Er eerst 100.000 kilometer in rijden, en hem dan aan stukjes blazen.
Ken je de Shuanghuang CEO nog? De X5-kloon was één van de eerste voorbeelden van Chinese kopieerdrift die we zagen, en de auto wist de Duitse autoindustrie flink tegen zich in het harnas te jagen. Een Duitse journo zette er 100.000 km mee op de klok, en besloot dat de tijd nu rijp was de Chinees naar de eeuwige jachtvelden te blazen.
Ondanks gerechtelijke verboden (in de haven van Rotterdam stonden ze en masse weg te rotten) wist autojournalist Wolfgang Blaube jaren geleden een exemplaar van de CEO op Duits kenteken te krijgen, om zelf eens te ondervinden hoe dit nou rijdt.
Het beeld dat geschetst wordt is niet bepaald rooskleurig: overal roest, remschijven die alleen nog geschikt zijn voor kamikazepiloten, dode vliegen in de koplampen, kortom: een rammelbak die na een ton aan kilometers al rijp is voor de sloop, precies wat het publiek wil horen.
Niet dat dit ons erg verbaast: er zal wel waarheid inzitten, maar tegelijkertijd zien we hier vooral Duitsers voor eigen parochie preken. Elke Germaan die trots is op zijn autoindustrie juicht een beetje van binnen als die nare Chinezen en hun inferieure rommel op hun nummer worden gezet (terwijl hun industrie momenteel zo’n beetje drijft op verkopen aan diezelfde nare Chinezen, maar dat terzijde).
In onderstaand videoitem, dat de makers weer wat extra credits in München opleverde, wordt de CEO en al zijn makken tot de grond toe afgebrand. Letterlijk. Best vermakelijke internettelevee, maar je moet wel Duits kunnen:
terazino zegt
Tjonge, wat staat die sjap er dichtbij zeg. Als je iets op wilt blazen kun je beter wat meer afstand nemen.
harrie zegt
@terazino: Typisch Hollywood dynamiet, veel vuurshow geen explosiekracht.
potver7 zegt
@harrie: Ja maar toch… om er dan maar 3 meter vanaf te gaan staan is wel een heel duidelijke poging om de Chinese goden uit te dagen…
styns zegt
@potver7: Zoiets moeten we hier hebben met de jaarwisseling haha
overklast zegt
Ben nieuw op het blog, mijn eerste post. Maar hee, wat een idioot om zo gruwelijk dichtbij te staan!
gop1 zegt
@overklast: gefeliciteerd (geen sarcasme)
SCscreamGT2 zegt
@overklast: Welkom! Misschien kun je kort wat over jezelf schrijven? Hobby’s, eigen auto, etc.
:-)
overklast zegt
@SCscreamGT2: Wat meui dat ik al zo snel word begroet hier! Mijn hobby’s zijn voornamelijk voetballen, bier drinken met vrienden en geld uitgeven aan dingen die ik niet nodig heb (kleding, gadgets, etc). Ik ben hard aan het sparen voor een Huayra, maar voorlopig is de laatste generatie V70 van het gezin mijn daily driver..
potver7 zegt
Dit wel heel erg een anti-Chinees spotje. Vooral die actie met de bijl, tenenkrommend! Had ‘m gewoon in een crusher gestopt, dan was de boodschap ook wel duidelijk lijkt me.
Eigenlijk verbazingwekkend dat de beste man het 5 jaar in die auto heeft uitgehouden, als je er zo’n vreselijke hekel aan hebt.
deladude zegt
@potver7: Als ik het filmpje goed begrijp heeft ie het ding van een bekende gekocht.
Ook wel typisch dat de motor er ineens mee ophoudt tijdens het filmpje
Keaven zegt
@deladude: dat komt omdat ze net daarvoor de olie en koelvloeistof eruit lieten lopen.;)
toniominestrone zegt
@potver7: Die lutsers van Top Gear doen niet anders.
potver7 zegt
@toniominestrone: De toon van een gemiddeld Top Gear item is toch echt wel anders hoor… Bij dit Duitse filmpje spat de minachting ervanaf. En als een auto al op meerdere manieren mishandeld wordt, dan is dat doorgaans om te laten zien hoe oerdegelijk het ding is.
granlusso zegt
Afgelopen zomer het artikel over de 100.000km met deze auto in Autobild Allrad gelezen, voorpagina: ‘Das ist der schlechteste Geländewagen der Welt’.
Dat is eh… vrij duidelijk.
Alfarobert zegt
Auto in de fik vlak naast droge bomen.Tot ontploffing brengen doe je op 3 meter afstand.Lekker verantwoord bezig die gast.Ach ja als je 5 jaar in een onbetrouwbare auto kunt rijden.Hoe kwam hij elk jaar trouwens door de APK?
danielj zegt
@Alfarobert: Het is 1x per 2 jaar in Duitsland, dus waarschijnlijk heeft hij er maar 2 jaar in gereden.
dakloos zegt
@danielj:@Alfarobert: De eerste keer TÜV na 36 mnd, dan telkens 24 mnd.
hillegaar zegt
eigenlijk is het grondstofverspilling die Chinese auto-industrie
lincoln zegt
waarom eerst 100.000 km mee rijden ??
of begrijp ik typisch Duitse humor niet zo goed ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Hahaha, ‘Duits’ en ‘humor’ in één zin…
porsche928 zegt
@Esprit_de_Flandre: heb je Southpark niet gezien, straks nemen ze wraak!
TimD zegt
Nou wat een clone, de achterkant is idd een X5 maar de voorkant heeft iets weg van een Toyota Land cruiser
xsaramtn zegt
@timd: Hoi, als me niet vergis kon je deze kar ook bestellen met een “Bmw” grille met de twee nieren(maar ik denk dat dat alleen kon in China). Hij lijkt dan veel meer op X5.
granlusso zegt
‘Das Auto sieht also aus als wenn mann es direkt nach der Landung in der Normandie eingegraben hat und wir haben es jetzt wieder rausgeholt.’
Hahaha, Duitsers zijn top!
Rene95 zegt
“Ondanks gerechtelijke verboden (in de haven van Rotterdam stonden ze en masse weg te rotten) wist autojournalist Wolfgang Blaube jaren geleden een exemplaar van de CEO op Duits kenteken te krijgen.”
Niet zo spannend toch? Zeker aangezien ‘ie in Duitsland een tijd lang niet illegaal is geweest, idem voor Italië waar deze auto gewoon op kenteken kon komen zonder problemen.
Kan me herinneren dat er meerdere zijn op Duits kenteken, er is er zelfs en keer een gespot op Zandvoort, die overigens ergens op AutoJunk staat volgens mij.
phevtreb zegt
@Rene95: zag er vandaag toevallig 1 rijden in Almelo, ook op Duits kenteken.
vvti zegt
En toch zullen de Chinezen een aanvulling geven ,al is het maar om de prijzen onder druk te zetten.
metalmike zegt
Ik had het interessanter gevonden als ze hem in AutoBild-stijl volledig tot het laatste boutje en moertje hadden gedemonteerd.
Bij de moderne ‘normale’ auto’s komen ze vaak niet verder dan lichte roestplekjes of wat beginnende slijtage, dit moet een stuk meer opleveren.