Een vergelijking die nog nooit gemaakt is. Wel uiterst relevant!
Tsjechië is lekker bezig. Naast het al een tijdje succesvolle Skoda kwam het land ineens op de proppen met zeswielige gekte. En omdat dat het land niet genoeg onder de aandacht bracht, is er nog een bijzonder project. Dit is de Performance Solutions Mosquito, een auto die georiënteerd is op het circuit. Maar, naast de rondes die de auto wilt doen, met name op het circuit van Le Mans, komen er ook 18 exemplaren waar je een nummerbord op mag schroeven.
Kijken we naar het idee van de auto, dan komt er meteen één aartsrivaal bovendrijven: Brabham. De BT62 is eveneens een nieuwkomer, waar ook de circuitkwaliteiten prioriteit hebben. Maar net als de Mosquito zijn er ook straatlegale versies van de BT62 te verkrijgen.
Maar goed, de Mosquito dus. Een naam die logisch is op een auto die vederlicht en toch pijlsnel is, zoals de daadwerkelijke kleine prikbeesten. De motor is een atmosferische(!) V8, waar deze vandaan komt is niet bekend. 600 turbolag-loze pk’s, klinkt lekker. Dit in combinatie met een leeggewicht van slechts 974 kg klinkt nog lekkerder, al zal de straatversie waarschijnlijk ietsje zwaarder worden. De sprint naar de 100 km/u is gepiept in 2,9 seconden, te danken aan een zesbak met schakelflippers. Qua aerodynamica heeft P.S. niet bespaard, lettend op de enorme achterspoiler. De term Active Ride Control System lijkt de wijzen op actieve aerodynamica, wat tegenwoordig the way to go is.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar bronnen spreken al over een bedrag met zes nullen. Alle overige info staat op de site van Performance Solutions.
ghost zegt
Heerlijk! Gaaf dat Brabham auto’s gaat maken!
isn1981 zegt
@ghost: Huh??? Hebben wij de zelfde tekst gelezen? Of begrijp ik je reactie totaal verkeerd?
Foramen zegt
@isn1981: lees de tekst nog eens ;-)
Wordt Brabham genoemd, was overigens ook op goodwood aanwezig, klonk geweldig.
ghost zegt
@foramen: app liep vast, waardoor een stuk wegviel..sorry!
ghost zegt
@isn1981: zie hieronder, moest nog een stuk bij maar app liep vast en wilde direct onder mezelf reageren als aanvulling maar ging niet 1,2,3..
ghost zegt
@ghost: moest zijn; gaaf ook dat Brabham ook auto’s gaat bouwen, wist ik nog niet! ?
isn1981 zegt
@ghost: hahaha oke duidelijk??
moveyourmind zegt
Vroeger had je vooral in Engeland allemaal kleine fabrikanten van sportwagens.en kitcars, gehuisvest in oude boerenschuurtjes en Romneyloodsen op een vervallen industrieterrein. Die helaas op een paar na de tijd niet hebben overleefd.
Maar het lijkt erop dat oude tijden weer herleven, nu zie je langzaam steeds meer van dit soort kleine fabrikanten in het Oostblok opduiken. Met dat verschil dat ze het net even wat professioneler aanpakken. En ook moeten aanpakken, want de (wettelijke) eisen zijn natuurlijk niet meer hetzelfde als vele decennia terug.
VeniVidiVici zegt
Een mug? Dan komt die niet ver… pats!
Dutchdriftking zegt
Horen we nooit meer wat van….
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Kom op, moet je echt raden waar dat blok vanaf komt. Durf er mijn geld op in te zetten dat dat gewoon een chevy LS blok is
gandini zegt
Ik dacht toch echt even dat dit weer zo’n elektro-monster zou worden.
Eentje met een irritant hoog zoemend geluid dan natuurlijk.
PeugeotGTI zegt
Tsja, een lage en brede auto met een door aerodynamica gedicteerd design en een enorme spoiler en heel veel pk’s. Ik zie het verschil tussen al die trackday auto’s eigenlijk bjjma niet meer. Zullen er echt mensen zijn die dit verkiezen boven iets met een bekende badge of iets dat zich al bewezen heeft?
gazonson zegt
Zelfs de nieuwe Ferrari F8 Tributo gaat sneller van 0 tot 100
ramshoek zegt
@gazonson:
Maar die weegt geen 975 kg en heeft vast een stuk minder downforce dan deze auto.
Denk dat je het artikel / de auto niet helemaal begrepen hebt…
ramshoek zegt
Bij Active Ride Control zou ik eerder denken aan elektronisch geregelde demping of zelfs actieve wielophanging.
Maar goed, we wachten af.
ramshoek zegt
@ramshoek: Als correctie op mezelf. Active Ride Control staat op de site van deze club als ARC® En volgens mij is ARC de naam die ons eigen Nederlandse Intrax Suspension gebruikt voor een van hun demperlijnen. Betreft een systeem dat lijkt op wat Koni ook heeft. Daar heet het FSD > Frequency Selective Dampening. Een systeem waarbij de mate van demping afhankelijk is van de frequentie van de bobbels die opgevangen moeten worden. Hoogfrequente kleine bobbels worden soepeltjes gedempt, laagfrequente bewegingen, zoals ook het overhangen in een bocht, worden juist extra stevig gedempt wat overhangen en duiken beperkt.
Gulli zegt
Nou, 10.000,00 euro vind ik niet gek voor zo’n auto!