Met een elektrische bedrijfswagen ben je straks qua BPM in het voordeel, maar je betaalt wél gewoon wegenbelasting.
De overheid wil heel graag dat je als ondernemer in een elektrische bus gaat rijden, ook al is dat lang niet voor iedereen een optie. Daarom wordt je vanaf volgend jaar gestraft als je een bestelbus koopt die niet elektrisch is. Dan moet je namelijk BPM betalen.
Met een elektrische bus heb je vanaf volgend jaar dus flink belastingvoordeel, maar vanaf 2026 gaat er ook weer een belastingvoordeel verdwijnen. Uit de Voorjaarsnota 2024, waar we eerder vandaag al over schreven, blijkt namelijk dat je vanaf 2026 gewoon wegenbelasting gaat betalen met een elektrische bedrijfswagen.
Waar je met een elektrische auto in 2026 nog 40% korting krijgt op de mrb, betaal je met een elektrische bus gewoon de volle mep aan mrb. Als je benieuwd bent om wat voor bedragen het gaat: dat hebben we even voor je uitgezocht.
Het voordeel is dat de mrb voor ondernemers relatief laag is. Met een bus op grijs kenteken betaal je aanzienlijk minder wegenbelasting dan wanneer je deze bus als particulier koopt. Een nadeel van een elektrische bus is natuurlijk dat ze wel weer zwaarder zijn dan een dieselbus.
Laten we als voorbeeld even de elektrische Ford E-Transit Custom nemen. Die weegt 2.078 kg (288 kg meer dan de Transit 2.0 diesel). Ervan uitgaand dat de rekenmethode niet verandert, zou je daarmee per jaar €772 aan wegenbelasting moeten aftikken in 2026. Dat is nog wel te overzien.
We doen ook nog even een rekenvoorbeeldje met een grotere bus: een Mercedes eSprinter L2H2. Deze weegt 2.460 kg. Daarmee zou je op jaarbasis uitkomen op €924 aan wegenbelasting. Dat is vergelijkbaar met wat je als particulier voor een Toyota Corolla Cross betaalt (om eens wat te noemen).
Op zich valt het dus allemaal wel mee met deze nieuwe belastingregel. Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je nu een elektrische bestelwagen koopt.
werf76 zegt
Heerlijk zo’n betrouwbare overheid
degrotemuis zegt
Super betrouwbaar! Welke plannen er dan ook komen, je weet dat je meer gaat betalen. Zogenaamd elektrisch vervoer stimuleren, maar intussen vooral de kosten voor iedereen opdrijven. Want bedrijven gaan die extra lasten natuurlijk ook gewoon doorbelasten aan hun klanten.
audirs3 zegt
er is nu tenminste duidelijkheid tot 2031.
Peerke zegt
Ben benieuwd hoe we deze bussen gaan laden. Nu krijgen bedrijven al boetes als ze teveel energie afnemen.
jibbe zegt
Ik was in de markt voor een nieuwe gebruikte bus. Ik rij er ook prive mee en rij per dag +-30 kilometer. Ik had heel graag een elektrische bus gereden vanwege de stilte en het comfort. Echter, is het hele belastingklimaat zo raar in Nederland dat ik dus over de nieuwprijs bijtelling moet betalen voor een bus van 7 jaar oud (Nissan env200). Dit is helaas niet op te brengen en niet realistisch, dus gekozen voor een diesel bus.
saxoke zegt
amaai m’n gat. Moet er in NL dik 900euro op een fckng Corolla Cross betaald worden?
rwdftw zegt
Daar krijgen we wel beter asfalt voor, en minder trajectcontroles.
MarcoM zegt
Dat extra geld is nodig voor de verbouwing van het binnenhof.