Geen keuzestress: naast de SQ5 staan er alleen twee hybrides in de prijslijst.
Met de introductie van de tweede generatie Q5 werd de BMW X3-rivaal van Audi een erg strakke en zakelijke verschijning, op het saaie af. Gelukkig was daar vorig jaar de facelift, die de Q5 weer wat meer smoel gaf.
Motoren
Audi maakt van de facelift ook gebruik om met de bezem door het motorengamma te gaan. Zodoende is de Q5 nu in Nederland alleen nog maar als plug-in hybride leverbaar, tenzij je voor de SQ5 gaat. In het laatste geval krijg je een dikke diesel.
Hybrides
Qua hybrides zijn er twee opties: de Q5 50 TFSI e en de Q5 55 TFSI e. De eerste beschikt over 299 pk, terwijl de tweede 367 pk meekrijgt. Zeker met die laatste kom je dus weinig tekort. Sterker nog: de 55 TFSI e heeft meer vermogen dan de SQ5, die het met 341 pk moet doen. Uiteraard heeft de SQ5 wel aanzienlijk meer koppel, te weten 700 Nm.
Prijzen
Audi maakt vandaag bekend wat de opgefriste Q5 moet kosten. De 50 TFSI e staat vanaf €67.580 in de prijslijsten, terwijl de 55 TFSI e minstens €71.280 moet kosten. Voor de SQ5 moet je aanzienlijk dieper in de buidel tasten: die heeft een vanafprijs van €113.761.
Concurrentie
De hybrides van Audi moeten het gaan opnemen tegen de X3’s, GLC’s en XC60’s van deze wereld. Van zijn prijs moet de Q5 het niet hebben want de directe concurrenten zijn eigenlijk allemaal voordeliger geprijsd:
- Audi Q5 50 TFSI e (299 pk): €67.580
- Audi Q5 55 TFSI e (367 pk): €71.280
- BMW X3 xDrive 30e (292 pk): €60.825
- Mercedes GLC 300e (320 pk): €64.971
- Volvo XC60 T6 Recharge (340 pk): €62.995
- Volvo XC60 T8 Recharge (390 pk): €65.995
Met de concurrenten van de SQ5 zijn we iets sneller klaar. Dat zijn eigenlijk alleen de X3 M40d en GLC 400d. Ook hier is de Audi duidelijk de duurste van het stel, met als enige een vanafprijs die ruimschoots voorbij de ton gaat.
- Audi SQ5 (341 pk): €113.761
- BMW X3 M40d (340 pk): €98.539
- Mercedes GLC 400d (330 pk): €98.530
lebeaunl zegt
“Dit betaal je..” wordt dus “Dit betaalt niemand”.
Je zag ze al weinig (jammer want best om aan te gluren) en nu dus helemaal niet meer. Allemaal aan dir prachtige ID6 dus! (Nee, niet heus)
wachma zegt
@lebeaunl: lol id
rodrieck2007 zegt
Wie ziet er jou wat aan alleen andere grille en uitlaat
smex zegt
De voorkant van de pre facelift zag er echt 10x beter uit. Nu is het echt alleen een grill en een paar koplampen, zonde.
monsieurleloure zegt
Vraag mij echt af waarom die prijzen zoveel hoger zijn dan BMW en Mercedes.
Zo speciaal is het allemaal niet.
iphonistvongates zegt
Ruim €113k (excl. nog dure opties) voor een midsize diesel SUV. Iets zegt me dat VAG deze versie eigenlijk helemaal NIET wenst aan te bieden in Ollande.
Shoppen bij Volkswagen, Seat, Cupra en Skoda voor meer zinnige alternatieven, dus!?
willemvdberg zegt
@iphonistvongates: het is niet dat Audi hem niet wil leveren. De staat wil niet dat jij hem gaat rijden vanwege de uitstoot.
dwfc zegt
Dit is hem !
Tomorrow ….
https://www.motor1.com/news/485797/audi-etron-gt-video-teaser/
pyrat zegt
Bizar dat die €15k duurder is dan een vergelijkbaar uitgeruste X3M40d.
Helemaal bizar is de €42,5k meerprijs tov de Q5 Plug-in met meer pk.
Dit gaat toch helemaal niemand kopen in NL.
Johanneke zegt
Wisten jullie dat…
De uitlaten van de SQ5 nep zijn. Nee echt echt nep.
https://images.app.goo.gl/otYovtuPHeSmxyXEA
Doet serieus pijn aan de ogen.
outlook zegt
@Johanneke: dit illustreert precies wat Audi is… was.. wantuhhh die e-tron GT waar @dwfc: naar verwijst is dan wel echt gruwelijk
michiel_vandelft zegt
@Johanneke: Wist je dat, je optioneel een échte uitlaat affabriek kan krijgen? Het schijnt een optie te zijn zag ik op het YT kanaal van 1320
mashell zegt
@Johanneke: ik vind het een goede grap. Vier uitlaateindstukken omdat het hoort bij een sportieve auto en om de uitlaatstaarders wat te geven om naar te staren.
outlook zegt
@Johanneke: dit illustreert precies wat Audi is… was.. wantuhhh die e-tron GT waar @dwfc: naar verwijst is dan wel echt gruwelijk
ghost zegt
Ik heb dus serieus voor de aankoop van een SQ5 gestaan recentelijk, maar ik had na de proefrit echt in geen enkele vorm van gevoel het idee een Audi Sport model te hebben gereden. Op zich is de motor de slechtste niet en gaat wel maar emotie is er amper, van binnen kan die door voor een normale Q5 en het toppunt is dat de achterbumper gegoten is in de vorm van 4 uitlaatuiteindes maar in feite is dit gewoon plastic en zitten de echte uitlaten aan de onderzijde, niet in het zicht. Snap werkelijk niet wat Audi hiermee neer heeft willen zetten.
babayaga zegt
Denk dat de MBAtjes van Audi wanhopig shortcuts zoeken om die dieselgate schade in te halen. Gewoon een paar engineers ontslaan en snel het ontstane gat vullen met wat injection molded plastic en een tien jaar oud blok, ziet niemand joh.
Flink trieste bedoening, hoort niet meer in het rijtje BMW/Mercedes/Porsche thuis. Je hoopt eigenlijk met dit soort stunts dat het merk te pletter valt; dan klopt tenminste de wereld nog.
lewis zegt
Audi hat richtig Vorsprung mit hohe Preisen, nicht mit Technik!
mashell zegt
Voor hetzelfde geld rijdt je een e-tron. Maatje groter, hoogwaardiger interieur en goedkoper in gebruik.