De Continental GT V8 Mulliner Styling Package is de laatste dikke Continental GT met flinke V8.
Nog niet zo lang geleden hebben we afscheid moeten nemen van de W12-motor. Volkswagen en Audi gebruikten de motor al niet meer, maar Bentley uiteraard nog wel. De laatste exemplaren met die motor worden dit jaar uitgeleverd. Nu zou het ons niet verbazen dat Bentley nog eens met een speciale kleinserie komt met die motor, maar in principe is het gewoon over en uit.
Nu kondigt Bentley NOG een afscheid aan en wel van de V8. Jazeker, ook de V8 zal in zijn huidige gedaante komen te vervallen. Nu wisten we allemaal dat het moment eraan zat te komen, maar gevoelsmatig komt het afscheid van de V8 vrij vroeg.
Toch, de auto die je op de afbeeldingen ziet is de Bentley Continental GT Curated by Mulliner en is volgens Bentley van de Grand Tourers de laatste met V8.
Laatste Continental GT met V8
In dit geval heeft Bentley gekozen voor een sportieve uitdossing, iets dat op zich best goed past bij de Continental GT. De grijze lak is niet direct spannend en de hoogglans zwarte 22 inch velgen ook niet. De Blackline Specification (zwart optiekpakketje) zorgt ervoor dat alles wat chroom is afgewerkt, nu ineens ook hoogglans zwart is.
Wel bijzonder is de felgele striping. Die is heel subtiel verwerkt op de voorspoiler, sideskirts en achterskirts. Dat felgroen is een voorbode voor het interieur. Daarbij zien we een hele hoop felgroen terug komen. Het is in elk geval heel erg bijzonder. Of het fraai en tijdloos is, zal de tijd moeten uitwijzen.
Maar toch ook niet
Is het dan echt de laatste Continental met V8? Ja en nee. Voor ons stervelingen uit Europa wel. Bentley heeft het Beyond 100-programma en daarin staat vast dat alle Bentley’s na 2025 een vorm van elektrificatie hebben. Dus reken op allemaal hybride aandrijflijnen. Daarvoor hoef je niet lang na te denken, want de Bentayga en Flying Spur zijn er als hybrid. Daarbij heeft Porsche – in de Panamera – ook een V8 met elektrische ondersteuning.
Overigens geldt het einde voor de V8 alleen voor Europa. Op andere markten zijn er geen CO2-problemen dus kan daar gewoon nog de V8 geleverd worden.
Van deze bijzondere Continental GT gaat Mulliner er 5 maken. Tot november kun je ook nog een order plaatsen voor een reguliere V8. We schatten zo in dat dan ook de facelift arriveert en er meer PHEV-derivaten bij zullen komen.
O plaat zegt
En zo graaft Europa zijn graf verder, onder groen applaus.
Bye-bye love
Bye-bye happiness
Hello loneliness
I think I’m gonna cry
Richmond zegt
Europa bestaat niet bij de gratie van dikke V8 of groter
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat er een W12 mild hybride voor in de plaats komt. Net genoeg accu om Jesse Klaver blij te maken, maar ook gewoon die zalige twaalf pitter.
koen0373 zegt
Waarom zou je Jasser Klaver blij willen maken? Die hele klimaatmaffia die ons beroven van miljarden belastinggeld op basis van gekocht wetenschappelijk onderzoek moet zo snel mogelijk opgepakt en berecht worden.
CO2 in de lucht is o,o4%. En daarvan is de mens verantwoordelijk voor 3%. Peanuts. Het maakt dus geen zak uit hoeveel cylinders je hebt of hoeveel brandstof je gebruikt. Je wordt gewoon beroofd door de klimaatmaffia.
jippie zegt
Wat mij nou zo leuk lijkt aan het kopen van luxe auto als de Bentley, maar eigenlijk sowieso aan het kopen van een nieuwe auto: ik kan ‘m zelf helemaal ‘curaten’.
rollingstoned zegt
“De grijze lak is niet direct spannend en de hoogglans zwarte 22 inch velgen ook niet.”
https://i.ytimg.com/vi/8swKKyejX0Q/maxresdefault.jpg
Wat hebben Duitsers toch met dat ordinaire zwart en grijs? Die obese Benz was ook al zo uitgevoerd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/544-pk-voor-nieuwe-mercedes-amg-gle-53-phev-3561868