Nieuw uit Zweden: een van-de-weg-raak-bescherming.
Run-off road protection
Volvo en veiligheid. Iedereen die iets van auto’s weet, iets met auto’s heeft, of slechts een keer een verjaardagsgesprek over het merk heeft opgevangen, weet dat het massaal aan elkaar gelinkt wordt. Om die perceptie levend te houden doet Volvo er veel aan om hun veilheidssystemen nét even wat slimmer te maken dan de rest. Het nieuwste snufje: run-off road protection.
Volvo wil met dit systeem de lichamelijke schade beperken bij van-de-weg-raak-situaties. In de VS goed voor de helft van alle verkeersdoden. Het doel is om de passagier zo goed mogelijk op de plek te houden als een Volvo van de weg mietert. Dit doen ze op twee manieren. De eerste maakt gebruik van een sensorsysteem dat ‘run-off road’-scenarios detecteert en vervolgens met een snelheid van 1 mm/ms de voorste gordels aantrekt. En ze op spanning houdt, zolang de auto nog in beweging is. De tweede truc is een systeem tussen de zitting en het stoelframe. Bij impact zakt deze enkele centimeters in, om schade aan de wervelkolom te beperken en letsel te voorkomen.
De eerste Volvo die hier mee wordt uitgerust is de XC90. Volvo laat nog niets los of andere modellen het ook krijgen, maar daar gaan we wel vanuit.
De Zweden hebben meteen een serie video’s van de testmethoden vrijgegeven. De eerste gaat over de robottester, die geïnspireerd is op een attractie uit Legoland. VIDEO.
In de tweede video zie je hoe ze een XC90 de greppel indonderen. Tot slot: een animatie van de werking van het systeem.
escort77 zegt
pfff, zijn ze nou helemaal van ’t padje bij Volvo?
DePannekoek zegt
youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=CWB48-OjUl4
Wanneer gaan jullie autojunk eens updaten OF youtube links posten want als ik een video link naar AJ zie heb ik al geen zin meer.
av_diver zegt
@DePannekoek: dat zullen ze niet doen, want AJ reclame inkomsten gaan naar AB, de YT inkomsten niet.
autoblogger zegt
@av_diver: nee, dat is niet waar. We posten ook vaak Youtube-filmpjes, zoals bij onze eigen klassiekersvideo’s en aankoopadvies, maar ook bij vids van spotters en dergelijke. Maar we zetten ook veel op Autojunk inderdaad. Zo raar zijn als we dat niet deden, het is onze eigen site.
gtwillem zegt
@av_diver: dat kunnen ze bij YT zelf instellen. Lange reclame, reclame vanaf 5-seconden te eindigen, banners etc.
av_diver zegt
@gtwillem: stel ze plaatsen een YT video van mij, dan zijn de reclame inkomsten voor mij, niet voor AB.
gtwillem zegt
@av_diver: Je hebt gelijk, het is niet ‘hun’ content. Maar als het geplaatst word op AJ, dan vervolgens wel. Ik begrijp de reclames op zich wel (ze moeten die SL van AB ook vol kunnen gooien met peut), maar soms kan het tactischer. Zoals bij plaatjes dat je eerst naar ‘DE VERASSING IN DE BUSINESSKLASSE” moet kijken. Haben die wenigsten.
autoblogger zegt
@DePannekoek: waarom heb je dan geen zin meer?
DePannekoek zegt
@autoblogger: omdat ik een gruwelijke hekel heb aan die video player. upgraden naar een nieuwere player zou al wonderen doen :)
autoblogger zegt
@DePannekoek: waarom heb je er een hekel aan?
DePannekoek zegt
@autoblogger: omdat ik 1. het formaat niet fijn vind, standaard formaat is veels te klein, en alternatief is fullscreen (youtube heeft zo een mooie tussen-maat). En ik heb altijd het gevoel alsof de kwaliteit niet door komt, heb nog nooit een mooie (full)HD video gezien. Ken de limitaties verder niet van die player, maar toch.
luxaeterna zegt
@DePannekoek: Eensch! Je weet dat je naar een video kijkt in vrij lage kwaliteit, terwijl je dezelfde video in HD op YT kan bekijken. Dat oplossen zou al veel aangenamer zijn, al blijft het natuurlijk maar een gigantisch first world problem.
Als ik wazig wil zien zet ik mijn bril wel af.
hillegaar zegt
@DePannekoek: Zeur niet zo man het is gratis. Je kan beter iets anders gaan doen als je je aan dit soort dingen gaat ergeren.
DePannekoek zegt
@hillegaar: jij snapt het internet niet blijkbaar
hillegaar zegt
@DePannekoek: ik ben nu hier
n42b18 zegt
@autoblogger: Doorgelinkt worden naar autojunk is gewoon irritant, alles op een pagina is veel handiger en gebruiksvriendelijker naar mijn mening.
autoblogger zegt
@n42b18: dat doen we laatste tijd ook vaak (via app en site), zoals je waarschijnlijk wel weet.
alcantara zegt
Volvo wil dus voorkomen dat men off-road gaat met de XC90? Nogal teleurstellend als airbags zich al preventief gaan opblazen als je een off-road pad induikt, de stoel wegzakt en het rempedaal ook maar vast preventief afbreekt.
parker zegt
Hihihi, met een XC90 kun je dus definitief niet meer off-road gaan. Even stukje afsnijden dwars door de Veluwe op de A12 richting A50 is er niet meer bij, jammer..
reobnednab zegt
@DePannekoek is nogal aangebrand…
Sracerr zegt
Hoe lang gaat dit werken incl. elektronica uit China?. Collega heeft alleen maar problemen met “nieuwe” Volvo, laad niet op, opgeblazen dieselmotor, niet willen starten na tanken, ellende, ellende.
freezzr zegt
@Sracerr: nog nooit van gehoord zulke problemen…
trustmeiamanengineer zegt
Mooi stukje Zweedse techniek en innovatie weer.
super zegt
1 mm/ms is dus 1 m/s….
kliko zegt
@super: Niet geheel. Het is natuurlijk wel een resolutieverschil. ;)
Als je 1 keer per seconde meet, met een precisie in meters, dan is dat minder precies dan elke ms meten in millimeters!
RobTWo zegt
Zo zie maar, ook bij Volvo vindt men dat de XC90 niet bedoeld is voor off road rijden. Daar moet je maar een Landrover of Jeep voor kopen. Volgende stap: de motor schakelt uit wanneer je de PC Hooftstraat uitrijdt.
mojopin zegt
Zoals het Proactive Passenger Protection Sytem dat je van het begin bij de Golf 7 kon/kunt krijgen… met uitzondering van het zakken van de zetel. Goed dat ze de wagens veiliger maken!
Hupke zegt
Ze hadden echt wel een beter wagen kunnen uitkiezen om dat op te ontwikkelen :p
Verder is het dus gedaan met achtervolging scenes in hollywood. Telkens je ziet dat ze om de slechterik te onwijken vlug een gravel wegje insturen zouden je wagen immobiel worden.
Hoeft voor mij niet. Ik zal wel opletten tijdens het rijden en die gsm mooi braaf in m’n broek laten zitten.