De boetes zijn dit jaar al 10% duurder geworden, maar volgend jaar worden ze toch wéér duurder.
2025 klinkt nog ver weg, maar toch gaan we alvast even op de zaken vooruit lopen. De bedragen van de verkeersboetes voor 2025 zijn namelijk bekend en die willen we jullie niet onthouden. Dan kunnen jullie daar alvast rekening mee kunnen houden in de begroting.
Dit jaar ging er een flinke schep bovenop, want alle boetes werden per 1 maart minstens 10% duurder. Deze actie was nogal disctabel, want deze verhoging was niet om de verkeersveiligheid te bevorderen, maar om gaten in de begroting te dichten.
Gaat die verhoging dan in 2025 weer teruggedraaid worden? Reken daar maar niet op, de boetes worden weer gewoon duurder. Deze keer gaat het wel slechts om een inflatiecorrectie. Die komt neer op 3,2%.
In de praktijk worden de meeste boetes nu een tientje duurder. Voor zaken als door rood rijden, rechts inhalen of geen voorrang geven betaal je volgend jaar bijvoorbeeld €310 in plaats van €300. Het vasthouden van een “mobiel elektronisch apparaat” gaat je straks €430 kosten. Het parkeren op een (gereserveerde) gehandicaptenparkeerplaats is nog steeds een van de hoogste boetes: dit kost in 2025 maar liefst €500.
De boete voor te hard rijden loopt op tot €510, voordat de rechter je een boete op maat gaat geven. Je tikt de €510 aan als je ofwel 29 km/u te hard rijdt in een woonerf, ofwel 39 km/u te hard rijdt op de snelweg. Dat is €15 meer dan de huidige boete.
Bij deze weet je alvast wat je in 2025 kunt verwachten qua verkeersboetes. Doe er je voordeel mee.
Bron: Rijksoverheid
Foto: Rijkspolitie Porsche zet McLaren aan de kant, gespot door @zweed
Dutchdriftking zegt
Misschien moeten we de A10 en A12 maar eens blokkeren om dit aan de kaak te stellen. Het is maar een idee…
maotje zegt
Je aan de regels houden misschien ook een idee?
Dutchdriftking zegt
@maotje: De straf staat niet in verhouding tot de overtreding, dat heeft niets te maken met je wel of niet aan de regels houden.
Stel, je doet netjes 100km/h op de snelweg, en iemand voor je gebruikt de cruise controle niet, schommelt tussen de 95 en 105km/h wat voor een hoop irritatie zorgt. Wat doe je dan?
Waarschijnlijk haal je even in. Dit moet veilig, en dus met voldoende snelheidsverschil. Dan zit je al snel tegen de 120km/h aan. Voor veel weggebruikers is dit iets wat dagelijks voorkomt, dus is de kans op een bekeuring levensgroot. De berm zit tenslotte vol met struikrovers, en de bekende apps missen er toch wel eens eentje.
20km/h te hard voor een kort moment op een autosnelweg tijdens een inhaal actie, ik denk dat je dan toch niet iets heel verschrikkelijks doet.
De bekeuring bedraagt een paar honderd euro…. Iets stelen in een winkel, tanken zonder te betalen, een ambtenaar in functie beledigen, allemaal (veel) goedkoper. Dat klopt toch niet?
Als het iets met veiligheid te maken had dan deden we wel meer in de bebouwde kom en in de 30km zones lijkt mij… Ik snap dat er belastinggeld nodig is, en dat snelheidscontroles op de snelweg meer omzet per uur genereren dan in de bebouwde kom snap ik ook, maar de huidige bedragen zijn gewoon niet uit te leggen.
maotje zegt
Ben het compleet met je eens dat de straf niet in verhouding staat.
Je kan beter iemand beroven op straat daar kom je dr veel genadiger mee weg.
Daarom zoveel mogelijk gewoon aan de regels houden dan hoef je zo min mogelijk te bloeden.
werf76 zegt
“20km/h te hard” Volgens de teller ja. Na correctie iets anders. Tenzij je veul harder rijd.
Gele Koplamp zegt
Ik blokkeer dagelijks de A12 en met mij vele andere forenzen. Tot nu toe nog zonder resultaat
pier zegt
Pakkans is gelukkig laag.
lpgbarrel zegt
Keurige bedragen.. En wat is het effect?
kniesoor zegt
Beter gevulde danwel minder lege staatskas, gok ik.
moveyourmind zegt
Nou, dan ga ik volgend jaar naast de boodschappen, brandstof, drank en peuken ook gewoon mijn boetes in Duutsland scoren.
Wordt de besparing alleen nog maar groter van.
baardmijt zegt
Ook dit jaar was het verschil met Duitse bekeuringen al groot. Toen ik laatst met de motor in Duitsland was kon ik nauwelijks kratten bier kwijt om te besparen dus heb ik maar flink boetes ingeslagen bij een flitspaal op een 50 weg. € 17000,- was het, dus echt serieus voordeel!
pignon zegt
Was het misschien in Zwitserland? Of ben je honderd keer langs de flitspaal gegaan?
baardmijt zegt
Duitsland.
In Zwitserland zijn ze inkomensafhankelijk, daar krijg ik uit medelijden altijd geld toe.
Richmond zegt
Een mobiel apparaat vasthouden gaat 1 hele euro omhoog
Oopelkadet zegt
Dat links invoegen, zonder knipperlicht, dan middelvinger als je protesteert…wat kost dat?
audirs3 zegt
Mobiel vasthouden zou gewoon inleveren rijbewijs moeten beteken.
Robert zegt
Of de telefoon + simkaart inleveren. Bij de eerste overtreding pas na 10 werkdagen retourneren, bij elke volgende overtreding is deze definitief verbeurd verklaard.
mashell zegt
Dat je 10 dagen offline bent omdat de politie je mobiel heeft afgepakt kon wel eens veel meer afschrikken dan een boete.
Richmond zegt
Dan gaan ze naar de winkel halen ze een nieuwe simkaart en een andere telefoon en zijn ze weer online. Aangezien dat de politie niet de provider mag bellen om jouw telefoonnummer te blokkeren
jippie zegt
Ik rij alleen nog maar met Flitsmeister aan. Door rood rijden en mobiel bellen tijdens het rijden doe ik sowieso niet.
cloverleaf zegt
Ik houd me 99,9 procent van de tijd ook aan de regels maar daar gaat het niet over. De boete moet in verhouding staan tot het delict. Iemand op z’n bakkes rammen is een lagere boete dan even je tel vastpakken of al dan niet per ongeluk op een invalide plaats staan.
In de landen om ons heen zijn de boetes veel lager. Begaan ze daar dan ook meer delicten? Lijkt mij niet en ik rijd de helft van mijn 35k per jaar in de buurlanden. Dit heeft niks meer met veiligheid te maken maar alles met de vulling van de schatkist. Kom daar dan ook op z’n minst eerlijk voor uit!
mashell zegt
We zouden de boetes zo kunnen laten maar als coulance op de eerste die je per jaar krijgt 50% korting geven. Dan zijn de boetes voor de meeste mensen niet meer zo absurd hoog en de recidivisten worden keihard aangepakt.
Gele Koplamp zegt
Grootste gevaar is en blijft de mobiele telefoon, maar daarop handhaven is een stuk lastiger dan op bijv. snelheid.
Grootste irritatie (en oorzaak van vertragingen) is het onnodig links of in het midden blijven hangen. Ook lastig te handhaven. Zodoende is het leuk dat de boetebedragen verder omhoog gaan, maar het doel van dergelijke boetes uitdelen wordt niet gehaald (namelijk een verhoging van de verkeersveiligheid)
mashell zegt
Onnodig links hangen is natuurlijk niet echt de oorzaak van vertragingen. Misschien als een vrachtwagen het wereldrecord inhalen probeert te verbeteren. Maar een onnodig links rijdende personenauto rijdt eigenlijk meestal gewoon ongeveer de maximum snelheid. irritant, lokt gevaarlijk gedrag uit (dicht op elkaar rijdende treintjes van mensen die er veel te graag voorbij willen) maar officiële vertragingen komen daar niet van want de ongeduldigen mogen eigenlijk ook niet sneller.
Gele Koplamp zegt
Toch wel, want:
Als iemand op de linkerbaan blijft hangen zal het achteropkomend verkeer moeten afremmen. En als er 1 remt, remt er nog 1 en nog 1 en de volgende nog wat harder en zie hier, een file.
Als iemand op de middenbaan blijft hangen (echt mensen, kom op), moet je van 3 of meer banen opschuiven naar 1 baan. Dus bottleneck, dus vertraging.
mashell zegt
Wie bij een onnodig links rijder die met ongeveer de maximumsnelheid op de linkerbaan sukkelt moet afremmen mag naar het gemeentehuis om het rijbewijs in te leveren want dan heb je of 1] onvoldoende anticipatie vermogen om op tijd het gas los te laten, of 2] rijdt je veel te snel.
Die middenbaanslapers fascineren me enorm, ik ga er vanuit dat ze denken heel slim te zijn. Ze gaan vanzelf vrachtwagens voorbij en kunnen ingehaald worden door mensen die er voorbij willen, ze rijden dus niemand in de weg… Behalve de mensen die zich wel aan de regels houden en zoveel mogelijk rechts rijden natuurlijk.
Spidersonny zegt
Gewoon de staatskas spekken is dat ze weten van gekkigheid niet waar ze het geld vandaan moeten halen , misschien wat minder naar het buitenland brengen !!!
mashell zegt
Hoezo brengen we geld naar het buitenland? We geven een fooi uit aan ontwikkelingssamenwerking waarvan het doel is migratie te voorkomen. We betalen contributie aan de EU om toegang tot de vrije markt te houden zodat we onze grote luchthaven, grote haven, grote dienstensector en grote veestapel kunnen exploiteren. Lijkt me dat het renderende investeringen zijn.
Op zich zijn verkeersboetes relatief eenvoudig vermijdbare belastingen (grof gezegd, alleen de sukkels betalen die), beter dan hogere BTW of hogere inkomstenbelasting.