Onderschat de nieuwe tak van de Formule-races niet.
Als je het hebt over Formule in de racerij, dan heb je het over alle gradaties van deze tak van autoracen. Formule Junior, Formule 3, Formule 2: al die takken zijn cru gezegd eigenlijk doorstroom-materiaal. Want er is maar één heilige graal en dat is al decennialang de Formule 1. Veel talent laat zich ontdekken in de lagere klassen totdat een F1-team ze binnen wil halen. In een samenleving waar men meer bewust moet zijn van het milieu, is het lastig om je gang te gaan in de F1. Kijk maar naar de Zandvoort-soap, er gaat geen dag voorbij dat de organisatie van de GP in Nederland een milieugekkie tegen het lijf loopt die ervoor zorgt dat het feest niet doorgaat. Net zoals bij brandstofauto’s is het misschien eens tijd om mondjesmaat over te gaan op een alternatief. Dat alternatief wordt min of meer al gevonden in de Formule E.
Het lijkt er dan ook op dat er niet alleen veel meer geld, maar ook veel meer algehele interesse is in de elektrische Formule 1. Zo kon Nederlandse Formule 2-kampioen Nyck de Vries een grote kans maken op een stoeltje in de Formule 1, maar hij rijdt volgend seizoen in de Formule E samen met Stoffel Vandoorne, juist iemand die over zijn Formule 1-carrière spreekt in verleden tijd. Ook wat betreft de fabrikanten die meerijden lijkt het meer en meer interessant te zijn om jezelf te promoten in een schone vorm van autosport. Audi, BMW, Nissan, Porsche, DS, en sinds kort zelfs Mercedes racen mee met een volledig elektrische bolide. Het team waar we het vandaag over gaan hebben heeft een lange autosportcarrière, waarvan Formule E juist momenteel de enige is: Jaguar.
Samen met Panasonic hebben zij een FE-team en presenteren zij hun nieuwe auto: de I-TYPE 4. De auto lijkt erg op de rest van het veld, wat ook grotendeels zo is, maar qua aandrijflijn en techniek hebben de bouwers veel vrijheid. Zo is de auto verbeterd op het gebied van de elektromotor, de versnellingsbak, de omvormer, de achterwielophanging en de schokdempers. In combinatie met een beter (lager) zwaartepunt moet de I-TYPE 4 het beter dan ooit doen in de E-Prix. Panasonic Jaguar heeft in de FE één zege en vier podiums behaald over 37 races.
Mitch Evans, een 25-jarige Nieuw-Zeelander, rijdt al mee met Panasonic Jaguar sinds zij begonnen in 2016. Hij wordt dit jaar bijgestaan door de Britse James Calado. Verder weet PJ ons te melden dat zij nieuwe partnerschappen hebben: eentje met Scalextric, van de elektrische slotcars, en eentje met LEGO. Verwacht van beide fabrikanten een miniatuurversie van de elektrische Jaaag op de markt in 2020, LEGO doet er zelfs nog een versie van de I-PACE eTROPHY.
spykerboy zegt
Gaaaaap, sorry maar die hele formule E doet mij echt niks, racen zonder geluid… ik ga net zo graag breien ofzo…
poes zegt
@spykerboy: de enige reden dat al die merken vol op de Formula E stappen is omdat ze bang zijn de boot te missen en voor het imago. En de meeste coureurs zitten daar omdat ze uitgerangeerd zijn (wat ik hen overigens niet kwalijk neem, ze moeten ook hun boterham verdienen, maar toch). Het is eigenlijk – zo opgeteld – een heel sneu clubje, waar veel te veel aandacht naar toe gaat.
mashell zegt
@poes: er gaat veel te weinig aandacht naar toe. Het is de toekomst. Over 10 jaar zijn er alleen nog maar electrische auto’s nieuw te koop. Bestaat de formule 1 alleen nog uit de teams van Ferrari en Alfa Romeo. En is de formule E gewoon de top van de autosport. En tja, geluid. Als geluid echt belangrijk zou zijn bij autoracen, dan keek helemaal niemand autosport op TV want het geluid is daarvan onvergelijkbaar met wat je langs de de baan hoort, dan was de hastag niet #ontslajackplooij maar #ontslaolafmol omdat die laatste telkens door het motorgeluid heen praat, dan zouden de fans echt stil zijn zoals bij een klassiek concert.
skinny058 zegt
@mashell: Ben het echt totaal niet met u eens. Motorgeluid was en is iets wat een fan adoreert bij een race. Met uw instelling zal er straks niemand meer aanwezig zijn bij eem race en zal iedereen virtueel dan wel op tv meekijken aangezien het dan veel beter te volgen is want geluid en snelheid (kortom BELEVING) is niet belangrijk. En nee, electrische auto’s zijn niet de toekomst ;-)
mashell zegt
@skinny058: je had nog niet door dat de snelste auto’s tegenwoordig de elektrische zijn? Beleving is iets subjectiefs, hoe je zintuigen geprikkeld worden. Een klassieke MG B met het dakje open kan voor iemand veel meer beleving geven dan een 911 GT2 RS, maar het kan ook andersom zijn. En de effiientie van een Tesla kan ook voor iemand nog meer beleving genereren. Een goed stuk muziek geeft mij heel veel meer beleving dan het gebrom van een verbrandingsmotor, dus doe me maar minder gebrom en daardoor meer ruimte voor dynamiek in de muziek. Elekrisch rijden is de toekomst, dat is nu al onvermijdelijk. Er wordt geen gewoon geld meer in de ontwikkeling van brandstofmotoren meer gestoken.
skinny058 zegt
@mashell: Uhm nee, de snelste auto’s zijn nog steeds Formule 1 auto’s…en ik heb wel degelijk door dat electrische auto’s enorm snel zijn door hun instant koppel. Maar wat is in uw optiek ‘de snelste’ eigenlijk? Acceleratie, topsnelheid of een ronde over een circuit? Ik hou niet zo van bijdehante opmerkingen, sorry. Maar natuurlijk is beleving iets subjectiefs. Al zullen vele autoliefhebbers samen met mij gek zijn op de heerlijke motorgeluiden van V12’s van weleer. Of je dan een seconde of 5 of 10 langzamer bent op Spa maakt mij niet zo veel uit wanneer ik er live bij ben. Het gaat allebei ontzettend hard…doe mij dan maar die kippenvelopwekkend gil van een V12 die tot diep in mijn botten na jankt, of een bulderende V8. Onvergetelijk. En persoonlijk geloof ik niet dat electrisch rijden de toekomst is…we praten over 20 jaar weer. ;-)
poes zegt
@mashell: je slaat echt volledig de plank mis. Uiteraard is het geluid op de tv niet te vergelijken met het geluid ‘in het echt’ (al is het maar omdat weinig mensen echt deftige speakers hebben), maar dat wil niet zeggen dat het geen factor is voor de beleving thuis. Dat is het zeker wel. Een grote zelfs, want ook op tv mis ik de atmosferische motoren. Anders gezegd: de race sport in het algemeen heeft een groot probleem. Want natuurlijk is de Formule E de toekomst, maar die gaat er wel voor zorgen dat ik in de toekomst niet meer op zondagmiddag autoracen ga kijken.
mashell zegt
@poes: het zijn niet de deftige speakers die goed geluid maken, het frequentie bereik van de motoren wordt gewoon niet goed opgevangen en getransporteert naar je TV, net als de beste audioinstallatie nog beperkt klinkt in vegelijk met een symphonieorkest in een concertzaal, de techniek kan het geluid niet aan.
lithiumion zegt
@mashell: hear hear
beetec zegt
@mashell: geluid is DE reden dat ik formule 1 fan ben geworden. Ik volg F1 sinds ik in 1994 op Spa kwam en de V10’s hoorde gillen.
In het Hybride tijdperk nog wel een paar GP’s bezocht maar de beleving is er niet meer. Geluid is voor mij en vele anderen wel degelijk heel belangrijk.
karaya zegt
@mashell: Jij bent nogal stellig in je voorspellingen. Alsof de toekomst in beton gegoten is.
De geschiedenis leer dat koffiedikkijkers in 99 van de 100 gevallen er compleet naast zitten.
(heb je voor mij de uitslag van de lotto voor volgende week?)
mashell zegt
@karaya: de toekomst is natuurlijk niet in beton gegoten, natuurlijk kan een astroide morgen neerstorten op aarde en heel de mensheid uitroeien, alleen omdat Bruce Willis is vergeten zijn mobiel op te laden en onbereikbaar is. Maar in de dagelijke praktijk is de toekomst gewoon een gevolg van wat we vandaag doen. Dus met een beetje nadenken kun je wel degelijk de richting van de toekomst weten.
karaya zegt
@mashell: Er zijn intelligentere mensen dan jij in die valkuil gestapt.
Je stelligheid maakt het des te vermakelijker.
spykerboy zegt
@mashell: er gaat veel te veel aandacht heen, het is gewoon een saaie race klasse in mijn optiek, sure er gebeurt veel, masr wat wil je met bijna geen aero, daarbik circuits zijn ruk, zet ze is op een echte baan, masr dan halen ze de rondes natuurlijk niet zonder stilvallen (gniffelt even), het hele elektrische is gewoon scheize, en zou voor mij ook de reden zijn om te gaan breien ofzo ipv autosport kijken als de ICE versies niet meer zijn… hell breien is nog interesanter dan formule e
kurtb zegt
@mashell: Aandacht van wie? Als je bedoelt dat er te weinig mensen die races kijken? BULLSHIT.
Ik heb er zelf een paar bekeken en het is gewoon doodsaai.
De circuits zijn niks, de beleving en spanning is er ook niet echt, afgedankte coureurs.
Dat fabrikanten er op in zetten is nog te begrijpen, maar voor een liefhebber van autosport is het gewoon NIKS.
Als het wat was kreeg het wel meer aandacht.
Of wil je soms mensen gaan verplichten er er naar te kijken?
spykerboy zegt
@poes: kijk, jij snapt het tenminste ?
alino zegt
@spykerboy: het geluid is voor mij niet de grootste reden om heel de FE links te laten liggen. Dit is bij de moderne F1 ook maar somber. Het zijn vooral de circuits die ik ongelooflijk saai vind. Zolang ze niet op echte circuits ipv die halfbakken stratencircuits kunnen rijden door de beperkte actieradius, is dit voor mij geen alternatief voor F1. Dat ze geen powercircuits zoals Spa of Monza kunnen snap ik nog, maar bv Zolder of andere kleinere circuits zou toch moeten lukken ondertussen.
Een aantal races geprobeerd maar het zegt me momenteel weinig
Dutchdriftking zegt
Kan er niemand bij Jaguar de aandrijflijn van de I-pace in de XF hangen? Dan zit er tenminste een knappe koets om de moderne aandrijflijn heen.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Of in de F-Pace als het toch een SUV moet zijn.
Edge zegt
Jaguar: “Hoi allemaal, hier is onze nieuwe Formule E wagen”
Ook Jaguar: “Hier is een bijbehorende gallery met meer foto’s van de I Pace E-Trophy dan de Formule E wagen waar het eigenlijk om gaat ”
Overigens, die Speed Champions I-TYPE ziet er best goed uit:
Loek zegt
@edge: Die I-Pace ook! Ik vind de Speed Champions altijd net te ver gezocht, maar er is zowaar een beetje I-Pace in te herkennen!
paulvtec zegt
Hallo wij zijn Jaguar en we hebben allemaal AA-batterijen van Panasonic gestopt in een lange kart voor de meest saaie raceklasse ooit. Deze emotieloze stofzuigers verbruiken minder dan de gemiddelde zuigbeurt van een Dyson. Mazzel…….
bernoulli zegt
@paulvtec: je kunt van alles vinden van het geluid, de banen, de snelheid, de ‘trucjes’, etc, maar saai is het niet. In een gemiddelde E-Prix wordt meer ingehaald en rijden ze meer schade dan de Utrechtse plofkraakbende in een heel jaar.
karaya zegt
@bernoulli: Wat maakt dat uit? Niemand die een reet geeft om wie of wat Formule E kampioen is geworden.
Ze rijden rondjes voor Jan met de korte achternaam.
bernoulli zegt
@karaya: Jan Lammers?
bernoulli zegt
@karaya: Lammers?
karaya zegt
@bernoulli: Bijna!
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de Formule 1 gaat fuseren met de Formule E. Kan me namelijk voorstellen dat steeds minder fabrikanten interesse tonen in de Formule 1. De ontwikkelingskosten zijn hoog en die ga je niet meer steken in het ontwikkelen van een veel te dure brandstofmotor waar je verder niks aan hebt in de praktijk.
Erik zegt
@berlinetta: alle F1 techniek is uiteindelijk in de hedendaagse auto industrie verweven.
koeberg zegt
@erik2907: En dat is precies de reden waarom de interesse van fabrikanten in de Formule 1 (met verbrandingsmotoren) waarschijnlijk gaat afnemen. Een Formule 1 team onderhouden kost ontzettend veel geld. Fabrikanten kunnen die kosten verantwoorden onder andere omdat de F1-techniek uiteindelijk in gewone auto’s gebruikt wordt. Als gewone auto’s elektrisch worden maar de Formule 1 verbranding blijft, dan valt die verantwoording voor de kosten voor fabrikanten weg.
Richmond zegt
@erik2907: Welke dan? Er zijn geen auto’s met een ICE-MUG-K. Meeste kosten zitten in de aerodynamica, daarvan zie je ook weinig terug in normale auto’s. Hooguit in de HyperCars.
De FIA vindt dat F1 relevant moet zijn aan de consumenten auto’s. En dus moet het groen zijn en is een atmosferische hoogtoerige motor onacceptabel. Alleen milieulobbies en fabrikanten liggen daarvan wakker, omdat ze imago technisch MVO bezig moeten zijn. En daardoor kunnen ze blijkbaar meer auto’s verkopen.
Maar de fans, die op tv kijken of op het circuit betalen uiteindelijk die auto’s. En die willen spektakel en actie en geven geen ruk om of de teams MVO bezig zijn. En of wat de teams in hun auto’s stoppen uiteindelijk ook in hun auto komt.
widodh zegt
@berlinetta: Oh, binnen nu en 10 jaar rijd een E de 1 zoek. Het einde van F1 is nabij. Zodra E ook betere ronde tijden rijd is het klaar
jje003 zegt
@widodh: Maar niet op races van 300km met dezelfde snelheid op normale circuits ipv die gare rondjes om de kerk. Of ze moeten 6x uitstappen en auto wisselen. Feit is dat de mensen die momenteel hun centjes uitgeven aan het bezoeken van races, dit doen vanwege de sensatie en beleving, niet omdat Mercedes of Ferrari beter kunnen verkopen. Daarnaast is de fanbase van F1 echt heel veel groter dan FE. Hoe graag ze het ook willen, de FE krijgen ze de oldskool racefans niet door de strot geduwd
bernoulli zegt
“Zo kon Nederlandse Formule 2-kampioen Nyck de Vries een grote kans maken op een stoeltje in de Formule 1”
Waar dan?
berlinetta zegt
@bernoulli: op de tribune.
gregorius zegt
Vermeldt dan ook even duidelijk over wat er daadwerkelijk zelf geproduceerd mocht worden in de afgelopen jaren van auto’s. Volgens mij is daar weinig ‘Jaguar’ aan.
En is het al zeker hoeveel er daadwerkelijk veranderd mag worden?
Voor zover de elektromotor daadwerkelijk van andere makelij is bij de teams: zit daar echt een verschil in qua gewicht en efficiency? Want de kracht output is gelimiteerd; toch?
De versnellingsbak; worden die echt door Jag gemaakt? Of komen die uiteindelijk ook allemaal van dezelfde maker?
De omvormer – is daar daadwerkelijk winst in te halen?
En bij de achterwielophanging en de schokdempers; hebben we het daar ook niet gewoon over de high-end off-the-shelf producten van de beter veren-boeren?
Dus wat is straks belangrijker? Coureur, team/racemanagement en afstelling of de componenten op de auto. Ik geloof dat de componenten op de auto (Het Jaguar aan deze ‘Jaguar’) op het moment het minst verschil zullen maken.
Is dat dan slecht voor het racen? Nee – in principe niet.
Wat slecht is voor het racen is dat deze relatief zware auto’s met relatief weinig vermogen op korte nauwe start-stop circuitjes rijden met gigantisch hoge zijkanten. De auto’s moeten meerdere keren met zeg 30 km/h in een treintje omkeren, om vervolgens weer als een treintje door te zooven naar de volgende 90 graden bochten.
Het wordt pas leuk als je circuits hebt waar ruimte is voor meerdere lijnen en waar meerdere combinaties aan mid-hoge snelheids bochten aan elkaar zitten. Maar dat kan niet, want dan houdt die accu het geen 45 minuten uit.
En dan kan je als Jag zo’n team sponsoren: maar is het dan een Jag?
karaya zegt
“Zo kon Nederlandse Formule 2-kampioen Nyck de Vries een grote kans maken op een stoeltje in de Formule 1”
Als Nyck een grote kans had gemaakt had hij niet voor de Formule E getekend. Je hoeft alleen maar naar z’n teamgenoot te kijken om te weten hoe de teambazen z’n talent inschatten.
Tweede garnituur. Net als de Formule E. (wie kijkt dat eigenlijk, Jesse Klaver?)
quattrofillio zegt
“.. Zo kon Nederlandse Formule 2-kampioen Nyck de Vries een grote kans maken op een stoeltje in de Formule 1..” *kuch*.. geen kans maken op een stoeltje in de F1.. Helaas maar waar.
p993 zegt
Een formule E zou ook over range moeten gaan ipv alleen snelheid; dus wie kan met X kWh aan de start in twee uur de meeste kms afleggen? Of werkt het al zo? Kijk er eigenlijk nooit naar…