Ford maakt de prijs bekend van hun hoge gifkikker: de Puma ST.
Je hebt hot hatches, maar tegenwoordig is er ook een nieuwe categorie: hot cross-overs. Een compacte sportieve auto, maar dan… hoger. Na de Volkswagen T-Roc R en de Cupra Ateca doet Ford nu ook mee met een giftige versie van de Puma: de Puma ST.
Sportcoupé
Eigenlijk is de Puma ST een soort goedmakertje voor de naam. Nadat Ford het Mustang-label doodleuke op een SUV heeft geplakt deden ze precies hetzelfde met het Puma-label. Om te zorgen dat de naam van een sportcoupé toch niet helemaal onzinnig is kan een sportieve versie daarom geen kwaad.
Sperdifferentieel
Hoe sportief is de Puma ST precies? Dat valt helemaal niet tegen. Net als de Fiesta ST levert de Puma ST 200 pk. Deze aandrijflijn is altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Als klap op de vuurpijl levert Ford de Puma ST zelfs met mechanisch sperdifferentieel. Kom daar maar eens om bij een andere cross-over. Verder is ook het onderstel aangescherpt en de besturing directer gemaakt. 0-100 km/u doet deze rappe Puma in 6,7 seconden en de topsnelheid ligt op 220 km/u.
Looks
Qua uiterlijk toont de Puma ST zijn sportieve inborst met een nieuwe voorbumper, inclusief splitter. Aan de achterkant tref je een heuse spoiler aan. Verder dragen 19 inch sportvelgen en zwarte accenten bij aan de stoere looks.
Prijs
We weten nu ook wat je voor dit alles moet betalen: de prijs van de Ford Puma ST komt uit op €40.725. Voor de echte sportiviteit moet je het Performance Pack aanvinken. Dan komt er nog €1.115 bij. Je krijgt dan het sperdifferentieel en Launch Control. Fun fact: Ford zegt dat de Launch Control uitsluitend voor gebruik op circuit is. Als je de kleur Mean Green wilt zoals op de foto’s kost dat €1.200 extra.
Concurrentie
Hot cross-overs zijn een nieuwe niche, dus de Puma ST heeft nog weinig directe concurrenten. De Volkswagen T-Roc 2.0 TSI Sport met 190 pk komt misschien nog het dichtste in de buurt, maar is langzamer en minder sportief. Deze versie kost €42.480. Er is natuurlijk ook nog de Volkswagen T-Roc R, maar die is met 300 pk weer van een andere orde. Daar is de prijs van €55.485 ook naar. De Puma ST is feitelijk dus de goedkoopste hete cross-over, maar dat komt vooral door gebrek aan concurrentie. Goed om te weten tot slot: een Fiesta ST met dezelfde aandrijflijn is er vanaf €33.600.
De Puma ST is vanaf nu te configureren op de website van Ford.
Lekker Makkelijk zegt
Mooie wagen maar wel stevig aan de prijs met 43K incl sper en die kekke kleur
banderas zegt
@Lekker Makkelijk: een beetje Mini of Golfje is duurder.
mcshine zegt
Onder de 6 sec naar de 100 wil ik nog sportief noemen, maar dit blijft met moeite een i3 voor in de sprint..
weetikveel zegt
Een kleine/klein aanvoelende handgeschakelde wagen hoeft minder snel te zijn voor een snelheidsgevoel. Anders zou een 205 GTI ook nooit zo geliefd zijn.
mcshine zegt
@weetikveel: geweest.
vaakbenjetebang zegt
@mcshine: je gaat ons toch niet wijsmaken dat je liever zo’n crossover met een opgevoerd motortje hebt dan een 205GTI?
mcshine zegt
@vaakbenjetebang: Uhm nee?
torsen zegt
@mcshine: Met dat soort logica zou je een Rolls-Royce Phantom sportief willen noemen maar een Clio RS Trophy dus niet?
mcshine zegt
@torsen: maakt niet uit, tis gewoon te langzaam.
torsen zegt
@mcshine: redelijk marktconform voor het snellere B segment werk.
Misschien liggen je verwachtingen gewoon te hoog?
mcshine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Wat je ook van Cross-overs vind, als je vrouw met deze rijd dan is het geen straf om af en toe van auto te wisselen.
xytras zegt
6.7 sec, is dat niet dezelfde tijd als de Fiesta ST, beetje raar, aangezien ik toch verwacht dat deze wat zwaarder is en een minder gunstige stroomlijn heeft. Waarschijnlijk uit gemakzucht gewoon dezelfde tijd genomen.
Lekker Makkelijk zegt
Fiesta doet 6,7s en deze doet 6.9s is gewoon een typefout waarschijnlijk.
bernoulli zegt
Het is dat er bij staat dat het een cross-over is, maar ik zie gewoon een hatchback met hooggeplaatste koplampen.
Leuk ding!!
saxoke zegt
@bernoulli: en een hoge motorkap en hoge gordellijn. Daardoor zit je iets te hoog van het wegdek en is het het allemaal “net niet”
snowgasm zegt
Oef, die is stevig aan de prijs. Even wat doorsparen en je hebt een Focus ST!
towi1989 zegt
21% duurder dan een fiesta st….. hoe dan?!
speedster72 zegt
Vraag, aanbod, nieuwigheid (en dus een stukje ontwikkeling terug verdienen). Om te produceren zal er inderdaad niet veel verschil in kosten zijn.