Wil de wereld meer of minder Bentley’s?
Productie van de Bentayga (rijtest) begon eind 2015, dus vorig jaar was het eerste volledige jaar dat de Bentayga mocht helpen de verkoopcijfers van de Edelbritten wat op te vijzelen. En de grote vraag is natuurlijk, is dat gelukt?
Mwoah.
Bentley heeft met 11.023 verkochte auto’s een verkooprecord gebroken, maar ten opzichte van de 11.020 verkochte auto’s in 2014 is dat wel een zeer mager nieuw record. Let wel, in dat jaar was de Bentayga nog toekomstmuziek en moesten de Conti, Flying Spur en Mulsanne het vuile werk opknappen. Ten opzichte van 2015 is de verkoop in 2016 met negen procent gestegen. In Europa gaat het goed met Bentley, daar groeiden ze met 56 procent, maar in de VS, Bentleys grootste afzetmarkt, was een kleine krimp. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Bentayga daar pas halverwege het jaar geïntroduceerd werd. Ook in het Midden-Oosten, China, Korea en Japan wisten de Britten minder auto’s te verkopen dan in het voorgaande jaar.
Helaas geeft Bentley geen verkoopcijfers per model, maar vooralsnog lijkt de Bentayga -al dan niet als Diesel– niet voor het Cayenne-effect te zorgen, maar eerder de verkopen enigszins op peil te houden. Aangezien de auto het zonder directe concurrenten moet stellen valt daar niets weg te snoepen. Zijn de meeste Bentayga-klanten wellicht mensen die anders een Continental GT, Flying Spur of Mulsanne hadden gekocht?
lincoln zegt
Meer natuurlijk ..
Wil geen 5000 euro per Bentley betalen ..
Eentje kopen is goedkoper ..
treinrukker zegt
Vind je het gek, je koopt 2 x een Porsche Cayenne voor de prijs van 1 Bentayga
trolle zegt
@treinrukker: alleen is de cayenne 2 keer zo lelijk als de bentayga (en die is ook afschuwelijk)
john4545 zegt
Wat zijn eigenlijk de co2-uitstootcijfers van Bentley?
mashell zegt
@john4545: Ohh. dat valt best mee, het is maar 0,02. De eenheid is “meter gestegen zeespiegel / gereden kilometer”.
nvn1993 zegt
Hij is ook niet mooi…..
BRT zegt
Ik denk dat de bestaande klant die oude Continental GT wel gezien heeft en nu eerder bijvoorbeeld een Wraith of Dawn zal kiezen.
appelvis zegt
@brt: Wraiths en Dawns vallen in een andere prijscategorie
Dutchdriftking zegt
Of de verkopen van de andere modellen is enorm ingekakt en de Bentayga zorgt voor enige verkoop?
camber24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
autodrome zegt
Zou het gewoon niet zo kunnen zijn dat de meeste potentiële klanten het gewoon een lelijk hondenhok vinden en voor veel minder geld naar meer ogelijke alternatieven kijken?
musje83 zegt
“De eerlijkheid gebied te zeggen..” – Waar dan? Europa, Azië, Afrika? Amerika? ;-)
tvr1974 zegt
Diegenen die shoppen in dit segment kijken ook bij Range Rover. Een beetje uitvoering daarvan doet niet (veel) onder voor de Bentley en komt hoogstwaarschijnlijk in t terrein ook nog verder. Oh en dan houdt je ook nog wat “pocket money” in je zak voor zaken als benzine enz. Easy Choice lijkt mij. Zeker gezien het feit dat die er ook nog leuk uit ziet..
trolle zegt
@tvr1974: zou dan inderdaad ook eerder voor de range rover sport svr gaan
atrak zegt
@tvr1974: Het lijkt mij wel sterk dat kopers van dit soort auto’s het terrein in het gaan. Behalve dan een verdwaalde sjeik in de woestijn.
tinustiguan zegt
MINDER! MINDER! MINDER!
“OK, dan gaan we dat regelen”.
leaper035t zegt
leaper035t zegt
@leaper035t: @ redactie: dit moet een ongewilde copy-paste vergissing zijn.
stationcar zegt
Al was de Bentayga niet zo belachelijk lelijk en al had hij niet zo’n domme naam gehad dán was het succes waarschijnlijk groter geweest.
Eerlijk is eerlijk, hij is gewoon erg lelijk.
pinut187 zegt
Gewoon een lelijk hok. Zou zelf voor een RR Autobiography gaan.
jwcroy82 zegt
Minder Bentley Meer Aston Martin daar ga ik voor
mrrallycross zegt
Gek hè, raar hok.
taxman zegt
Het is sowieso al knap als je dit ding 1x weet te verkopen!