Zo ben je helemaal het mannetje bij de buurtsuper.
Vroeger was het voornamelijk van belang hoe sportief je auto was. Tegenwoordig is het voornamelijk belangrijk hoe sportief een auto eruit ziet. In technisch opzicht zijn auto’s vaak gecompromitteerd dankzij allerlei geldende wetgeving. Dus waarmee kun je dan je auto leuker maken? Inderdaad, een ‘sportpakket’. Je ziet ze overal tegenwoordig onder noemers als S-Line, AMG-Line en R-Line. Hyundai heeft ook zijn sportieve lijn, namelijk de ‘N-Line’.
De eerste is de i30 N-Line en i30 Fastback N-Line. Deze houden het midden tussen een reguliere i30 en de sportieve i30 N, de hete versies van de i30. Qua uiterlijk lijken ze er behoorlijk op, maar in technisch opzicht is het een normale i30. Wel krijg je een sportief interieur, stoerdere bumpers, rode accenten en 18″ lichtmetalen velgen. Overigens bestaat er niet een ’trage’ i30 N-Line, want de enige beschikbare motor is de 1.4 T-GDI met 140 pk. Daar kun je wel een redelijke boete mee scoren. Standaard heb je een handbak met zes voorwaartse verzetten, optioneel is een automaat met dubbele koppeling te bestellen. De i30 N-Line is wellicht net wat meer dan alleen een bumperpakketje, want je krijgt standaard Michelin Pilot Sport 4 banden, best wel serieus rubber. De i30 N-Line is er vanaf 28.495. De Fastback is 1.000 euro duurder.
Ook de Hyundai Tucson is als N-Line nu te bestellen. De Tucson N-Line heeft ook een sportiever voorkomen, sportiever exterieur en zelfs 19″ lichtmetalen wielen. Of deze ook die sportieve Michelin banden heeft is niet bekend. Wel dat de vering voor en achter wat stijver is dan normaal. De Tucson N-Line is leverbaar vanaf 36.995 euro. Dan heb je de 1.6 T-GDI motor. Hyundai bevestigt dat er meer modellen aan zitten te komen die de N-Line behandeling gaan krijgen. De i20 lijkt een perfecte kandidaat ervoor. Een andere gegadigde is waarschijnlijk de Kona. Voor wie juist een sportievere Hyundai N wenst is er goed nieuws, want op de IAA volgende week trekt Hyundai het doek van de i30 N Project C.
Dutchdriftking zegt
Gewoon een hele knappe kar. En in Nederland is 140pk gewoon veel……
wildbeest zegt
@dutchdriftking: 140 pk met kleien powerband, typisch die schurftblokken
Dutchdriftking zegt
@wildbeest: Klopt, maar de gemiddelde Nederlandse auto heeft een koffiemolen met 70pk geloof ik….. Dan is 140 best veel. En ja, persoonlijk vind ik ook dat te weinig. rond de 8kg per pk is toch wel minimaal wat je nodig hebt om enigszins lekker in het verkeer mee te komen.
dondeboer zegt
@dutchdriftking: Om met het verkeer me te komen heb je in Nederland genoeg aan alles dat 130 haalt. Zo hard gaat t niet in Nederland. Er zijn dagen bij dat ik met de fiets met zo snel naar mn werk kan als met de auto, en het is toch 50km. Maar ik ben het helemaal met je eens dat 140 pk niet verkeerd is.
bisazza zegt
@dutchdriftking: 140 pk veel? Kom op man. Je kan nooit genoeg pk’s hebben. We zitten hier niet bij omroep Max
techniekmeneer zegt
@bisazza: Meer dan genoeg in Nederland. Als je minimaal 200pk nodig hebt om sportief te kunnen rijden dan kun je gewoon niet rijden.
Dutchdriftking zegt
@bisazza: voor Nederlandse begrippen…. goed lezen. Zoals ik aangaf het gaat om de pk/gewicht verhouding.
bernoulli zegt
Ik heb een extra sportief bed, met M-Line pakket.
mashell zegt
@bernoulli: nou een pro-line plus pakket wil je ook niet op je bed, het dynamische knipperlicht houdt je telkens uit je slaap. Houdt het maar gewoon bij een S-line pakketje, dat is lekker slaapverwekkend.
michelschouten zegt
@bernoulli: he die verkoop ik??
3246cm252kw zegt
Hahah toen ik de foto van het artikel zag dacht ik echt dat het om een Audi A3 sedan ging ? ja kijk wel op me mobiel dus de foto was klein…
chriscross zegt
@3246cm252kw: zou toch je mobiel ter reparatie aan gaan bieden
berlinetta zegt
Ik zie eigenlijk niet zo snel wat nu het onderscheid is met de normale. Lijkt wel alsof ze er alleen wat zwart plastic op geplakt hebben.
pa045 zegt
@berlinetta: dat klopt. Doen ze bij Audi ook. Zwart plastic= dure optie.
mashell zegt
Waarom heeft de Fastback minder uitlaateindstukken dan de hatchback?
grasvreter zegt
Reed vandaag achter een mercedes GLA, zo’n crossover ding. Staat AMG op de kont, dus ik denk, nou, ben wel benieuwd. 123pk. Maar liefst 5 minder als mijn 1993 mitsubishi. Ik vind dat het AMG logo onwaardig. Zo’n logo moet op een echte AMG kar, met naamplaatje van wie de motor heeft gebouwd. Dit is gewoon om te janken.
toniominestrone zegt
@grasvreter: weet je wat om te janken is?Een 26 jaar oude Mitstubishi.
grasvreter zegt
@toniominestrone: maar ik ben wel sneller als een mercedes met AMG logo. Terwijl die standaard is. En wacht maar tot mijn pa en ik een turbo op die 4G63 hebben geschroefd, ik rij je aan alle kanten kapot.
raoufff zegt
@toniominestrone: nee dat zijn pas auto’s met karakter in plaats van al die truttige cross-overs die tegenwoordig op iedere straathoek staan!
Dutchdriftking zegt
@toniominestrone: Hij daagt je uit voor een pakkie! :P
mashell zegt
@grasvreter: hecht je nou niet teveel waarde aan een logo? Nu vind ik alle typeplaatjse ///M, AMG, S-line, Turbo, TSI, maar vooral ook “GLK320 CDI 4 matic” lelijk, het is alleen nuttig voor de beginnende autospotter.
theblazerunner zegt
@mashell: Het mooie aan typeplaatjes is, je kunt ze eraf halen.
koentag zegt
@mashell: tegenwoordig zijn ze al bijna noodzakelijk om nog een verschil te kunnen zien tussen modellen…
cabriohater zegt
Zo in het rood valt helemaal niet op dat de achterbumper van de i40 zo lelijk is. De Tucson ziet er best fraai uit zo, de i40 vind ik een stuk minder mooi.
karaya zegt
Wel echte uitlaten zo te zien, kan Audi wat van leren.
bisazza zegt
@karaya: ze leren en lenen behoorlijk veel van Audi. Ontwerpers, s-line / n-line. Single frame grille. Op een volgend model hebben ze dus vast ook een super kekke nep uitlaat.
JamesBond007 zegt
Maar hoeveel -meer- betaal je nou voor zo’n N line pakket dan?
willeme zegt
@jamesbond007: Goede vraag, James! De N-Line modellen zijn gebaseerd op de ‘Comfort’ uitvoering en precies 1.000 euro duurder. Altijd doen dus ;)
Gulli zegt
@willeme gecomprimeerd of gecompromitteerd? ?
Gulli zegt
Binnenkort komt er een N performance label met stickertjes en spoilertjes en carbon goodies om je BM… Hyundai mee op te waarderen.
BaRa zegt
Zolang er geen Calvin & Hobbs Speed Holes in zitten, verzet ik geen poot. Nem.