Hoeveel kost een 367 pk sterke vijfdeurs met vier ringen in de grille en vijf pitten onder de kap?
Audi neemt zijn nieuwe RS3 mee naar de AutoRAI en heeft er daarom ook maar eens een prijskaartje aan gehangen. De meest potente A3 ooit verlaat de showroom voor een fractie minder dan zijn voorganger, namelijk voor 68.000 euro (de vorige deed 68.900 bij zijn introductie). Hou wel even rekening met het truukje dat u hier nog wel afleverkosten overheen moet betalen.
In een tijd van downsizing en ver-viercilinderisering houdt de Audi in ieder geval nog even dapper stand met de vijf-in-lijn, warvoor hulde. Wel betekent zo’n lekker bromblok wat extra gewicht in de neus (‘onderstuur’-roepers kom er maar in), wat gecompenseerd kan worden door voor bredere banden dan achter te laten monteren.
Na de AutoRAI gaan de orderboeken open. Wil je per sé carbon-keramische stopschijven op je RS3, dan moet je even wachten tot deze dit najaar als optie beschikbaar worden.
trustmeiamanengineer zegt
Enige Audi die ik zou willen hebben. Puur en alleen vanwege die lekkere vijfpitter!
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: ik vind de S3 sedan anders ook een erg leuke auto. En die is er al vanaf 51k. Ook de nieuwe TT en TTS zijn best geslaagd. En de A6 Avant BiTDI is de ultieme wintersportauto. En ik vind de A5 en A7 Sportback best mooie auto’s. Dus er zijn zat leuke Audi’s ;-)
Barryyy zegt
@gtwillem: de RS3 Limousine is voor de Amerikaanse markt geaccordeerd, verwachting is dat hij ook in Europa leverbaar wordt. Ben benieuwd…
audiworker zegt
@barryyy: hopelijk wordt hij dan net zo hardcore als de A3 limousine clubsport quattro concept. Voor de mensen die hem nog niet, check dan vooral even youtube!
trustmeiamanengineer zegt
@gtwillem: Maar daar zitten saaie vierpitters in. En de rest lijkt allemaal op elkaar. Om over het imago van de eigenaars/leaserts nog maar te zwijgen. Dus, nee dankje.
lamborgfan zegt
@trustmeiamanengineer: als je je druk maakt over een imago kan je beter met de fiets gaan. Ken je roepen dat je sportief bent en aan het milieu denkt..
dick1980 zegt
@gtwillem: i approve! Maar da’s makkelijk lullen, als BiTDI-eigenaar… ;-)
gtwillem zegt
@dick1980: hulde! Wat voor uitvoering is het? Welke kleur, velgen, interieur keuze?
Ik was met een paar Audi verkopers op een zaterdag middag met een A6 BiTDI aan het spelen, kwamen de jongens van de plaatselijke BMW dealer ook langs met een M550d. Verrassend: de A6 was exact even snel in de sprintjes. 313pk (nu zelfs 320 en 326) is een blijkbaar een zeer behoudende opgave. Uiteindelijk kwam de directeur langs met een A8 4.2 TDI er nog bij om duidelijk te maken wat een echt snelle diesel is…
En het ergste: met mijn Impreza kon ik tot 100 iets inlopen, maar daarboven rijden die diesels gewoon bij me weg… Misschien toch maar eens wat licht kietelen ;-)
dick1980 zegt
@gtwillem: tsja het is echt ongelooflijk hoe snel die dingen zijn. En met leuke gadgets als quattro met sportdiff lijkt ‘ie ook in de bochten eerder op een hot hatch (nou ja… je snapt me wel) dan op een onderstuurde dikkerd. Afgelopen maart onderweg naar de wintersport in Duitsland nog duimpjes omhoog gekregen na wat ‘sporten’ met een 911 GT3 RS, een 911 Carrera Targa S en een 911 Turbo S. Leuk detail: ik was de enige met dakkoffer… ;-)
Over die GT3 RS gesproken: die dingen kunnen claxonneren met hun uitlaat! Ze gaan achter een auto rijden en spelen dan met het gaspedaal: “BWEEEEP, BWEEEEEEEP!”.
Mijn A6 vind je hier: http://ww3.autoscout24.nl/classified/265188021
michaelcorleone zegt
Het is dan wel een RS3 en geen A3 68k is serieus veel geld bijna 70k dus ik sla deze even over.
jrk68 zegt
@michaelcorleone:
70 ruggen voor een Golf is mij ook te gortig, dan liever een Benz of een BMW….
davidovic zegt
@jrk68: Een jaar later is uw uitleg “still same shit”. Get a life…
autoriteit zegt
@davidovic: maak daar maar gerust een jaar of 5 van, maar gelukkig vindt hij in ieder geval zichzelf nog heel origineel en leuk..
bofkont zegt
@autoriteit: Ach trek je niets aan van die oude verzuurde zogenaamde echte autoliefhebbers.
Ik vind deze RS3 echt heerlijk, alleen helaas ver onbereikbaar voor mij.
autoriteit zegt
@bofkont: je hebt helemaal gelijk hoor, je verwoordt het perfect: oude verzuurde zogenaamde autoliefhebbers :). Ik vind de RS3 ook erg cool, 367pk uit een vijfcilinder in een kleine auto als deze: echt een bommetje op 4 wielen.
bofkont zegt
@autoriteit: Kijk jij snapt het :)
autoriteit zegt
@bofkont: jij snapt het ook :)
norge zegt
@autoriteit: @bofkont Get a room ..
bofkont zegt
@norge: lekker ;)
gtwillem zegt
@jrk68: ik heb liever een Audi RS3 dan een vierpits Benz A45.
De BMW M135i is een aantrekkelijk alternatief, maar meer een S3 concurrent (zit er een beetje tussenin).
berlinetta zegt
@gtwillem: Klopt, de M135i is inderdaad net een stapje lager. Maar nu met de facelift en in Estoril Blau is het toch een heerlijke hatch. Ik zou die 10k in mijn zak houden en genoegen nemen met de BMW.
gtwillem zegt
@berlinetta: klinkt raar, maar ik vind de facelift versie niet geslaagd. De vorige was herkenbaarder en als M135i vond ik het een geslaagde design. Als 114i zag het er niet uit, maar dat is nog steeds het geval.
Dit alles is op te lossen door te kiezen voor een M235i. Als je een beetje selectief bent met de opties, ben je helemaal het mannetje voor minder dan 65k. Kun je nog een K
berlinetta zegt
@gtwillem: Ja vooruit, ik bleef bij de hatchbacks om een concurrent voor de RS3 aan te wijzen. Ik zou uiteindelijk ook gaan voor de M235i. Perfecte auto. Alleen het interieur valt wat tegen.
gillesss123 zegt
@berlinetta: ja ik ook heerlijke hatch!
jrk68 zegt
@berlinetta:
Persoonlijk zou ik dan voor een M235i kiezen, ik heb het niet zo met de 1, al vind ik de facelift dan weer wel geslaagd.
ettie zegt
@berlinetta: chiptuning pakketje van gpower erop en je hebt een nette 380 pk. Dan heb je nog 7500 over voor benzine en achterbanden
reggie-boy_rood zegt
@jrk68: a klasse amg
jaapiyo zegt
@jrk68: Haha…eensch oude zuurpruim. Maar dat gezegd hebbende in dit segment biedt Mercedes met de A klasse AMG is in de basis ook een voorwielaandrijver aan met een vierpitter. De M135i is wat dat betreft nog de enige echte speciale C segmenter, maar die is dan weer niet zo hardcore…
Maar ik denk dat je meer doelt op een redelijk dikke 3/4 of C of iets dergelijks en dat snap ik wel.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: -is
gilettelubbers zegt
@michaelcorleone: al bij mercedes gekeken?
krokant zegt
@michaelcorleone: ., ! (Hier, leestekens. Plak ze maar ergens tussen!)
michaelcorleone zegt
@krokant: Hey dankjewel.
Jochempie zegt
@michaelcorleone: net als de leestekens? ;)
pindakoning zegt
De achterkant is er op vooruit gegaan
vlammenindefiatpanda zegt
Ik vind hem vreselijk saai op de persfoto’s, om over de prijs maar niet te beginnen.. laat staan de afschrijving.
Dutchdriftking zegt
@vlammenindefiatpanda: Juist dit soort modellen blijven altijd geld waard. Zeker deze daar het waarschijnlijk de allerlaatste 5 pitter van Audi is…..
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
Keep dreaming, niks schrijft harder af in euro’s dan dit soort auto’s.
Daar ik nog immer in euro’s ipv procenten word betaald kan je dit zakelijk nooit verantwoorden.
Qua pret per euro trouwens ook niet, dan ben je met een 4C ook beter af.
gtwillem zegt
@jrk68: is geen vergelijk. Een Alfa 4C is mij veel te duur voor wat ie eigenlijk biedt.
Daarnaast schrijven de meeste auto’s af, maar bij een auto als de RS3 valt dat behoorlijk mee (kijk alleen uit met de opties die je aanvinkt).
Wat harder afschrijft: BMW’s 7-serie, Audi’s A8, Range Rover Sports, VW Phaetons, grote Japanners en Koreanen. Alle Amerikanen. Franse auto’s groter dan een D-segmenter. En Fiat Croma’s.
lamborgfan zegt
@jrk68: gebruikte afgetrapte exemplaren beginnen bij onze buren pas over de 30K! Vind het een boel geld voor een kleine hatchback, met een zuipschuit motor + turbo lag en niet zo’n heel geweldig onderstel.
Maar afschrijven doen ze niet erg.
rikus zegt
@jrk68: inderdaad, de rs3 staat nou niet bepaald bekent als een kanon. Het geeft niet die duw in je rug, iets wat je bij de concurrent wel krijgt. En dat mag oom wel voor dat geld.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Blijven altijd geld waard? En daarom rijden alle petjes en kampers nu in afgetrapte RS’jes, AMG’s en M’s. Juist.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: gewone a3 is over 10 jaar niks meer waard. Een knappe rs3 daar in tegen…. En als ze eenmaal de jongtimer status hebben groeien de prijzen met de dag. kijk eens naar een knappe golf 1 GTI, Escort Cosworth of Sunny GT-R……
ter zegt
@dutchdriftking: Sunny GT-R! Koekje voor jou. :D
gtwillem zegt
@terrorizer: eigenlijk is het officieel Sunny GTi-R (sorry voor het muggenziften, maar GTi-R klinkt wel helemaal goed).
rolov zegt
@dutchdriftking: ga je serieus de rs3 met een sunny GT-R of een cossie vergelijken? Nee echt niet. Dat wordt hem niet hoor. Dat zijn old school beesten. De audi Is een digitale nieuwe auto. Wordt geen klassieker zoals die ford en Nissan.
gtwillem zegt
@rolov: de Escort RS Cosworth en Sunny GTi-R zijn homologatiemodellen, de RS3 niet. En homologatie modellen doen het traditione goed.
Aan de andere kant, dat was de 80 RS2 Avant ook niet en die beginnen ook in waarde te stijgen.
jrk68 zegt
@gtwillem:
De RS2 heeft wel een link met Porsche en was geen model dat gewoon tussen de leaseblikkies van de band liep.
Dat was altijd iets bijzonders, eigenlijk alles wat een RS3 niet is.
gtwillem zegt
@jrk68: de RS3 is eigenlijk wel de spirituele opvolger.
Dutchdriftking zegt
@rolov: Op een dag is deze S3 een klassieker, neem dat van mij aan.
Dutchdriftking zegt
@dutchdriftking: ehhh RS3 natuurlijk.
rolov zegt
@dutchdriftking: dat neem ik van je aan en beaam ik gelijk. Maar absoluut zonder de status die de cossie,delta, 190evo en gti-r hebben.
Dutchdriftking zegt
@rolov: Waarschijnlijk niet zo`n status, maar vergis je niet. Neem als voorbeeld een Golf 4 R32. Daar de VR6 niet meer geleverd wordt, en de golf 5 R32 te zwaar en minder mooi is, stijgt deze alweer in waarde. 15 ruggen voor een goed exemplaar is eerder regel dat uitzondering. En nee, deze auto is absoluut niets in vergelijking tot een E190 2,5 16V, maar dit soort auto`s, (en dus ook de RS3) zijn absoluut (door de batch en bijbehorende prestaties) auto`s die niet heel hard afschrijven, en op lange termijn altijd weer stijgen in waarde.
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Dat duurt nog heel lang… Een knappe eerste generatie RS6 gaat weg voor krap 15k.. Een C43 AMG kruipt nu net over de 20k heen voor een nette.. Voordat die auto’s weer een beetje van hun nieuwprijs terug hebben…
Dutchdriftking zegt
@Jochempie: Een eerste generatie RS6 staat bekend als een drama auto, Audi was toen nog niet echt bekend met zoveel vermogen, en deze auto ging dan ook alleen maar stuk. Ook is deze een maatje te groot. Juist de kleinere auto`s die nog een soort van inzetbaar zijn als dagelijkse auto (brandstof, onderhoud en wegenbelasting bedoel ik dan, want praktisch is een RS6 wel) zoals de A1 Quattro (niet de S1 maar dat malle witte gelimiteerde ding) of een RS3, die gaan relatief snel weer stijgen. Een M5 E34 is nog wel te doen, een E30 M3 daar in tegen…. de E36 was een jaar of 5 geleden spotgoedkoop, nu gaat een goeie alweer ruim boven de 10 ruggen.
FB_100002168127182 zegt
Lijkt me echt een geweldig rijders auto, maar die halfords tuning uitlaten vind ik belachelijk!
Dutchdriftking zegt
@dylan_taylor: Altijd beter als de 1 uitlaat per cylinder policy van de S3!
mashell zegt
Zelfs in het rood, met spoilers, skirts, grote wielen, diffussor, dikke uitlaateindstukken, etc blijft de sportback er toch een beetje “meh” uitzien.
gtwillem zegt
@mashell: dat is juist wat ik er zo leuk aan vind. Snelle Audi’s moeten niet opvallend zijn.
swaffelaer zegt
Roept: Onderstuur!
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan, de nieuwe zwarejongens dienswagen!
sydney zegt
Mwah..Voor 70K is ie (buiten z’n vijf cilinder) mij niet onderscheidend genoeg.Een RS3 Limousine zou ik dan een stuk leuker vinden.Die vlieger gaat wat mij betreft sowieso op voor de A3 sportback.De sedan komt bij mij veel prettiger over op m’n netvlies.Veel nieuwer ook,maar dat kan ook niet anders.En aangezien ik erg van het ‘nieuwste van het nieuwste ben’..
sir_smokalot zegt
@sydney: Er gaan geruchten dat die er komt. In ieder geval voor de US-markt.
ferrarikiller09 zegt
ik zou hier max 45k voor willen betalen
escort77 zegt
@ferrarikiller09: dan moet je wachten tot iemand m na 3 jaar inruilt.
sleepyj zegt
@ferrarikiller09: dan krijg je hem niet mee.
jippie zegt
@ferrarikiller09: dat is waarschijnlijk ongeveer het bedrag dat onze oosterburen ervoor betalen.
Dimglor zegt
@jippie: In België doet ie 52800 euro ;-)
Dimglor zegt
@Dimglor: Dus in Duitsland zal het nog goedkoper zijn ;-)
berlinetta zegt
Voor 70k zou ik dit ook laten staan. Vind hem niet speciaal genoeg. Alleen het motorblok is lekker, maar voor dat geld verlang ik meer dan alleen een lekker motorblok.
escort77 zegt
De ingenieurs hebben er vast goed over nagedacht, maar vóór bredere banden dan achter, lijkt me vreemd om te zien.
berlinetta zegt
@escort77: Dat had de vorige ook.
bmwkevin zegt
10k duurder en een paar pk meer dan een a45 amg. Daarnaast nog eens fors duurder dan een m135i. Ik pas voor de audi.
rolov zegt
@bmwkevin: dan wordt het sowieso de a amg. Is een no-brainer voor mij.
EnthousiaST220 zegt
Meh, doe maar mij liever een m135i
timmehh zegt
Blijf het stom vinden van Audi, dat ze vaak pas met een RS model komen als een model al enkele jaren uit is. Dit doen ze bij MB beter imho.
Desalniettemin, zet maar op de stoep!
Rob zegt
Wanneer maken ze van de A3 Sedan een RS modelletje? Want die heeft ten opzichte van de stationwagon één groot pluspunt: hij is mooi.
clarkson zegt
Leuke auto. Geef mij de Focus RS 2016 maar!
gtwillem zegt
70 mille valt best mee voor een auto met 367pk. Je kunt hem nog aankleden voor 10k en dan nog ben je goedkoper uit dan een Impreza STI. En makkelijker te kietelen bovendien.
Ik zou hem het liefst als sedan zien, de Sportback is niet mijn favoriet.
Rob zegt
Overigens kun je voor 70k ook een behoorlijk potente Mercedes E-klasse kopen, om maar wat willekeurigs te noemen….
Anders gezegd, 70k is wel heul veul geld voor een relatief kleine stationwagon.
Onehp zegt
@Rob: maar dan rij je wel met een E-klasse… tis maar wat je wilt.
jrk68 zegt
@Onehp:
Als ik moest kiezen tussen een “taxi” of een Golf, ging ik toch heus voor de taxi.
Maar ja, ik heb geen petje en kom nooit bij de Mac….
Onehp zegt
@jrk68: zal ook met de leeftijd te maken hebben? Dat van de pet moest er niet per se bij (is wel een reëel risico ;) ), een RS3 zou ik in een discreet tintje kiezen en er waarschijnlijk kleinere(!) velgen op zetten. Bij Mercedes wordt ik wel een beetje warm van een C450 AMG 4-matic maar das weer een andere prijsklasse…
gremalibur zegt
@jrk68: Ieder zijn smaak, maar je gaat zo wel heel kort door de bocht. Als ik mij niet vergis doet de golf R het verdomd goed in alle tests. De RS3 moet zelfs beter zijn dan die petjesauto, die Porsches uitlacht bij een stoplicht sprint. Ohja, maar onderstuur. Iets met een differentieel? En dan het interieur, daar kan geen BMW 1 of 2 tegenop.
De Volvo xc90 is de goedkoopste auto met 400pk. Deze is goedkoper en lichter, maar wel minder ruimte helaas. Hij is niet goedkoop, maar om nou te zeggen dat het een golfje is…
Rob zegt
@Onehp:
Ik vergelijk dit soort auto’s graag met een grachtenpand in Amsterdam. Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk is het niet veel meer dan het gemiddelde rijtjeshuis. Als je voor dat geld dan ook nog een goed gebouwd vrijstaand huis in de provincie kunt krijgen haak ik af.
Wil niet zeggen dat het niet een zekere aantrekkingskracht heeft, integendeel, maar doe mij toch maar dat vrijstaande huis ;-)
Onehp zegt
@Rob: groot gelijk.
maxidyne zegt
Misschien over een paar jaar bereikbaar voor mij. De E46 330 Ci inruilen op een RS3, erg leuk naast mijn andere 5 pitter: RS2. Of toch een jonge 335i… Keuzes, keuzes!
gtwillem zegt
@maxidyne: of mischien een Alpina B3 van een paar jaar oud uit Duitsland importeren…
maxidyne zegt
@gtwillem: bedankt voor de tip, ga er zeker eens naar kijken.
knipperlichtje zegt
Weer bredere banden voor dan achter, dat voorspelt niet veel goeds. Ik denk dat de A45 beter zal rijden, maar de audi gaat qua uitlaatgeluid ver over de benz heen. Mijn god die viercilinders klinken verschrikkelijk, zo kunstmatig. Conclusie: Hou je van geluid en maakt rijgedrag op je limiet je niet zoveel uit? Koop een RS3. Wil je een geweldig rijdende auto en maakt het geluid je niet zoveel uit? Haal de A45 AMG. Vind je beide auto’s wat te serieus voor het C-segment? Haal een focus RS.
RazorHead zegt
@knipperlichtje:
Een A45 AMG een geweldig rijdende auto? Serieus?
Ik vond het maar een enerverend ding om in te rijden, voelt helemaal niet natuurlijk aan.
Een M135i rijdt PAKKEN beter!
henkhupelschoten zegt
70.000 flappen? Daar kun je ook een alfa 4c voor kopen!
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Vergeet niet dat deze RS3 een hele praktische auto voor elke dag is. Die 4C daarentegen..
henkhupelschoten zegt
@berlinetta: Nevermind…. Kan je tenminste meer opvallen als je door de pc rijdt ;)
lebeaunl zegt
Geen geld voor zo’n mooi bakkie. Serieus, mooie auto, maar voor dat geld toch maar een gebruikte S6 (autoscout: S6, MTM tuning 550 PK, VP 73900, 56K KM, Bj 07/2012). Dan is de echte hockeystick in de afschrijving al geweest ook.
noshit zegt
Dit scherm is nog veel erger dan bij MB
schoeneke zegt
-ontopic aub, mailen is de juiste weg-
ruben_vandensande zegt
eerlijk gezegd zou ik liever de nieuwe Focus RS verkiezen maar die is dan weer niet “premium”
zijn er trouwens ook al belgische prijzen kan ze niet direct vinden
bofkont zegt
Echt heerlijk deze RS3, die geblazen 5 cilinder klinkt zo geweldig.
Prijs is bizar, maar had ik het geld, pffff moeilijk moeilijk dan welke te kiezen.
reistje zegt
De sportback… ik vind het precies niks, niet echt een kleine hatch maar ook niet echt een station.
Verder vond ik de A45 AMG al te duur voor wat je kreeg en Audi doet daar nog 10.000 bovenop, nee danku.
toyotafortuner zegt
Een torenhoge bedrag voor een wagen die ik van ze lang zal ze leven niet zal willen hebben, van een merk waarvan 95% van de wagens mij niet aanspreekt. Duidelijk dus.
mrrallycross zegt
Doe mij dan maar de nieuwe focus rs!
centho zegt
Schitterende auto.De RS3 heeft nog geen echte concurentie.Ook niet van de wannabe M (m235i). Kan haast niet wachten op een duel tussen de m2 en de rs3.Dat heet als er een m2 komt, maar ja waarom ook niet er is nog ruimte genoeg naar boven bij BMW tot aan de m3/4.
730ld zegt
He he een vijfcilinder. Werd tijd. Ze moeten maar een 1.4 5 cilinder of 1.6 6 cilinder als standaard maken met 7% bijtelling. Volgend jaar heeft deze bak een 4 cilinder. Kopen kopen dus!
maferick74 zegt
Afleverkosten..
1000 euro?
SDM zegt
Je bent toch echt niet goed wijs als je voor 70k deze bak koopt. Kijk eens wat je voor 70K aan auto kan kopen dan is deze echt VEEL te duur. En ja ik weet dat dit door de NL overheid komt maar daar wordt die auto niet goedkoper op…
SDM zegt
@SDM: Ik kan wel gek wortden maar hier een kleine greep aan auto’s die je voor dat geld in Nederlnd op dit moment kan kopen:
– Audi A4 Avant 3.0 TFSI quattro Pro Line S (67.050,-)
– Audi A6 3.0 TFSI quattro Business Edition (68.275,-)
– BMW 335i Touring High Executive (68.018,-)
– BMW 535i Executive (68.160,-)
Gewoon een snelle zoekactie er is vast nog veel meer moois te krijgen. En voor de kijkers thuis, dit zijn nieuwprijzen. Ga je de tweedehands markt op dan is er nog VEEL meer te vinden, knettergek ben je als je deze Audi koopt echt waar.
schellekens006 zegt
Die zilveren rand op de achterbumper wie heeft dat verzonnen. Gelijk ontslaan die gast.
w0o0dy zegt
435xdrive gran coupe of de m235i of de A45, cla 45, of de cla 45 break lijken me allemaal minstens zo boeiend. De 435x GC is zelfs wel fraai…cla break echt een eyecatcher