Onderweg praten is zo goed als onmogelijk!
In 1996 verraste ItalDesign met deze Formula 4: een bizarre concept car op basis van de Fiat Bravo met vier kuipstoeltjes en een body die in z’n geheel van de auto kon worden verwijderd. Vanwege deze constructie waren deuren overbodig geworden en da’s natuurlijk weer gunstig voor de stijfheid van de koets!
De zitplaatsen konden individueel worden afgedekt als ze niet werden gebruikt en de Formula 4 kwam met verschillende bodyshells. Zo veranderde je het ding in een handomdraai van een gezinsbak in een racer, maar ook een pickup behoorde tot de mogelijkheden. Onder die kap lag trouwens een 2.0 vijfcilinder met ongeveer 150 pk.
Was dit ding praktisch, mooi, levensvatbaar of om een andere reden nuttig? Neen, en daarmee is het eigenlijk net zo’n belachelijk apparaat als de Machimoto Concept van ItalDesign.
roppp zegt
Zie de achterkant van de Maserati GT.
En ja, toen had Ital Design nog wel wat leuke ideeën. Panda, Uno, eerste Punto, Grande Punto, Croma, Maserati GT en QP en ga nog maar even door. Zonde dat ie nu niets meer doet of laat zien
goodolddays zegt
Best een lijp ding, zou je natuurlijk nooit kopen, maar toch
Gulli zegt
Wat was dat toch in de 90’s met al die autootjes die je in pickups, busjes, personenwagens en coupe’s kon veranderen. Zeker teveel Inspector Gadget gekeken toen?
crashingduke zegt
@Gulli: Tot halverwege jaren ‘80 was het leven simpel. Als gezinsman kocht je een stationcar, voor je vrouw een hatchback, als je vertegenwoordiger was kreeg je een sedan, als glazenwasser reed je een bus en als de penopauze zich aandiende een sportwagen. Toen kwamen de 205 GTI, de 405 MI16, de M5 en de dameskapper kwam met een MX5 aanrijden. Ineens wist niemand meer wat die wilde en iedereen wilde alles. Auto’s met verwisselbare carrosserieën dus. Gelukkig is het opgelost met de Sport Utility Coupe Stationcar.
gwnbmw zegt
@crashingduke: Sport Utility Coupe Stationcar… that sucs…
crashingduke zegt
@gwnbmw: Mijn ding is het ook niet.
potjak zegt
Lekker elegant instappen ook…
potjak zegt
@potjak: ja… en uitstappen ook…
Dutchdriftking zegt
Dit soort projecten, heerlijk!
allesmetturbo zegt
Apart design maar altijd kudos voor een 5 cilinder
tenaci zegt
Duidelijk een apparaat uit de tijd dat je op ook van Nokia 3210 het frontje kon verwisselen.
galverink zegt
De meest overschatte designer van de afgelopen 60 jaar.
rollingstoned zegt
@galverink: Giugiaro het meest overschat vinden, interessant. ?
tenaci zegt
@galverink: ? natuurlijk, die Ferrari 250 GT was me ff een miskleun….
sracert zegt
Een Skoda Rapid coupe deed het ook goed kwa herrie. je kwam er niet uit zonder migraine na een ritje.