Subaru en Toyota werken nog steeds graag samen, al wordt de volgende stap geen GR86 en BRZ.
Subaru en Toyota zijn als twee handen op één buik. Met als leuk gevolg dat zij een op papier best geniale sportwagen neerzetten in 2012. Een achterwielaangedreven sportwagen met Prius-bandjes waarvoor Subaru een ongeveer 200 pk sterke boxer ontwikkelde. Zelfs goed genoeg voor een vervolg dat nu nog in productie is. Toyota leek een tactisch voordeel te willen door voor elke vier verkochte GT86’s één BRZ af te dwingen, maar nu mag je gewoon kiezen of je liever Subaru- of Toyota-dealerkoffie drinkt.
Subaru en Toyota
Er gaan geruchten dat Toyota voor een GR86-vervanger een eigen motor (waarschijnlijk de G16E-GTS uit de GR Yaris) voorin willen leggen en dus Subaru buiten spel zetten. Subaru wil juist ook een BRZ-vervolg zonder de Toyota-roots. Dat klinkt alsof de twee merken elkaar in de haren gevlogen zijn. Maar dat is niet zo. Het is meer een vriendelijk professioneel meningsverschil. Tussen Subaru en Toyota is alles koek en ei. Ze maken immers nog samen de bZ4X en Solterra, een elektrische SUV die onder beide merken verkocht wordt.
bZ4X/Solterra 2.0
Volgens Nikkei Asia verlengen Toyota en Subaru hun partnerschap door in 2026 nóg een elektrische SUV samen op de markt te brengen. Diezelfde strategie zou nogmaals gelden voor een nog aan te kondigen SUV: verkrijgbaar met beide logo’s. We bemerken toch een klein beetje dat het meer een Subaru-badge op een Toyota is bij de Solterra, deze wordt dan ook zij-aan-zij de bZ4X gebouwd in de Toyota-fabriek. Maar hey: wel lekker goedkoop voor Subaru. Daarom worden de rollen omgedraaid bij dit nieuwe model en is het Subaru die de auto’s bouwt.
Je ziet als je oplet nog wel eens een bZ4X, maar echt een hit durven we de elektrische Toyota niet te noemen in Nederland. Het is typisch zo’n auto waar op zich weinig niks mee is, maar hij verlegt ook geen grenzen. We denken dat Toyota dat zelf ook wel beseft, want eigenlijk is elke BEV met een Toyota-logo een beetje een tegenzin-auto. Toyota gelooft heilig in andere energievormen.
En de Solterra? Die kan je al kopen sinds 2022 en de teller voor Nederlandse verkopen is nét de 100 stuks gepasseerd. In totaal, ja. Subaru heeft het zwaar in ons landje, ondanks alle pogingen. Misschien dat de nieuwe inslag van de twee merken het beter kan doen.
schuimbekje3 zegt
Nooit begrepen waarom dit niet iets is geworden. Al jaren riepen zichzelf benoemde autojournalisten dat de mx5 concurentie moest krijgen. De mx5 was een beetje oud, underpowered en in standaard trim meer een chickflick dan een fast and furious auto.
Verder roeste die als een malle omdat de regenafvoer via de binnenkant van de auto werd gestuurd , waardoor die van binnenuit weg rot. Verder was de kleppendeksel elk jaar aan vervanging toe, was de eerste lichting voorzien van een rotte krukas en zwabberde de auto bij 105kmh wanneer de auto niet PERFECT uitgelijnd was.
De Toyota Brz of Subaru gt86 had meer dan genoeg vermogen. 200pk ipv 130, was roestarm en stabiel tot 222kmh. En had geen bagger krukas. En je kon er zelfs een supercharger op zetten.
Misschien is het een beetje als gala ritzo van freed of desire. Alles ging goed tot een of andere 3Fm dj zei dat ze gay was.
Het ging goed met de brz totdat ern of andere miep zei dat 200pk te weinig was, dan slippen in bochten onzin was of iets anders waardoor de brz geflopter is dan een outback met 40.000 euro belasting op een 35.000 euro kostende auto in dtl of uk.
Zowie een raar huwelijk eigenlijk. Subaru, daar heb je zin in. Als je in wrx of brz stapt glimlach je, en na een rit denk je aan redenen om om te rijden. Een Toyota, daar vertrouw je op, ik heb veel toyota’s gereden om hun kunnen, niet om hun uitstraling of gevoel, nou, misschien de celica tct.
petroldrinker zegt
de reden dat hij in NL geen hit is geweest heeft puur en alleen met de bpm te maken gok ik zomaar… in buitenland is het gewoon een succesvol recept geweest
ty5500 zegt
Het zijn leuke no nonsense sportauto’s maar ze geven mij toch niet echt een “hebbe hebbe” gevoel. Dat was met auto’s als een S2000 wel anders.
mark_mulder zegt
Voor een leuke auto kun je bij subaru helaas al vrij lang niet meer aankloppen. De oude impreza’s (blobeye, bugeye en hawkeye) waren legendarisch, maar daarna is het rap bergafwaards gegaan en eigenlijk nooit meer echt spannend geworden, met uitzondering van een paar STI modellen voor de japanse markt.
Doodzonde, mijn jeugdliefde is nog steeds een oude hawkeye. En al heb ik recent gekozen voor iets moderners (S3), ik zou er graag nog eens een hawkeye sti naast zetten als hobby projectje. Alleen al voor het geluid :)