Volvo’s Chinese zustermerk Lynk & Co komt eindelijk naar Nederland.
Na Polestar komt er nu een tweede zustermerk van Volvo naar Nederland: Lynk & Co. Polestar pakte het al anders aan dan traditionele merken, met online bestellen en hippe ‘Spaces’. Lynk & Co kiest echter voor een nog minder traditionele aanpak. Deze auto koop je namelijk niet, je neemt er een abonnement op.
Lynk & Co 01
Lynk & Co heeft al een heel scala aan modellen gepresenteerd, maar vooralsnog komt er maar één model naar Nederland. Dat is de 01, die gebruik maakt van hetzelfde platform als de Volvo XC40 en de Polestar 2. Aan de naamgeving zijn er in ieder geval niet al te veel brainstormsessies verspild. Dat hopen we in ieder geval. De 01 is een oude bekende, want het model kregen we al in 2016 voor het eerst te zien. Wouter mocht de auto in 2018 vervolgens in levende lijve aanschouwen in Amsterdam. Binnenkort is de auto dan eindelijk te krijgen in Nederland.
Kiezen
De Lynk & Co 01 is ideaal voor mensen die niet kunnen kiezen. Je hoeft namelijk bijna niets te kiezen. De enige keuzes die je moet maken is tussen hybride en plug-in hybride en tussen blauw en zwart. Opties aanvinken is ook niet aan de orde, want alles wat Lynk & Co nodig vindt zit standaard op de auto. We zijn wat dat betreft dus weer bijna terug bij de T-Ford.
Zowel de plug-in als de normale hybride beschikken over een 1.5 driecilinder. In het geval van de PHEV ligt het systeemvermogen op 261 pk. De elektrische actieradius is 70 km. Ga je voor de reguliere hybride, dan heb je maximaal 197 pk tot je beschikking.
Abonnement
We zullen jullie niet langer in spanning laten wat betreft de kosten. Een abonnement op Lynk & Co kost €500 per maand. Verzekering en onderhoud zijn daarbij inbegrepen. Net als bij Polestar kan dat onderhoud gewoon bij de Volvo-dealer. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Het idee is dat je er ook weer een gedeelte van de €500 kunt terugverdienen, door de auto te delen met anderen. In theorie zou je er zelfs winst mee kunnen maken. Voor het delen hoef je geen fysieke sleutel te overhandigen: je kunt gewoon een digitale sleutel doorsturen via je telefoon.
Er is ook nog aan andere abonnement. Dit is gratis en daarbij betaal je alleen als je de auto gebruikt. Mocht je de auto toch per se willen kopen: ook dat kan nog steeds. Lynk & Co vermeldt alleen nog niet wat je dan moet betalen.
Aan dealers doet Lynk & Co niet. Spaces ook niet. Toch willen ze fysiek aanwezig zijn. Daarvoor hebben ze weer wat anders bedacht: clubs. Daar kun je een drankje doen, winkelen en andere mensen uit de ‘community’ ontmoeten. De eerste club van Lynk & Co wordt geopend in Nederland, om precies te zijn Amsterdam. Dat zal eind volgende maand gebeuren. Daarna zullen andere grote Europese steden volgen. De eerste auto’s zullen in april 2021 beschikbaar zijn.
W115 zegt
Geen geweldige timing om dure abonnementen te slijten in deze economische tijden.
Donstil zegt
Juist wel want het is maandelijks opzegbaar.
tortuga zegt
@w115: duur abo? Je bent meer kwijt als je een nieuwe golf zonder hybride op afbetaling doet op 5 jaar zonder voorschot. Zonder onderhoud
W115 zegt
@tortuga: De verstandige man/vrouw/hybride stelt zo’n uitgave voorlopig even uit.
b088y zegt
@w115: en dan?
johnhert zegt
@tortuga: Tja, maar welke idioot gaat dat nou doen?
tortuga zegt
@johnhert: meer dan je denkt
Richmond zegt
@w115: goedkoper dan private lease en dat doen er genoeg in deze tijden
raoufff zegt
@w115: inderdaad, mij te Lynk.
deVia zegt
Tof concept, erg dapper. Ben zeer benieuwd of dit aan gaat slaan!
rs18011 zegt
Ik vind het een interessant concept, het is eigenlijk gewoon leasen voor 500 euro wat geen belachelijke prijs is. Ben alleen benieuwd naar de haken en ogen van dit ‘abonnement’. Zit je vast aan bepaalde kilometers, wat wordt verstaan onder maandelijks opzegbaar? Indien deze voorwaarden goed zijn dan kan dit nog wel is de gehele lease markt opschudden.
Edge zegt
Ik neem aan dat er inderdaad nog wel haken en ogen aan zo’n constructie zitten. Het contract zal echt niet direct maandelijks opzegbaar zijn, anders loop je het risico dat mensen voor hun vakantie even een maandje zo’n Lynk&Co abonnement nemen en de auto daarna met een paar duizend kilometer op de teller weer inleveren, waarna Lynk&Co met een auto zit die je niet meer als nieuw in de markt kunt zetten.
rs18011 zegt
@Edge: ben het met je eens, maar hoeveel mensen zullen dat uiteindelijk doen? In de praktijk blijkt altijd dat free-rider gedrag veel minder vaak voorkomt dan men denkt. Het zou een Unique selling point zijn indien ze het werkelijk maandelijks opzegbaar maken. En dat er een x percentage toch wel ‘misbruik’ maakt van de regeling hou je altijd. Maar gaat dat op tegen alle potentiële klanten die veel sneller een abonnement zullen afsluiten omdat het vrijblijvend is?
mpc007 zegt
Daar zullen ze inderdaad niet blij mee zijn, vermoedelijk komt er wel een soort ‘fair use policy’ voor het aantal kilometers om excessen te voorkomen. Daarnaast moet je de peut natuurlijk gewoon zelf betalen, en die zal bij een SUV van 1800 kilo plus op een driecilinder turbo met weinig stekkeren niet per se mals zijn. Dus betalen doe je toch wel.
mpc007 zegt
Maandelijks opzegbaar is ook echt maandelijks opzegbaar, zo kreeg ik vandaag te horen in de nieuwe ‘Club’ aan het Rokin in Amsterdam. Als je de volgende maand geen gebruik meer wilt maken van het membership dien je voor dag 21 van de huidige maand eea kenbaar te maken aan Lynk & Co. Wat mij meer dan schappelijk in de oren klinkt. Over de kilometers zijn ze nog aan het bakkeleien, ik mag toch hopen dat er voor die 500 in ieder geval 1000km per maand inclusief is. Maar dat schijnen we op korte termijn te gaan horen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Da’s best een flinke prijs, maar wat krijg je dan? Onbeperkt km’s? Altijd opzegbaar? Vragen…
Richmond zegt
@F36GC: maandelijks staat erin
grasvreter zegt
Is dit met onbeperkt aantal km’s, en geen eigen risico? Want dan is die 500 euro niet eens zo gek, je gaat er geen langduring contract voor aan dat je nieuwe hypotheek bijvoorbeeld kan bemoeilijken.
mpc007 zegt
Dat schijnen we nog wel dit jaar te gaan horen. Ik verwacht een fair use policy op de kilometers en er zal echt wel een eigen risico voor schade zijn. Als je hem aan iemand uitleent volgens de sharing constructie zal die gebruiker a la Snappcar ook wel gewoon een eigen risico dragen. Hoeveel dat is, zal wel in lijn liggen met reguliere private lease bedragen (dus tussen de 125 en 500 euro per geval).
mashell zegt
Waarom geen €498,54? Dat lijkt veel goedkoper en maakt een prijsverhoging in de toekomst naar €507,41 minder pijnlijk.
Dutchdriftking zegt
Zoals met veel nieuwe auto’s klopt het design prima, maar zit het op de verkeerde carrosserie vorm.
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Enter Lynck & Co 03…
https://static.autoblog.nl/gallery/Lynk_Co/Lynk_and_Co_03_prototype_nurburgring_ted_Bjork_2019/lynk-and-co-03-concept-ted-bjork-nurburgring-record-2019-001.jpg
mpc007 zegt
Het is nog maar de vraag of een sedan snel naar NL gaat komen. Ik heb liever die 02, mooie balans tussen sportiever en wel stoer. Beetje a la Cupra Formentor.
saffie89 zegt
Nah, ik hou niet van Chinees. Ze willen de Europese automarkt overnemen zodat we straks massaal aan hun voeten liggen. Nee bedankt.
cossiekiller zegt
Het lijkt zelfs een beetje op een cadeau van de Chinezen… Nu, dat vorige cadeautje dat we van hen ontvingen ben ik nog niet vergeten.
reset zegt
Dat lig je toch al. Sterker nog, dat heeft Brussel al voor je gedaan. Om met een ” made in EU /NL/ DE” labeltje op je product mag pronken moet een het minimaal 51% in dat land worden gemaakt. Dat is dus bv oa met je Rolex made in Zwitserland ook zo. In China wordt de 316L behuizing gegoten en in Zwitserland verder gefreesd en afgemonteerd. Daarnaast je iPhone, je tv, je apparaat waarmee je reageert, je knoflook die je eet, kleding die je draagt ( denk ook aan waar het ruwe materiaal vandaan komt ). Zie je nou wel zo erg is het eigenlijk niet. Je realiseert het alleen niet
Oh en vergeet niet waar het staal vandaan komt van andere merken die je wel premium of geaccepteerd acht. Hint; het is niet IJmuiden.
leonlampe zegt
@reset: he he, iemand die het snapt. Alle anti china mensen hebben onderbewust van alles daar vandaan
karaya zegt
@leonlampe
Is natuurlijk een groot verschil tussen halffabrikaten leveren of complete producten. De grote winsten zitten namelijk bij het eindproduct. En als je naar een iPhone kijkt zijn de dure en geavanceerde onderdelen hoofdzakelijk van Duits en Japans fabrikaat. Dat “he he” en “iemand die het snapt” is dus minder wel geïnformeerd als het lijkt.
Het zal het ongetwijfeld goed dan aan de borreltafel.
Mijn idee is, laat het domme handwerk aan de Chinezen, voor de rest hebben we ze helemaal niet nodig. Eerst dat handelstekort eens aanpakken.
Esprit_de_Flandre zegt
@karaya: Sorry, maar dat “laat het domme handwerk aan de Chinezen” is ook minder wel geïnformeerd dan het lijkt.
In het Westen wordt met veel bravoure gesproken over onze “kenniseconomie”. Ik lach daarmee, met die kenniseconomie. Het wordt vooral gebruikt als verantwoording voor het verdwijnen van productiejobs, want “wij gaan naar een hoger niveau”, en we laten “het domme handwerk aan de Chinezen”. Makkie!
Dat is een enorme onderschatting van de tegenpartij. De “kenniseconomie” in China is een pak groter dan de onze, gewoonweg omdat er meer mensen zijn. Voor elke ingenieur die we in de arbeidsmarkt zetten, zet China er 10. Je zou dan nog kunnen tegenwerpen dat de opleidingen daar van mindere kwaliteit zijn, en hun ingenieurs dus niet zo fantastisch zijn, maar dat zijn de meeste hier ook niet. Genieën zijn dun gezaaid, maar daar hebben ze er dus ook meer van, gewoon omdat ze met veel meer zijn. Dus naast het in elkaar zetten van broodroosters en i-phones, zijn ze echt wel bezig met het ontwikkelen van het moeilijke spul. En daar hebben we nog wel wat voorsprong, maar dat duurt niet lang meer. Het is onvermijdelijk dat China overheersend wordt in de nabije toekomst.
Vraag is hoe we daarmee gaan omgaan. Men dacht dat China meer zoals ons zou worden, dat de vrije markt zou leiden tot democratie. Dat is niet gebeurd, en het wordt niet meer verwacht. We weten alleen dat China alleen maar groter wordt op het wereldtoneel, zowel economisch, militair als geopolitiek. De terugtrekking van de US uit de WHO bvb is een uitgelezen kans voor China om zich globaal incontournable te maken. Het Belt-and-Road-Initiative krijgt her en der tegenkanting, maar als het zelfs maar voor de helft lukt, dan bouwt China in 20 jaar een netwerk uit dat andere landen 200 jaar en meerdere oorlogen gekost heeft.
Niemand weet wat de toekomst brengt, maar je idee dat Chinezen achterlijk zijn en alleen goedkope plastieken brol kunnen leveren, is gevaarlijk achterhaald…
wimof zegt
Uit één van de fabrieken van Mittal?
mashell zegt
Ik lust best graag Chinees. En waarom nu moeilijk doen over auto’s terwijl onze kleding en elektronica daar al lang vandaankomen?
karaya zegt
@mashell
In de jaren dertig hoorde je uit dezelfde hoek als waar die China-adoratie nu vandaan komt lofzangen op vadertje Stalin.
Meld je anders vrijwillig aan voor een jaartje heropvoedingskamp.
wimof zegt
Nog een beetje en er zijn meer automerken dan kopers, ben het met je eens, we hebben keuze zat in Europa.
mashell zegt
De Saab en Lancia liefhebbers zijn het met je oneens.
mpc007 zegt
Saab wil ik nog wel inkomen, maar wat heeft Lancia ons in de laatste twintig jaar van haar bestaan nu echt gebracht? Een stel dure omgekatte Fiats, weinig meer.
autopetje zegt
Vodafone gaat ze ook aanbieden.
Basisprijs v.a. € 159 p.m.
Opties over the air ;
Extra 100 PK , € 35.00
Ontgrendelen achter portieren € 9,90
Stoelverwarming € 2,90 p. Stoel.
Parkeersensoren vóór € 3.50
Parkeersensoren achter € 3.50
Ruitenwissers boost stand € 1.50
Veiligheidspakket ( bandenspanning controle, pedestrian warning, buitentemperatuur, verkeersborden herkenning ) € 7.50
Airbag pakket ( front airbags std) € 4.50 per stuk
Reverse camera € 2.50
Claxon tijdelijk gratis € 0.00
Airco € 1.90 per uur
Audio speakers (2 stuks standaard) € 2.80 per extra speaker.
Topsnelheid van Max 130 km/pu naar 160 km per uur € 8.90 per half uur.
Kreukelzone € 985.00 bij gebruik.
karaya zegt
Je zal er wel een doos ondeugdelijke mondkapjes bij krijgen.
mpc007 zegt
Vandaag in de nieuwe ‘Club’ geweest in Amsterdam. Het ziet er helemaal niet verkeerd uit. Sterker nog; ik vond het interieur fraaier afgewerkt en met mooiere materialen bekleed dan de Polestar 2. Echt wel even wat anders dan de MG ZS EV (die in zijn segment ook zeker niet slecht is, maar wel twee klassen minder oogt in het echt).