De twee partijen beginnen een samenwerking.
De komende jaren zullen Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Uber samen genoemd worden. De partijen hebben een samenwerking afgesloten voor drie jaar. Doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren. Naast taxidienst Uber is ook de bezorgservice Uber Eats aangesloten bij deze overeenkomst.
Men kan onder meer de nodige campagnes verwachten. VVN en Uber richt zich op chauffeurs en koeriers die de Uber-app gebruiken in het verkeer. Daarnaast komt Uber Eats met een fietspakket voor bezorgers. De koeriers krijgen van Uber een set relectoren, fietsverlichting, een fietsbel en een telefoonhouder. Tevens komt er een verplichte VVN-verkeersveiligheidscursus die nieuwe koeriers moeten volgen als ze voor Uber Eats aan de slag gaan. Een derde belangrijke maatregel is dat Uber uitsluitend koeriers van 18 jaar of ouder gaat aannemen.
Met name in de grote steden ontstaan er vaak gevaarlijke situaties door gehaaste koeriers. Uber Eats is daar niet als enige verantwoordelijk voor. Tal van andere firma’s met eet- en postbezorgers hebben koeriers in dienst die de verkeersregels geregeld met een korreltje zout nemen. Het afsnijden van andere verkeersdeelnemers of het negeren van rode verkeerslichten zijn veelvoorkomend. Bovendien veranderen fietspaden in racepaden met de snelle elektrische fietsen van bezorgers.
moveyourmind zegt
Het veiligheidspakket bestaat uit:een fietslamp, een fietsbel en, daar is uiteraard goed gesubsidieerd over nagedacht, een telefoonhouder…
Een telefoonhouder! Ik weet niet wat voor achterlijke dat pakket heeft bedacht, maar wat moet je met een fietsbel als je ook de smartphone onder handbereik hebt. Daarmee kan je ook bellen.
En een fietslamp!? Op iedere smartphone zit ook al een lampje. Bovendien kan nog zoveel zoveel meer met de smartphone dan met honderd fietslampen en fietsbellen bij elkaar dat levens kan redden…
Bijvoorbeeld 112 bellen als je onder een auto gekomen bent omdat je onder het fietsen met die stomme telefoon bezig was.
RubenPriest zegt
@moveyourmind: De smartphone gebruiken bezorgers als navigatie-middel om snel naar klanten te rijden. Met een telefoonhouder is dit niet illegaal. Met de elektrische fiets rijden ze veel grotere afstanden, waardoor ze ook in voor hen onbekende gebieden van een stad kunnen komen.
Houthakker zegt
Veilig Verkeer Nederland, is dat niet iets uit de jaren 80?
Gulli zegt
@houthakker: nou weet u waarom; gordel om
Dutchdriftking zegt
Wat een Ubergoed idee!
Houthakker zegt
@dutchdriftking: hij maakt hem gewoon!
rrfm zegt
Uber en veilig verkeer gaan niet samen. Wat een stelletje debielen rijden daar taxis en fietsers.
Ga maar eerst wat doen aan het rijgedrag voordat je met dit soort onzin komt.