de optielijsten niet. Dit soort auto’s worden zelden “standaard” afgeleverd, daarmee gaat een aangeklede Maserati dus ook snel richting een basis Tributo
rhellema zegt
@escort77: alleen een basis tributo wordt in dit segment ook niet standaard geleverd dus dat prijsverschil zal altijd blijven. Sterker nog, ik denk dat het verschil alleen maar groter wordt.
dakarbemo zegt
maarja dan kleed die Ferrari maar eens aan als die Masser, loopt toch nog iets harder uit elkaar. Nog afgezien van t idee dat echt enorm veel in de lease “gekocht” word dus maar weinigen 260k aftikken is ook 40k erbij voor een volgens mij wat serieuzere maar ook lompere/grotere bak ook echt wel echt iets waar effe over nagedacht zou worden. Ook miljonairs letten op hun centjes,
Dutchdriftking zegt
Vergelijk hem eens met een Vantage of een Hurácan, is het een mooie concurrent denk ik.
rolov zegt
De nieuwe turbo of deze .
Roberto zegt
Vette bak leuk voor bij de collectie voor de rijken
fconderkantlat zegt
ik zie een 458/488 A-stijl, spiegels en C-stijl. Alles vanaf de buitenspiegels en wat hoger zit, heeft Ferrari 458/488 looks
clubbtraxx zegt
En vier wielen en een stuur heeft ie ook!
maferick74 zegt
@clubbtraxx: en er zit n A in de naam
nord zegt
Ik denk dat hij een paar klantjes van de Porsche 911 turbo S gaat afsnoepen.
Vergelijkbare prestaties. Vergelijkbaar idee over mate van luxe. Porsche zal wat meer kwaliteitservaring meehebben, is wat praktischer. De Maser is 300 kg lichter dus dat zal je dan weer merken in de bochtjes..
Leuke propositie, de MC20. Een uberEvora..
w0o0dy zegt
Een AMG GT-R, een Aston Vantage, Portofino of Roma, de Huracan en natuurlijk de 911, allemaal concurrenten die goedkoper of vergelijkbaar zijn. Maar goed, deze Maserati is fraai, stijlvol, full-carbon en net nieuw op de markt. Helemaal geen gekke prijs. Goedkoop is het echter ook zeker niet.