BMW maakt de prijzen bekend van de nieuwe 116i en 120i.
Het is een interessante ochtend voor de BMW-liefhebbers. De introductie van een nieuwe M3 en M4 is altijd een bijzonder moment, maar met deze spraakmakende nieuwe generatie zeker. Daarnaast bediende BMW de motorliefhebbers met de M1000RR. Er is echter ook nieuws over de meer alledaagse BMW’s.
BMW breidt namelijk het motorenaanbod van de 1 Serie uit. Dat kon geen kwaad, want de 118i was de enige benzinevariant onder de €50.000. Gelukkig valt er nu wat meer te kiezen, want BMW voegt ook de 116i en 120i toe aan de prijslijsten.
De instapper krijgt van BMW 109 pk. Ter vergelijking: de 118i heeft 140 pk. Naast deze beide driecilinders is er nu ook een nieuwe viercilindervariant in de vorm van de 120i. Deze beschikt over 178 pk. De meest interessant toevoeging voor sportieve rijders moet nog komen. We hebben het dan over de 128ti. Helaas moeten we daar nog even geduld voor hebben tot november.
Als je had gedacht dat je nu een BMW kunt kopen voor minder dan €30.000 kom je van een koude kermis thuis. De prijs van de BMW 116i komt namelijk uit op €31.362,50. De 120i krijg je mee vanaf €38.283,50. De prijs van de 118i was natuurlijk al lang bekend, maar die zullen voor de volledigheid ook nog even vermelden: die is €32.901,60.
Concurrentie
De concurrentie van BMW’s nieuwe instapper is niet zo moeilijk te bepalen: dat zijn de A 160 en de A3 30 TFSI. Deze hebben respectievelijk 109 en 110 pk en staan wat dat betreft dus op gelijke voet. Ondanks het feit dat de Mercedes de enige van het trio is met een viercilinder, is het wel de goedkoopste met een prijs van €30.556. De A3 is de duurste van het stel met een prijskaartje van €33.880.
De 116i en 120i zijn per direct te bestellen en leverbaar vanaf november.
moveyourmind zegt
Als het van die € 700,- af moet hangen…
Zou dan toch even doorsparen voor die 118i. 136 pk is net even fijner, en het zou me niet verbazen als die in de praktijk zelfs iets zuiniger is.
Pascal zegt
Eens, een BMW gaan rijden met minder dan 136pk zou ik toch wel een beetje jammer vinden. Eigenlijk is de 120i de eerste die een beetje leuk begint te worden.
mashell zegt
Die is een dikke €5000 duurder dan die met 136pk en daarmee voor 40pk extra eigenlijk gewoon veel te duur. Dat zal wel door het hogere verbruik en de hogere BPM komen.
willeme zegt
@mashell:
Nee, dat is niet correct. Althans, het feit dat de 120i veel te duur is.
De 120i heeft mooiere velgen (Styling 546 )met een grotere diameter (17″), een automatische transmissie met dubbele koppeling én een viercilinder motor. De 120i gaat in 1.9 seconden SNELLER naar de 100 km/u: 7 seconden in plaats van 8,9. Verbruik in real-life zal niet zo heel veel schelen. Als zo’n turbo-driepitter moet presteren, schrik je behoorlijk van het verbruik. Zeker als je even de potentie van het blok gaat benutten ;-). Met een eenvoudige chip haal je 260 en 410 Nm pk uit die B48 motor.
Dus eigenlijk is de 120i het koopje…
mpgc zegt
@willeme: wij hebben een F31 318i (lease) met de driecilinder en een G20 320i met de viercilinder. Op papier 136pk tegen 184 pk. In de praktijk voelt het verschil veel groter. Ook is de 320i in de praktijk zuiniger. Overigens voel je je met de drie cilinder niet ondergemotoriseerd. Dat valt best mee. Het probleem met de drie cilinder is wat mij betreft vooral het relatief zware vliegwiel dat ze monteren om de driecilinder mooi te laten lopen. Dat maakt dat de motor niet lekker op pakt. Om die reden zou ik dus voor de 120i gaan.
Zo’n driecilinder valt overigens redelijk veilig te chiptunen tot ongeveer 170 pk. Alhoewel ik ook heb gehoord dat er huur F20’s rondrijden op de Nordschleife met driecilinders die tot 210 pk zijn getuned (!)
Pascal zegt
Ik heb nog een F20 116i gehad (toen had de 116i nog 136pk), die had toen nog (afgezien van iets kleinere turbo) dezelfde aandrijflijn als de 118i, 120i en 125i. Die kon dus gewoon met alleen maar een softwareaanpassing getuned worden naar 220pk, dat waren nog eens tijden…
[EDIT] aan wat Willeme schrijft te zien lijkt het alsof een beetje leuk chippen nog steeds mogelijk is! 260pk uit die 3-cilinder? Netjes!
berlinetta zegt
Ik meen dat zelfs een oude 114i naar 200+ pk kon worden gechipt.
ds3thp zegt
@Pascal: nee de B48 4-cilinder (120i) kan naar 260pk gechipt worden
Pascal zegt
@berlinetta klopt, dit kon al vanaf de 114i. @ds3thp: je hebt helemaal gelijk, dat ging inderdaad over de 4 cilinder. Groot voordeel van de vorige generatie 1 series (pré LCI) dat je vanaf de 114i al de 4 cilinder kreeg en dat die daarom ook al zo lekker te chippen waren.
bsxc2 zegt
Ik denk dat de meeste mensen die een nieuwe 1-serie ‘leasen’ geen keus hebben.
Rayman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
b088y zegt
@moveyourmind: 1.700
donaldjgarrison zegt
@b088y: 1700 dat is verschil in prijs met de A klasse. 700 scheelt het met de 118i.
stekel zegt
@donaldjgarrison De prijs van de BMW 116i komt namelijk uit op €31.210,60. De prijs van de 118i was natuurlijk al lang bekend, maar die zullen voor de volledigheid ook nog even vermelden: die is €32.901,60.
Pordon zegt
Volgens mij is €31.200,- toch echt €1700,- minder dan €32.900,-
tortuga zegt
@moveyourmind: nog steeds een 3 cilinder
dare2think zegt
Verschil tussen Duitse en Nederlandse prijs voor de 118i is €4700. Bizar eigenlijk dat die extra waarde eigenlijk helemaal niet bestaat maar in het leven is geroepen en gehouden door een overheid die er een gemakkelijke inkomstenbron aan heeft. Ik kan eigenlijk weinig producten bedenken die meteen bij aankoop al €4700 afschrijven. In Nederland een nieuwe auto kopen is dan ook financieel gezien een bijzonder onverstandige aankoop.
b088y zegt
@dare2think: Iphone is in Canada goedkoper, een brood is in Portugal voordeliger, een krat bier is in Duitsland duurder en een zorgverzekering in Amerika.
Bizar eigenlijk….
Bijzonder onverstandig om in 1 land te leven.
povel zegt
@b088y: Ja feit is alleen wel dat de meeste andere zaken en gewoon algemeen levensonderhoud, goedkoper in Duitsland en eigenlijk bijna elk ander Europees land. Mensen die dan zeggen dat we er hier zoveel voor terug krijgen weten duidelijk niet hoe goed mensen het tegenwoordig in andere Europese landen hebben.
mashell zegt
Ja, veel zaken zijn goedkoper in Duitsland maar niet de inkomstenbelasting of de zorgverzekering. Daarbij is het sociaal vangnet in Duitsland een stuk minder dan in Nederland. Het is gewoon een ander land waar andere keuzes gemaakt worden. Sommige dingen zijn er beter, sommige dingen ook minder.
Stijnson zegt
@dare2think: Als we de standaard uitrustingen naast elkaar zetten. Is dit dan alsnog het prijsverschil of is die dan kleiner?
flutterby zegt
@dare2think: het enige wat je in 1x afschrijft is de marge van de verkoper. Die BPM krijg je bij export gewoon terug en bij import van een Duitser moet je het als of betalen. Dat is de prijs van een Nederlands kenteken.
johnhert zegt
Er is toch geen enkele autoliefhebber die een nieuwe 1-serie daadwerkelijk gaat kopen? In de lease zal hij het wel goed doen, waarschijnlijk.
marcomanta zegt
Er wordt wel erg veel over BMW geschreven op Autoblog……
torsen zegt
@marcomanta: Ja, je zou bijna denken dat er deze week veel BMW nieuws was om over te schrijven.
mashell zegt
Yep, normaal gesproken zou de afdeling perscommunicatie van BMW nu op het Oktoberfest zitten maar omdat het afgelast is pompen ze maar al het nieuws er deze week uit en gaan ze daarna op vakantie.
marcomanta zegt
@torsen: en ondertussen weer 2 artikelen over BMW….
grasvreter zegt
Erg veel geld voor 20pk minder dan mijn 1993 Mitsubishi Galant 1.8. okay die rijdt 1 op 13, maar goed, ik ben wel sneller weg bij het stoplicht in mijn barrel.
Met mijn daily 2.0 ook overigens. Persoonlijk zou ik minimaal die 136pk willen.
berlinetta zegt
Volgens mij is de 120i de versie die je moet hebben. Sportonderstel bestellen en een chippie erin. Heb je een prima auto.
bernoulli zegt
Volgens de BMW-configurator kost hij € 31.362,50. Geen €31.210,60.
Ben je wel helemaal het mannetje met handbak, uni-lak en 16″.
machielvdd zegt
Dan vrees ik dat je toch al iets hebt aangevinkt.
menaz zegt
@machielvdd: nope
fabian159 zegt
Ik keek net op de Belgische site en de 116iA en 116i zijn beiden 60 euro duurder dan respectievelijk de 118iA en de 118i. Raar toch…
jmeverts zegt
@fabian159: misschien heeft de 116 meer opties dan de 118?
atrak zegt
Heeft de 120i wel een 2 liter l?
fabian159 zegt
lijkt van niet anders had hij vermoedelijk toch net zoveel pk als de 320i
smex zegt
Elke euro naar dit afzichtelijke hok is er een teveel.
caprio zegt
Ik zou voor de A gaan, het mooiste model en die Renault motor wordt alom geprezen. Bovendien met een modern dashboard. Voor hetzelfde geld van een BMW/Audi krijg je meer pk’s
thomasthomas zegt
Waar zijn de tijden gebleven dat een .20i nog een 6 cilinder was, als je nu even niet oplet bij het uitzoeken van je BMW zit je in een 3 cilinder WTF!
henkp1 zegt
‘Concurrenten zijn A-klasse en A3’, ha wat dacht je dat voor een normaal mens de echte concurrenten zijn voor deze hokken?? Juist: Renault Mégane, Ford Focus, Peugeot 308, Honda Civic, Seat Leon et cetera, stuk voor stuk auto’s die veeeel meer leveren op elk vlak dan de drie ‘premium’ (blaaaghh) overpriced dingen. Kom op man een voorwielaangedreven BMW met een amechtig driepittertje met net iets meer dan 100pk; BMW ga je schamen. En de afwerking is ook maar matig voor z’n prijs. Nou ja, van de drie ‘premium’ dingen zou ik dan de Mercedes kiezen, daar zit tenminste nog een fatsoenlijke motor in, maar beter zou ik mijn geld aan een niet-premium voertuig besteden, voor het ‘imago’ zorg ik zelf wel daar heb ik geen auto voor nodig.
vacano zegt
32.000 voor een hok met 3 cylinders? voor 21.000 heb je hier al een Camaro
tge2 zegt
Vrijwel niemand koopt dit als particulier nieuw, net als de rest van de BMW vloot.
jometdebanjo zegt
Ik zou gewoon een demo 120 kopen met max 10-20k op de teller en dan betaal je ook 32k. Motor is zoveel fijner en soepeler en een stuk zuiniger ook. Je hebt altijd over. Die 3 cilinders zijn niet heel fijn. Is het eigenlijk allemaal net niet. Het klinkt ook niet. Zelfde motor ligt in de Mini One series. Rijdt niet soepel met dat turbootje. Dacht dat ze dat nu wel geleerd hadden maar nee dus. Maak er een 4 cilinder van!
ericd zegt
BMW kijkt op de foto alsof ie “gloep” zegt (“wat ben ik lelijk”).
mpc007 zegt
Die 120i lijkt me wel wat, qua motor een stuk meer mans dan de 116/118 en vanwege de standaard automaat niet veel duurder (meerprijs 118iA tov 118i is 2.5k!). De 3 cilinder laat zich chippen tot 170pk, de vier pitter gaat wel tot 250. Dan heb je gewoon een Golf GTI killer voor minder geld, én in BMW jasje. Wat wel jammer is, is dat hij niet de 8 traps krijgt van de 318, maar een 7 traps DCT. Vermoedelijk omdat het blok in de breedte ligt. Ik heb vorige week met de 118iA gereden en de zeventraps DCT vond ik in de normale standen minder fijn dan de 8 traps uit de F20 118, als je ineens op het gas wil moet hij echt even denken.. In S was het wel oké maar dat is in de file weer minder fijn.. Duidelijk op bespaard dus, door BMW. Toch, 120iA met M Sport pakketje voor 40k mag bij mij wel voor de deur. Benieuwd of de dealer nog wat leuks kan bieden.
admiajfe zegt
proefgereden met de 118i automaat, dat gaat hm niet worden. de 3-cilinder is gewoonweg niet alert, zelfde als de 7DCT bak, man man wat traag allemaal. Offerte laten maken voor de 120iA M-Sport voor de lease. Een 3-serie is me gewoon te groot, hoewel die makkelijk in het leasebudget past…
Van binnen klopt alles wel gewoon bij de 1-serie, en de misses vond het erg fijn rijden ook niet onbelangrijk :)