Maar rap was ‘ie wel!
Confrère Dizono heeft deze Orca C113 uit 2005 weleens meegenomen in zijn lijstje met de lelijkste supercars ever. Geheel terecht als je het mij vraagt, al heeft een parel als de Ferrari F50 natuurlijk niks in zulke lijstjes te zoeken. Dat moge duidelijk zijn.
Orca was een firma gevestigd te Liechtenstein en de twee grondleggers, vader en zoon Beck, leek het wel fraai om de snelste auto ter wereld te bouwen. Zo gezegd zo gedaan en de C113 bleek inderdaad een raket op wielen, zeker voor zijn tijd. Het ding sprintte naar 100 km/u in minder dan drie tellen, 0-200 km/u duurde 8,5 seconden en de topsnelheid lag boven een theoretische 360 km/u.
Waar al die power vandaan kwam? Uit een Audi V8! De 4.2 met dubbele turbo was na wat hulp van tuner MTM goed voor ongeveer 650 pk en 900 Nm. Alle pk’s werden losgelaten op de achterwielen en het geheel woog slechts 850 kg. Verder werd de C113 uitgerust met een sequentiële ‘bak met zeven verzetten. De fanatieke flipperaar kon losgaan met de optionele negentraps ‘bak! Ook werd de auto uitgerust met actieve vering om de rijhoogte te allen tijde optimaal te houden.
Dan nog even over het uiterlijk van deze bruut. Volgens planning zouden er enkele honderden exemplaren van de C113 worden gebouwd. Helaas kon het bijzondere uiterlijk niet veel kopers over de streep trekken. Orca Engineering zou uiteindelijk een handvol auto’s bouwen. Wel noemenswaardig: de C113 had een Cw-waarde van 0,26. Da’s bijzonder laag, check dit lijstje maar eens.
Wie herkent trouwens de achterlichten van de Orca?
fiestacruizer zegt
Functioneel Design.
daandebree zegt
@fiestacruizer:jep wel gaaf! Geen gemier hij moet ook nog mooi zijn. Nee gewoon snelheid, ik vind het wel wat hebben.
JanJansen zegt
@fiestacruizer: Prima basis voor een coachbuild.
En ja die Ferrari F50 moet natuurlijk wel in het lijstje van lelijkste auto’s… ooit.
e36thuglife zegt
achterlichten zijn van een alfa 33 BAM!!!
kniesoor zegt
@e36thuglife:
Yep, denk ik ook.
denniss00 zegt
Deze Orca mag heel gauw terug de zee in. Wat een afgrijselijk geval!
moondustfocus zegt
@denniss00: Bel Greenpeace ff
denniss00 zegt
@moondustfocus: Weer es wat anders dan Apeldoorn bellen ;)
dampu020 zegt
@denniss00: lamceer ‘m naar de maan, achijnt goed te werken
geelbarrel zegt
damn inloggen duurde te lang. idd Alfa 33 phase2
Dizono zegt
@geelbarrel: phase 3, de eerste facelift was minder ingrijpend ;)
Den zegt
Ik hou wel van dit soort autos net als de detomaso pantera en de vector w8. Als je opgroeit met Arnold, Jean Claude en Sylvester horen supercars toch een soort actieheld uitstraling te hebben. Veel power of veel muscles, dat mag best aan de buitenkant te zien zijn.
ck92 zegt
360km/u in een auto van slechts 850kg.. lijkt me doodeng! Hopelijk genereert het bijzondere design genoeg downforce
harrie zegt
Uit 2005?
Afgaande op het design dacht ik eind jaren tachtig.
thearchitect zegt
Mijn ’81 Alfa Romeo Spider haalt theoretisch ook 360 km/u.
henrie zegt
@thearchitect: Mijn V40 D2 haalt theoretisch zelfs 363km/h! Bij 132km/h in de zesde versnelling draait de motor namelijk 2000 toeren. Maximaal aantal toeren is (dacht ik) 5.500. Dus 132/2 x 5,5 = 363km/h! :D
In de praktijk haalt ie z’n topsnelheid (199km/h op de klok) overigens alleen in de vijfde versnelling. In de zesde is bij 170km/h de rek er wel zo’n beetje uit…
dieselkameel zegt
@henrie: heb precies hetzelfde in mijn Focus. die heeft ook de 1.6 diesel, ik heb de 95pk versie. Heb er in Duitsland 191 km/h mee kunnen halen volgens het boekje kon hij maar 185 hehe. In de 6 is de fut er compleet uit. Had achteraf beter de 2.0 TDCI kunnen nemen met 163 pk, maar goed hij is wel lekker zuinig.
driftkicker zegt
@henrie: mijn D4 heeft 8 versnellingen dus ik kan nog 363/6*8 sneller dan jij, namelijk 484 km/u.
henrie zegt
@driftkicker: Die berekening klopt niet. Hoeveel versnellingen je hebt doet namelijk niet ter zake…
Om de theoretische topsnelheid te kunnen berekenen, moet je weten hoe hard je auto rijdt bij een bepaald toerental (bijvoorbeeld 2000 toeren) in de hoogste versnelling. Die snelheid deel je dan door het aantal toeren waarbij je gemeten hebt, en dat doe je dan keer het maximum aantal toeren dat je motor mag draaien (begin rode gebied)…
Om daarbij op 484km/h uit te komen, zou je auto 1500 toeren moeten draaien bij 132km/h (uitgaande van maximaal 5.500, net als mijn D2). Zou best kunnen natuurlijk, maar het lijkt me tamelijk weinig toeren voor die snelheid…
dampu020 zegt
Lijk op een chinees.
HIM zegt
de F50 is toch lelijker !! de Orca is gewoon een LeMans design en dus functioneel om de aerodynamica +gewicht laag te houden.
spidermann zegt
Zo lelijk vind ik hem nu ook weer niet.
baklava zegt
Niet lelijk, niet mooi, wel gaaf! Weer eens wat anders. Beetje een Edonis.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem juist mooi!
niekie1999 zegt
Zal wel aan mij liggen, maar die neus vind ik toch wel heel vet
rob5nismo zegt
Volgens mij rijd dit ding echt keihard
j4cks0n zegt
Dikke auto. Vind hem mooi.
rufctr01 zegt
Het lijkt wel of de achterwielen iets kleiner zijn….
lammie zegt
Dit lijkt wel op een creatie uit het spel Automation. Ik vind hem niet mooi
martincb zegt
Vind ‘m toch wel gaaf. Lekker fout. De eerste foto deed me een beetje aan een Diablo denken met die lekker scherpe hoeken.
driftkicker zegt
@martincb: ik moest aan de Countach denken. De Diablo is meer afgerond.
martincb zegt
Je hebt helemaal gelijk, zit ik gewoon Mn klassiekers door elkaar te halen…@driftkicker:
ej20g zegt
Toch vind ik het een gaaf ding. Niet per definitie mooi, maar voor mijn gevoel klopt het design wel op één of andere manier.
Overigens heeft het exemplaar op de foto helemaal geen Audi V8, maar overduidelijk een vijfpitter turbo van Volvo onder de kap. Aan de distributiekap en bougiedeksel te zien zelfs nog een exemplaar uit de 850 of vroege S70/V70, een exemplaar zonder COP’s en VVT dus zelfs nog.
sracert zegt
@ej20g: klopt!
pinut187 zegt
Lelijk? Ja, gaat ie hard? Ja! Who cares?