Gaan de files eindelijk minder worden?
Wij Nederlanders klagen geregeld over de files in ons land, maar in België kunnen ze er ook wat van. Met name in en rondom Antwerpen en Brussel staat het geregeld muurvast. BMW gaat een helpende hand bieden de verkeerssituatie beter te maken middels een experiment.
Dit experiment doet de BMW Group in samenwerking met het Vlaams Verkeerscentrum (deel van het Agentschap Wegen en Verkeer), Be-Mobile en MAPtm. De komende maanden gaan deze partijen een ‘slimme tunnel service’ op de ring rond Antwerpen testen. Doel is om het verkeer beter te spreiden tussen de drukke Kennedytunnel en de Liefkenshoektunnel.
Het snelverkeer kan in de Antwerpse regio via deze twee tunnels de rivier de Schelde oversteken. De Kennedytunnel is de drukste tunnel van Vlaanderen met gemiddeld 160.000 voertuigen per dag. Op werkdagen komt het voor dat er meer dan 11 uur file staat in de richting van Nederland. Hoewel de Liefkenshoektunnel minder druk is, heeft ook deze tunnel dagelijks te maken met 40.000 voertuigen.
De proef werkt als volgt. Deelnemende BMW-rijders (aanmelden kan hier) die de Kennedytunnel op hun weg hebben liggen krijgen een alternatieve route via de Liefkenshoektunnel voorgesteld. Wie deze alternatieve route accepteert krijgt een digitale voucher waardoor ze gratis door de Liefkenshoektunnel kunnen rijden. Een vereiste om mee te kunnen doen aan de proef is dat je BMW is uitgerust met navigatiesysteem ‘Professional’ en een boordcomputer met BMW Operating System 6.
Het aanbieden van zo’n voucher is in samenwerking met Vlaams Verkeerscentrum. Die houden nauw in de gaten hoeveel vouchers er verstrekt worden om zo het verkeer goed te kunnen verdelen tussen beide tunnels.
Het testproject in Antwerpen is onderdeel van het Europese project SOCRATES 2.0. Hierin onderzoeken publieke en private partners in verschillende steden en in verschillende situaties hoe zij het beste kunnen samenwerken, zodat dit daadwerkelijk leidt tot betere en slimmere diensten voor weggebruikers. Naast Antwerpen vinden ook proefprojecten plaats in Amsterdam, Kopenhagen en München.
faalhaas zegt
Den Hollander koopt nu massaal bmw’s om gratis door den Liefkenshoektunnel te kunnen rijden.
berlinetta zegt
@faalhaas: Toevallig heb ik vorige week in de media gelezen dat uit een onderzoek is gebleken dat Belgen toch echt gieriger zijn dan Nederlanders ;)
emping zegt
@berlinetta: ik heb voor een Belgisch bedrijf gewerkt en indd erg gierige lui. Nooit meer.
b00st zegt
@emping: Zo, voor 1 heel bedrijf. Dan zullen ze allemaal vast zo zijn :-)
elemento zegt
Kon niet laten….14. Een Belg en een Hollander zijn buren van elkaar. De Belg zegt tegen de Hollander: “Jullie Hollanders zijn gierig “,” nee “zegt de Hollander “wij zijn zuinig.”Zegt de Belg “hoe zo?” Nou zegt de Nederlander:” Gisteren heb ik een verrekijker gekocht.”” Ik kon kiezen tussen een van 100 of van
200 gulden en ik heb die van 100 genomen dat is zuinig.” Hij zegt tegen de Belg “met die verrekijker heb ik naar jouw gekeken naar je slaapkamer. Je kon er een partijtje van zeg! “De Belg begint te lachen. Zegt de Nederlander “Waarom lach je??” Hij zegt:”Als je de verrekijker van 200 gulden nam kon je zien dat ik het met je vrouw
deed!!!”
dl658 zegt
@elemento: Gulden?
karhengst zegt
@dl658: De grap komt nog uit de tijd wanneer het laatste keer groot wegenonderhoud gepleegd werd.
mp014 zegt
@karhengst: in België
b00st zegt
Ik heb ook een suggestie voor het Vlaams Verkeerscentrum : maak die Liefkenshoektunnel tolvrij!! Probeer het tenminste eens een paar maanden.
gandini zegt
@b00st: En dan in ruil daarvoor de wegenbelasting omhoog of een hogere milieu-tax op de aankoop van een nieuwe auto. Het kwartje van Antwerpen is misschien ook wel een idee. Zo doen ze het in Nederland ook altijd.
unknown32 zegt
@gandini: wat dacht je van een wegenvignet voor iedereen? Net zoals in zwitserland. 40€/jaar voor iedereen. Ook belgen (waaronder ik dus). En per voertuig / aanhanger. Dat vrachtwagens nu tol betalen, helpt duidelijk voor geen reet, en de wegen zijn er ook niet op verbeterd.
b00st zegt
@gandini: in ruil daarvoor heb je mogelijks (vandaar de testperiode) minder files, wat je dubbel en dik terugverdient op andere vlakken (vooral qua transport voor bedrijven, die al enkele jaren aan de alarmbel trekken).
tortuga zegt
@b00st: die tunnel is niet eigendom van de Belgische staat en dus prive. Vraag me niet hoe of waarom
sprankel zegt
@b00st:
Werkt niet, die tunnel zit ook op haar limiet. Als ze die tunnel tijdelijk tolvrij maken (vanwege een ongeluk aan de kennedy tunnel) lopen spontaan alle werknemers van bedrijven rond die liefhoekstunnel naar buiten om snel naar huis te rijden. Die weten dat als ze niet snel genoeg zijn ze een paar uur kunnen gaan aanschuiven, de liefhoekstunnel werkt dus enkel als er een reden is om hem niet te gebruiken.
Dutchdriftking zegt
Typisch België. Iedere idioot kan toch bedenken dat wanneer beide tunnels gratis open zijn dit voor een veel betere doorstroom zorgt?
cisn zegt
@dutchdriftking: was BMW niet Duits??
O plaat zegt
@dutchdriftking:
Het kan nog dommer. Binnenkort komt er een oosterweel verbinding. Een baan om rechtstreeks van de E34/E17 naar Antwerpen te rijden. Het idee is dat er zo minder verkeer aan de Kennedy tunnel zou zijn. Natuurlijk gaan ze de nieuwe verbinding een tolweg maken waardoor geen kat ze zal gebruiken en het dus een nulopetatie zal zijn.
gewoondirk zegt
In de avondspits staat het bij de Liefkenshoektunnel richting Nederland nu al dagelijks vast, sinds de opening van het containerterminal van MSC/PSA aan het Deurganckdok in 2015 is het aantal passages per jaar in de Liefkenshoektunnel toegenomen met bijna 2 miljoen. (Bron: https://www.liefkenshoektunnel.be/nl/verkeer).
Gelukkig wordt er momenteel gewerkt aan de oosterweelverbinding, zodra die klaar is is de ontsluiting van antwerpen eindelijk op het niveau weer het in 1981 had moeten zijn. Wellicht dat er rond 2075 een extra Liefkenshoektunnel gelegd kan worden?
gewoondirk zegt
@gewoondirk: Los daarvan is het goed te begrijpen dat men deze proef met BMW doet. Veruit de meeste leasebakken (of firmawagens in België) zijn BMW’s.
O plaat zegt
@gewoondirk:
Die extra tolweg zal amper verkeer wegnemen. 95% van de Belgen zal aan de gratis Kennedy tunnel blijven aanschuiven.
gewoondirk zegt
@shiva: Net zoals nu 95% de Liefkenshoektunnel vermijdt, de reden dat daar ook dagelijks file staat?
tjorque zegt
@shiva: je hebt deels gelijk maar vergeet niet dat die tunnel voor veel mensen pakweg 35km extra omweg is.
En dat dat ding net zo onderbemeten is als de Kennedytunnel omdat de tunnels voor/achter de liefkenshoek ook ouder en ver onder de moderne maatstaven zitten.
gewoondirk zegt
@tjorque: Ik denk dat Shiva de nu nog aan te leggen oosterweelverbinding bedoelt, ook die tunnels worden toltunnels…
tjorque zegt
@gewoondirk: ja eigenlijk was mijn reactie eerder aan @b00st gericht
cossiekiller zegt
Ik hoop dat ze die alternatieve route gelegd hebben zodat de BMW rijders hun knipperlichten niet hoeven te gebruiken.
siebren zegt
@cossiekiller: leuk, een grap met BMW en knipperlichten…..
tim29191 zegt
Hoe weet je of je bmw een boordcomputer met BMW Operating System 6 heeft? Alvast bedankt Tim