De Alfa Romeo Tonale heeft zijn Nederlandse debuut beleefd en we kunnen alvast iets verklappen over de prijzen.
Een Alfa Romeo, dat willen we allemaal wel, of niet dan? Helaas kost de goedkoopste nieuwe Alfa op dit moment minstens een halve ton. Gelukkig is er een nieuwe instapper. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat Alfa vorige maand de Tonale onthulde, onder het motto ‘beter laat dan nooit’.
De Tonale is het kleine broertje van de Stelvio en mag als zodanig de strijd aangaan met de BMW X1, de Audi Q3 en de Mercedes GLA. Dat zal hoe dan ook lastig worden, maar dat hangt natuurlijk ook van de prijs af. Daar kunnen we al iets over zeggen.
De Alfa Romeo Tonale was namelijk deze week al in ons land te zien. In het bijzijn van Autoblog beleefde de Tonale zijn Nederlandse debuut. Helaas werden de definitieve Nederlandse prijzen nog niet bekendgemaakt, maar we kregen wél een indicatie van Alfa Romeo. Toch aardig van ze.
De Alfa Romeo Tonale zal net als de Stelvio (en zo’n beetje alle andere auto’s) gelanceerd worden als First Edition. Dit is dus een extra dik aangeklede versie voor de vroege vogels. Deze gaat circa €45.000 kosten. Motorisch is het wel de instapper, met een vierpitter die met een beetje hybride-hulp op 130 pk uitkomt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je niet per se vroege vogel wilt zijn en liever wacht op de goedkopere versie. Daarmee kun je 5 mille besparen, want de instapversie gaat zo’n €40.000 kosten.
Mocht je 130 pk wat karig vinden, dan is er ook nog een hybride versie met 160 pk. Later volgt de vierwielaangedreven PHEV, die het tot 275 pk schopt en een elektrische actieradius heeft van 60 km.
Voor nu kijken we even naar de instapversie. Hoe verhoudt deze zich tot de concurrentie? We zetten het even op een rijtje. Omdat bij de genoemde 40 mille nog geen kosten rijklaar maken waren inbegrepen, gaan we even uit van €41.000 voor de Alfa.
- Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid (130 pk): ca. €41.000
- BMW X1 sDrive18i (136 pk): €45.044
- Audi Q3 35 TFSI (150 pk): €49.196
- Mercedes GLA 180 (136 pk): €49.881
In vergelijking met de Duitse concurrentie is de Tonale dus helemaal niet zo gek duur (ervanuit gaan dat de prijsindicatie niet te optimistisch is). Zeker als je weet dat de Tonale een slagje groter is dan de X1, Q3 en de GLA. Uiteindelijk zal het gros van de kopers alsnog gewoon voor een Duitser gaan, maar de prijs lijkt de Alfa niet per se de das om te doen.
Sta je te popelen om een Tonale te bestellen? Dat kan als het goed is vanaf april. In juni kun je de eerste exemplaren in de showroom verwachten en vanaf het vierde kwartaal zullen de klantleveringen starten. Voor de PHEV moet je nog wat langer geduld hebben (ja, nóg langer), want die wordt pas volgend jaar geleverd.
bernoulli zegt
Las dat hij in Amerka als Dodge Hornet op de markt komt.
So much for “een echte Alfa”.
Bella Macchina zegt
Ik vermoed dat ze beiden naast elkaar op de markt komen in de USA. Ik geef je wel gelijk wat het echte Alfa betreft al beweren ze bij Alfa Romeo het platform serieus aangepast te hebben om het rijgedrag toch heel specifiek Alfa te maken.
bischero zegt
@bernoulli: ah, je bent lekker bezig, ik maak hem ff af voor je 😄
MB GLA = Infinity Q30
BMW X1 = Mini Countryman
Audi Q3 = VW Tiguan
Lekker priemiejum allemaal 💀
wceend zegt
De Q4 en Q5 zijn ook een tiguan toch? En de Q2 een T-roc of T-cross?
bischero zegt
MLB Evo is het platform van de Q5, deelt het met Audi A4, Q5, A7, A6 en Porsche Macan.
Die is dus meer priemiejum dan de Q3 ;-)
De Q2 staat op het MQB platform, die is iets minder priemiejum:
Audi A3
Audi Q2
Audi TT
SEAT León
Škoda Octavia
Škoda Superb
Volkswagen Arteon
Volkswagen Atlas
Atlas Cross Sport
Volkswagen Golf 7
Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Lamando
Volkswagen Passat (B8)
Volkswagen Touran
bernoulli zegt
Q4 is ID.3, 4, 5, Buzz, Enyaq, Cupra Born. Qua techniek.
bernoulli zegt
Ja en nee. Wat er zo aan beelden van die Hornet is opgedoken, is het echt een Tonale met andere lampen. Bij doe voorbeelden die jij noemt hebben ze toch iets meer moeite gedaan om er verschillende modellen van te maken (Q30 dan weer minder).
bischero zegt
Ik ben een ras Alfist, maar ik shop niet in dit segment, ook geen Alfa. Voor dat bedrag staat er een heel nette, ex-demo Giulia op de stoep, geen enkele twijfel over mogelijk.
Daarbij is de X1 een prima kar en zou een alternatief kunnen zijn, de Q3 en GLA zijn echt in mijn optiek niet om aan te gluren, ondanks dat ze technisch best goed (beter?) in elkaar zullen steken.
Bella Macchina zegt
In België heb je de First Edition voor €39.000, op zich geen onredelijke prijs voor de uitrusting die de auto meekrijgt, het interieur is meer dan behoorlijk en hij is best wel ruim, ook op de achterbank. Toch vind ik de plastic dorpels en wielkasten er eigenlijk goedkoop uitzien.
Wat me eigenlijk verbaasde, Imparato beweerde van Alfa géén rijdende Ipads te willen maken maar de Tonale komt standaard met Amazon Alexa.
drsjeroen zegt
En wat als je het vergelijkt met een CX-5, XC40 of Tiguan? Alfa wil natuurlijk enorm premium zijn maar de vraag is of dit realistisch is
karhengst zegt
Inderdaad. Beetje vreemd om de daadwerkelijke concurrentie niet mee te nemen. Zo werkt de journalistiek zelf het hele premium fabeltje en de daarbij behorende prijzen in de hand. Afgezien daarvan dat deze Duitsers sowieso allemaal op doodnormale niet-premium platforms staan.
moveyourmind zegt
Dacht dat Alfa Romeo van plan was om het merk wat exlusiever te maken. Als een goedkopr plastic grille zonder chroom exclusief is gaat ze dat vast lukken.
neymar zegt
Damn wat is die lelijk zeg niet te geloven!
rollingstoned zegt
Ik heb buiten Land Rover nog nooit een mooie SUV (of variant erop) gezien, dus dat is op zich niets nieuws ;-)
Paul58 zegt
@rollingstoned: volledig mee eens! Heb SUV’s eigenlijk nooit begrepen (tenzij je veel te maken hebt met onverhard terrein etc). Voor de rest extra gewicht, slecht zwaartepunt en lomp qua looks. Deze Tonale idem.. al moet ik zeggen dat ik het interieur erg geslaagd vind.
bischero zegt
Ik heb niks met die crossover meuk, maar als ik dan toch naar mijn kasteeltje moet over de lange onverharde oprijlaan, dan maar in een Maserati Grecale. Die is wel knap-achtig. Maar alleen als de Ghibli het niet redt.
alfapeter zegt
Vergeleken met zowat alle BMW SUV’s is het een absolute droom.
mpc007 zegt
Wel, uiteindelijk is vooral de PHEV interessant gezien het karige vermogen van de rest en die zal, als de Compass 4XE een indicatie is, toch allerminst goedkoop worden. Dus ik moet het nog maar zien.
PunicaOase zegt
Succes zal afhankelijk zijn van de leaseprijzen bij de grotere maatschappijen.. en of er nog boomers zijn met een groot hart voor Alfa Romeo.. Op beide voorzie ik geen positief antwoord. Met een paar opties zit je op de prijs van een prima aangeklede 3-serie touring met M-pakket.. mij dus niet gezien.. ik zou voor de BMW gaan.
Paul58 zegt
@punicaoase: maar voor hetzelfde geld koop je ook een prachtige Giulia Veloce. Ik zou het wel weten;) Die extra liters in de kofferbak heb ik niet nodig hoor.
PunicaOase zegt
@kevin1989: tsja als ze daar nou een station van hadden ging ik zeker proefrijden ;-)
dalmore zegt
Lees ik het nou goed, 130pk incl hybride techniek? Wat voor kleine koffiemolen hebben ze onder de kap weten te verstoppen?
Paul58 zegt
@dalmore: welkom in 2022. BMW biedt ook een hybride motorisering aan in de X modellen als instapper; 136pk
Zal bij andere merken ook zo zijn verwacht ik. Je mag tegenwoordig al blij zijn met 4 cilinders
cloverleaf zegt
Verschil met de premium Duitsers gaat waarschijnlijk alsmaar groter worden wanneer je nog even het opties-boekje invult. Qua prijs zullen de boomers het niet hoeven te laten. Toch vrees ik niet dat ze massaal aan de Tonale gaan.
goodvibrations zegt
Wordt spannend..
Zou wel geïnteresseerd kunnen zijn in de plug-in mits hij een beetje stuurt zoals de Stelvio..
Zoals anderen opmerken is het idd ook wel meer een concurrent voor de CX5..
wigboldus zegt
Alfa moet wel uitkijken dat ze niet te laag inzetten.
Mogelijk hopen ze wat koopjes jagers aan te spreken, maar dat vindt ik juist een risico.
Kans is groot dat het geen koopjes jagers aantrekt, het is niet een merk dat iedereen snel loopt, en die het toch wilden kopen, hadden mogelijk best een paar duizend euro extra over. En op die manier kunnen ze wat inkomsten mislopen die ze hard nodig hebben om te overleven en te groeien.