Het zijn niet louter dakloze supercars zoals de F-Type Project 7 of de SLR Stirling Moss die de aandacht opeisen. In de jaren negentig had men namelijk de bijzondere Swifster.
En boy, wat een fantastisch ding was het. De permanente cabrio is afkomstig van Zender. Een Duitse tuner dat tegenwoordig niet meer zo druk is met gekke creaties. Niet zo vreemd ook. Dit soort projecten kosten immers geld en de boel moest ook nog verkocht worden, het liefst met winst. De roze Swifster (zie afbeelding onderaan dit artikel) was een concept. Er dook echter een klein groepje enthousiastelingen op. Zender nam daarom de cabrio in productie onder de naam Speedster. Er werden uiteindelijk 15 Speedsters gebouwd en verkocht. Zeker één Speedster kwam naar Nederland.
De witte Speedster is een verkapte Suzuki Swift GTi met een 1,3 liter vierpitter onder de kap. Goed voor 101 trappelende paardjes. De roze Swifster is met slechts één gebouwde concept de zeldzaamste.
escort77 zegt
Lelijk ding, Elvis zou zeggen “return to zender”
gedece zegt
Nu weet ik wat te doen met die oude Swift van de bomma
gash zegt
Ik herinner me nog dat deze gemaakt werden. Wat waren de Swift GTI’s toen populair zeg. Lange tijd geleden dat ik een mooie originele heb gezien.
dwersbongel zegt
@gash: die zijn er ook bijna niet meer. Of opgelost of de rally in en zo uiteindelijk opgelost. Zonde, want het waren erg leuke bommetjes.
sanderm3 zegt
Ideaal voor The Stig zo te zien
potjak zegt
@sanderm3: en zijn tweelingbroer ?
Robert zegt
Wat een tof ding. Ik heb zelf een ‘gewone’ Swift gehad, maar deze kende ik nog niet.
Die Swiftjes konden roesten als de beste, maar de techniek was onverwoestbaar. Ik koester nog veel leuke herinneringen aan die ‘skelter’.
baasbas zegt
@RRRobert: Mwah, dan heb je een beetje een roze bril op hoor. Er rijdt er geen een meer rond met originele kokerbalken inderdaad, maar homokineten houden het ook niet heel lang uit. En dan moeten we het nog over de versnellingsbak van gerecyclede colablikjes hebben…
Robert zegt
@baasbas: nou, de mijne was z’n leven begonnen als pizzakoerier. Ik moest er (logischerwijze) een nieuwe koppeling + drukgroep in zetten en bij de apk bleken de remmen tamelijk ver heen, maar behalve een ruilradiateur (ook slachtoffer van corrosie) nooit geen gedonder mee gehad. Alleen na 8, 9 jaar was de onderzijde van het plaatwerk rondom helemaal krokant.
baasbas zegt
@RRRobert: Dan heb je best geluk gehad. De tweede versnelling is berucht…
bmwm3gtr zegt
Hoef je niet bang te zijn voor steenslag in je ruit want die gaat gewoon dwars door je hoofd heen
thefuelofsatan zegt
Ik kan na Koninginnedag 2009 niet normaal meer naar een Swift kijken. Ben ik de enige?
retsok zegt
@thefuelofsatan: Ja, niet zo aanstellen.
kaasisslecht zegt
@thefuelofsatan: het is dat je er over begint. Ik was het al lang vergeten
pedro_verhelle zegt
ontwikkeld voord Daft Punk denk ik stiekem..
eefie zegt
Het idee is leuk, de uitvoering is mislukt
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf.
mrrallycross zegt
Kek karretje
Rob zegt
Wat je noemt een verzamelitem! Super grappig, maar absoluut voor de heb.
Overigens moest ik direct denken aan de Corsa A Spider, maar die had in mijn geheugen ook geen voorruit. Blijkbaar wel dus:
http://www.autofans.be/reportages/nocat/29392-vrijdag-fandag-opel-corsa-gsi-michalak-corsaspider
cossiekiller zegt
@Rob: Die Corsa ken ik, rijdt hier heel af toe in de buurt rond.
pinut187 zegt
Grappig karretje maar ik heb liever iets met een voorruit.
toyotafortuner zegt
Heerlijk gek apparaat!