Je zou het niet zeggen, maar het is echt waar.
Dit karretje waar de fun vanaf springt is namelijk eigenijk gewoon een E39 540i zonder koetswerk. Oké, natuurlijk heeft BMW ook nog de 507 gemaakt, verschillende machtige M3’s, de E9 3.0 CSL, de M1, de Z8 en nog meer van dat soort bolides waar je portemonnee dezer dagen een rolberoerte van krijgt. Maar de E39 (aankoopadvies) is toch een van die betaalbare bakken die menig AB-lezer een warm hart toedraagt. @casperh himself heeft er per slot van rekening ook een.
De E39 heeft veel kwaliteiten en erin rijden is zeker geen straf, maar een onvervalste funcar kan je het niet noemen. Tenminste, niet voordat je de mannen van Krowrx erop loslaat. Zij ontdoen de E39 van vrijwel alles wat ‘ie niet nodig heeft om zichzelf te bewegen. Los van een motor en chassis bestaat de BMW Exo genaamde creatie alleen uit een setje lampen, een stoel, een vervaarlijk ogende bouwsteiger en het originele dashboard.
Volgens Krowrx weegt het ding zo’n beetje de helft van de auto waarop ‘ie gebaseerd is, wat neerkomt op een kleine duizend kilo. De V8 met 286 pk weet daar vast wel raad mee. Het beste nieuws: volgens Krowrx kan je praktisch elke auto bij hen brengen en doen ze een soortgelijke conversie voor ongeveer 2.500 Dollar. Eerder namen ze ook al een Ford Mustang en Mazda RX-8 onder handen. Cynici zullen waarschijnlijk zeggen dat de gemiddelde staaldief dit werk met liefde gratis voor je doet. Ons lijkt het echter wel een toffe optie als je bijvoorbeeld een verroest scheurijzer voor je huis hebt staan.
Bedankt Vincent voor de tip!
pechweg zegt
Ik kom wel even langs met een Multipla.
denniss00 zegt
@pechweg: Achja, met behulp van enkele operaties ben je die vetrol in ieder geval kwijt..
kennone zegt
@denniss00: en zit je met zijn 3e op de eerste rij!!
acizane80 zegt
@pechweg: durf je daarmee rijden tot bij krowrx
mstiic zegt
Ziet er wel ruig uit zo!
rijnounsdoor zegt
@mstiic: waar een avondje buizen al niet goed voor is.
JamesBond007 zegt
Dacht in eerste instantie dat er nog een body omheen zou komen. Maar helaas
JanJansen zegt
@jamesbond007: lijkt me een prima basis voor een coachbuild project.
rodger zegt
Geloof niet dat dit hier door de APK gaat komen ;)
kennone zegt
@rodger: zo niet nee. Maar met 2 kentekenplaten misschien wel
roppp zegt
@kennone: dat vraag ik me af. Nu is de Engelandroute nog een optie. Als de Brexit echt een feit is, vervalt die optie waarschijnlijk ook.
sracert zegt
@rodger: Fijne Botsbestendigheid voor voetgangers aan de voorkant!
denniss00 zegt
Dit is stiekem wel echt heul heul heul heul gaaf hoor!!
kennone zegt
@denniss00: heulemaal met je eens??
lekkerlinksrijden zegt
Ik zie weinig verschil. Was gezellige vrijmibo
thomas96 zegt
Leuk om op Nederlands kenteken te zetten…
maartencox zegt
Ik zeg ja, dit lust ik wel!
hahaha zegt
Nee…
brave zegt
Om eerlijk te zijn niet veel geld. Dit ziet er als funcar nog best okay uit en ik zie zelfs meer dan 1 stoel…
Jochen zegt
1000 kilo is een hoop gewicht voor een kart
kennone zegt
@jochen: maat een kart heeft dan weer geen 286pk V8!
kaya zegt
Lijkt wel op Leroy van Cleetus McFarland op YouTube!
E34M5Touring zegt
http://www.roadkill.com/wp-content/uploads/2015/07/vette_cart.jpg VetteKart van Roadkill. Dat kooidesign is inmiddels al een aantal keer verkocht door de bouwer. Wellicht daar het idee van gekregen.
hans33sw zegt
@E34M5Touring: behalve dat dit een totaal belabberd kooi ontwerp is. Vooral voor de looks gedaan zo te zien
kennone zegt
Dit met een Hummer H1 of een limo? ???
jpoers zegt
Wat zou dit doen voor de gewichtsverdeling?? Lijkt mij weinig gewicht op de achteras.
tjorque zegt
Dikke ombouw!
Voor mij eentje op basis van een 335i graag. (Of m3 e46, maar dat lijkt me zonde)
Of zelfs gewoon een 320i, een betaalbare Ariël atom zowaar :)
uselessguy zegt
Hier even een exige langsbrengen, ultieme kart! Ziet er nog best gaaf uit ook.
olivier420 zegt
Dus… je brengt je auto bij die mannen, laat hen letterlijk onderdelen er vanaf slopen, en betaalt er nog $2.5k voor ook?
Prima business model. Hebben die gasten goed gezien.
kareljansen zegt
@olivier420: nou ja, ik schat dat hier toch wel een week werk in zit als je dit moet engineren en uitvoeren. Met 40 tientjes per uur en nog wat materiaal lijkt dat wel in proportie. De onderdelen die hier vanaf komen zullen ook niet de hoofdprijs opleveren hoor, de duurste en meest interessante delen blijven zitten.
olivier420 zegt
@kareljansen: sure. Desalniettemin blijft het doodleuk strippen van een auto en daar geld voor vragen.
‘T is niet moeilijk en puur wat de gek er voor geeft.
jerudo zegt
@olivier420: geen idee aan welk loon jij per uur werkt maar $2500 is echt een koopje voor die ombouw.
tjorque zegt
@olivier420: de manuren die in dat kooiwerk zitten, zouden hier al 5k kosten dus beetje slappe reactie…
Kvgorp zegt
Arbeid. Uurloon. Rolkooi lassen. Alles moet mooi de zelfde kleur zwart zijn.
Zit je zo op €2500.
HZW zegt
Leuk maar alleen te gebruiken bij droog weer en je zal een garage moeten hebben.
Dit buiten in de regen stallen gaat niet werken, zeker de motor en electronica zullen dit niet leuk vinden.
MDA zegt
Dit hoeft hier natuurlijk nooit op kenteken, want zoiets is een trackday toy only. Maar wel gaaf en uniek om als trackday te gebruiken. Doe mij maar een oude 328i met deze makeover.
portie4oempfff zegt
Naj, te weinig vet op t bot!