En we kijken meteen naar wat de concurrentie doet, natuurlijk.
Elektrisch rijden komt telkens dichterbij. Natuurlijk zijn er al voldoende early adopters die al jaren van de technologie genieten, maar het worden er telkens meer. De zogenaamde early majority komt eraan. Er is ook meer keuze uit elektrische auto’s en nog belangrijker: ze worden telkens betaalbaarder.
Volgend jaar komen er een hele hoop bij. Logisch, want fabrikanten moeten vanaf 2020 voldoen aan nóg strengere emmissie-eisen. Die elektrische auto’s zijn dus hard nodig. Met name in de kleinere klasses komen er veel auto’s bij, denk aan de Honda e, Peugeot e-208, Opel Corsa-e en de elektrische VW’s zoals ID.3 en e-Up. Renault was echter een uitzondering op die regel door al gelange tijd de compacte Zoe Z.E. aan te bieden.
Om een vuist te kunnen maken tegen de nieuwbakken concurrentie heeft Renault de auto flink opgefrist. Met name het interieur ging op de schop en werd een stuk hoogwaardiger en volwassener. Je leest alles over de nieuwe Zoe in dit artikel. Dan de prijzen: Renault communiceert twee bedragen. Mét en zonder batterijhuur. De goedkoopste manier is om de Zoe te kopen met batterijhuur, dan kost de auto namelijk 25.390 euro. Dan moet je wel tussen de 74 en 124 euro per maand betalen om de batterij te kunnen huren. Het bedrag is afhankelijk van hoeveel kilometers je per jaar maakt. De prijs inclusief batterij bedraagt 33.590 euro.
Voor dat bedrag krijg je de Renault Zoe R110 Life, voorzien van een 109 pk sterke elektromotor. Een trapje hoger op de ladder staat de Zoe R135 Zen. Deze is iets luxer en heeft 135 pk onder het kapje en kost 35.190 euro. De Zoe heeft een accupakket van 52 kWh. De WLTP actieradius bedraagt 395 km. Snelladen tot 50 KW is mogelijk. Belangrijk aan de Renault Zoe: je kan ‘m dit jaar al rijden. Op dit moment rijdt @CasperH ermee om binnenkort zijn bevindingen met jullie te gaan delen. De auto staat echter al begin volgende maand in de Renault showroom. Eind oktober worden de eerste exemplaren aan klanten uitgeleverd. Dat betekent dat je nog kunt genieten van 4% bijtelling!
Uiteraard kijken we ook even naar wat de concurrentie doet:
Peugeot e-208
Wil je een compacte en Franse hatchback zonder uitstoot? Dan is de Peugeot e-208 ook een mogelijkheid. De e-208 kost in Allure-trim namelijk 36.250 euro. Deze levert 136 pk en heeft een accupakket van 50 kWh. De actieradius bedraagt 340 km.
MINI Cooper SE
Klein, funky en elektrisch. Tsja, dan kom je snel bij de MINI Cooper SE uit. De MINI Cooper SE is van jou voor 34.900 euro. De MINI heeft met 184 pk aanzienlijk meer vermogen. Dankzij het 32,6 kWh uur accupakket is de range niet heel denderend: 232 kilometer volgens de WLTP. Voor sommigen voldoende, maar je ruilt dus actieradius in voor vermogen en een premium ervaring.
Opel Corsa-e
Ook bij Opel staat er binnenkort een elektrische auto in de showrooms, naast de niet bijster populaire Ampera-E. De Opel Corsa-e deelt veel techniek met de Peugeot e-208. Logisch, gezien Opel nu bij het PSA concern behoort. De Opel Corsa-e kost 34.999 euro en heeft een elektromotor met 136 pk en een batterijpakket van 50 kWh. De actieradius volgens WLTP is 330 km.
Honda e
De prijzen van de Honda e zijn nog niet bekend gemaakt. Er is een indicatie afgegeven van 35.000 euro. We benoemen de auto toch even, omdat het een lijnrechte concurrent van de Zoe lijkt te worden. De Honda e is ook een uniek en guitig autootje die enkel met elektromotor wordt geleverd. De Honda e heeft een elektrische motor die 136 pk levert. Het accupakket is 32 kWh groot, waardoor de WLTP actieradius met 220 km wat tegen lijkt te vallen.
Meer lezen? Dit zijn alle bijtelling toppers voor het aankomende jaar!
tenaci zegt
Nou, dat doet Renault dan goed. Neemt meteen weer een voorsprong op de nieuwste concurrenten en biedt twee koop mogelijkheden. Ik vind het ook jog steeds wel een net model.
kappenou zegt
@tenaci: wat is precies de voorsprong?
Bedoel jij actieradius? Want een laguna was natuurlijk ook altijd beter dan een A4 en 3 serie omdat hij verder op een tank kwam.
Hubert zegt
@kappenou:
Voorsprong wordt tegenwoordig uitgedrukt in getallen gegeven door WLTP….
kappenou zegt
@Hubert: ok jij bent een A naar B rijder ik hoor het al.
tenaci zegt
@kappenou: grootste actieradius voor de laagste prijs. Lijkt me voorsprong toch?
kappenou zegt
@tenaci: nee.. ja als je flink veel km’s moet maken. Maar dan koop je nog geen EV. Dus neeennn
tenaci zegt
@kappenou: lul jezelf nou niet klem, we hebben het hier over een vergelijkend artikel over EV’s, Renault biedt de goedkoopste met het grootste rijbereik. Dat is voorsprong.
kappenou zegt
@tenaci: voor een pauper is het zeker voorsprong!
mikje90 zegt
@tenaci: hoezo voorsprong?!. Je betaald bijna 35k voor een auto, en dan moet je maandelijks geld afdragen om een product te kunnen gebruiken terwijl je net 35k hebt afgetikt.
5cilinder zegt
@mikje90: Jij kan beter groep 3 nog eens over doen. Wellicht lukt het dan de volgende keer wel.
koeberg zegt
@mikje90: “en dan moet je maandelijks geld afdragen om een product te kunnen gebruiken terwijl je net 35k hebt afgetikt.”
Zeker. Er moet elektriciteit in. En een verzekering is ook verplicht in Nederland. Oh, u doelt op accuhuur? Misschien het artikel nog eens lezen?
tvr1974 zegt
@tenaci: idd Net model, maar wat ik niet begrijp, aangezien het feitelijk een Clio is, waarom geen station en Captur uitvoeringen er van uitbrengen? Denk dat je dan nog veel meer verkoopt..
Dutchdriftking zegt
Als je zo kijkt is de Renault Zoë (wat eigenlijk al best een oud model is) gewoon een steengoede aanbieding!
suzikubelona zegt
-edit: Haha, dank u, is inmiddels gefixt-
reactief zegt
Snap niet zo goed dat ze het uiterlijk niet veranderd hebben. Heb het altijd een matig ontwerp gevonden, bijna MPV achtig hoog.
Alle genoemde alternatieven zien er beter uit. Qua range/prijs kan hij zich wel goed meteen met de concurrentie.
Al heb ik het idee dat de Honda E en de Mini E in een ander segment zitten door meer luxe en ‘stijl’ te verkopen tegenover een gelijke prijs, maar met minder range.
viezefreddyw zegt
@reactief: Vond het ook altijd maar een vrouwenautootje. Ik denk dat ze hem niet veel hebben aangepast wegens stroomlijning en dergelijke. Weinig luchtweerstand is iets wat je wilt hebben met zo’n ding.
berlinetta zegt
Die Mini lijkt me het leukst, maar iets meer dan 200 km actieradius is toch wel heel erg weinig.
flutterby zegt
Naast de Honda en Mini een leuk alternatief voor vrouwlief. Stiekem maakt die batterijhuur het wel erg aantrekkelijk omdat je die kan betalen met de besparing op onderhoud, MRB, brandstof en pechhulp.
Snelladen van 50 kW is wel een beetje uit de tijd, kom op Renault! Zelf beschouw in onder de 100 kW niet eens als snel.
lekbak zegt
@flutterby: nieuw is het allemaal wel te doen. Als je een nieuwe auto kunt betalen lig je niet wakker van 100 euro per maand meer of minder en is het maar een klein gedeelte van wat de auto je kost. Tweedehands is het een dealbreaker. Dan is die 100 euro op een gegeven moment bijna een verdubbeling van de kosten. Op dit moment is een Zoë met huur accu die 10k kost al nauwelijks goedkoper dan een gewone auto van 10k.
flutterby zegt
@lekbak: ook op de tweedehandsmarkt zie je duidelijk verschil tussen de huuraccus en koopaccu. Ook daar betaal je dus minder in aanschaf. Hierdoor heb je voor 6 á 7k al een Zoë, ook iets wat ik overweeg al is de range “spannend”.
Plus de kans op een slechte accu is minder. In theorie dan, in de praktijk vervangt Renault nauwelijks accu’s en als ze het doen duurt het soms jaren.
jpoers zegt
@flutterby: die 21kw is prima voor boodschappen auto. Daarnaast 43kw laadmogelijkheid. Bij fastned prima te doen. Echter werd dat bij ons meer regelmaat dan uitzondering dus ingeruild op een 43kwh versie. Nu 250km range en meer dan prima.
flutterby zegt
@jpoers: 21 kW noem ik geen auto, dat is 28 pk. Wel voldoende voor boodschappen… bezorgen (Picnic).
pignon zegt
@lekbak: het is dan ook de enige moderne elektrische auto die je kunt kopen voor dat geld.
tjorque zegt
@flutterby: 50kW is ruim voldoende voor een 52kWh accu op een uurtje is hij dan quasi vol…
flutterby zegt
@tjorque: om de 250km een uur moeten laden schiet niet echt op. Halfuurtje is goed te doen en een kwartiertje is luxe.
Om in een kwartier 250km te laden heb je alleen wel een grotere accu nodig omdat tussen 0-10% en 70-100% het niet zo vlot gaat. Dit geeft ook ruimte om extra te laden als je lang op je koffie moet wachten.
tjorque zegt
@flutterby: met 50kW laadt je op een kwartier +- 75 km.
Voor een stadsautootje lijkt me dat toch voldoende. Hoeveel keer per jaar doe je een verplaatsing van 75km om daar maar 15min te blijven?
Voor 95% van de gebruikers is dit soort auto voor 97% van de verplaatsingen toereikend.
flutterby zegt
@tjorque: 1 op 6 is vrij ambitieus.. Daarnaast noem ik een B segment geen kleine stadsauto. De Zoë is de elektrische tegenhanger van de Clio.
lekbak zegt
Ik had toch meer verwacht van deze nieuwe generatie ev’s. De accu’s zijn allemaal maar een beetje matig. Prima geschikt als tweede auto hoor, maar als je soms ook wat langer wilt rijden is 30 tot 50kwh wel weinig.
Ik had een paar jaar geleden wel verwacht dat we nu elektrische auto’s van bijna elke fabrikant zouden hebben die zeker 350 tot 400km op een lading doen maar zover zijn we nog lang niet. Dan is de Zoë nog het minst slecht, je komt een heel eind richting de 300km in de praktijk. Laten we hopen dat we over 4 jaar wel 75+kWh voor €35k kunnen kopen…
kminne zegt
Zolang je 15K extra moet betalen voor een loodzware en onderbemeten accu in een B-segmenter zijn en blijven deze gebakjes economisch volstrekt onrendabel en moet je echt wel serieus een paar draadjes los hebben zitten om zoiets particulier te kopen.
BaRa zegt
@kminne: Tot je de kost van brandstof en onderhoud gaat rekenen. Ik heb het laatst voor een XC40 diesel versus een instapmodel van de Tesla 3 berekend. Alleen al op (statische gerekende) brandstofkosten haal je het eruit. En dan moeten onderhoud en belastingsvoordeel nog worden toegevoegd. Over de herverkoopwaarde hoef ik het nog niet eens te hebben, maar dat die voor ICE-modellen aan het zakken is hoeft geen betoog.
jpoers zegt
@kminne: geen wegenbelasting. Kosten per km laag. Redelijk ruim interieur. Weinig risico mbt onderhoud. Wat dat betreft particulier een prima investering.
Rick-dos zegt
Het elektrische tijdperk begint nu serieus te worden. Het aanbod ziet er goed uit. Leuke autootjes stuk voor stuk.
Sta te kijken van de prijs van de MINI. Toch wel heel erg concurrerend geprijsd.
Alfarobert zegt
Nog altijd veels te duur. Voor 35.000 heb je een heel wat dikkere benzineauto.
autopetje zegt
Man man man ….. 35 ruggen voor een koekblik. Een benzine uitvoering kost rond de 20 k . Ik zie de meerwaarde er niet van af. Ik denk dat je zelfs een mooie A klasse , BMW 1 of golf kan rijden voor die centen.
martijn_vangammeren zegt
@autopetje: Of de ID3 ;) Wat de nieuwe Golf is eigenlijk.
crosske zegt
@autopetje: vraag en aanbod?
autopetje zegt
@crosske: vraag is marketing een verhaal. Die creëert de vraag. Marktwaarde is prijs positionering. Er worden gewoon prijsafspraken gemaakt en Jan en alleman tuint er in door allerlei zogenaamde voordeeltjes.
tjorque zegt
Voor mij (om de boodschappen te doen) een Zoë RS aub.
Omdat die nog niet bestaat even de definitie:
– quad motor (voor de gelegenheid op 150pk per motor gechipped)
– vierwielaandrijving met F1 T(j)orque vectoring
– dik gesmoeld zoals de megane
– high performance 80kWh accu (om de ring rond te kunnen)
– uiteraard met Renault sport onderstel
– vierwiel sturing
– optionele middelvingersticker op de achteruit (met daarop “eat this tesla & Porsche” en een ringtijd onder de 7 min)
We huren het accupakket met de glimlach!
cloverleaf zegt
Ik heb ook ooit een Zoë gehad. Al was het dan geen Renault, ze had een flinke actieradius. Ze bleef maar gaan. Ik daarentegen was al klaar na 7m19s. Sneller dan een Tesla, dat dan weer wel..
tjorque zegt
@cloverleaf: is die 7min incl. uit en aankleden? Wat een rondetijd ?