In Amerika beginnen de prijzen van de CTS omgerekend bij €33.000. Europese landen zijn traditiegetrouw meer kwijt voor dergelijke Amerikaanse waren, en de CTS is hier geen uitzondering op. Denk aan het dubbele.
Mocht je graag een alternatief voor de Mercedes E-Klasse, BMW 5 Serie en Audi A6 rijden, dan kun je vanaf €64.948 een Cadillac CTS op naam laten zetten. Verwacht geen traditiegetrouwe V8 of V6 voor dat geld, hij komt met een 276 pk en 400 Newtonmeter sterke 2.0 liter viercilinder, voorlopig de enige motorkeuze die Cadillac in Nederland aanbiedt. Bij zijn introductie werd de CTS ook aangekondigd met een 3.6 Twin-Turbo V6 die 425 pk herbergt, maar of en wanneer die naar Nederland komt is nog niet bekend. Prijstechnisch zal dat geen succes worden.
Terug naar de vierpitter. Die heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 8,4 liter op 100 km, gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 198 g/km. Met aandrijving op alle wielen stijgt dit naar 9,0 l/100 km en 212 g/km. Het blok is gekoppeld aan een automatische zesbak met schakelpaddels. In februari start de uitlevering en bieden ze de volgende modellijnen aan:
- CTS 2.0L RWD Elegance AT – €64.948
- CTS 2.0L AWD Elegance AT – €70.074
- CTS 2.0L RWD Luxury AT – €67.286
- CTS 2.0L AWD Luxury AT €72.412
- CTS 2.0L RWD Performance AT – €70.286
- CTS 2.0L AWD Performance AT – €75.412
- CTS 2.0L RWD Premium AT – €72.523
- CTS 2.0L AWD Premium AT – €77.649
Om terug te komen op eerdergenoemde concurrenten uit Duitsland. De BMW 520i heb je kaal vanaf €47.900, Audi’s A6 2.0 TFSI begint bij €46.330 en Mercedes klopt minimaal €46.300 uit je portemonnee voor de E 200. Dit zijn echter viercilinders met een buts minder vermogen, Cadillac haalt simpelweg de meeste turbo-pk’s uit de beschikbare cc’s.
sandniggah zegt
Daarom is de VS economie nr 1 als je wilt kan je met werken iets kopen zonder te lenen of lang te sparen.
Hubert zegt
@sandniggah:
US staat bekend om zijn afbetalingsregelingen voor allerlei zaken.
Of het nu een bank, auto of kleding is.
Je kunt in de winkel gewoon een setje cheques uitschriijven voor 50 dollar per stuk en het is normaal dat de winkelier dan iedere maand een cheque int.
workhardplayhard zegt
@sandniggah: LOL! Amerikanen lenen over het algemeen vaak voor een nieuwe auto. Je zult verstelt staan welke auto’s ze leasen (nieuwe m5, 911, m3 en zelfs ferrari’s) Bron: Auto forums.
sandniggah zegt
@workhardplayhard: Daar is dan verkeerd gegaan het hoeft niet .
Donstil zegt
@sandniggah: haha ik moest even lachen.
VeniVidiVici zegt
Is een Cadillac CTS kopen in Amerika en invoeren dan niet interessanter ondertussen of scheelt het na de invoerkosten nog maar een stuiver en een kauwgombal?
stannl43 zegt
@venividivici: scheelt je een knaak en een bos wortels.
Nu serieus; geen flauw idee, goede vraag.
Edge zegt
@VeniVidiVici: Tja, dat hangt natuurlijk af van de Nederlandse catalogusprijs vòòr BPM. Ik denk dat je aan BPM ongeveer evenveel betaalt als bij de Nederlandse dealer, dus het hangt dan vooral af van verhouding tussen de kosten van het vervoeren en invoeren en de besparing op de Nederlandse catalogusprijs vòòr BPM.
Iemand hier die verstand van invoer heeft en eventjes uit het blote hoofd een inschatting kan maken?
Phoenix zegt
Dat is ook de reden dat Cadillac het niet gaat redden in Europa. Gewoon twee keer zo duur als aan de overkant.
Edge zegt
@Phoenix: Op zich is dat geen probleem, mits de Duitsers ook zo duur zijn. Maar een vanafprijs die ruim 20.000 euro hoger ligt is wel een flinke strop
freezzr zegt
Sowieso is de prijsstelling van auto’s in Nederland en in zijn algemeenheid buitenproportioneel. Ga eens na, wie koopt er privé een splinternieuwe wagen? Heb echt geen klagen over mijn salaris maar ik krijg het niet voor elkaar om een wagen van laten we zeggen 40k zo af te tikken… Gelukkig mag ik leasen…
Edge zegt
@freezzr: Nee, inderdaad. Het groepje mensen dat een auto van 40.000 of meer kan aftikken is niet echt groot. Alleen de kleine hatchbackjes van pakweg 10 tot 20k doen het nog enigszins goed.
SDM zegt
Als de CTS goed is aangekleed, dan kan het een concurrent zijn voor onze Duitse vrinden. We weten allemaal dat als je bij hen ook maar naar de optielijst kijkt, je accountant al begint te zweten. Zeker voor mensen die graag eens wat anders willen kan het in dat geval wel wat zijn. Uiteraard sluit ik mij aan bij “sandniggah” dat werken in Nederland niet wordt beloont. Dit kan je alleen met graaien bij elkaar krijgen.
erce zegt
@SDM: En toch woon ik 100 keer liever in NL dan in de VS. Als je in de VS ziek wordt, of een ongeluk krijgt, kun je failliet gaan wegens een behandeling in het ziekenhuis. Dan kun je zeggen “had je maar een ziektekostenverzekering af moeten sluiten”. Maar laat dat ding nou vrijwel onbetaalbaar zijn in de VS. Die belasting hier is niet voor niets (en ja, ik vind het belastingpercentage in NL ook erg hoog). Maar goed, dit is erg off-topic en een hele andere discussie.
SDM zegt
@erce: Klopt en ik had het dus ook niet over wonen in Amerika. Waar het mij idd om gaat zijn de torenhoge belastingen en de cultuur van herverdelen in dit land. Volgens mij kan het best anders als je mensen wat minder aan het handje neemt en zelf wat dingen laat regelen. Maar goed dat is voor een andere keer. :)
drime zegt
@erce: Helaas zit je er naast. Ik woon zelf half om half in Amerika/Nederland, nu heb ik zelf een Nederlandse zorgverzekering maar het werkt daar ongeveer zo.. Als je een baan hebt met een modaal salaris betaald je baas het grootste gedeelte van je verzekering. Een basis verzekering die alle grote dingen verzekerd kost je daar dan ongeveer 300 a 500 dollar per maand (afhankelijk van aanvullende verzekering). Dat lijkt veel maar voor dat bedrag zijn je partner en kinderen tot 25 ook (gratis) mee verzekerd. Een eigen risico zoals wij het kennen hebben hun echter niet, vaak betaal je 20% van de zorgkosten zelf tot een bepaald bedrag(meeste mensen die ik persoonlijk ken hebben een cap op ongeveer 5000 dollar, dus 5k zorgkosten 1k zelf betalen daarboven 100%. vergoed. In Amerika heb je echter ook veel prive ziekenhuizen, daar moet je vaak wel zelf een deel betalen omdat de verzekering tot een x bedrag per behandeling vergoed. Nu met obama care is het nog goedkoper trouwens. Heb je geen werk, dan gaat dit verhaal niet op en moet je de volle mep betalen inderdaad (werken loont). Daarnaast zijn de zorgkosten fiscaal aftrekbaar van je loon en betaal je voor een modaal inkomen ongeveer 20% belasting, onderaan de streep betaal je dus waarschijnlijk minder dan in Nederland… Sorry voor het offtopic verhaal.
fiets zegt
@drime:
dit soort informatie kan ik altijd wel waarderen.
dank.
erce zegt
Vergeet niet dat alle prijzen in de VS altijd exclusief BTW zijn, dus op die 33.000 euro komt nog een stuk BTW (afhankelijk van de staat ergens tussen de 5 en 10%)
Donstil zegt
@erce: ze kennen in Amerika geen Btw. Alleen Sales Tax.
erce zegt
@Donstil: Ach, het is maar welke naam je er aan geeft
Donstil zegt
@erce: nou het is belasting technisch is heel anders hoor.
Design_Driven zegt
Hebben ze geen lelijkere plaats voor het kenteken voor kunnen vinden, WTF!
Er is zelfs een plastic houder voor gemaakt dus ze hebben er nog over vergaderd en zijn toen maar daar uitgekomen.
Edge zegt
@sketcher: Ja inderdaad! Dat ze dat ding in hemelsnaam een paar centimeter naar beneden verplaatsen zodat ‘ie op het stuk carrosserie tussen de gril en die inlaat komt of iets dergelijks, maar dit ziet er echt niet uit!
aventadorsv zegt
@sketcher: In de VS heb je aan de voorkant geen kentekenplaat nodig, dus dat slaan ze daar over op de tekentafel.
sir_smokalot zegt
In sommige staten. Elders wel gewoon.
Design_Driven zegt
@aventadorsv: Helaas heb je ze in de meeste staten wel nodig maar dat heeft niemand de designers vertelt inderdaad.
Maar dan nog kun je de plek wat beter kiezen. De luchtinlaat onder is nep dus die had best een beetje geblokkeerd mogen worden.
Edge zegt
Als Cadillac hier in Europa echt een vuist wil maken tegen de Duitsers, zullen ze toch echt met wat vierpitters en een vergelijkbare vanafprijs moeten komen. Ja, je hebt meer power, maar de gemiddelde leaserijder die in die klasse mag shoppen wil toch graag gewoon een redelijk zuinige en luxe auto hebben. De liefhebber met genoeg budget zal ongetwijfeld voor deze versies kiezen, maar dit is gewoonweg niet iets dat je als instapper kunt aanbieden als je de concurrentie wil aangaan met de E, A6 en 5.
Edge zegt
@Edge: herstel: wat zuinigere en goedkopere vierpitters
johanw zegt
Als merken zijn daar goedkoper
Een dikke bmw is daar velen malen goedkoper dan hier…
gregorius zegt
@johanw: goedkoper… maar hoe goedkoop?
Hoeveel kost een 5, A6 en E met ong 270 pk. Met een vergelijkbare uitrusting? De Cadi zal waarschijnlijk nog altijd goedkoper zijn.
Rick-dos zegt
Zolang de Duitsers de dingen doen zoals ze doen dan hebben ze niks te duchten van hun “concurrentie” uit Amerika of Azië.
Benny_Weisz zegt
Dus je betaalt dubbel aan iets wat de helft zo goed is…..Nee, dank u!
Doe mij maar een E 350 CGI, een 530i of een 3.0 TFSI Quattro (om maar te zwijgen dat de Amerikaan geen diesel aan kan bieden)
Wellicht door allerlei AMG, M- of S-line pakketten wel een (flink) stuk duurder dan de CTS maar technisch en qua rijeigenschappen, afwerking en belevingsgevoel 100x beter! Any day of the week!
ej20g zegt
@bennyweisz: je hebt al gereden met de nieuwe CTS? Cadillac schijnt flinke stappen te hebben gezet qua afwerking, wegligging en techniek.
Benny_Weisz zegt
@ej20g: Toevallig wel. Is ook de reden dat ik ,uit eigen ervaring, op deze topic heb gereageerd. En idd. ze zijn enorm op vooruit gegaan. Jammer dat ze dan nog steeds mijlen ver achter op de Duitsers liggen.
gregorius zegt
@ricardo: Meldt dan ook gelijk even de vanafprijzen van de 5, a6 en E met benzine motoren die ongeveer 270 pk leveren. En is het verbuik daarvan te vergelijken. En hoe zit het met de 270pk concurrentie als je naar belasting kijkt? Dan is de vergelijking pas af.
@ricardo: #2. Misschien is het eens een goed idee om een belasting percentage op je auto artikel te maken. Doe eens een leuke vergelijking tussen een 520i en een m5 (en E200 vs E63 AMG Plus).
En dan bijvoorbeeld een vergelijking van vergelijkbare modellen uit de US en Japan. En zo kan je nog wel even door.
Op zich best interessant. Waarschijnlijk kan je ook nog een lnk trekken naar de waarschijnlijke afschrijving van dit soort auto’s –> hoe ouder de auto, hoe makkelijker hij in te voeren is en daardoor zullen de prijzen dus langzamenhand in europa op een vergelijkbaar niveau komen te liggen. maw: een E500 / 550 / S6 schijft harder af (in percentage) dan de 2.0 versies: gedeeltelijk dus door de mogelijkheid om deze dingen als ze wat ouder zijn goedkoper te importeren zijn.
Zo: heb je gelijk 2 nieuwe (interessante) artikelen!
drime zegt
@gregorius: Indedaad, vanaf prijzen in duitsland (automaat): Cadillac CTS (276PK): 49.900, BMW 528i (245PK): 48.000, Audi A6 (204PK): 46.000. Dus de Cadillac is best goed geprijsd buiten Nederland, helemaal als de standaard uitrusting hoger is dan bij de duitsers, denk trouwens dat Nederland Caddilac weinig kan schelen…
blownbird79 zegt
@bennyweisz, Al in de allernieuwste CTS gereden???
Hoe krijg je dat zo snel voor elkaar en waar? Dan moet je toch wel een zeer geïnteresseerd liefhebber zijn.
Echter dat Cadillac mijlenver achter op de Duitsers loopt klopt toch niet volgens div. autobladen wereldwijd die oordelen dat bijvoorbeeld de Cadillac ATS een betere stuurmans auto is als een vergelijkbare BMW 3 serie.
Benny_Weisz zegt
@blownbird79: Dat was bij toeval. Ik zat begin dit jaar in het Marriott Newport Beach Resort hotel en aldaar bij de receptie een huurauto gevraagd. De plaatselijke GM dealer bood een gratis upgrade van een Compact saloon naar een Executive saloon mits je bereid was om in hun demo te rijden. En laat dat toevallig de nieuwe CTS zijn geweest (het was de 3.6 V6 320 pk RWD Premium uitvoering)
pkgek zegt
Eindelijk weer een echte Cadillac!
mark27s zegt
Ik vind hem mooi. Klaar.