En het kan zijn dat hij je bekend voorkomt.
We blijven maar grappen over China dat ze hun ontwerpen van ons ‘jatten’. Er is inderdaad een periode geweest dat er ontwerpen, dan wel hele auto’s, inderdaad vanuit de Westerse wereld over kwamen waaien. Nu China bloedserieus is om de auto-industrie opnieuw uit te vinden, komen ze met eigen ontwerpen.
Het betekent echter niet dat er geen één ‘Westerse’ invloed meer te vinden is. Een bewijs daarvan is de Hongqi E115. Deze ultraluxueuze SUV werd als concept aan ons voorgesteld.
Hongqi is een Chinees luxemerk van het grootste autoconcern van China: FAW. First Automobile Works beheert een paar eigen merken, waaronder Hongqi, maar je kan het ook kennen van joint ventures die ze hebben met bijvoorbeeld Volkswagen en Toyota. Zo kunnen die merken hun auto’s gemakkelijker bouwen in China.
Chinese Cullinan
Goed, Hongqi dus. Dit zelfstandige merk onder het FAW-concern wordt in de markt geplaatst als een soort Rolls-Royce. Je kunt Hongqi kennen van auto’s die alleen aan de eindbazen in China worden geleverd. Daar je voor een Rolls-Royce alleen een zak geld mee moet nemen, is Hongqi bijna alleen beschikbaar voor mensen die Xi Jinping heten.
Maar ook Xi is niet de jongste meer en SUV’s zijn helemaal hip. Zo kun je tegenwoordig zelfs bij Rolls-Royce je favoriete luxe op hoge poten krijgen. Maar er is meer wat de Hongqi E115 in dezelfde categorie als de Cullinan zet. De ontwerper van het concept is Giles Taylor. Nu werkzaam voor FAW, maar hij deed verschillende ontwerpen voor Rolls-Royce voordat hij onder Chinese naam ging tekenen. Omdat zijn vertrek recent is, kun je er donder op zeggen dat hij één van de grote namen is achter de Cullinan.
Elektrische Rolls-Royce
Of Hongqi serieus op het niveau van Rolls-Royce zit, dat is niet feitelijk vast te stellen. Wat wel opvallend is: de E115 heeft meer trekjes van een andere luxe SUV van het BMW-concern. Het algehele aanzicht van de auto heeft echter meer weg van de BMW X7. De dunne koplampen en de grote grille, bijvoorbeeld.
En verder moet het ding dus luxe op zijn Chinees uitbeelden. Dat doe je niet alleen met een dergelijk ontwerp, maar ook door vooruitstrevend te zijn. De E115 wordt dan ook volledig elektrisch. Het ziet er nog een beetje uit als een ruimteschip, maar een productieversie zal lijken op dit concept. E115 is dan ook een codenaam. De productieversie zal naar verluidt dit jaar nog op de markt verschijnen, kan de sprint van 0-100 in minder dan vier seconden en kan zo’n 600 km op één acculading rijden. Eerst zien, dan geloven. (via PCauto.com.cn)
toyotafortuner zegt
Cullinan? Ik zie er juist een Chinese Dodge Durango in
jpoers zegt
@toyotafortuner: ik dacht meer aan mij croissantje en gekookt eitje mrt jus d orange. Ow wacht volgens mij moet ik nu eerst wat van mijn scherm afvegen. Nee niet bepaald een versie die lekker op t netvlies ligt dus de perfecte Chinese auto.
jajeroenja zegt
@toyotafortuner: Pearl Pearl Pearl…
red5 zegt
Ik dacht aan een Lincoln.
dutchc4rs zegt
@red5: ik ook
potjak zegt
@dutchc4rs: ik ook
Crosscabouter zegt
@red5: met een achterkant van Range Rover, inderdaad.
Henk_he zegt
Allemachtig wat verschrikkelijk lelijk. En die voorkant heeft dezelfde luchtweerstand als een zeecontainer.
tjorque zegt
Ik zag in de zijkant een opgehoogde V90
moveyourmind zegt
Bijna een belediging voor de ontwerpers om te stellen dat hij op de Cullinan lijkt…
Deze is in elk geval van de buitenkant veel mooier. Verwacht niet dat het interieur op het niveau van de Rolls zit, maar denk dat deze meer in het segment van de X7 en Range Rover komt te zitten.
onlyporscheman zegt
Hongqi corona edition.
dawwg zegt
Cullinan .. dat is toch een Ierse clan uit de vroege Middeleeuwen ?
E550 zegt
”Een periode geweest…”, ze kopiëren nog steeds.
jometdebanjo zegt
Mooie dikke container zeg. Maar elektrisch….hier hoort een dikke V8 in.
koningjamesversie zegt
Is dat grapje nou nog niet genoeg gemaakt. Haha een Chinese auto, haha een kopie…
blackmilo zegt
Hoi ik ben een Lincoln, ooh nee toch een Volvo.
Dutchdriftking zegt
Hij is niet perse mooi, maar wel erg indrukwekkend. En als hij daadwerkelijk elektrisch 600km ver kan rijden, dan kon dit wel eens dé auto zijn welke de definitieve doorbraak van de Chinese auto-industrie gaat kenmerken.