En we nemen even een kijkje in de prijslijsten van de concurrentie.
Onlangs werd de Audi Q7 voorzien van een facelift. De grote SUV van Audi heeft nu net even wat meer uitstraling mee gekregen, het originele model was een beetje non-descript en vooral heel, heel erg groot.
Dat is ‘ie na de facelift nog steeds. Wel is de Q7 technisch iets bijgepunt. De motoren zijn een stukje schoner en het interieur kreeg ook de nodige updates. Je leest alles over de facelift in dit artikel. Nu zijn de prijzen bekend. Q7 rijden is niet voor iedereen weggelegd, want je dient minimaal 90.680 euro mee te nemen voor zo’n mega-Audi.
Q7 45 TDI quattro
Voor dat geld krijg je een Q7 ’45 TDI quattro’. Dit is een 3.0 liter zescilinder dieselmotor met een enkele turbo. Deze levert 231 pk en 500 Nm. Daarmee snel je in 7,1 seconden naar de 100 km/u en kun je een topsnelheid halen van 229 km/u. In principe dus eigenlijk meer dan voldoende. Voor wie meer wil, een Q7 50 TDI quattro is ook leverbaar, deze levert 286 pk en 600 Nm. Daarmee zijn de prestaties net even wat aangenamer: 0-100 km/u in 6,3 seconden en een top van 249 km/u. Net als alle andere nieuwe Q7’s wordt deze ondersteund middels een 48V-elektromotor.
Concurrentie
De Audi heeft twee directe concurrenten. De eerste is de BMW X5 Xdrive25d. Deze is aanzienlijk goedkoper dan de Audi met een vanafprijs van 82.302 euro. Een groot verschil is echter de motor. De X5 xDrive25d is een viercilinder, de Q7 heeft een zescilinder.
De tweede concurrent is natuurlijk de Mercedes-Benz GLE. De uitvoering die je het beste kunt vergelijken met de Audi Q7 45 TDI quattro is de Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic. Deze kost 82.356 euro. Net als de BMW heb je dan een viercilinder motor.
Ga je niet voor Duits, maar wil je wel een grote premium SUV met relatief bescheiden dieselmotor, dan kun je ook bij Land Rover terecht. De Range Rover Sport SDV6 S heeft een krachtigere V6, maar kost 117.010 euro.
PunicaOase zegt
Ik kan wel 100+ auto’s bedenken die ik liever aanschaf indien ik 90K zou besteden aan een auto..
Benny_Weisz zegt
@punicaoase:
Ga je gang, begin maar alvast!…. En denk eraan, ik ga ’t bijhouden hoe ver je komt!!!
Gulli zegt
@punicaoase: ik help je wel hoor!
erce zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bmw2coupeeigenaar zegt
Hmm zou toch eerder denken dat de Q5 eerder een concurrent zou moeten zijn van de X5
Dutchdriftking zegt
@bmw2coupeeigenaar: Nee. Q5 is de X3 concurrent. Maar ik snap de verwarring. Audi heeft geen concurrent voor giganten als de X7 en de GLS.
willeme zegt
@dutchdriftking: Raar maar waar: de Q7 zit qua afmetingen dichter bij de X7 dan de X5.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Oke, zit er zo’n groot gat tussen de Q5 en de Q7? Of zijn beiden zo gegroeid om ruimte voor de Q3 te realiseren?
reactief zegt
@willeme: Alleen wat betreft lengte. Maar dat komt puur door de frontoverhang. Want wielbasis en de overige maten lijken veel meer op de X5 dan op de X7.
willeme zegt
@reactief: Daardoor is een Q7 dus ruimer dan een X5. Precies mijn punt ;). De Q7 heeft én een langere wielbasis dan de X5 én heeft het voordeel van de motor voor de neus. Dus aanzienlijk meer ruimte. Dus zit ie wel degelijk tussen de X5 en X7 in. In de VS wordt de Q7 ook in die categorie ingedeeld (of dat kloppend is, Mwah, prijstechnisch is het vooral een X5 concurrent mijn inziens)
Qua bagageruimte it de Q7 ook dichter bij de X7 dan X5. Qua breedte scheelt het volgens mij niet zoveel (X5 en X7 zijn even breed namelijk). Overigens staat de GLS er weer flink boven, die is helemaal gigantisch :)
reactief zegt
@willeme: Nee, de wielbasis is ongeveer gelijk aan de X5 en die van de X7 is juist flink groter!
willeme zegt
@reactief: Bij de X5 en X7 pikt de motor ook nog een beetje ruimte van de wielbasis in ;)
reactief zegt
@willeme: recht lullen wat krom is ;)
willeme zegt
@reactief: Neuh, de Q7 zit er een gewoonweg een beetje tussenin qua maatvoering. Merk je ook wel aan de ruimte binnen. Qua hoogte scheelde het wel behoorlijk, volgens mij. Die X7 is echt behoorlijk hoog. Scheelde zo 5 of meer centimeters.
reactief zegt
@willeme: dus binnenmaten komen eerder overeen met de X5. En het voordeel van de lengte zit alleen in de front overhang.
reactief zegt
@willeme: en dan is de Q7 ook nog smaller en lager dan zowel de X5 als de X7
toyotafortuner zegt
Ik shop liever Lexus RX450h. Zou dat voor 90k lukken?
unknown32 zegt
@toyotafortuner: Helaas rijdt dat voor geen meter. Koop dan beter een step, heb je meer aan en hou je nog geld over ook:-)
toyotafortuner zegt
@unknown32: deert me niet. Ik word over het algemeen niet warm van Duits, vandaar mijn keuze
monsieurleloure zegt
@toyotafortuner: Waarschijnlijk zit daar dan alle opties op die je wenst, bij Audi ben je dan rooitje of 30 verder,
michaelb zegt
@monsieurleloure: Maar dan heb je wel een automaat die na 10km nog steeds lekker rijd.
monsieurleloure zegt
@michaelb: klopt Audibezitters kennen maar twee standen van het gaspedaal. Aan en uit. Dan is zo’n Lexus niets voor hen.Als je er mee rijdt zoal een normale bestuurder heb je een perfecte auto aan.?
unknown32 zegt
@monsieurleloure: Heb je er al mee gereden? Ik had het geluk dat ik er voor betaald werd en dan nog had ik liever in mijn zetel gebleven. Om niet te beginnen over de navi etc
pa045 zegt
Volvo XC90 v.a. €82000 en standaard 7-persoons.
arias zegt
Snap niet waarom BMW van de X5 geen 25I maakt. Dat zou de X5 verkopen in Europa een enorme boost doen. De goedkoopste X5 benzine is de X5 40I met een vanafprijs van €94.200. Ja goed dan heb je die 45e die ook berg met geld kost (€86.257). Maar goed daar hoef ik hier in Canada geen zorgen over te maken. Hier kost de goedkoopste X5, de X5 40I 71,500 Canadese dollar oftewel €49.420