De Volkswagen ID. BUZZ krijgt concurrentie uit eigen land in de vorm van de eBussy.
Een klein, hip, Duits busje: dan denk je natuurlijk meteen aan een T1. Of een T2. Of een T3. Aan een Transporter in ieder geval. De Duitsers hebben nu een nieuw busje ontwikkeld in de geest van de Transporter, hoewel ze daar niet naar verwijzen. Het is namelijk niet Volkswagen zelf die hiermee op de proppen komt.
Wat je hier ziet is een eBussy. Dit is een product van het Duitse ElectricBrands. De eBussy is om te beginnen heel erg licht. Het busje weegt namelijk maar 450 tot 600 kg. Bij dit gewicht is een 10 kWh-accu in begrepen, die goed moet zijn voor 200 km actieradius. Met de 30 kWh-accu zou je zelfs een range hebben van 600 km. Dit is mede te danken aan de geïntegreerde zonnepanelen.
Wat de eBussy verder interessant maakt is het feit dat het een modulair voertuig is. Dit betekent concreet dat het 3,65 meter lange busje in meer dan tien varianten te krijgen is. Tot deze varianten behoren onder meer een personenbusje, een vrachtwagentje, een camper en een pick-up. Als je een bepaalde variant hebt gekozen kun je die altijd weer makkelijk omtoveren in een andere variant. Er is ook nog de keuze uit een normaal onderstel en een off-roadonderstel (zoals de variant hierboven).
Hoewel de eBussy nog duidelijk in de digitale fase zit, kan ElectricBrands al wel een indicatie geven van de prijzen. De personenvariant, die plaats biedt aan vier personen, moet zo’n €19.600 kosten. De goedkoopste versie is de Freedom, die €15.000 kost. Daarbij moet je denken aan een soort chassiscabine. De duurste variant is de Camper, waar een prijskaartje van €28.800 aan hangt.
Volkswagen heeft zelf iets soortgelijks in de pijplijn zitten, in de vorm van de ID. BUZZ. Deze moet in 2022 op de markt verschijnen. De eBussy zal dus de strijd aan moeten gaan met het grote Volkswagen. Ze hebben in ieder geval al een paar troeven achter de hand.
rolov zegt
In samenwerking met Honda?
SvenskaAeroplanAB zegt
Als dit net zo’n fantastisch succes wordt als de vorige Duitse, electrische en modulaire poging…
basman147 zegt
Actieradius van 600km met een 30kWh accu? Heeft hij een top van 50km per uur of zo? Zelfs met opladen onderweg door zonnepanelen lijkt me dat wel heel erg optimistisch…
cossiekiller zegt
Als die maar 600kg is, zou dat wel kunnen mits niet teveel vermogen.
Robert zegt
@cossiekiller: dat, en de wetenschap dat als je bijvoorbeeld met vier personen op stap gaat, dat het totaalgewicht met meer dan 50% toeneemt. Ben ik benieuwd of je met 30 KWh nog steeds een range van 600 km haalt.
Dat gezegd hebbende, vind ik dit wel een erg leuke interpretatie van de klassieke T2. Zullen ze ook niet leuk vinden bij Volkswagen.
flutterby zegt
@cossiekiller: gewicht speelt niet z’n grote rol, het frontale oppervlakte wel.
stekkerkoning zegt
Het lijkt me een erg optimistische inschatting. Uitgaande van een daadwerkelijk bruikbare accucapaciteit van 30 kilowattuur, zou dat neerkomen op een gemiddelde van een luttele 5 kWh/100 km. Dat is buitengewoon laag. Het busje mag dan compact en licht zijn, het lijkt me geen aerodynamisch wonder. Eén van de meest efficiënte ev’s van dit moment is de Hyundai Ioniq Electric, die doet gemiddeld ca. 11 kWh/100 km in optimale omstandigheden. Lager dan dat met om het even welke ev is zo ongeveer alleen mogelijk door constant en op laag tempo te blijven rijden, laten we zeggen met maximaal 45 km/u.
moveyourmind zegt
Denk dat deze qua formaat eerder vergelijkbaar is met Japanse Keicar vans dan met een Transporter. Zoals bijvoorbeeld de Suzuki Carry en Daihatsu Hi-Jet die je hier ooit best vaak zag in allerhande uitvoeringen en zo goed als helemaal uit het straatbeeld verdwenen zijn.
Hoe dan ook zie nauwelijks nog busjes met een frontcab. Niet zonder reden, bij dit soort busjes vormen je knieën de kreukelzone. Vraag me af hoe ze dit busje aan de hedendaagse veiligheidseisen willen laten voldoen.
toyotafortuner zegt
@moveyourmind: vind die Keicar vans ook veel leuker. Dit ziet er te geforceerd retro uit
faalhaas zegt
@moveyourmind: “Gewoon” een Smart ei maken.
deSjonnies zegt
Volgens mij is de Kever de T1 in Volkswagen taal en is de oer-transporter de T2 die je dan weer in zoveel variaties hebt. T2 type 1 enz.
Ze hebben vkor dit vehikel wel een oude photo van een oer T2 genomen en die schaamteloos 2.0 gekopieerd.
vaakbenjetebang zegt
Het zal door de wat verbaasde koplampen komen, maar ik zie er ook wel een Volvo ‘Valp’ in.
fisto zegt
Voor zover ik weet wordt met t1 gewoon de eerste generatie transporter bedoeld, en met t2 de tweede generatie enz. Hoe dan ook, dit ding doet me meer denken aan de Honda e dan aan een vw.
tenaci zegt
@deSjonnies: met alleen de t wordt juist de generatie van de Transporter aangeduid. Overigens geldt dat voor de vroegere generaties met terugwerkende kracht, VW noemde ze zelf toen niet zo.
De verschillende modellen VW’s worden met Type aangeduid. De Type 1 is inderdaad de Kever, de Type 2 de Bus, Type 3 de Notchback/Fastback/Squareback en de Type 4 de 411/412.
Overigens waren die Type-aanduidingen maar heel kort eigen modelnaam. Alleen de Kever heeft officieel Type 1 geheten. Vanaf de bus werd het al een interne modelcode. De kever heette al vrij snel 1200 naar de cilinderinhoud.
deSjonnies zegt
Bedankt voor het duidelijk maken.
De oer bus is dus een Type 2 T1 ?????
tenaci zegt
@deSjonnies: jep
roadster1976 zegt
Is deze auto ontworpen in minecraft?
boriske zegt
Dacht net te zeggen dat die weggereden is uit een Cars film.
polpol33 zegt
Copy past Honda E. Boe!
mashell zegt
Met een beetje zijwind waait deze om, hoogte breedte verhoudingen kloppen niet.
joosstra zegt
Als je langer bent dan 150 cm pas je er niet eens in.
HIM zegt
Lijkt meer op een zo’n straatveeg machine van de gemeente maar dan elektrisch
Gert-Wim van der Snel zegt
Iets teveel naar de Honda e gekeken. Jammer om de orginaliteit van Honda te kopieëren.
fettasedano zegt
Iemand al eens gekeken wat “bussy” betekend?