Aanschouw, het omgekeerde van downsizen.
Wat heeft een 330-liter negencilinder van 5,5 meter lang en 3,5 meter hoog op Autoblog te zoeken? Welnu, we brengen soms graag motoren uit de categorie ‘bijzonder’ onder de aandacht. Het kan mensen soms op leuke ideeën brengen qua engine swaps. Knappe jongen (m/v) die dat hiermee voor elkaar krijgt overigens, hij weegt namelijk 30 ton. Daarnaast, met een verbruik van 350 liter dieselolie per uur wordt het een rijdende fijnstoffabriek die eigenhandig voor een klimaatverandering kan zorgen.
Deze gigantische turbodieselmotor werd in 1962 door het Franse Duvan in een oplage van drie stuks gebouwd. Bijna veertig jaar stond de overbemeten negenpitter vervolgens opgesteld in de kelder van een paardenrenbaan te Parijs. Voor het geval de stroom uitviel, en ze een gigantische dynamo wilden aandrijven. Ja, met 1.600 pk en een onbekende hoeveelheid Newtonmeters moet je aardig wat licht in de brouwerij kunnen brengen.
In 2000 vonden de leden van de Vintage Engines Appreciation Society het wel mooi geweest en besloten ze het blok uit elkaar te sleutelen. Zo kon de krachtbron in delen uit de kelder worden getakeld en in opgepoetste staat worden herbouwd. Liefhebbers van dit soort duivelse dieselblokken kunnen er overigens even zelf aan voelen en naar luisteren, hij wordt namelijk in werkende toestand (!) tot en met 5 februari tentoongesteld op Retromobile 2012. Voorgloeien en nagelen maar! (via Gizmag)
PS. Van plan om dergelijke industriële dieselblokjes in een voertuig te hangen? Check dan even deze Mini met een 74-liter V18 & 3.500 PK ter inspiratie.
UPDATE: Goed gevonden! Een video van de dieseltor in kwestie. Wel eerst een mondkapje opzetten voordat je op play klikt.
porsche9ff zegt
5pk per liter is niet veel
racerx zegt
@porsche9ff:
Ik denk dat het koppel daarentegen echt gigantisch is…
Maarten123 zegt
@porsche9ff: Neem het bouwjaar en de toepassing in ogenschouw.
technopatat zegt
@porsche9ff: en dat hij maar goed 400 rpm draait… Lijkt wel een scheepsmotor, die doen gelijkaardige toeren! alleen zijn ze nog wat groter :)!
Ot: wel opvallend veel witte rook en weinig zwarte! Hebben ze de cilinders niet mooit uitgedroogd bij het restaureren :p?
4991 zegt
Geen video?
lodewijk zegt
@4991:
http://www.youtube.com/watch?v=aX7-YnunBsM
Screw global warming!
bozewolf zegt
@lodewijk: lolololol, nice smoke generator.
mastertje zegt
@lodewijk: Hah, ze mogen dat ding wel eens fatsoenlijk afstellen ><
sir_smokalot zegt
@mastertje: Walm, walm, pruttel, misfire.
Wel een cool ding natuurlijk!
ricardo zegt
@lodewijk: Vlam in de dieselpijp, nondeju! Heb ‘m bij het artikel gezet. Thanks!
4991 zegt
@lodewijk: Prachtig! Zie je hoe prachtig diesel is?
Tonnie zegt
@lodewijk: hahaha donderse rookbom, vlammen, alles. Ja dit is het wel helemaal.
Simpson zegt
@lodewijk wauw, met de spreekwoordelijke vlam in de pijp.
Voor als je nog ergens een sleepboot hebt liggen en de motor niet meer aan de praat krijgt…
wimmm zegt
@Simpson: Nou, zo spreekwoordelijk vind ik die vlam anders niet heur! :P
EFB zegt
yeah, dikke vlammen in de pijp..
MACH3 zegt
Grootste motor ter wereld Wartsila-Sulzer Super Ship
13.5 meter hoog
27.3 m lang,
2300 ton
14-cylinder
109,000 bhp.
http://gcaptain.com/emma-maersk-engine/?506
4991 zegt
@MACH3: Stond al ooit hier op de frontpage.
Ruben00 zegt
@MACH3: Da’s een beste krukas.
4991 zegt
@Ruben00: Waar zie je een krukas?
baasbas zegt
@4991: Linkje klikken?
4991 zegt
@baasbas: Volgens mij is dat de nokkenas.
E34M5Touring zegt
@4991: Euuhh nee. Dat is toch echt een krukas. Te zien aan de contragewichten.
4991 zegt
@E34M5Touring: http://www.autoblog.nl/dit-dieselblok-met-1-600-pk-past-niet-onder-jouw-kap#comment-2873801
Maar toch zie ik die contragewichten niet.
E34M5Touring zegt
@4991: Wow je hebt gelijk bij een auto krukas zijn die veel beter zichtbaar. Mon Excusee (ofzo) ;)
4991 zegt
@baasbas: Na wat opzoek werk te hebben verricht is het inderdaad de krukas.
kliko zegt
[zingt]met de vlam uit de pijp, warm ik heel de aarde op… [/zingt]
Paragon zegt
Check die vlammen en die roetwolken!! Samen met het geluid snap ik nu wel waarom diesel de brandstof van de duivel is :D
cossie300 zegt
dat moet fantastisch zijn om te horen draaien , zal wel een degelijke startmotor nodig hebben .
kliko zegt
tering wat een vet ding.
Al loopt ie niet echt perfect…
Poll zegt
Ja, dit valt in ’t niet bij die scheepsmotoren met 30.000 pk. Maar wel tof filmie.
Nico94 zegt
Geniaal!
rufctr01 zegt
@Poll: De L-fregatten van de Nederlandse marine hadden 56.000 pk. Dit was dan wel niet met een diesel maar met een Rolls Royce Olympus. Deze motoren zaten ook onder de Concorde.
tborre zegt
vraag me wel af wat ze daarmee oorspronkelijk van plan waren … Enkel voor stroom? met ernaast dan een tankje van een litertje of 5000 ?
dennisvvti zegt
@tborre: dat vind ik nou een goeie !!
wat voor een alle jezus grote brandstof voorraad tank daarbij staat, en staat die dan ook nog eens continu vol met shit ? PFFFFFFF
porsche928 zegt
Waar is Greenpeace als je ze nodig hebt????
floryn zegt
Wow wat een ding. Als u American in Paris van Hemingway kent is het echter weer wat minder verwonderlijk. Gokken op paardjes is heel belangfijk en moet altijd door kunnen gaan.
Arnoud zegt
Ze misbruiken het ding wel. Het is geen Honda Civic motor die je effe in de toeren kan jagen… Normaal doe je over het opvoeren naar normale snelheid zeker een minuut. En dan wacht je ook nog totdat je een fatsoenlijke smeerolie druk en temperatuur hebt. Met dit soort gebruik is je motor binnen 100 uur rijp voor een revisie.
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
En met een grote 2-takt zoals aanboord van de Emma Maersk doe je er zeker 3 uur over voordat je op kruissnelheid bent. Dat is om warmtespanningen in je blok te voorkomen.
realcar zegt
Gewoon Nederlands fabrikaat al in 1928 6000 pk van Stork. http://www.youtube.com/watch?v=hPlMFIaGYeU
Anoniem zegt
Krukas zo groot als een huis? :)