Uiteraard zijn de ogen van F1-minnend Nederland vooral gericht op Max Verstappen. Geheel terecht, maar de jongeling zal nog flink gas moeten geven om zich te mogen meten met de Allergrootsten Ooit. Ayrton Senna was één van hen en deze anekdote geeft nog maar eens aan waarom dat zo was.
Senna is in 1984 nog maar een rookie en rijdt in een te trage Toleman. Toch weet de Braziliaan zich meermaals in de kijker te rijden waarbij Monaco 1984 absoluut moet worden genoemd. Tijdens deze regenrace beleeft Senna z’n grote doorbraak bij het publiek, maar er gebeurden dat jaar meer mooie dingen.
Tijdens de stratenrace in Dallas (Texas) dat jaar gebeurt iets opmerkelijks. Het circuit is, zoals wel meer stratencircuits, omringd door vangrails en beton. Uitloopstroken ontbreken grotendeels. Plotseling is het afgelopen met de race van debutant Senna. Hij raakt de muur en zijn Toleman is te beschadigd om verder te kunnen rijden.
Eenmaal terug in de pits gaat Senna tekeer tegen zijn engineer Pat Symonds. De Braziliaanse coureur weet zeker dat hij die specifieke bocht de ronde ervoor op exact dezelfde manier nam en dus was er maar één logische verklaring voor zijn crash: de muur was verplaatst en daardoor klapte Senna er tegenaan.
Het team nam de Braziliaan verder niet zo serieus. Begrijpelijk ook, want Senna zat pas in z’n eerste F1-seizoen en kwam rechtstreeks uit de Formule 3. Na lang aandringen besloot men toch maar eens te kijken of de muur inderdaad “bewoog” en wat bleek? Door een eerdere crash was het deel van de muur waar Senna op crashte inderdaad vier millimeter verder op het asfalt komen te staan. De man die uiteindelijk drie keer wereldkampioen zou worden crashte uit de race omdat de boarding inderdaad verder de baan op was gekomen en hij z’n auto op het absolute randje langs de muur stuurde.
Ietwat nerderige anekdote met een hoog who cares-gehalte? 100%! Maar wel eentje die maar weer eens aangeeft dat er een enorm verschil zit tussen een lekker potje kunnen sturen en je auto tot op de millimeter de baas zijn.
Foto: Ayrton Senna tijdens de Britse GP in 1984
mark997gt3 zegt
Mooi verhaal, maar je maakt mij niet wijs dat de beste F1 coureur allertijden hun bolide op 4mm nauwkeurig door een bocht kunnen sturen. En dat keer op keer….. Bullshit dus!
hplh zegt
@mark997gt3: amen
Dagg zegt
@mark997gt3: niet keer op keer maar wel vaak en veel. Als je een beetje kunt fietsen weet je wat ik bedoel.
mark997gt3 zegt
@Dagg: fietsen dat gaat met 20km/h dan snap ik dat je dat op een paar km nauwkeurig kan. Maar met 200km/u wordt de minste afwijking door de snelheid enorm uitvergroot. Daarom lijkt mij de nauwkeurigheid op mm overdreven, zal eerder om cm’s gaan….
rob5nismo zegt
@mark997gt3: wall of champions Canada dat is wel een goed voorbeeld denk ik
Erik zegt
@mark997gt3:
Bewezen is, uit analyse van camera beelden van de races in Monaco dat de afstand tussen wiel en ‘vangrail’ in Monaco bij Senna gemiddeld 2-4 mm was, bij Prost, ook niet de minste, 6-8 mm. Ronde na ronde. Dat verklaart onder andere ook dat Senna in 1988 (?) 1,5 sec sneller was in de kwalificatie (1) dan Prost (2) in Monaco.
Ook heeft Senna ooit tegen Honda monteurs gezegd na de trainingen/ kwalificatie dat ze de motor moesten vervangen omdat hij hoorde dat deze de race niet zou overleven. Op de telemetrie data was niets te zien. Uit voorzorg is de motor toch vervangen en nadat ze deze in de fabriek getest hebben blies de motor na 50 gesimuleerde km’s zich op. Inderdaad zou de motor de race niet doorstaan hebben.
mark997gt3 zegt
@erik2907: waar vind ik deze analyse? Zou hem graag willen zien.
Erik zegt
@mark997gt3:
De gegevens kun je opvragen bij McLaren en/of Jo Ramirez.
mark997gt3 zegt
@erik2907: als de nauwkeurigheid op de mm is dan betekent dat je in Monaco met 6mm afwijking in de muur ligt. Dat impliceert dat na 70 ronden niemand meer rond rijdt. Dan ligt nl iedereen in de muur.
Erik zegt
@mark997gt3:
??, kan iemand bovenstaande redenatie volgen? Ik in ieder geval niet.
napo zegt
@mark997gt3: sorry maar je heb weinig verstand van racen en coureurs blijkt uit je opmerking. Sorry.
mark997gt3 zegt
@napo: hoeveel circuit kilometers heb jij achter de kiezen dan?
napo zegt
@mark997gt3:
afgelopen 12 jaar;
ruimte 10.000km zandvoort
5000 km assen
1000 km Mugello
1000 km Montmello (circuito barcelona)
1500 km Cartagena spanje
1200 km Jerez de la Frontera Spanje
een paar kleine circuits in frankrijk
Almeria spanje (2000km)
3000km Doha Qatar (circuit)
Ik zal vast nog een paar baantjes vergeten zijn. Reden met Telemetrie, banden temperaturen, asfalt temperaturen, vering, compounds de hele handel. (maar dan met de race racemotor.)
Ik ben niet eens professioneel coureur geweest, maar als ik de telemetrie terug keek is het rondje na rondje, exact dezelfde rempunten, exact zelfde bochtensnelheden, exact dezelfde lijn. een baan leer je in 1 a 2 sessies, en tussen dag 1 en 3 zit dan maar vaak 1 a 2 seconden verschil….(door baankennis).
Ik heb les mogen hebben van wereld kampioenen, en als ik zie hoe hun dat benaderen, kunnen ze rondje na rondje na rondje op de cm nauwkeurig rijden. Kheb telemetrie waardes gezien hoe hun met hun remdruk met de vingers en voeten doen op plekken heel bijzonder. en geldt ook voor gas geven, lichaamspositie enz.
Dus in dit geval de echte mannen kunnen dingen op de baan waar jij en ik a het niet kunnen en b je had er nooit over nagedacht om dat zo te doen….
wif1 zegt
@mark997gt3: Jij denkt dat je zelf ook wel even een F1 over het circuit kan sturen, of niet? Juist deze kleine marges en de precieze waarmee die coureurs rijden maakt dat het de beste van de wereld zijn. Er komt heden ten dage meer bij kijken dan alleen maar talent voor wagenbeheersing, maar zonder wordt je echt geen wereldkampioen. Dus nee, dit is geen bullshit verhaal.
jiltjes zegt
@mark997gt3: ploep… en weg is de droombubbel….
fiestacruizer zegt
Uiteindelijk was Prost de completere rijder.
Erik zegt
@fiestacruizer:
Prost was niet de completere rijder maar de berekende rijder. Voor hem waren punten belangrijker om het kampioenschap binnen te halen dan voor de winst te strijden. En ja, soms levert dat meer op (geduld) dan iedere keer de rechtervoet strak naar beneden zoals Senna deed.
Blijft de hamvraag of het berekend rijden het doel is van de F1 sport maar het leverde Prost wel 4 WK’s op, dat dan weer wel.
dieselkameel zegt
Hmm.. klinkt gigantisch perfectionistisch.. nou moet ik in zijn voordeel zeggen dat tegenwoordig het muurtje bij de finish van de Canadese gran prix ook echt millimeter werk is.
Jammer dat ik hem nooit live heb zien racen, het is alleen zo kut dat er nooit een Nederlandse coureur komt die een beetje kan rijden.
fmgarcia zegt
@dieselkameel: Wacht maar op Richard Verschoor!! De eerste hoop op Nederlands succes in de F1 na Cristian Albers!
jasbelle zegt
@fmgarcia: Na Max bedoel je
dieselkameel zegt
@fmgarcia: iemand snapt het haha!
fordnut zegt
@dieselkameel: het zit ze wel hoog, die Belgen.
isn1981 zegt
Elke millimeter telt. Baas!!!
PeugeotGTI zegt
Ik denk dat meneer Senna een beetje geluk heeft gehad met het “bewijs”..
vinz667 zegt
Doet me denken aan verhaal over Schumacher. Hij moest banden testen en maand later weer. Volgens de supplier waren ze hetzelfde maar Schumacher hield voet bij stuk dat er iets verandert was. Wat bleek: de weving intern was anders (hoek van draden was 5 graden anders als mijn geheugen mij niet bedriegt). Geen andere testrijder had het gevoeld, alleen Schumacher.
cthijs zegt
@vinz667: hij had beter een goede skihelm kunnen kiezen
fastforward zegt
Streven naar perfectie is het hoogst haalbare. Maar een paar millimeter? Wow. Perfect excuus. Dat wel.
Edge zegt
Toen ik de titel van het artikel last wist ik direct wat er ging komen, en ja hoor, het was het verhaal van Senna en de verschoven muur!
Bij elke andere coureur zou ik zeggen dat het puur geluk was dat z’n bewering werd bewezen, maar bij Senna niet. Die man was gewoon zo goed dat hij die 4mm gemerkt heeft.
postzegel zegt
@Edge: Nee, als het al waar is (wat mij sterk lijkt), dan nog: crashen is crashen en winnen is winnen.
kilum zegt
@postzegel: Nee daar gaan die auto’s te hard voor. Die gasten kunnen die circuits rijden met hun ogen dicht. Die weten precies waar ze moeten remmen en hoeveel ze dan moeten in sturen. 4 mm verschil zie je niet met je ogen. Maar als je de bocht inderdaad het zelfde neemt als daarvoor. Dan voel je het dus wel.
mrbasa zegt
En waarom tekeer gaan tegen je engineer, hij heeft die muur toch niet verplaatst!!
pinut187 zegt
@mrbasa: had die engineer ook moeten weten door na de eerste crash het meteen op te meten maar dat is logisch (als je Senna heet) ?
Dimglor zegt
@mrbasa:
Je moet je verhaal tegen iemand kwijt natuurlijk..
En kan me best inbeelden dat zijn ingenieur eerst iets zei tegen Senna omdat hij gecrasht was.
suheyl zegt
Heb eens een interview gezien met die Pat Symonds die dit vertelde. Echt geniaal. The greatest ever! Well, until today.
gwnbmw zegt
hebben jullie ook grand prix retro gelezen heren? heb t verhaal gisteravond daar gelezen.
-edit: nope, het ging twee dagen geleden hard op Reddit-
bassx zegt
Elk ander circuit en/of andere omstandigheden had ik het wel geloofd maar niet de race van Dallas in 1984. F1.com heeft er een poos geleden een stuk over geschreven waarom die race de meest wilde/extreme F1 race ooit was in F1. Het was het meest slechte asfalt waar race coureurs op hebben gereden. Van de 26 deelnemers wisten er maar 8 te finishen, normaal is dat niet zo vreemd omdat betrouwbaarheid toen nog een issue was. Ditmaal was het maar liefst 14 van de 18 uitvallers die allemaal de muur raakten. De reden was waarschijnlijk de extreme temperatuur en het moeilijk te rijden circuit. Lauda had een watergekoelde helm dat vaker werd gebruikt in NASCAR maar de rest moest het doen door zich met ijs te koelen en sommigen met een “ice bucket challenge” gedurende de pitstop om het lichaam te koelen. Dan kennen we het welbekende fragment van Mansell die zijn wagen over de finish probeert te duwen maar flauwvalt enkele meters voor de finish. Senna crashte aan het einde van de race, de uitputtingslag was zo extreem en de omstandigheden qua rubber etc… die 0,4 cm verschil lijkt me daarom sterk dat het gevoeld kan worden.
bassx zegt
@bassx: Hier de link op F1.com https://www.formula1.com/en/latest/features/2015/10/9-reasons-why-the-84-dallas-grand-prix-was-one-of-the-wildest-ra.html
reistje zegt
@bassx: Geweldig artikel!
boerenmestwagen4life zegt
@bassx: Dat is nou eens een leuk artikel
wif1 zegt
@bassx: In dit artikel spreekt Pat Symonds overigens over zo’n 10 millimeter, dus dat maakt het alleen maar meer waarschijnlijk dat Senna toch gelijk had
schreute01 zegt
….en zo ontstaan mythes.
misterdrogba zegt
There is and will ever be only one Senna.
reistje zegt
I’m not buying it. Senna was een enorm goede coureur en hij is ook mijn favoriete persoon in de Formule 1 historie. Senna is mede dankzij zijn dood, de films en boeken een soort mythe geworden. Ook is het bekend dat hij enorm koppig was (ik zelf ook trouwens), als hij ervan overtuigd was dat hij niks fout deed zal je hem ook niet zomaar op andere gedachten brengen.
Tel daarbij op dat het verhaal 20 jaar na dato pas naar buiten is gebracht met verschillende woorden die wisselen van 4 millimeter tot “ongeveer 10 millimeter”, door de man die bovendien ook de hoofdrol speelde in crashgate. Herinneringen worden vaak wat fleuriger door de jaren en zeker in dit soort gevallen.
Zo ook het verhaal wat Erik poste. De laatste keer dat ik dat hoorde ging het nog over 3 inch en niet millimeters. De volgende keer hoor ik het waarschijnlijk met micrometers. Of het verhaal dat Jackie Steward een krant kon lezen vanaf een bizarre afstand…. Het mogen ongelooflijk coureurs zijn maar het blijven wel mensen van vlees en bloed.
lekbak zegt
@reistje: het blijven mensen van vlees en bloed. Maar wel mensen die stuk voor stuk een reactietijd hebben zo snel dat dat bij atletiek als valsspelen word gezien. En daar hebben we het ook al over topatleten!
Erik zegt
@reistje:
Het blijven mensen van vlees en bloed, ja maar van een uitzonderlijke categorie op hun gebied. Misschien dat ze nog niet eens een ei kunnen koken, maar racen des te beter.
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. Is het waar? Moeilijk te controleren. Maar over de doden niets dan goed.
Erik zegt
@dutchdriftking: niets in het leven valt te controleren tenzij je er zelf bij bent geweest.
Calimero zegt
Senna doet mij nog steeds wat. Vd week was er in de ochtend bij Ekdom op de radio iemand die een bepaalde plaat zocht waar fragmenten in zaten van zijn stem en hoe de Nederlandse verslaggever reageerde toen Ayrton de muur raakte. Toen ze het deel lieten horen waarin je Ayrton hoorde praten stonden de tranen in mijn ogen. Duurde niet lang hóór want ik was aan het rijden, maar toch.
Freewarefreak zegt
@milan0: Jij bedoeld dit. Ik heb het nu opgezocht en weer gekeken. Ik kan dit nog (steeds na al die jaren) niet kijken met droge ogen.. het lukt me niet. :'(
https://youtu.be/VGsKvgEZSAM
Calimero zegt
@freewarefreak: Dat ja. Ik heb het geluid niet aan gehad nu.
eltee zegt
Dat die muur 4 mm verplaatst is, ok. Neemt niet weg dat hij de muur zag in de nieuwe positie (4mm verschoven dus) en niet de oude. Dus als hij er dan tegen aan rijdt, heeft hij niet goed genoeg gekeken. Gevalletje eigen schuld zou ik zeggen. Er blind van uit gaan dat je die bocht op dezelfde manier kunt nemen als de ronde ervoor was dus zijn ‘fout’…
cossiekiller zegt
Senna was een heel goede coureur, daar niet van. Maar zijn karakter, daar kon ik nooit mee overweg.
sportevo zegt
Mooie anekdote en ik geloof echt dat Senna en de absolute wereldtop zo kon/kan rijden. Maar hoe kun je controleren of een muur verschoven is? Waren die afstanden bekend? En hoe zat het met de muur nadat Senna hem had geraakt?
mrrallycross zegt
Mooi verhaal, nog nooit eerder gehoord. Wat een baas die senna
cthijs zegt
Dit had max ook in monaco.maar die is natuurlijk weer niet zo goed als de zwaar overschatte senna