







Mucho más caballos de fuerza voor relatief weinig euro’s. Seat heeft opnieuw een van de goedkoopste compacte hot hatches in het gamma.
De nieuwe Ibiza Cupra krijgt er, net als de Polo GTI, 400cc bij. Want ook de Spanjaarden nemen afscheid van de ietwat onderbemeten 1.4 TSI en leunen voortaan op de 1.8 TSI. Met meer vermogen -192 ipv 180 pk- en 320 Newtonmeter koppel, 70 Nm meer dan zijn voorganger. Daarmee zet je de Ibiza in 6,7 seconden op de 100 en stoom je door tot een topsnelheid van 235 km/u.
Seat meldt trots dat de Nederlandse prijs van de Ibiza Cupra bij €22.450 begint, maar de eerste afleveringen zijn pas in januari, tegen het dan geldende tarief van €23.950. Een subtiel verschilletje van 1500 euro.
Desalniettemin is de op 17-inch velgen geschoeide Ibiza Cupra als vanouds een van de goedkopere compactere hot hatches. Een Clio RS begint namelijk bij €26.990, de 208 GTI heb je vanaf €26.860 en de Fiesta ST zet je €26.015 terug. De krachtigere en wat rijker uitgeruste Corsa OPC (filmpje) begint bij €32.995. Dus kies maar!
Wat een gedateerd model is het geworden. Maak haast met de nieuwe model stelletje vaggers
@w115: vooral het interieur. Spartaans verschraald om hem nog onder vw te plaatsen. Bij skoda doen ze ook al zoveel aan die verschraling.
@W115: Mja, dat is het risico van een ontwerp met heel erg trendgevoelige details, zoals die rare vouwen in de zijkanten. Het is namelijk een hele dure bezigheid om die bij een tussentijdse opfrisbeurt te veranderen. Ook die rare bolle neus om de vrij forse vooroverhang een beetje te verdoezelen helpt niet echt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Leuke prijs voor zo’n auto. Maar ik zou door sparen voor een Fiesta ST. Een veel betere auto met een mooier interieur. Het interieur van de Ibiza word ik zo droevig van..
@viezefreddyw: rij zelf een fiesta ST, maar dat interieur is ook niet top hoor. En voor het werk rij ik een fiesta diesel en daar geldt hetzelfde voor. Het kraakt behoorlijk, de materialen zijn echt niet top en de bediening behoorlijk omslachtig. Maar goed, heb m’n ST niet voor het interieur?
@87sandyd: Tof dat je een ST rijdt zeg, gezonde jaloezie. Ik heb het verder ook niet over de kwaliteit van het interieur, maar over hoe het er uit ziet. Dat van de Ibiza is gewoon te oud daar waar het interieur van de ST nog mooi bij de tijd is.
Goed dat ze voor de 1.8 gaan. Maar het is dan nog steeds geen fiesta st.
Misschien hadden ze wat meer aan de looks kunnen doen? Ik vind het me toch een saaie wagen. En dat interieur kan al helemaal niet meer.
De prijs klinkt alvast vaag …
Als ik in de markt zou zijn voor een dergelijke auto zou ik doorsparen voor de clio rs
@nvn1993: alleen als ze die met handbak leveren. Anders de ST. ?
Corsa OPC please, blijft voor mij het kanon onder de kleintjes.
@henkhupelschoten: jammer dat dat kanon wel een heel groot gat in je portemonnee schiet…
@henkhupelschoten: Maar dat is een opel
@maseratizzzzzzzz: En dit een tweedehands polo? Opel please
Hij is goedkoop, maar het is eigenlijk ook de slechtste. De Fiesta ST zou mijn keuze zijn.
Waar is de achterspoiler??
De 1.8 is een mooie motor. Het zou me niets verbazen als de aandrijflijn van deze ibiza de beste is in dit segment van hot hatches. Helaas zit die aandrijflijn verpakt in een auto die saai en iel overkomt in vergelijking met zijn concurrentie, daar kan zelfs het belachelijk grote uitlaatsierstuk niets meer aan veranderen.
Ik wilde ook reageren, maar ik zie dat de eerste vijf posts reeds alles gezegd hebben wat ik wilde opschrijven. Volledig mee eens heren!
Eigenlijk is het met snelle Seats net zo als met Mustangs en Alfa’s. Je koopt er een, en dan ga je hem zelf aankleden en oppeppen zoals je het zelf wilt. De aandrijflijn van de Ibiza vind ik veel beter dan die van de vorige. Die 1.4 TSI met DSG was technisch op papier best bijzonder, maar de uitwerking was alsof je in een huurauto zat.
Dus zelf het onderstel aanpassen (Bilstein dempers, Eibach veren), kleverige Pirelli’s eronder, Milltek uitlaatje, 18″ OZ eronder, K&N 57i kit erop, even naar JD brengen voor een chipkuurtje en dan is ie af. Misschien nog een quaiffe sper erop.
Van de concurrentie zou ik denk ik gaan voor de Fiesta ST: die is standaard al helemaal af. De 208 vind ik echt een chique modelletje in GTI uitvoering, dus die op twee. En dat Renault de Clio alleen aanbiedt met een flipperbak, zou voor mij een reden zijn om hem niet eens te overwegen.
@gtwillem: Al zijn het wel mooie flippers, heb weer eens niets toe te voegen.
@gtwillem: Zo maak je de Ibiza inderdaad een leukere auto, maar dat kost ook gelijk een klap geld. Dan kan je naar mijn mening beter gelijk gaan voor de Fiesta ST, of zelf nog iets meer door sparen voor een Megane RS als je zo veel geld wilt uitgeven aan een auto.
@viezefreddyw: Sowieso voor de ST gaan, dat is een echt pretpakketje! Daar hoef je niets meer aan te doen eigenlijk, die is al af. En slechts 2 mille meer.
@gtwillem: ook in 2016?
Meh. Een Peugeot 208 GTI 30th edition graag. Dan maar niet zien hoeveel je te hard rijdt door die stomme tellers. De Clio niet want flippers.
Hij is snel, maar om even te vergelijken…. een DS4 doet 235 km per uur met een 1.6 vind dat VAG wel meer uit dat blok mag halen om het Cupra waardig te maken. OF misschien ze laten genoeg ruimte over om te chippen.
@miezemiez: En hoelang heeft een DS4 daar voor nodig om dat te halen en een Ibiza? Van 0-100 scheelt het al bijna 2 seconde. Topsnelheid zegt ook helemaal niks… is gewoon een kwestie van de bakverhoudingen. 100kg zwaarder werkt ook niet mee aan de wendbaarheid.
@thomas20vt: En hoeveel cc heeft de DS4 minder? Ojaa 200. Maar ff serieus, in geen enkele context heb ik verteld dat de DS4 sneller/wendbaarder is. Het was een lompe voorbeeld omdat ik ervan overtuigd ben dat je veel meer uit de 1.8 TSI kan halen. In mijn beleving moet een Cupra spectaculair zijn.
Een blauwe met dsg aub
Jammer dat het model altijd al lelijk was en door de jaren heen ook niet echt beter op het netvlies is gaan liggen. Daarnaast vind ik die kleine VAGjes gewoon niet lekker rijden, al twijfel ik er niet aan dat ze de ophanging en het gevoel in de bediening voor de Cupra stevig hebben aangepakt.
Groot gat voor de afneembare trekhaak.. Oh wacht..
€1500 extra…. Ik heb medelijden met die Nederlanders, uitgezogen enzo
Cupra maar waarom ziet ie eruit als een 1.2?
Zo dat interieur… Daar ga je toch vreselikk depressief van worden als dit je daily driver is.
zo, en nu rap de 2.0TDI er weer in!
Spaar door voor een Fiesta ST!
Klaar!!
Wat een ge-napraat weer hier. Heb er zelf in proef gereden en inderdaad, het interieur is niet heel spannend. Maar dit geldt zo ongeveer voor iedere auto in sowieso dit segment. Polo is niks spannender, corsa is niks spannender. Interieur van een fiesta.. Dramatisch. Vol met hard plastic, waardeloos zittende stoelen en een zwaar verouderd 5″ display..
Dan doet de ibiza het toch een stuk beter met het 6″ multimedia systeem. Evenals de stoelen in de FR versie die als gegoten zitten.