![Dit circuit](https://www.autoblog.nl/files/2022/06/dit-circuit-blijft-nog-tot-2035-op-de-kalender-staan-2022-970-4.jpg)
We kunnen er nog eventjes van genieten. Dit circuit verdwijnt voorlopig nog niet van de kalender!
Geregeld komen er nieuwe Grands Prix bij, bij het Formule 1-seizoen. Dat zijn niet altijd denderende nieuwkomers. In sommige gevallen is de baan niet zo leuk. In andere gevallen is de atmosfeer dat niet. Of, in het geval van de GP van Miami: allebei.
Gelukkig zijn er ook ouderwetse c.q. ouderwetsere circuits die nog eventjes mogen blijven. Voor vandaag hebben we goed nieuws, want er blijft een oud circuit op de kalender staan: de GP Australië! Nou ja, ‘oud’, de kenner kent de GP van Australië op Melbourne sinds 1996 (daarvoor Adelaide), maar op de huidige F1-kalender is dit een van de oudere races.
![Dit circuit](https://www.autoblog.nl/files/2022/06/dit-circuit-blijft-nog-tot-2035-op-de-kalender-staan-2022-970-26.jpg)
Bestaande deal
Er stond al een deal tot 2025. Maar die hebben de FOM (Formula One Management) en de organisatie van de Australian GP opengebroken en opnieuw besproken. Er is nu vastgelegd dat ze blijven rijden op Melbourne tot en met 2035. We hebben dus sowieso nog 13 races te gaan in het land van Daniel Ricciardo, Mark Webber en de Holden Ute.
Goed nieuws ook voor ons liefhebbers, want Albert-Park in Melbourne is een bijzonder – semi-permanent – stratencircuit. Zoals gezegd is het al sinds 1996 het toneel van de GP van Australië.
![Verstappen](https://www.autoblog.nl/files/2022/06/dit-circuit-blijft-nog-tot-2035-op-de-kalender-staan-2022-970-20.jpg)
Meer ondersteunende raceklasses op dit circuit
Dat is niet het enige nieuws, want men gaat het weekend uitbreiden. Vanaf 2023 kun je in Australië ook kijken naar Formule 2- en Formule 3-races. Die doen dan namelijk ook dat weekend mee. Uiteraard is iedereen er heel erg blij mee. Volgens de CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, is het publiek geweldig in Australië.
Waarschijnlijk is Lewis Hamilton het met hem eens, als hij weer eens wint daar. Overigens heeft Domenicali wel een punt, want bij veel nieuwe banen is het publiek afwezig (Losail, Azerbeidzjan) of heeft het publiek geen flauw idee welke sport er beoefend wordt (Abu Dhabi, Monaco, Miami). Goed nieuws dus dat dit circuit nog eventjes onder ons blijft!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Azerbeidzjan 2022!
Het mag dan bijzonder zijn omdat het al lang onderdeel is van F1, maar er is de laatste jaren (ook voor Corona) niet echt een spannende race geweest. Dit jaar mét aanpassingen was ook niet de uitkomst.
En dan zijn er wel meer circuits die lang op de kalender staan en saaie races hebben, zoals Monaco, maar daar is de quali m.i. nog spannend en is de foutmarge veel kleiner. Plus dat Monaco Monaco is, daar kun je niet omheen wat mij betreft. Ik vind Melbourne dan een stuk minder iconisch.
zijn in het algemeen allebij elk jaar saaie races, daar hoeft de gp niet iconisch voor te zijn
Misschien kunnen ze voor de gein eens een jaartje Bathurst proberen, ben heel benieuwd hoe die auto’s over Mount Panorama gaan zonder elkaar eraf te tetsen.
Die gaan daar gewoon in een treintje rijden omdat het veel te smal is en vooral heel veel bottom out gaan. Die baan is zo slecht als die niet opnieuw wordt geasfalteerd wat breder gemaakt dat ze daar een Monaco gevoel gaan krijgen, traag en helemaal niets leuks aan. Voor F1 zie ik ook maar een paar plaatsen waar ze elkaar voor bij kunnen en dat is voor de start stop en voor je de berg opgaat.
Precies. Bathurst is een geweldige baan, maar verder dan een demo voor wat toffe persplaatjes moet je niet willen gaan met een F1 auto.
Dat ze het contract van Spa-Francorchamps ook maar vlug verlengen. Er zijn nu eenmaal bepaalde circuits die bij de F1 horen. Niemand (behalve de F1 bobo’s dan) staat te springen op alweer een nieuw stratencircuit of circuit ergens in een afgelegen zandbak.
Goed nieuws voor Piastri. Leuk voor de Aussi-fans, jammer voor de rest van de wereld. De races daar zijn over het algemeen doodsaai.
Ik ben van mening dat t zonde is dat alles om geld draait daar. Historie en sentiment mogen wel wat zwaarder wegen. Feit dat Spa mogelijk van de agenda verdwijnt vind ik bizar. Is al jaren 1 van de meest populaire banen voor zowel fans als coureurs. Ik zou voorstellen: maak een portfolio van 10-12 vaste banen die ieder jaar op de agenda blijven (Spa, Monza, Monaco, Silverstone, Silverstone, Interlagos, etc. (En ja ik vind ook al die banen niet even leuk maar sommige zijn historisch gewoon belangrijk)) en richt voor de rest van de races een aantal slots in die ieder jaar rouleren.
Het probleem is dat je met sentiment alleen geen solide business case hebt. Er moet geld verdiend worden. En zolang het niet is dat er minder mensen kijken doordat die banen er niet zijn, is er geen valide argument voor de F1 om die te behouden. Natuurlijk kunnen ze niet alles in Europa overslaan, maar ze moeten genoeg van de nieuwe banen hebben voor de inkomsten