In de file staan is vervelend, maar voor de transportsector kost het serieus geld. De files van 2019 waren goed voor een bizar recordbedrag.
Klaar met een studie, ga je dan werken of kies je voor een relaxed tussenjaar? Door het coronavirus zitten de files in die laatste categorie. Er zijn wel files op de weg, maar in vergelijking met 2019 valt dat ontzettend mee. De economische schade als gevolg van de files van vorig jaar is bekend en het resultaat valt niet mee.
De economische schade door files in 2019 is uitgekomen op een recordbedrag van 1,5 miljard euro. Dat heeft onderzoeksbureau Panteia berekend. Dat is een stijging van maar liefst 7 procent in vergelijking met de economische schade door files in 2018. De transportsector was 468 miljoen euro kwijt door het verlies in reistijd. Het omrijden en onnauwkeurige schattingen van reistijden hebben daarbovenop nog eens ongeveer 750 miljoen euro gekost. Uiteindelijk komt het onderzoeksbureau uit op een schade tussen de 1,2 miljard en 1,5 miljard euro.
Afgelopen week werd bekend dat het kabinet minder te besteden heeft als het gaat om investeringen in het wegennet. Uiteraard schieten Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Evofenedex uit hun sloffen, want deze organisaties willen juist zoveel mogelijk investeringen zien verbeteringen van de wegsituatie. De verwachting is hoe dan ook dat de economische schade dit jaar bijgesteld wordt, maar in 2021 en de jaren daarna zal het weer oplopen. Er vanuit gaande dat 2021 het beoogde jaar van herstel wordt uiteraard. (via AD)
Foto: Polestar op transport via @thomcarspotter op Autojunk
grasvreter zegt
2019 was dan ook bizar qua files, zeker aan het einde van het jaar. Maar opzich ook logisch dat het zo erg is geworden. 2ehands auto’s zijn goed en goedkoop (je koopt als je een beetje verstand van auto’s hebt voor 3k een betrouwbare auto), en de economie ging als een trein. Veel mensen aan het werk. Veel mensen op de weg. Ik hoop dat het nooit meer terugkomt, dat we als positieve noot aan het coronavirus meer thuiswerken kunnen overhouden, en dus minder files.
dutchneon zegt
Word tijd voor halvering wegenbelasting! als je kunt aantonen dat je minimaal 50% minder reist voor je werk (wellicht een werkgeversverklaring) dan de wegenbelasting naar de helft!
Het is te belachelijk voor woorden dat mensen nog de volle pond moeten betalen. Ik heb tal van collega’s om me heen die al het hele jaar thuis werken, slecht een tiental keer naar kantoor zijn geweest en toch de volle MRB van een diesel moeten doorbetalen. (zowel prive auto’s als lease gaat dat door).
Tja misschien is die km belasting niet zo’n gek idee
knapzuur zegt
Ze hadden ook gewoon hun auto kunnen wisselen, verkopen of schorsen.. mja als je dat niet doet en gewoon betaald tsja..
dutchneon zegt
Wisselen? Verkopen? Schorsen? dat kost allemaal geld. Schorsen kost het minst maarja dan kan je er letterlijk geen km meer mee rijden en moet hij ook nog van de weg.
Ik heb meteen mijn zware diesel geschorst in maart, heb toch nog 3 andere auto’s waar ik mee kan rijden. Maar niet iedereen heeft die luxe.
En verkopen kan maar dat kost je natuurlijk ook altijd geld… en wisselen tja ik weet niet hoe je dat doet maar dat klinkt alsof iemand anders dan voor de kosten opdraait ;)
Robert zegt
Wat in dit overzicht een beetje verloren gaat is de oorzaak van de files. Het is natuurlijk makkelijk als de transportsector roept hoeveel miljoenen ze elk jaar kwijt zijn aan files, maar Als je eens nagaat hoeveel files er bijvoorbeeld ontstaan door pechgevallen en ongevallen langs de weg, dan is dat óók een aanzienlijk aandeel hierin. Pechgevallen die vaak ontstaan door gebrekkig of achterstallig onderhoud. Ongevallen door te veel haast, te veel afleiding achter het stuur of te weinig respect voor de rust- en rijtijdenwetgeving.
dutchneon zegt
Ja maar wie spint er garen bij die file’s…… de overheid!
Met ruim 50-70% accijns en daarop nog BTW op elke liter brandstof is elke werkdag met een gemiddelde ochtend en avondspits zomaar goed voor een half miljoen aan extra accijns inkomst door verhoogd brandstof verbruik, en slijtage van onderdelen waarover we ook weer braaf btw betalen.
BeQuietAndDrive zegt
Huh? De economische schade is vele malen hoger dan die paar liter brandstof oplevert hoor. Zie artikel.
dutchneon zegt
Ja en gij gelooft dat en slikt het als zoete koek ;)
Die miljoenen die files aan extra accijns inkomsten opleveren overstijgen ruim de economische kosten.
Jij denkt een paar litertjes? moet ik een voorrekening maken?
1 vrachtauto verstookt in een file met gemak 10 liter meer in een half uur, dat is 20 liter extra verbruik in een uur.
In elk spitsuur rijden in NL gemiddeld 780.000 vrachtwagens. Met gemiddeld 5 spitsuren per werkdag is dat: 5spitsuren x 780.000 vrachtwagens x 20 liter = 78miljoen liter diesel per dag.
De accijns op diesel is in 2020 51,2 eurocent, dat is met btw kortgezegd 62cent per liter.
Met 260 werkdagen per jaar kom daarmee op 12.573.600.000 euro.
Let wel dat zijn dus enkel de extra file inkomsten vanuit het vrachtvervoer!
joosstra zegt
Transport online (2 juli 2018) : “Nederland telde op 1 januari 2018 zo’n 140 duizend zware vrachtvoertuigen: 63 duizend vrachtauto’s en 77 duizend trekkers voor oplegger. Het aantal zware voertuigen nam met 2,4 procent toe in vergelijking met begin 2017. Deze stijging is bijna geheel toe te schrijven aan de toename van het aantal trekkers voor oplegger, waarvan er bijna 3 duizend bijkwamen in 2017.”
En : “Begin 2018 telde ons land ruim 883 duizend bestelauto’s.”
Er zijn dus in totaal 1,023 miljoen bedrijfswagens in Nederland.
Je gaat er kennelijk van uit dat 75% van al die voertuigen tegelijkertijd rijden of in de file staan. Die aanname lijkt me niet juist. Uitgaande van een gemiddelde lengte van 5 meter zouden al die bedrijfsvoertuigen volgens jouw berekening tijdens de 5 file-uren een dagelijkse file opleveren van 3900 kilometer. Dat is evenmin aannemelijk. Bij deze lange file moeten dan ook nog de personenwagens worden opgeteld die ook in de file staan.
Volgens NU.nl op 21 januari 2019 : “Het filerecord in Nederland is dinsdagavond verpletterd. Met 2.287 kilometer was het de drukste spits ooit volgens de ANWB. In de oostelijke helft van het land, waar een sneeuwgebied overheen trok richting het oosten, was urenlang sprake van een verkeerschaos.”
Dat was dus een uitzondering, gezien de uitzonderlijke weersomstandigheden.
Ook je schatting van een extra verbruik van 20 liter diesel per uur lijkt me niet aannemelijk. Omdat Nederland grotendeels vlak is, zal een vrachtwagen in een file weinig trekkracht hoeven te leveren en zal het verbruik neerkomen op stationair gebruik.
Ik ben dus bang dat je berekening niet helemaal klopt.
BeQuietAndDrive zegt
Ik ga met deze reactie mee :)
joosstra zegt
Ik vind dit altijd zinloze exercities. “Verlies aan reistijd” – als dat al iets is wat bestaat – is allang berekend in de kosten. Je gaat immers uit van een gemiddelde reistijd, waarbij je – als je een goede ondernemer bent – rekening houdt met de files en of een wat langere reistijd. Dus die bereken je door in je kosten. Als je een beetje ondernemer bent ga je niet uit van de ideale situatie.
mashell zegt
Files kosten geen geld, files kosten tijd! En alleen als je “tijd is geld” waar kunt maken, dus als je chauffeur een extra vrachtje kunt rijden in dat kwartiertje dat de file je kost, dan kost het je ook echt geld. Maar dan moet je als ondernemer wel die klussen hebben liggen en ze ook in de met de file bespaarde tijd kunnen uitvoeren. Daarom vind ik dit soort miljarden bedragen eigenlijk maar opgeklopte onzin.
dutchneon zegt
tuurlijk wel, je rijd onzuiniger in de file, optrekken en afremmen en je legt vrijwel geen kilometers af. Met een kleine personenwagen valt dat nog wel mee, maar wat denk je van die 50tonners op de rechterbaan die dag in dag uit de rechterbaan van A15 helemaal dichtzetten….
krisp zegt
Ha, de lobby van de transportsector is weer hard aan het werk. Zoals iedereen die een grote kans heeft om in de file te staan, houdt ook de transportsector rekening met extra reistijd als gevolg van vertragingen.
Bovendien zijn files een gegeven. En los je ze op, dan ontstaan ze elders en over 5 jaar ben je weer terug bij af.
henkp1 zegt
Inderdaad, zoals voorgaande reacties aangeven, is een groot deel van de ‘file schade’ fictief. De kosten worden meestal doorberekend aan de klant en uiteindelijk door de consument (jij en ik) betaald.
En inderdaad veel files worden juist veroorzaakt door het vrachtverkeer: inhalen van vrachtwagens door vrachtwagens, ongevallen veroorzaakt door truckers, pechgevallen door slecht onderhoud waardoor gelijk de rechterbaan afgekruisd wordt etc.
Het zou wel fijn zijn als het iets rustiger op de weg zou worden, meer vervoer over water en per spoor (Betuwelijn, hallo Duitsland!) en wat minder mensen in de Randstad/betere spreiding over Nederland van de bevolking.
BeQuietAndDrive zegt
Idee: indien duidelijk is dat de veroorzaker van een file dit had kunnen voorkomen, de economische schade van die wil verhalen op veroorzaker van de file. Bijv. de veroorzaker van een ongeval.
Van dat geld kunnen we dan de accijnsen wat verlagen :)
dutchneon zegt
Inderdaad, en dan niet de verzekeraar van de veroorzaker, want dan betalen we het met zn allen alsnog!
mashell zegt
Slecht idee. De staf moet passen bij het vergrijp, niet zozeer bij onbedoelde gevolgschade. Bij een klein foutje past ook een kleine straf. Als jij een klapband krijgt die aan achterstallig onderhoud te wijten is en daardoor een file veroorzaakt dan past daarbij een boete van €35 + €9 administratiekosten en geen claim van €1245762,34 vanwege vermeende economische schade. Zoiets zou een behoorlijk onaangename angst maatschappij opleveren.
dutchneon zegt
maar wel een boel minder klapbanden… en je kunt dan op voorbaat alvast ‘bandenboer’ aandelen aanschaffen
BeQuietAndDrive zegt
Eens, maar je kunt er wel de bumperklevende hufters mee aanpakken. De meeste ongevallen kunnen voorkomen worden als je netjes rijdt en goed oplet, en voldoende afstand houdt.
RiKe zegt
Het is ook niet zo gek dat er zoveel files zijn, er zijn dan ook heel veel afgeleide malloten op pad iedere dag. Veel van de ongelukken kunnen makkelijk voorkomen worden als men gewoon bezig is met autorijden IPV appen, mailen, of bellen met de telefoon aan het oor. Als je het presteert om op de snelweg een ongeluk te krijgen zonder medische of mechanische oorzaak wordt het tijd om met het OV te gaan, dan ben je ongeschikt.
leefvrij zegt
Zou de kop niet moeten zijn: Transport sector veroorzaakt files? Als je kijkt over 2019, dan is de omzet van het wegtransport met ongeveer 5% gestegen. Rijden er dan ook 5% meer vrachtwagens? Een kleine stijging van het verkeer, zorgt ook voor een grote stijging van de files. Dus zijn extra files niet veroorzaakt door de transport sector?
mashell zegt
Dat is amper vast te stellen. Als die omzetstijging het gevolg is van een prijsverhoging van 5% spreek je over precies dezelfde hoeveelheid vrachtwagens. Ook kan bij een stijging van 5% meer vervoerde vracht er sprake zijn van 5% omzetstijging maar nog altijd van dezelfde hoeveelheid vrachtwagens, als de bezettingsgraad van de vrachtwagens is verbetert.
Ot92 zegt
Ik wil mijn geld terug. Ruim 1500 euro aan MRB betaald en toch veel tijd verspild in de files.
joosstra zegt
Of je nu rijdt of in de file staat, je gebruikt de weg. De overheid kan ook zeggen : weet je wat, we leggen geen wegen aan, zie maar hoe je ergens komt.