Audi deelt de eerste beelden van het nieuwe model.
Over enkele weken gaat de Autosalon van Genève van start. In aanloop naar de belangrijkste autoshow ter wereld komen autofabrikanten met voorproefjes van nieuws die we in Zwitserland mogen verwachten. Audi neemt onder andere deze Q4 mee en deelt alvast schetsen van de SUV.
Het ding luistert naar de naam ‘Q4 e-tron concept’. In Genève mag er dan misschien een conceptmodel staan, de elektrische Q4 gaat er wel degelijk komen. Audi heeft bevestigd dat de Q4 eind 2020 of begin 2021 in productie zal gaan. Zoals de naam al doet vermoeden plaatst de Duitse autofabrikant de SUV qua formaat tussen de Q3 en de Q5, alleen dan in een volledige elektrische vorm. Of de Q4 ook met verbrandingsmotoren geleverd gaat worden is op dit moment niet bekend.
Naast schetsen van het exterieur is ook een glimp van het interieur te zien. Fysieke knoppen gaan nog meer verdwijnen binnen Audi en daar komen schermen voor in de plaats. Dat zien we nu al bij de huidige A6 en A7 en het merk zal zo te zien nieuwe stappen gaan zetten met de Q4. Niet iedereen voelt daar wat voor. Een merk als BMW blijft vooral vasthouden aan fysieke knoppen als het gaat om de middenconsole. Over een paar weken weten we meer.
marc94 zegt
Ik ben geen fan van cross over/SUV coupe’s. Maar meer variatie in het electrische segment is zeer welkom. en dan een volledige auto en geen gebakjes.
wout0 zegt
35 inch velgen erop
gove zegt
@wout0: maar wel 125 breed i.v.m. de rolweerstand
thomasthomas zegt
@gove: en 65 hoog
cloverleaf zegt
@wout0: je bent me voor.. zegt helemaal niks zo
ghost zegt
Op een eerste oog weinig speciaal.
Dutchdriftking zegt
Een gewone elektrische A3 is te moeilijk?
koen0373 zegt
@dutchdriftking: lijkt mij ook niet. Dat batterijpack kan toch in een skikoffer op het dak?
Dutchdriftking zegt
@koen0373: Precies, een hoog zwaartepunt is geen probleem…. Nee ik vermoed dat er over niet al te lange tijd een nieuwe A3 komt, ik mag hopen dat bij het basisontwerp van deze auto er al rekening is gehouden met een elektrische aandrijflijn. Maar wellicht zie ik dat verkeerd.
RutgerK zegt
@dutchdriftking: Van de nieuwe A3 komt geen elektrische variant. Alleen al omdat die er bij de nieuwe Golf ook niet komt. De elektrische versie van de A3 zal waarschijnlijk op het platform van de Volkswegen ID Neo worden gebaseerd.
cloverleaf zegt
@dutchdriftking: nee joh! Gewoon al die accu’s voor de vooras. Moet natuurlijk wel blijven rijden als een audi!
kroon zegt
Hopelijk wordt dit beter dan de mislukte loodzware e-tron van 2700kg en weinig range.
Die is nu al mislukt: https://twitter.com/martinengwicht/status/1094563605641658368
pomoek zegt
Wel of geen fysieke knoppen… Ik voel een fijne discussie opkomen, net als 12 jaar geleden met de mobiele telefoon…
str8six zegt
@pomoek: enige verschil met een telefoon is dat je daar op kan kijken terwijl je ermee bezig bent. Als je rijdt en je zit op een scherm te voelen zonder fysieke knoppen moet je ernaar kijken waardoor je aandacht verslapt op wat er voor je gebeurd.. Oftewel; +1 voor fysieke knoppen die je op gevoel bedient.
pomoek zegt
@str8six: ik ben het met je eens, ik denk dat touchcreens op dit moment nog niet goed genoeg zijn om fysieke knoppen te vervangen. Toetsenborden voor computers en laptops zijn ook nog steeds fysiek, dat is nog steeds de betere manier om tekst en data in te voeren.
V8Vantage zegt
@str8six: inderdaad. Vaandaag alweer een paar gevallen gezien die zo druk met het touchscreen bezig waren dat ze of bijna van de weg raakte of bijna de buurman aantikte.
evdw zegt
Oh oh wat ziet het er weer allemaal shiny en futuristisch uit met een supersnel design, grote velgen die enorm naar buiten staan….
Als hij straks daadwerkelijk uit de fabriek rolt is er waarschijnlijk niet meer van over dan een suf hok op smalle bandjes vanwege de range.
wahltiroler zegt
@evdw: klopt passt bij hun credo
Langeweile durch Technik ?
Gulli zegt
Is er ooit een fabrikant (op Rinspeed na) geweest die een gelijkend conceptmodel heeft neergezet na dit soort achterlijke schetsen?
emping zegt
@gulli: Audi met de TT
Gulli zegt
@emping: even opgezocht, die conceptschetsen zien er idd heel erg uit als het uiteindelijke model. Ze waren dan ook niet zo achterlijk als deze schetsen met 400” wielen en kromgebogen elementen die recht horen te zijn om er meer dynamiek in te brengen. Goeie
dt89 zegt
Normaliter komt er geen verbrandingsmotor in deze Q4. Omdat “Q4” alleen niet gebruikt mag worden aangezien alfa romeo dit heeft vastgelegd, tenzijn Audi dit afkoopt natuurlijk. “Q4 e-tron” kan dus wel.
rrk147 zegt
@dt89: is volgens mij afgekocht, net als Q2. Die had Alfa ook, maar mag Audi ook gebruiken.
thomasthomas zegt
Zou wel humor zijn als ze hem zo exact in de markt zouden zetten.
cortinaracing zegt
Hoeveel inch zouden die wielen zijn vraag ik me maar af…
HzR zegt
Lekker veel hoofdruimte ook!