De prijzen van de Smart #3 zijn bekend.
Niets is meer vanzelfsprekend in de autowereld anno 2023. Een Lotus is niet meer licht, een BMW is niet meer achterwielaangedreven en een Smart is niet meer klein. De Smart #1 was al aardig aan de maat voor Smart-begrippen en de volgende Smart is alleen maar groter.
We hebben het over de Smart #3. Qua naamgeving is er geen peil op te trekken bij Smart, want het nummer zou op de volgorde van introductie moeten slaan. De Smart #3 wordt echter vóór de #2 gelanceerd (die kleiner wordt dan de #1). Snap jij het nog?
Enfin, de Smart #3 is in de basis dezelfde auto als de #1, alleen dan groter en voorzien van een aflopende daklijn. Daardoor heeft de auto een gestrekt silhouet, iets wat we niet gewend zijn van Smart. Met een lengte van 4,4 meter is het ook de grootste Smart ooit.
We konden de Smart #3 al in april aan jullie voorstellen, maar nu weten we ook de prijzen. Je hebt een Smart #3 vanaf €38.395. Dat valt niet tegen vergeleken met de #1, die maar €1.000 goedkoper is. Sterker nog: de instapversie van de #1 staat momenteel nog niet in de configurator, dus de #3 is op dit moment zelfs goedkoper.
Voor het genoemde bedrag krijg je de Smart #3 Pro, met een 49 kWh-accupakket. Hiermee kom je 325 km ver, volgens de WLTP. Deze versie heeft één elektromotor op de achteras, die goed is voor 272 pk en 343 Nm koppel. Alle andere versies hebben de grotere 66 kWh-accu, te beginnen bij de Pro+. Deze versie heb je vanaf €43.395.
De Smart #3 heeft ook een echte topversie: de Smart #3 Brabus. Deze heeft niet één, maar twee elektromotoren, die samen 428 pk leveren. Dat is bijna net zoveel als tien Smart City-Coupés samen… Daarnaast heb je 543 Nm aan koppel, waarmee je in 3,7 seconden van 0 naar 100 knalt. Voor deze dikke Brabus betaal je €50.895.
Concurrentie
Wat de concurrentie betreft: de Smart #3 heeft alleen uit eigen huis al een hoop concurrentie. Naast de Smart #1 zijn er ook nog de technisch identieke Volvo EX30 en Zeekr X. Voor die laatste geldt wel dat deze vooralsnog alleen leverbaar is met de grote accu.
Hier de prijzen van een aantal belangrijke concurrenten op een rijtje:
- Volvo EX30 Core (272 pk, 344 km range): €36.795
- Smart #1 Pro (272 pk, 310 km range): €37.395*
- Smart #3 Pro (272 pk, 325 km range): €38.395
- Peugeot e-2008 (136 pk, 333 km range): €38.970
- Jeep Avenger (156 pk, 392 km range): €39.500
- Kia Niro EV (204 pk, 460 km range): €39.995
- Zeekr X (272 pk, 445 km range): €44.990
*Begin volgend jaar leverbaar
We kunnen concluderen dat de prijs van de Smart #3 redelijk ‘marktconform’ is. De Volvo is weliswaar goedkoper, maar dit is ook een kleiner model (4,23 meter vs. 4,4 meter). De Peugeot e-2008 heeft een vergelijkbare range, maar een stuk minder vermogen. Terwijl ‘ie niet goedkoper is. De Kia Niro is wél een betere deal, met zijn 460 km range. Maar ja, die is niet zo hip als een Smart #3.
Johanneke zegt
Heeft MB nog iets aan deze auto’s gedaan, of is het helemaal Chinees zo’n Smart?
machielvdd zegt
Ja Mercedes heeft ‘m ontworpen
erwingrunn zegt
Dat is ook te wel te zien zeg, vooral in het oranje is het net een Mercedes.
Zo op de plaatjes best wel een leuke auto, benieuwd hoe die in het echt over komt.
Edge zegt
Ja he? Toen de #1 onthuld werd vond ik al dat de koplampen en achterlichten zo door hadden gekund op een Mercedes EQ-model. Op de #3, die nog wat rondere vormen heeft is dat nog duidelijker. Sterker nog, ik denk dat deze auto met een ster op de neus en kont en wat fraaiere materialen in het interieur beter als EQA bij de rest van het gamma had gepast dan de huidige GLA met andere lampenpartij.
gregorius zegt
Van de 3 broertjes (of 4, als je de #1 meetelt) vind ik dit de meest geslaagde.
Ook al heeft ie een VW ID-neus; is het nog altijd beter dan de rare voorkanten van de Ex30 en de Zeekr.
De achterkant is gewoon een coole mix van een Macan Daklijn met toepaste Mercedes EQ-lichtunits: erg geslaagd.
Maar dan het interieur: weer zo’n alles-achter-de-ipad design. En dan ook nog zo’n hoge scheiding tussen de voorstoelen. Nope, dat gaat m niet worden denk ik.
potver7 zegt
Ik wacht wel op de prijs van de Smart #3 Amateur.
drtim zegt
Wat een karakterloze blobs zijn die nieuwe smarts zeg. De slechtste designaspecten van moderne Mercedes modellen in de blender met chinese eenheidsworst.
martinus.tussengas zegt
Ts toch wel een beetje een Playmobiel ontwerp.
JelmerS zegt
Dit weekend met gratis tickets dankzij AB naar full charged geweest. Zeekr X en 001 vielen niet tegen en ook de smart #1 was best ok voor dat geld. De #3 stond er helaas niet maar zou nog wel eens de vervanging kunnen worden voor de mini countryman diesel van de wederhelft.
lekkerlinksrijden zegt
Voor 50K rij je 95 procent vh wagenpark naar huis op de sprint naar de 100
Robert zegt
Met een slimme rebadge kun je deze EV zo als VW ID.2 in de markt zetten.